lapset tarhassa,äiti kotona,mitä sitten

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja morkkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja VIHAINEN:
kerrohan nyt, että miksi isojen pitää mennä hoitoon jos niiden ÄITI lööbaa kotona vauvan kanssa? Ei pysty ymmärtämään. Lasten paikka on äidin luona tai toisin päin. Tarha on lasten työ ja lasten työpäivät on aina pidempiä kuin vanhempien. MIKSI MIKSI JA MIKSI???

No hemmetistäkö minä tiedän, mikä kenenkin syy on, sitähän oon tässä koittanut tolkuttaa, ettei voi tietää jokaisen syitä, ja sitäpaitsi, EI NE MULLE EDES KUULU! Miksi koet, että sinulle ne kuuluvat?

mä aion ainakin jättää tuon esikoisen tarhaan minimipäiville kun vauva syntyy. näin saan säilyttyä saman hoitopaikan esikoisella ja vähän lomaa isommalle äidistä ja vauvasta ja vauvalle omaa aikaa äidin kanssa. Esikoinen saa äidin aikaa kun vauva nukkuu.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana keiju84:
mä aion ainakin jättää tuon esikoisen tarhaan minimipäiville kun vauva syntyy. näin saan säilyttyä saman hoitopaikan esikoisella ja vähän lomaa isommalle äidistä ja vauvasta ja vauvalle omaa aikaa äidin kanssa. Esikoinen saa äidin aikaa kun vauva nukkuu.

Lomaa isommalle äidistä??

Alkuperäinen kirjoittaja hiiop:

nimen omaan! itseni tuntien oon ihan resseissä tuon itsepäisen uhmaikäisen kanssa ja väsynyt vauvan hoidosta, niin en todellakaan ole mikään ihanne äiti, näin ollen uskon että lapselle mukava mennä tarhaan tasapainoisten tätien hoitoon kuin olla räjähdyspisteessä olevan äidin kanssa kotona.

Siis tommosta mä en ymmärrä yhtään. Siis häh. Ei ne lapset siitä kärsi jos äiti on vauvan kanssa, mutta kyllä se voi vähän omituiselta lapsesta tuntua, että joutuu hoitoon vaikka äiti on kotona vauvan kanssa. Lapset sopeutuu vauvan syntymään ja hetken päästä sitä aikaa ei edes muisteta kun ei vauvelia ollut. Miksi pitää tehä enemmän lapsia jos ne edelliset pitää laittaa hoitoon, että ne saa virikkeitä ja lomaa.........lomaa mistä? Pieni lapsi tuskin tarvitsee lomaa omasta äidistään......... :/

Alkuperäinen kirjoittaja hiiop:

Voipi helpostikin olla, että vähän isommat lapset kaipaa jo enemmän virikkeitä, sellaisia, mitä äiti ei välttämättä vauvan hoidon lomassa ehdi järjestää. Ja kaikilla lapsillahan ei ole kavereitakaan päivisin lähellä - kun ovat esim. siellä tarhassa. Tällöin on varmasti kaikille eduksi, jos isommat lapset on jonkun päivän viikosta tarhassa virikkeellisessä ympäristössä ja kavereiden kanssa, ja äiti voi sillä aikaa keskittyä vauvaan tai jopa itseensäkin hetken.

Ja muuten, tuo hoitopaikan säilyminenkin on olennainen pointti! Sitä vaan ei arvoisat kotiäidit suostu/kykene tajuamaan...
Näitä lukiessa tulee pakostikin mieleen, että voi kun ihmiset ymmärtäis, että uhrautumisen määrä ei takaa hyvää äitiyttä!

Jokainen tekee niinkuin parhaaksi katsoo, mutta mun ensi kuussa 21 vuotta täyttävä tyttäreni on sanonut, että parasta aikaa hänen lapsuudessaan olivat ne vuodet, kun sai olla äidin ja pikkuveljen kanssa kotona. Molemmat lapseni ovat viihtyneet tarhassa, menneet tarhaan mielellään ja odottaneet kesäloman päättyessä kavereiden näkemistä, mutta silti ne kultaisimmat lapsuuden muistot ovatkin kotoa eikä tarhasta.

Herranen aika, loru, katsotko todellakin olevasi oikea ihminen kenellekään sanomaan, montako lasta saa "tehdä"? Uskomatonta... Ja sentään ihan "normaalista" aikuisesta kyse (mitä luultavimmin), ei lastaan pahoinpitelevästä, narkista, tmv. jolle katsot voivasi sanoa, ettei pitäisi enempää hankkia... Siis on joillain otsaa, en muuta sano!

Itse en laittaisi esikoista hoítoon ,kun/ jos joskus saa sisaruksia! Siksi että en halua sellaista aamurumbaa, mikä hoitoon lähtiessä on. RAkastan kotiaamuja, sellaisia kun ei tarvii lähtee mihkään, pukee kiiruulla. Kun minulla on lapset kotona, ei ole aikataulua jonka mukaan elää'. Tahdomme myös käydä kylillä, kylässä ja kerhoissa, perheenä, kokonaisena perheenä. Esikoinen mukaan lukien.

Outoa tehdä lisää lapsia ja huitaista ne "isommat" syrjään pois tulokkaan tieltä! Todella outoa tehdä lapsia jos ei tiedä jaksamisen rajallisuutta. Lapselle arki kotona vanhempien ja vauvankin kanssa on ihan varmasti arvokkaampaa kuin tarhassa.

Tääkin keskustelu kiertyy taas siihen, että ÄITEJÄ syyllistetään... vaan jospa kotona onkin ISÄ ja lapsi silti hoidossa, niin kukaan ei taida edes muistaa ihmetellä, paheksuunasta ja tuomitsemisesta nyt puhumattakaan.

No.. Pojalla oli kahden kuukauden kesäloma, eilen vein päiväkotiin 5 tunniksi, kuten myös tänään. Ensi vkolla myös muutamana päivänä ja sen jälkeen mulla toivottavasti alkaakin jo työt. :)
Ei tulisi mieleenkään pitää lasta täysiä päiviä aamuvarhaisesta iltapäivään, mutta muutama tunti mun mielestä ok, kun kerran koko kuukaudesta kuitenkin maksamme.

No.. Pojalla oli kahden kuukauden kesäloma, eilen vein päiväkotiin 5 tunniksi, kuten myös tänään. Ensi vkolla myös muutamana päivänä ja sen jälkeen mulla toivottavasti alkaakin jo työt. :)
Ei tulisi mieleenkään pitää lasta täysiä päiviä aamuvarhaisesta iltapäivään, mutta muutama tunti mun mielestä ok, kun kerran koko kuukaudesta kuitenkin maksamme.

meillä on kaksi vanhinta tarhassa vaikka nuorin on kotona minun kanssani.
syy tähän järjestelyyn on tyksin suositus pistää keskimmäinen päiväkotiin pahan puheenviivästymisen takia, sillä siellä tyttäreni saa päivittäin erityisohjausta ja vanhin on siksi, koska minä opiskelen iltaisin ja silloin minulle jää päivisin aikaa tehdä tehtäviä ja opiskella.
mies tekee paljon töitä ja on harvoin kotona, joten jos kaikki alapset olisivat jkotona, ei opinnoista tulis mitään.
olen sitten mikä äiti tahansa, niin tämä toimii meillä. =)

Tästä aiheesta keskusteleminen pitäisi lopettaa kokonaan.Niin kauan kun kaikilla on subjektiivinen oikeus päivähoitoon on asiasta turha napista.Jokainen tekee perheessään omat ratkaisunsa ja siihen on turha toisten puuttua.Turha edes lähteä kyselemään toisten mielipiteitä asiasta jos on valintansa jo tehnyt , siitä ei saa kun pahan mielen itselleen.

No tarjotaan tänne sitten yksi isäkin kenen ei kannattaisi lisää lapsia tehdä... :whistle:

Meillä mies on "isyyslomalla" (ei nyt takerruta termeihin, täällä erinimitykset kuin suomessa) tammikuun loppuun asti ja itse olen siis palannut töihin. Poju 2v4kk aloittaa päiväkodissa ensi viikolla 6h/päivä kuopuksen ollessa isin kanssa kotona. Pojulla on kehitysvamma ja siksi päivähoito alettiin 1v10kk iässä 3h päivillä, mitkä nyt siis pitenevät.

Ollaan kuitenkin puhuttu että vaikka lapsi olisi "terve", olisi hän viimeistään tässä vaiheessa aloittanut päiväkodissa muiden paikallisten lasten tapaan.

Minä en vaan ymmärrä että mitä väärää siinä on jos annan lapsen jatkaa esim. 10 päivää kuusta päiväkodissa vaikka olisin tulevaisuudessa vauvan kanssa kotona? Lapsi on sosiaalinen, vilkaskin ja ihan selvästi kaipaa ikäistään seuraa, se tuli todistettua tässä kesälomallakin.

Vapaa-aika? Mitä on vapaa-aika? Yhteiskunta on individualisoitunut niin paljon että vapaa-aika on itsekästä, pitää saada olla yksin, minä itse ja minun omat juttuni! Miksi sitten pariutua ja hankkia se perhe? Muistaako kukaan aikaa jolloin vapaa-aika merkitsi sitä, että oltiin yhdessä jonkun kanssa, oman poikaystävän, omien kavereiden eikä haluttu yksin omaa vapaa-aikaa. Muistaako kukaan aikaa 70-luvulla kun iltahämärissä perheet viettivät vapaa-aikaa? Miksi nykyään tarvitaan vapaa-aikaa yksin? Onko elämä niin stressaavaa ja rasittavaa ja hektistä että tarvitsemme vapaa-aikaa yksin? Miksi meillä pitää aina olla netti auki ja telkkari päällä, osaammeko edes viettää vapaa-aikaa 'yksin'? Vai onko se vaan se väsymys lapsenhoitoa kohtaan? Ja miksi väsyy oman lapsensa hoitoon? Onko vaatimukset liian korkealla kun on helpompaa viedä lapsi päiväkotiin ettei se tappele? Itse vastustan silti tätä päiväkotiin viemistä vain siksi, että se maksaa yhteiskunnalle ja jos itse saisin niin päättäisin lait toisenlaisiksi!

Poika aloitti 1. päivä päiväkodissa, vaikka mulla alkaakin koulu vasta 15. pvä.

Tein ite mokan ja otin paikan vastaan heti kuun alusta, enkä ajatellu et kotihoidontukihan loppuu siihen paikkaan. :ashamed: Ens kuussa sitten onkin vähän rahat tiukilla mut mitäs siitä. Tähänkin asti pärjätty niin kai sitä pärjää sittenkin.

Pojalla kumminkin "pehmeä aloitus" tähän päiväkotielämään, ekana päivänä oli 2 tuntia, eilen ja tänään 5 tuntia. Itse saanut sillä aikaa tehtyä kouluvalmisteluja, pestyä ikkunat (asutaan sen verran korkealla, etten niitä ala pojan kotona ollessa pesemään) ja muuta siivousta. Ensi viikolla ollaan reissussa pari päivää eli on vajaa hoitoviikko ja lyhyempiä päiviä sit ne parit mitä hoitoon menee. Ja itsellä ensi viikon ohjelmana vintin ja kellarikomeron siivousta.

Tunnen huonoa omaatuntoa, kun tulen yksin kotiin ja poika jää tarhaan mut saan tehtyä hommia, mitkä ei onnistu kahdestaan ollessa. Ja kyllä välillä tulee sellainenkin mieleen et kaipa sitä vähän omaa aikaakin on ansainnut kun 1 v 5 kk jo pojan kanssa kaksistaan kotona oltu jatkuvasti. Eli ei ole ollut hoidossa tms. Ei oikein isää ja sukulaisia kiinnosta.

Kai sitä äiditkin joskus vapaata tarvitsevat. :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Herranen aika, loru, katsotko todellakin olevasi oikea ihminen kenellekään sanomaan, montako lasta saa "tehdä"? Uskomatonta... Ja sentään ihan "normaalista" aikuisesta kyse (mitä luultavimmin), ei lastaan pahoinpitelevästä, narkista, tmv. jolle katsot voivasi sanoa, ettei pitäisi enempää hankkia... Siis on joillain otsaa, en muuta sano!

Voi herranen aika vaan itsellesi. Ensinnäkään mä en sanonut monta lasta saa tehdä, vaan kannattaako tehdä enemmän jos tuntuu ettei jaksa edellisten kanssa. Tämä nyt oli vastaus vaan tohon aloitukseen mitenkään sen enempää tuomitsematta. Mielipidettähän tässä kyseltiin ja sanoin omani. En siis tarkoita sanoa ettei ap saisi hankkia enempää lapsia, todellakaan. Itsellä melkolailla samanlainen tilanne, koska kuopus syntyi kun esikoinen oli neljä, mutta pidin esikoisen silti kotona. En ole luultavammin sitten tajunnut kuinka lapseni on siitä kärsinyt kun en ole pystynyt antamaan ilmeisesti tarpeeksi virikkeitä. No mikään ei ole mustavalkoista ja kolikollakin tuppaa aina olemaan se kääntöpuolensa.

Voi taivas...Miettikääs nyt vähän..jos vanhemmalla on silloin tällöin yksi vapaapäivä ja haluaa itseään hemmotella ja olla ihan yksin niin äidilläkö ei saa olla oikeutta siihen kun kumminkin siitä hoidosta maksetaan..Typerää minusta tuommonen vouhkaaminen.Mä en uskokkaan että on olemassa ainuttakaan äitiä joka ei joskus haluaisi olla hetken yksin.

Yhteistyössä