Laiskat ihmiset käyttävät kertakäyttövaippoja

• Viestiketjun aloittaja kestoilija
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Kestovaipoista en mitään tiedä mutta tällainen mielikuva minulla niistä on.

Lapsella on epämukava olo kun on perse märkänä jatkuvasti. Vaipat falskaa ja kuset valuu pitkin kinttuja.

Sitten räjähtää vaippaan Iso P. Mitäs sitten tehdään? No ensiksi tietysti vaihdetaan vaippa normityyliin ja sitten aletaan temmeltämään sen paskavaipan kanssa. Kakkoset karistetaan vessanpyttyyn ja/tai vaippa huuhdellaan juoksevan veden alla kädet kyynärpäitä myöten paskassa. Ei kai niitä paskoja pesukoneeseen laiteta?

Yhtä paskavaippa ei tunnollinen hihhuli koneeseen laita joten niitä pitää kerätä mojova setti. Missä? No jossain säteilyvaaramerkillä varustetussa ilmatiiviissä lootassa tietenkin. Ei haise. Entäs sitten kun sen lootan avaa kun siellä on kolme päivää muhinut ripulirieskavaippa. Betoniseinätkin läpäisevä lemu valtaa asunnon ja tarttuu tapetteihin pysyen asunnossa tuuletuksesta huolimatta ainakin 72 tuntia.

Sitten laitetaan koppuraiset paskavaipat koneeseen ja taas on kädet paskassa. Kuivuneita kikkareita kirmaa pitkin lattiaa. Samaan koneelliseen ei tietenkään voi laittaa mitään muuta kun kone on valjastettu paskavatkaamoksi. Arvatkaapa vaan oliko koneeseen huomaamatta unohtunut punainen sukka.

Kun kone on ajanut, ripustetaan vastenmieliset luumupaskan tahrimat kestot pyykkitelineelle jossa ne valuu vettä joka liruu jalkalistojen alle ruokkimaan homekasvustoa. Vaipat ovat ehkä kuivat seuraavana päivänä ja kierros alkaa alusta kun pikku kullannuppu on taas kerran paskonut vaippaansa.

Mummolassa ja linnanmäkireissulla kestojen kotiinkuljetusta varten on hyvä olla sellainen ilmatiivis pakki mukana. Sellainen jossa sydämiä ja siirtomunuaisia kuskaillaan.
:LOL: Ja myönnän olen todella laiska äiti, kummallekaan muksulle en ole ikinä edes kestovaippaa kokeillut.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni:
Täältä neuvottiin pitkälle ja hoikalle liikkuvaiselle pojalle ostamaan pampers active fit vaippoja. Mä oon ihan käsi noitten kertsejen kanssa, joten niitä ostin, kun käskettiin. ;)

Mut kolme kertavaippaa meni yössä, yhellä kestolla kotioloissa 13h.
Ougei. Active fit ei tosin kuulosta yövaipalta. En tiedä miten paljon teillä liikutaan, mä käytän konttaavalla vielä teippivaippoja.
Ei se siinä vaiheessa paikaltaan päässy, mut heiluu ku heinäseiväs. :D Ei tästä kunnasta löytyny erikseen yövaippoja ja mulle väitettiin, että noin pienille ei oo sellasia olemassakaan (?). :/

anika harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja pillipulla:
5kpl kertsiä maksaa päivässä 1e ja viikossa tämä tekee 7e. että aikakaukana ollaan tuosta 20e. ja kerttiksistä on kokemusta. ja jokainen osaa laskea sitten tällä kaavalla mitä se tekee vuodessa.
Millä vauvalla menee vuorokaudessa vaan 5 vaippaa? Ku eihän noi kertsit edes ime mitään. Reissussa joduttiin niitä käyttämään ja kyllä oli yhtä h*lvettiä yöllä ruveta jotain vaippoja vaihtelee... |O
No käsittääkseni kertakäyttövaippoja pidetään ihan yleisesti imukykyisempinä ja niiden vaihtoväliä pidempänä kuin kestovaipan

"Kestovaippojen vaihtoväli voi olla suunnilleen sama kuin kertakäyttövaipoilla. Monet kuitenkin valitsevat ohuemman vaipan ja lyhyemmän vaihtovälin" lähde: kestovaippainfo.fi

Em. tieto viittaisi siihen, että kestovaipan vaihtoväli on sama tai lyhyempi kuin kertakäyttöisen. Samaa tietoa löytyy lähes jokaiselta kestovaipoista kertovalta sivulta.

Kyllä kestovaippojen ominaisuuksista pitää osata keskustella rehellisesti ja puolueettomasti, vaikka miten olisi itse innostunut asiasta.

Äsken tosiaan laskin, että Liberon vaippoihin menee keskimäärin n. 400 euroa vuodessa. Olen itse käyttänyt lapseni kestovaippoihin tänä vuonna reilut 200 euroa. Lisäkuluiksi tulee tietysti vielä pesukustannukset. Enkä ole edes täyskestoilija.

Jostain syystä näissä vertailuissa käytetään aina kalleinta mahdollista kertakäyttövaipan hintaa ja halvinta mahdollista kestovaipan hintaa. Minun tapauksessani asia on toisinpäin.

Pointtini on se, että kestovaippojen käyttö ei aina ole se halvin mahdollinen vaihtoehto, vaikka se yleensä sitä onkin.

liiotteletko
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Täältä neuvottiin pitkälle ja hoikalle liikkuvaiselle pojalle ostamaan pampers active fit vaippoja. Mä oon ihan käsi noitten kertsejen kanssa, joten niitä ostin, kun käskettiin. ;)

Mut kolme kertavaippaa meni yössä, yhellä kestolla kotioloissa 13h.
Ougei. Active fit ei tosin kuulosta yövaipalta. En tiedä miten paljon teillä liikutaan, mä käytän konttaavalla vielä teippivaippoja.
No kyllä noikin meillä on kuivana pitäny. Enkä ole ikinä kuullut, että joku joutuu vaippoja vauvalle kolme kertaa yössä vaihtamaan pissojen takia...

Meillä käytetään kertakäyttöisiä vaippoja ja laskeskelin tossa että kun meillä menee (ja on koko ajan mennyt) keskimäärin 5vaippaa/pv, yksi vaippa maksaa noin 15senttiä.. NIIN se tekee 22,5?/kk, joka taas tekee 540? KAHDESSA vuodessa. Että ei se nyt niin kallista ole.

Syyt siihen, miksi en käytä kestoja:
*En jaksanut perehtyä niihin
*Minulla ei ole niin paljoa rahaa että voisin kerralla käyttää 200-400?
*En jaksaisi iki kuuna päivänä niitä pestä
*Minulla ei ole säilytystilaa riittävästi
*En halua kuskata mukanani likaisia vaippoja

...
Jotenki mä toivon, että joskus 10 v. päästä meidän lapset kysyy silmät pöyreinä, että
"Onko ihan oikeesti ennenvanhaan kaikki vaipat kerätty kaatopaikalle? Niitähän on varmaan ihan hirveesti?"

just
Nii-i. Mielikuva. Ennakkoluulo siis. :saint:
Ja sinulla ei tuntunut olevan tietoa kertavaipoista. Tiuhaan vaipanvaihtoväliin yölläkin en keksi muuta kuin, että väärin asennettu.

mää
Lapsella on epämukava olo kun on perse märkänä jatkuvasti. Vaipat falskaa ja kuset valuu pitkin kinttuja.

Tai ne ei falskaa ja vaippa vaihdetaan kun pissa on tullu, ei joudu lapsi olemaan märissä

Sitten räjähtää vaippaan Iso P. Mitäs sitten tehdään? No ensiksi tietysti vaihdetaan vaippa normityyliin ja sitten aletaan temmeltämään sen paskavaipan kanssa. Kakkoset karistetaan vessanpyttyyn ja/tai vaippa huuhdellaan juoksevan veden alla kädet kyynärpäitä myöten paskassa. Ei kai niitä paskoja pesukoneeseen laiteta?

Tai sitte hiukan käsisuihkulla suihkutetaan isoimmat soossit pyttyyn. Ei likastu kädet.

Yhtä paskavaippa ei tunnollinen hihhuli koneeseen laita joten niitä pitää kerätä mojova setti. Missä? No jossain säteilyvaaramerkillä varustetussa ilmatiiviissä lootassa tietenkin. Ei haise. Entäs sitten kun sen lootan avaa kun siellä on kolme päivää muhinut ripulirieskavaippa. Betoniseinätkin läpäisevä lemu valtaa asunnon ja tarttuu tapetteihin pysyen asunnossa tuuletuksesta huolimatta ainakin 72 tuntia.

Tai ne säilytetään Bauhaussista ostetussa 3 euron kannellisessa sangossa, ei haise ellei päätänsä sinne sankoon laita. Ja kun lisään vaippoja sinne ni raotan vaan hiukan kantta, enkä edelleenkään tunge päätäni sinne pskavaippojen sekaan.

Sitten laitetaan koppuraiset paskavaipat koneeseen ja taas on kädet paskassa. Kuivuneita kikkareita kirmaa pitkin lattiaa. Samaan koneelliseen ei tietenkään voi laittaa mitään muuta kun kone on valjastettu paskavatkaamoksi. Arvatkaapa vaan oliko koneeseen huomaamatta unohtunut punainen sukka.

Tai sitte ne vaipat kaadetaan suoraan sangosta koneeseen, koskematta vaippoihin. Ja sen koneen voi tarkastaa ennenkun sinne mitään laittaa, ei jää punasia sukkia...

Kun kone on ajanut, ripustetaan vastenmieliset luumupaskan tahrimat kestot pyykkitelineelle jossa ne valuu vettä joka liruu jalkalistojen alle ruokkimaan homekasvustoa. Vaipat ovat ehkä kuivat seuraavana päivänä ja kierros alkaa alusta kun pikku kullannuppu on taas kerran paskonut vaippaansa.¨

tahranpoistoainetta voi myös käyttää, jollon vaipat tulee varmasti puhtaina koneesta. Ja jos koneesta sattuu löytymään linko, ni eipä ne vaipat juurikaan valu vettä.

Mummolassa ja linnanmäkireissulla kestojen kotiinkuljetusta varten on hyvä olla sellainen ilmatiivis pakki mukana. Sellainen jossa sydämiä ja siirtomunuaisia kuskaillaan.

Mummolassa ja Linnanmäellä voi käyttää kertsejäkin, jos kestot tuntuu liian hankalilta ;)
[/quote]

Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Kestot on ihan ok ja hyvä juttu. Mutta onko se aina ja kaikkialla "laiskuutta" jos niitä ei käytä?
:attn:

Tuskinpa.

Esim tuttavaperheellä tilanne oli (ja on) se, ettei kaivon vesi riitä edes talousvedeksi. Kun vettä haetaan kärryillä ja tynnyreillä useamman kilometrin takaa, ei ihan varmasti tule mieleen ryhtyä kestoilemaan.
Varmaan samanlainen juttu on silloinkin edessä, kun taloudessa ei ole pyykkikonetta vaan käytetään taloyhtiön pesutupaa.

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Ja sinulla ei tuntunut olevan tietoa kertavaipoista. Tiuhaan vaipanvaihtoväliin yölläkin en keksi muuta kuin, että väärin asennettu.
Ihan oikein oli asennettu. Meitä oli kolme siellä niitä vaihtelemassa, joista kaks ei ollu ikinä muita ku kertavaippoja nähnykkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Niini:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Meillä on hoidossa käytössä Liberon teippivaipat. Maksavat vajaan 20 senttiä kappale. Kuudella vaipalla 6*0,18?=1,08?/pv eli viikossa 7,56 ?.

Vuodessa siis 52*7,56?=393,12 euroa.

Hitto, onko se noin vähän? Tuliko mulle joku laskuvirhe?"

Jos rupeisin miettimään, että poika on tässä puolentoista vuoden aikana kasvanut kestovaippojen koosta newborn kokoon L (kohta vissiin XL) ja kutakin kokoa olis saanut olla semmonen 10kpl VÄHINTÄÄN ja 20e per vaippa, niin se olis 200e/koko eli yhteensä 800e plus ylimääräset sähköt ja vedet mitä menis pyykkäykseen ja kuivausrumpuun.

Tietty jos olisin itse ommellut, niin varmasti olisi säästänyt, mutta mua ei ole siunattu sen paremmin ompelukoneella kuin ompelutaidoillakaan :ashamed:
Kahdessa vuodessa siis kertakäyttöisillä apaut 800 euroa.
Kestoilla saman verran PLUS pesukoneen sähköt, vedet, pyykinpesuaineet, vaipansäilytyslootat...

Kyllä mä ymmärrän, että kestot on ekologisempia, siis TODELLA selvästi ekologisempia, mutta ei ne näemmä kyllä merkittävästi ole edullisempia. Tuskin itse ompelemalla saa hintaa tiputettua edes puoleen?

MUOKS:
Jaa mutta kyllähän kestoista saa jotain takaisin, jos ja kun myy ne eteenpäin. Tai käyttää seuraavalle perilliselle.
Niin en mäkään sitä ekologisuutta kiellä enkä mitenkään väheksy. Tein nyt vaan tämmöisen esimerkin :)

Ennakkoluulo nimenomaan ja olen valmis taistelemaan sen puolesta viimeiseen hengenvetoon :kieh:

Mut joo, kestoista mitään tiedä ja myönnän ettei kiinnosta edes kokeilla. On niin paljon muutakin tekemistä kuin askarrella vaippojen kanssa.
Kertikset on niin helppoja eikä ne haise pätkääkään kun on sellainen hajut pitävä vaipparoskis.

mää
tätä halvemmuutta en usko todellakaan. ensimmäiselle ne pitää ostaa ja seuraalvalle omansa jos ei toisen vanhat käykkään. Ja entäs sitten? Vaippoja pitää pestä erittäin paljon jotta päästään samoihin hintoihin mitä kerttis maksaa koko vaippaiän. Ne kun ei kuluta vettä eikä ne kuluta sähköä.
Ne kertsit kuluttaa sitä valmistusvaiheessa, ja öljyä myös. Ja tästä on kyllä tehty ihan tutkimuksiakin, aina kertistelijät käyttää noita "meneehän siihen pesemiseen vettä ja sähköä ihan sikana" verukkeita, ilman sen suurempaa tietämystä.

Yritän ettiä linkin siihen tutkimukseen...

Ennakkoluulo nimenomaan ja olen valmis taistelemaan sen puolesta viimeiseen hengenvetoon :kieh:

Mut joo, kestoista mitään tiedä ja myönnän ettei kiinnosta edes kokeilla. On niin paljon muutakin tekemistä kuin askarrella vaippojen kanssa.
Kertikset on niin helppoja eikä ne haise pätkääkään kun on sellainen hajut pitävä vaipparoskis.
:eek: Mä luulin et se on joku urbaani legenda, et sellasta joku vielä käyttää! :ashamed:

no
Entä jos käyttää sen 800 euroo kestovaippoihin (saa tosin paljo halvemmal) ja sit hankkii 4 lasta, eli koko vaippaikä maks 200 e/lapsi. Jo kahdella lapsella saa kestot varmaa paljo halvemmaks ku kertikset!

Hei putkinäköinen
Alkuperäinen kirjoittaja kestoilija:
Kun kysyy miksi et käytä kestovaippoja ja saat vastauksesksi että siksi kun en jaksa pestä niitä niin huhuhuhuhuh.
Kuka edes kehtaa sanoa noin?
Olen siis sitä mieltä että ihmiset jotka eivät käytä kestovaippoja ovat LAISKOJA!!!
Todella säälittävä selitys.
Kun laitat vaipat koneeseen se vie noin 2minuuttia ja kun laitat ne kuivumaan niin se vie noin 5 minuuttia.
Se on päivässä n.7minuuttia.
Kaikki eivät edes pese niitä päivittäin joten vaiva on erittäin pieni ja on turha vedota siihen että vaippojen pesu tuottaa liikaa vaivaa!

On myös tyhmää sanopa ettei käytä kestoja siksi kun on enemmän kuin 1 vaippaikäinen! Se ei tuota juuri yhtään lisää vaivaa. Sama koneellinen päivässä, käyttää niitä 1 tai useampi lapsi.

Laiskat ihmiset hei, ajatelkaa vähän luontoakin!
Kuulehan. Yksivuotiaiden kaksosten äitinä pesen parhaimpina päivinä 8-9 kakkapyllyä. Siihen vielä muut vaipanvaihdot. Taidan ajatella luontoa jossain muussa asiassa.

Alkuperäinen kirjoittaja mää:
tätä halvemmuutta en usko todellakaan. ensimmäiselle ne pitää ostaa ja seuraalvalle omansa jos ei toisen vanhat käykkään. Ja entäs sitten? Vaippoja pitää pestä erittäin paljon jotta päästään samoihin hintoihin mitä kerttis maksaa koko vaippaiän. Ne kun ei kuluta vettä eikä ne kuluta sähköä.
Ne kertsit kuluttaa sitä valmistusvaiheessa, ja öljyä myös. Ja tästä on kyllä tehty ihan tutkimuksiakin, aina kertistelijät käyttää noita "meneehän siihen pesemiseen vettä ja sähköä ihan sikana" verukkeita, ilman sen suurempaa tietämystä.

Yritän ettiä linkin siihen tutkimukseen...
Tässä kohtaa sä haukut väärää puuta. Onko teistä kukaan ajatellu että mitä se paskan huuhtominen vie vettä kerralla??? Ja entä miten paljon kuluu vettä ja sähköä kun koneellisen pesee kerralla....Minä tiedän paljon mneee huuhteluun oon sitä 6kk tehny jotta tässä kohtaa ei voi yleistää ainakaan mun kohdalla.

|O

siis
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Ihan oikein oli asennettu. Meitä oli kolme siellä niitä vaihtelemassa, joista kaks ei ollu ikinä muita ku kertavaippoja nähnykkään.
Sit se tosissaan pissii kun palokunnan hevonen :) Meillä ei ikinä yhdenkä muksun pissoja yöllä vaihdettu eikä ollu märkää sänkyä tai lasta :)

anika harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja :
Meillä on hoidossa käytössä Liberon teippivaipat. Maksavat vajaan 20 senttiä kappale. Kuudella vaipalla 6*0,18?=1,08?/pv eli viikossa 7,56 ?.

Vuodessa siis 52*7,56?=393,12 euroa.

Hitto, onko se noin vähän? Tuliko mulle joku laskuvirhe?"

Jos rupeisin miettimään, että poika on tässä puolentoista vuoden aikana kasvanut kestovaippojen koosta newborn kokoon L (kohta vissiin XL) ja kutakin kokoa olis saanut olla semmonen 10kpl VÄHINTÄÄN ja 20e per vaippa, niin se olis 200e/koko eli yhteensä 800e plus ylimääräset sähköt ja vedet mitä menis pyykkäykseen ja kuivausrumpuun.

Tietty jos olisin itse ommellut, niin varmasti olisi säästänyt, mutta mua ei ole siunattu sen paremmin ompelukoneella kuin ompelutaidoillakaan :ashamed:
Kahdessa vuodessa siis kertakäyttöisillä apaut 800 euroa.
Kestoilla saman verran PLUS pesukoneen sähköt, vedet, pyykinpesuaineet, vaipansäilytyslootat...

Kyllä mä ymmärrän, että kestot on ekologisempia, siis TODELLA selvästi ekologisempia, mutta ei ne näemmä kyllä merkittävästi ole edullisempia. Tuskin itse ompelemalla saa hintaa tiputettua edes puoleen?

MUOKS:
Jaa mutta kyllähän kestoista saa jotain takaisin, jos ja kun myy ne eteenpäin. Tai käyttää seuraavalle perilliselle.
Niin en mäkään sitä ekologisuutta kiellä enkä mitenkään väheksy. Tein nyt vaan tämmöisen esimerkin :)
Tuo laskelma vastaa aika tarkkaan meidän todellisuutta. Ei meillä ole kestot tulleet yhtään halvemmaksi kuin kertakäyttöisetkään.

Kyllä ne toki voivat tulla halvemmaksi, kun ei osta kaikkia vaippojaan AIO-vaippoina ja uusina käytettäväksi yhdelle lapselle.

Ennenkaikkea kyllä peräänkuulutan muutamalta kirjoittajalta jotain kriittisyyttä omaa tekstiä kohtaan. Pitäisi yrittää keskustella puolueettomasti ja toista kirjoittajaa kunnioittaen. Kestovaippojen suosiota ei ainakaan lisää se, jos niiden käyttäjiä pidetään yksioikoisina ja epäkohteliaina. Sellaiseen ryhmään ei tee kenenkään mieli liittyä.

Markkinointi on mielikuvia ja tämä nettikeskustelu on oman vaippavalinnan markkinointia.

Yhteistyössä