laitoin lapseni kaappiin. ei osannut olla hiljaa

  • Viestiketjun aloittaja riidelläänkö?
  • Ensimmäinen viesti
traumatisoitunut
Alkuperäinen kirjoittaja Äityli kolmelle:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Porvoosta taisi kajahtaa tämäkin
Siis miten niin? Kyllä minä laitan lapseni vaatehuoneeseen rauhottumaan jollei muuten hiljene! Uloskin heitin pakkaseen sisävaatteilla ku kiukkus vaan.

Mitä mun pitäis sit tehdä???? kertokaa!!!
Ulosheitosta vois ilmottaa oikeesti soskuun. Tiedän yhden joka tunki talvipakkasessa parvekkeelle lapsensa huutaa. Hyvä kun eivät ihan vieneet koko lasta vaikka olisi moiselta joutanutkin.
Taitaa pitää totta tutkielma kuinka huonosti Suomenlapset voivat ihan 'normiperheissä'.
 
Miksi oma huone tai oma sänky rangaistuspaikkana? Miksei esim. lelujen pois ottaminen, telkkarikielto, karkkkipäiväkielto tms. toimisi? Jäähypenkki? Jäähypenkille palautetaan joka kerta, kun siitä lähtään pois ja siinä myös istutaan se tarvittava määrä.
Pimeässä pitäminen on traumatisoivaa, ikävä kyllä :(
 
jupis
Ja mitä tehdään kun vauva huutaa vieressä rintaa?? Ei sillon missään jäähypenkillä voi päivystää..

Kauniit neuvot ja ohjeet tuntuu sopivan, kun pirtissä on yksi normaali lapsi. Tilanteet kyllä muuttuu, kun on muitakin kun se yksi uhmaaja..

Vinkkejä? Kaapin lsäksi siis..
 
traumatisoitunut
Alkuperäinen kirjoittaja Kysyy:
Alkuperäinen kirjoittaja traumatisoitunut:
Alkuperäinen kirjoittaja riidelläänkö?:
siinäpä se. mitä muut tekee kun palaa pinna
Mun piti istua aina pimeässä vaatehuoneessa. Siitäkö lie jäänyt pimeänpelko. Nukun aikuisenakin valot ainakin eteisessä.
No KERRO mitä siten pitäis tehdä?????
Viisi olen pian kasvattanut ja aikuisiksi neljä saanut. Ihan puhumalla, omalla esimerkillä, lyömättä, huutamatta olen heidät kasvattanut.
Liekö erikoisia mutta ei ne koskaan ole tuollaisia raivareita saaneet. Mitä lie joutuu noin paljon uhmaamaan lapsesi? Laitahan rajat ja anna rakkautta niin jos se siitä.
 
Äityli kolmelle
Niin siis mitä ilmoitat sossuun? Sen että uhmis huusi pihalla 30 sek pakkasessa? Mitä mun olis pitänyt tehdä?

Lelujen pois ottaminen ei toimi sillo, huuto vaan yltyy. Jäähypenkille vieminen koko ajan ei onnistu kun on vauvakin. Pimeässä en ketään istuta.
 
traumatisoitunut
Alkuperäinen kirjoittaja jupis:
Ja mitä tehdään kun vauva huutaa vieressä rintaa?? Ei sillon missään jäähypenkillä voi päivystää..

Kauniit neuvot ja ohjeet tuntuu sopivan, kun pirtissä on yksi normaali lapsi. Tilanteet kyllä muuttuu, kun on muitakin kun se yksi uhmaaja..

Vinkkejä? Kaapin lsäksi siis..
Otat viereen istumaan ja luet vaikka samalla kirjaa tai annat jotain naposteltavaa siksi aikaa. On niitä konsteja kun jaksaa mielikuvitusta käyttää eikä menetä hermojaan. Samanlaisia uhmiksia ootte kun lapsenne, ilmankos niillä riittää uhmaikä kehdosta hautaan.
 
Äityli kolmelle
Alkuperäinen kirjoittaja traumatisoitunut:
Alkuperäinen kirjoittaja Kysyy:
Alkuperäinen kirjoittaja traumatisoitunut:
Alkuperäinen kirjoittaja riidelläänkö?:
siinäpä se. mitä muut tekee kun palaa pinna
Mun piti istua aina pimeässä vaatehuoneessa. Siitäkö lie jäänyt pimeänpelko. Nukun aikuisenakin valot ainakin eteisessä.
No KERRO mitä siten pitäis tehdä?????
Viisi olen pian kasvattanut ja aikuisiksi neljä saanut. Ihan puhumalla, omalla esimerkillä, lyömättä, huutamatta olen heidät kasvattanut.
Liekö erikoisia mutta ei ne koskaan ole tuollaisia raivareita saaneet. Mitä lie joutuu noin paljon uhmaamaan lapsesi? Laitahan rajat ja anna rakkautta niin jos se siitä.
No noi on vielä kaikki pieniä. Puhe ei auta kun neiti saa raivokohtauksen. Huutaa vaan! Lapsi on luonteeltaan yhteytys minusta ja miehestä, molemmat tempperamenttisiä ja räiskyviä! Rajat on ja mahimmat uhmat neidiltä jo takana. Auttoi noi radikaalit tempaukset. Rakkautta saavat aivan varmasti riittävästi.
 
vieras
Ns. jäähypenkkiä/jäähyä voi käyttää. Mutta ei missään nimessä mitään PIMEÄÄ komeroa/huonetta tms. Lapsi pelkää. Komero muutenkin kamala, vaikka olisi valoisa. Jäähylle arestiportaalle tai omaan huoneeseen, missä valaistus. Tai keskustelua, karkkipäivä pois tms.
 
traumatisoitunut
Alkuperäinen kirjoittaja Äityli kolmelle:
Alkuperäinen kirjoittaja traumatisoitunut:
Alkuperäinen kirjoittaja Kysyy:
Alkuperäinen kirjoittaja traumatisoitunut:
Alkuperäinen kirjoittaja riidelläänkö?:
siinäpä se. mitä muut tekee kun palaa pinna
Mun piti istua aina pimeässä vaatehuoneessa. Siitäkö lie jäänyt pimeänpelko. Nukun aikuisenakin valot ainakin eteisessä.
No KERRO mitä siten pitäis tehdä?????
Viisi olen pian kasvattanut ja aikuisiksi neljä saanut. Ihan puhumalla, omalla esimerkillä, lyömättä, huutamatta olen heidät kasvattanut.
Liekö erikoisia mutta ei ne koskaan ole tuollaisia raivareita saaneet. Mitä lie joutuu noin paljon uhmaamaan lapsesi? Laitahan rajat ja anna rakkautta niin jos se siitä.
No noi on vielä kaikki pieniä. Puhe ei auta kun neiti saa raivokohtauksen. Huutaa vaan! Lapsi on luonteeltaan yhteytys minusta ja miehestä, molemmat tempperamenttisiä ja räiskyviä! Rajat on ja mahimmat uhmat neidiltä jo takana. Auttoi noi radikaalit tempaukset. Rakkautta saavat aivan varmasti riittävästi.
Kyllä lapsi puhetta ymmärtää vaikka ei itse vielä puhuisikaan. Ei tietenkään siinä tilanteessa kun raivoaa, antaa sit huutaa, sekin parempi kuin kaappi, pakkanen, sänky rangaistukseksi. Ja pitääkö siitä rangaista jos toiselta pinna palaa kuten äidiltä? Minne se miehes sut viskaa kun milloin raivoat?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äityli kolmelle:
No noi on vielä kaikki pieniä. Puhe ei auta kun neiti saa raivokohtauksen. Huutaa vaan! Lapsi on luonteeltaan yhteytys minusta ja miehestä, molemmat tempperamenttisiä ja räiskyviä! Rajat on ja mahimmat uhmat neidiltä jo takana. Auttoi noi radikaalit tempaukset. Rakkautta saavat aivan varmasti riittävästi.
Meilläkin ovat huutaneet. Isomman annoin huutaa, koska hän hiljeni parhaiten siten, että sai itse rauhassa raivota. Pidin vain huolen siitä, ettei hän loukkaa itseään kun makasi lattialla ja rääkyi.
Pienemmän nappasin syliin, tiukasti, ja pidin siinä kunnes kiukku meni ohi, se toimi hänen kanssaan parhaiten. Tilanteesta riippuen joko puhuin lapselle rauhallisesti, tai olin ihan hiljaa.

Tulisia ovat, turkinpippureita, ja vieläpä molemmat samaan aikaan uhmassa :kieh:

Mutta heittäisinkö heidät pakkaseen, tai sulkisinko pimeään? No en tod. Kyllä maailmaan ääntä mahtuu, ja jos kiukuttaa, niin se menee ohi kun saa kiukuta. Mun mielestä lapsen täytyy tietää, että hänellä on oikeus näyttää myös negatiiviset tunteensa, ja hänelle täytyy tarjota turvallinen mahdollisuus ne tunteet näyttää. Sanoa, että sinua harmittaa ja ymmärrän sen, anna kiukun tulla ulos.

Ja pysyä itse tyynenä. Vaikka miten tiukkaa tekisi.
 
Äityli kolmelle
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ns. jäähypenkkiä/jäähyä voi käyttää. Mutta ei missään nimessä mitään PIMEÄÄ komeroa/huonetta tms. Lapsi pelkää. Komero muutenkin kamala, vaikka olisi valoisa. Jäähylle arestiportaalle tai omaan huoneeseen, missä valaistus. Tai keskustelua, karkkipäivä pois tms.
Jos lapsi huutaa ja raivoaa, miten se auttaa että äiti sanoo karkkipäivä pois? Tai keskustella? Miten ??? Miten keskustelet ku toinen vaan HUUUUUUUTTTTTAAAAA????
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja säälin lapsianne :
mikä teitä vaivaa? ihan sairas kasvatustapa tollanen.. ei helvetti.
hmmm.
joo, onhan tuo kauheaa. Mutta kun ajattele, äiditkin on vaan ihmisiä. Voitko ymmärtää?
Ja itsekin olen laittanut parvekkeelle lapsen väsyneenä kun leikki-ikäinen hakkasi vauvaa. Ei jaksa väsyneenä keksiä parempaa keinoa.

samanaikaisesti meille tuli leppis-lehti ja siinä on aikuisten osio välissä, ja ainakin 2 psykologia (miestä) sanoi tehneensä samaa.

Ei kai kukaan noin toimi, muutakuin väsyneenä. Kun lapsia on vähintään 2 kappaletta. ja ei vain ole voimia yksin toimia toisin,eikä jaksamista. (pienten lasten isillä pisimmät päivät). Ei mummoista apua.
 
vieras
Kun mulla oli vaan yksi lapsi, olisin takuulla taivastellut ja jeesustellut näissä ketjuissa kauhistuneena.
Mutta sitä väsymyksen määrää, kun on jaksettava ei voi ymmärtää.
kaikki eivät ole äiti teresoja jotka jaksavat 5 lasta harras ilme kasvoilla. Anteeksi vain. ja silti on "erehtynyt" 2 lasta tekemään. (en ole selvänäkijä, en, enkä tiennyt etukäteen mitä on, enkä tiennyt omia voimavaroja)
 
Äityli kolmelle
Kerran heitin ulos ja oli siellä max 30 sek. Pimeään en kertakaan oon laittanut istumaan. Vaatehuoneeseen kylläkin.

JUu yksin huutarn rauhoittuu parheiten, ajan kanssa. Mutta entä jos ei aikaa ole? Ulos pitäs lähteä ja vauva nukuttaa????
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kun mulla oli vaan yksi lapsi, olisin takuulla taivastellut ja jeesustellut näissä ketjuissa kauhistuneena.
Mutta sitä väsymyksen määrää, kun on jaksettava ei voi ymmärtää.
kaikki eivät ole äiti teresoja jotka jaksavat 5 lasta harras ilme kasvoilla. Anteeksi vain. ja silti on "erehtynyt" 2 lasta tekemään. (en ole selvänäkijä, en, enkä tiennyt etukäteen mitä on, enkä tiennyt omia voimavaroja)
Väsymys...se on kamala asia, mutta ei sekään oikeuta kohtelemaan omaa lasta kaltoin :/

Ei tarvitse olla täydellinen tai mitään sellaista, mutta jos voimavarat eivät riitä, niin on haettava apua. Jokainen lapsi ansaitsee kuitenkin hyvää kohtelua, ja lapsella on oikeus myös suuttua ja itkeä ilman pelkoa siitä että lentää komeroon tms jos näyttää kielteisiä tunteitaan.

Tätä mieltä minä olen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äityli kolmelle:
JUu yksin huutarn rauhoittuu parheiten, ajan kanssa. Mutta entä jos ei aikaa ole? Ulos pitäs lähteä ja vauva nukuttaa????
On silti aikaa heittää vaatehuoneeseen ja pitää siellä? :xmas:

Sekuntiaikataulua tuskin on ulosmenon tai vauvan nukkumaanmenon suhteen, ihan oikeasti?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja traumatisoitunut:
Alkuperäinen kirjoittaja Äityli kolmelle:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Porvoosta taisi kajahtaa tämäkin
Siis miten niin? Kyllä minä laitan lapseni vaatehuoneeseen rauhottumaan jollei muuten hiljene! Uloskin heitin pakkaseen sisävaatteilla ku kiukkus vaan.

Mitä mun pitäis sit tehdä???? kertokaa!!!
Ulosheitosta vois ilmottaa oikeesti soskuun. Tiedän yhden joka tunki talvipakkasessa parvekkeelle lapsensa huutaa. Hyvä kun eivät ihan vieneet koko lasta vaikka olisi moiselta joutanutkin.
Taitaa pitää totta tutkielma kuinka huonosti Suomenlapset voivat ihan 'normiperheissä'.
lueppa muutaman vuoden takainen leppis-lehti. Siinä kyllä kaksikin miespsykologia kirjoitti laittaneensa lapsen parvekkeelle...

helppo se on jeesustella, jos itsellä on voimavaroja tukiverkkoja taiv ain 1 lapsi.
 
Äityli kolmelle
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kun mulla oli vaan yksi lapsi, olisin takuulla taivastellut ja jeesustellut näissä ketjuissa kauhistuneena.
Mutta sitä väsymyksen määrää, kun on jaksettava ei voi ymmärtää.
kaikki eivät ole äiti teresoja jotka jaksavat 5 lasta harras ilme kasvoilla. Anteeksi vain. ja silti on "erehtynyt" 2 lasta tekemään. (en ole selvänäkijä, en, enkä tiennyt etukäteen mitä on, enkä tiennyt omia voimavaroja)
Väsymys...se on kamala asia, mutta ei sekään oikeuta kohtelemaan omaa lasta kaltoin :/

Ei tarvitse olla täydellinen tai mitään sellaista, mutta jos voimavarat eivät riitä, niin on haettava apua. Jokainen lapsi ansaitsee kuitenkin hyvää kohtelua, ja lapsella on oikeus myös suuttua ja itkeä ilman pelkoa siitä että lentää komeroon tms jos näyttää kielteisiä tunteitaan.

Tätä mieltä minä olen.
Apua on haettava, niin ja sitten? Mitäs apua väsymykseen saa? Terpiaa? Hoitajan?
 
Sos.alalla
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja noppispoppis:
Omaan huoneeseen ovi kiinni pariks minuutiks
Mekin tehtiin näin, mutta sitten kuulin, kun eräs sosiaalityöntekijä sanoi, että jos lapsi huutaa/itksee sitten siellä omassa huoneessaan, hällä on turvaton olo ja on jätetty yksin suurien tunteidensa kanssa. Että näin ei pitäis tehdä? Mutta meillä ei ainakaan muu auttanut..
Itse en allekirjoita tätä. Jos kyse hyvin lyhyestä ajasta, se ei vaurioita lasta, jos huone on valaistu. Monet rauhoittuvat siellä huoneessa. Parempi silti jäähyporras, mikä samassa tilassa, missä vanhemmat ovat. Ls-laki ei kiellä LYHYTTÄ jäähyä, valaistussa, turvallisessa paikassa. Sen sijaan ulos laittaminen, komeroon laittaminen(oli pimeä tahi ei) on kyseenalainen keino ja jos jäähy on pitkä. Perheneuvolasta saa hyviä vinkkejä, ottakaapa sinne yhteyttä, jolla kasvatuspulmia.
 

Yhteistyössä