lapset tarhassa,äiti kotona,mitä sitten

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja morkkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen sitä mieltä että jokainen äiti ja isä tarvitsee omaa aikaa.En paheksu yhtään että vie lapsen välillä hoitoon oli se sitten tarha tai muu paikka.Täytyy muistaa myös että kaikilla äideillä ei ole isovanhempia tai muita tuttavia joille voisi viedä lapsia hoitoon välillä joten tuo oman ajan järkkääminen jollain tavoin jaksamisen kannalta on erittäin tärkeää.Hattua nostan sellaisille jotka jaksavat aina hoitaa lapsensa kotona mutta valitettavan usein sellaiset äidit valittaa että on jaksamisesa äärirajoilla,niin että järjästäkää ihmeessä sitä omaa aikaa myös itsellenne että ette sitten naama punaisena ärjy pienille lapsillenne tai tee jotain vielä pahempaa.

Tottakai jokaisella äidillä on oikeus omaan aikaan ilman lapsiakin. Jollain siihen on käytettävisä mummoja ja tätejä, mutta jos niitä ei ole on päiväkoti ihan hyvä ratkaisu. Täälläpäs on paljon äitejä jotka ei tarvitse minkään näköistä hengähdystaukoa, hypitään vaan lapsi lanteilla kaiket päivät.

tehdä lapsia jos ei TIEDÄ MITÄ NIIDEN KANSSA VOI TEHDÄ????? Huolestuttavaa. Mun laps lähtee hoitoon parin viikon päästä kun lähden töihin. Mutta sitten kun olen ite pois töistä niin ei todellakaan mun lapsi silloin pph:lle mene vaikka ite olisin kuolemansairaana. Silloin met nautitaan kotona olosta yhdessä...nukutaan pitkään (toivottavasti) ja ollaan vaan. Ja sitä omaa aikaa on ehtinyt onneks viettään ennen pojan syntymää ihan tarpeeksi....

Alkuperäinen kirjoittaja Miksi:
tehdä lapsia jos ei TIEDÄ MITÄ NIIDEN KANSSA VOI TEHDÄ????? Huolestuttavaa. Mun laps lähtee hoitoon parin viikon päästä kun lähden töihin. Mutta sitten kun olen ite pois töistä niin ei todellakaan mun lapsi silloin pph:lle mene vaikka ite olisin kuolemansairaana. Silloin met nautitaan kotona olosta yhdessä...nukutaan pitkään (toivottavasti) ja ollaan vaan. Ja sitä omaa aikaa on ehtinyt onneks viettään ennen pojan syntymää ihan tarpeeksi....

:saint:

Alkuperäinen kirjoittaja täti:
menkää pihalle, opeta ne ajaa fillarilla, tehkää eväsretki, maalatkaa muusiikin kanssa, leipokaa pullaa, muovaile, hassuttele. syökää aamupalaksi jäätelöä, menkää metsään.. mitä tahansa OMAN äidin kanssa, se on varmasti lapsista kivempaa kuin olla tarhassa (eläin-tarha, päiväkodissa siis..). pipo löysemmälle ja menoks, peskää pyykkiä yhdessä!

oli kyllä hyvin sanottu eli näin =)

Meillä poika on ollut aina sellainen, että vaatii seuraa ja toimintaa, ei siis ihan vauvanakaan viihtynyt esim. sitterissä köllöttelemässä että olisi itse saanut tehtyä jotakin. Sama peli jatkuu edelleen, eikähän 1½-vuotias osaa vielä varsinaisesti leikkiäkään itsekseen... totta kai se jossakin mennä viilettää itsekseenkin, mutta yleensä tekemässä jotakin kiellettyä. Siispä silmät on oltava selässäkin.

Meillä miehellä on sellainen työ, että joskus osuu vapaapäivä viikolle. Silloin tällöin, jos on esim. joku isompi siivousprojekti menossa, meillä kyllä viedään miehen vapaapäivänä poika hoitoon, että saa hommia tehtyä. Tässä EI ole kyse siitä, etteikö meillä haluttaisi tai osattaisi olla lapsen kanssa vaan siitä, että on katsottu nimenomaan pojan kannalta paremmaksi, että vanhempi saa tehtyä kotihommia rauhassa pojan ollessa tutussa ja turvallisessa hoidossa ja sitten kun hakee lapsen kotiin, voi oikeasti keskittyä hänen kanssaan olemiseen. Vaihtoehtohan olisi, että vanhempi koettaisi saada työt tehtyä kitisevä ja seuraa kaipaava lapsi lahkeessa roikkuen - tällöin molemmat olisivat tyytymättömiä.

Täytyy kyllä sanoa, ettei ole tullut mieleenikään, että tuosta pitäisi huonoa omaatuntoa kokea... no, oppia ikä kaikki. ;)

Tässä taas puhutaan kokemuksen syvällä rintaäänellä?

Alkuperäinen kirjoittaja loru:

:saint:

Jos toi oli sulta piruilua niin ei osunnut eikä uponnut. Minä en hypi päivää lapsi lanteilla koko ajan.... ja toiseksi olen kyllä sen verran peruslaiska että en omana vapaapäivänä lähtis aikaisin lasta roudaan tarhaan. Mut onneks mulla on siisti sisätyö, ma-pe 8-16 ja viikonloput vapaana. Eli ei edes hoitopaikka oo auki mun varsinaisena vapaapäivänä. Tää on sit oma ammatinvalinta kysymys

Ja voihan lasten kanssa vaikka kaatosateessa mennä hyppiin pihalla ja antaa veden kastella kunnolla....

Tottakai jokaisella äidillä on oikeus omaan aikaan ilman lapsiakin. Jollain siihen on käytettävisä mummoja ja tätejä, mutta jos niitä ei ole on päiväkoti ihan hyvä ratkaisu. Täälläpäs on paljon äitejä jotka ei tarvitse minkään näköistä hengähdystaukoa, hypitään vaan lapsi lanteilla kaiket päivät.

Mihin ne lasten isät katosivat?

Alkuperäinen kirjoittaja morkkis:
no onpa ainakin vielä isompi morkkis. Kertokaa viisaat mitä sitten puuhailla se päivä lasten kanssa, jotka tappelevat asiasta kuin asiasta, ja taitaa olla sitten niin että äitissä on pahasti vikaa.......

Mun mielestä jos sulla tulee morkkis niin et tee oikein. Yleensäkin olen joka asiassa sitä mieltä, että omatunto sanoo ihmiselle mikä on oikein ja mikä väärin.

Ei kato ku iltaisin ja viikonloppuisin voi vetää kännit, se rentouttaa ihan tarpeeksi ;).

Alkuperäinen kirjoittaja kysymysmerkki:

Ne lähti muitten naisten mukaan.

Mitä se kellekään kuuluu mitä toiset lastensa kanssa tekee?Siis kun kaikilla on vähän erilainen tilanne elämässä ja tohon hoitoon viemiseen ja kauanko siä sit päivän aikana ollaan vaikuttaa monet asiat.Toisten on helppo sanoa että ei tarvi hoitopaikkaa kun toisille se voi olla oikeasti todella tarpeellinen.Ite olen lasteni kanssa kotona mutta ei mua haittaa vaikka joku lapsensa hoitoon veisikin.Eihän mun tarvi siitä maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja SolAngel:
Meillä poika on ollut aina sellainen, että vaatii seuraa ja toimintaa, ei siis ihan vauvanakaan viihtynyt esim. sitterissä köllöttelemässä että olisi itse saanut tehtyä jotakin. Sama peli jatkuu edelleen, eikähän 1½-vuotias osaa vielä varsinaisesti leikkiäkään itsekseen... totta kai se jossakin mennä viilettää itsekseenkin, mutta yleensä tekemässä jotakin kiellettyä. Siispä silmät on oltava selässäkin.

Meillä miehellä on sellainen työ, että joskus osuu vapaapäivä viikolle. Silloin tällöin, jos on esim. joku isompi siivousprojekti menossa, meillä kyllä viedään miehen vapaapäivänä poika hoitoon, että saa hommia tehtyä. Tässä EI ole kyse siitä, etteikö meillä haluttaisi tai osattaisi olla lapsen kanssa vaan siitä, että on katsottu nimenomaan pojan kannalta paremmaksi, että vanhempi saa tehtyä kotihommia rauhassa pojan ollessa tutussa ja turvallisessa hoidossa ja sitten kun hakee lapsen kotiin, voi oikeasti keskittyä hänen kanssaan olemiseen. Vaihtoehtohan olisi, että vanhempi koettaisi saada työt tehtyä kitisevä ja seuraa kaipaava lapsi lahkeessa roikkuen - tällöin molemmat olisivat tyytymättömiä.

Täytyy kyllä sanoa, ettei ole tullut mieleenikään, että tuosta pitäisi huonoa omaatuntoa kokea... no, oppia ikä kaikki. ;)

Voiks yhden lapsen hoito olla niin hankalaa, ettei saa siivottua? No oppia ikä kaikki täälläki.

Mä en kaas ymmärrä miksi lapsia tehdään jos ne sitte sysätään muualle hoitoon jotta äiti sais omaa aikaa.
Mä oon ollut 6 vuotta kotona ja ny on töihin meno edes. Ja mulla on siitä kauhee morkkis, että joudun viemään lapset hoitoon muutamaksi päiväksi viikossa.

Mulla on yleensä perjantait aina vapaita ja vien myös silloin lapset hoitoon, että saan hoidettua asioita esimerkiksi parturissa en pääsis käymään jos en veis hoitoon koska ei ole yhtään sukulaista/ystävää joka lapsia kattois ja mies on töissä tosi pitkiä päiviä. Silloin kun mulla on lomaa niin myös lapset on kotona, mutta noi perjantait vien kyllä jatkossakin lapset hoitoon ihan hyvällä omallatunnolla.

Kyllä olis kiva,jos voisi nukkua pitkään ja olla rauhassa päivän lasten kanssa. Täällä sattuu olemaan sellaisia ikiliikkujia, että en minä jaksa aina niiden kanssa pelata ja urheilla ja lähteä jonnekin. Siis kyllä minä tiedän mitä lasten kanssa voi tehdä, mutta tämä laiska äiti ei sitten jaksa aina touhuta...

Tää on nyt vähän provosoivaa, mutta en ole koskaan ymmärtänyt miten ei voi siivota jos on lapset kotona. Mulla ei oo tullu mieleenkään viedä lasta hoitoon kun siivoan. Ja kyllä meilläkin joskus roikutaan lahkeessa kiinni. En ole myöskään ymmärtänyt, että tästä voisi olla jotain haittaa lapselle kun äiskä siivoaa.....no oppia ikä kaikki.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja SolAngel:

Voiks yhden lapsen hoito olla niin hankalaa, ettei saa siivottua? No oppia ikä kaikki täälläki.

Siis tokihan sitä saa siivottua jos jaksaa kuunnella kitinää... ja keskeyttää työn miljoona kertaa, kun pitää hakea termiitti pois jostakin kielletystä paikasta/puuhasta. Meil on oikeasti niin villi ja seurankipeä kaveri, että oksat pois ;). Ja huomasithan hei, että näin tapahtuu siis vain, kun kyseessä on jokin isompi siivousoprojekti. Tuskin itsekään alkaisit esim. pesemään ikkunoita ulkoa/väleistä, ja taapero keikkuisi vieressä talousjakkaralla - tahtoisi kurkkimaan autoja avoimesta ikkunasta (5. kerros) ja suuttuisi kuin pippuri kun ei pääse... Vai?

Alkuperäinen kirjoittaja MINÄ:
Mä en kaas ymmärrä miksi lapsia tehdään jos ne sitte sysätään muualle hoitoon jotta äiti sais omaa aikaa.
Mä oon ollut 6 vuotta kotona ja ny on töihin meno edes. Ja mulla on siitä kauhee morkkis, että joudun viemään lapset hoitoon muutamaksi päiväksi viikossa.

Pakko kysyä, että vietkö lapsiasi sitten mummoille ym. hoitoon? Mulla kun toi tarha on ainut paikka mihin lapset saan hoitoon, lapset on 5 ja 3 vuotiaat ja tosiaankin eivät ole olleet kahta tuntia kauempaa hoidossa muualla kuin tarhassa. Kun sitten on sellaisia kun lapset on mummoilla ja papoilla joka viikko monta päivää "hoidossa" niin moralisoidaan meitä ketkä pitää lapsia tarhassa/pph:lla esimerkiksi sen yhden vapaapäivän ajan.

Kuka jaksaa olla lapsen/lapsien kanssa 24h vuorokaudessa,7päivää viikossa,256pv vuodessa siis koko ajan ilman minkäänlaisia hengähdystaukoja?Tää alkaa olla jo ihan sairasta,onko täällä kaikki hirveitä SUPERMUTSEJA.Jossakin vaiheessa se raja tulee vastaan siitä oon ihan varma.

Alkuperäinen kirjoittaja MINÄ:

Ja mä en ymmärrä sitä kun ihmiset feikkaa etteivät muka tarvii vuodokaudesta/viikosta minuuttiakaan omaa aikaa...

Alkuperäinen kirjoittaja kysymysmerkki:

Ajattelin lähinnä päivisin kun isät ovat töissä =) Sittenhän se on erihomma illalla tai kun isä on kotona.

Yhteistyössä