Laiskat ihmiset käyttävät kertakäyttövaippoja

• Viestiketjun aloittaja kestoilija
  • Ensimmäinen viesti
Miiu
Alkuperäinen kirjoittaja pillipulla:
Kyllä sillä pärjää todellakin pitempään kun viikon. Ja vaippoja saa vaihtaa sen 5kpl vuorokaudessa. Ja se että kertsipussiin hinta kulkee 9-11e nykyään että kestoja saa pestä aikamonta kertaa jos meinaa saada ne kannattavaksi vaikka tekee ite kuinka paljon.

Ite olen laiska. joskus käytän kestoa kun illalla en viitti enään kerttistä yksille pissuille sotkea. Mutta muuten kerttistä kun meillä ei se nahka kestä jatkuvaa käyttöä. Meillä on täys kestoiltu 6kk ja sen jälkeen hävitin vaipat kun kerran nahka ei kestä nii en rupea onnella leikkimään.
:kieh:
Mun mielestä vaan 5 vaippaa vuorokaudessa on aika vähän. Jos yks on yöllä ni eihän siihen jää kun neljä käytettäväks hereilläoloaikana. Meillä menee vähintään 6+yövaippa, kotioloissa yleensä enemmänkin kun tykkään vaihtaa joka pissan jälkeen vaipan...

Alkuperäinen kirjoittaja Miiu:
Kyllä sillä pärjää todellakin pitempään kun viikon. Ja vaippoja saa vaihtaa sen 5kpl vuorokaudessa. Ja se että kertsipussiin hinta kulkee 9-11e nykyään että kestoja saa pestä aikamonta kertaa jos meinaa saada ne kannattavaksi vaikka tekee ite kuinka paljon.

Ite olen laiska. joskus käytän kestoa kun illalla en viitti enään kerttistä yksille pissuille sotkea. Mutta muuten kerttistä kun meillä ei se nahka kestä jatkuvaa käyttöä. Meillä on täys kestoiltu 6kk ja sen jälkeen hävitin vaipat kun kerran nahka ei kestä nii en rupea onnella leikkimään.
:kieh:
Mun mielestä vaan 5 vaippaa vuorokaudessa on aika vähän. Jos yks on yöllä ni eihän siihen jää kun neljä käytettäväks hereilläoloaikana. Meillä menee vähintään 6+yövaippa, kotioloissa yleensä enemmänkin kun tykkään vaihtaa joka pissan jälkeen vaipan...
tuo tuleekin kalliiksi. Meillä käytetään liberoa ja en todellakaan vaihda joka pissan jälkeen se on aivan samalaista kun pistäs sen rahan palamaan.

niin sitten
Juu, olen sitten laiska. Siivoan päivittäin, hoidan lapseni itse, leivon, teen joka päivä ruoat, meillä ei syödä eineksiä eikä ikinä ole syötetty valmiita vauvan soseita, ulkoilen lasten kanssa säässä kuin säässä. Mutta en käytä kestovaippoja enkä kestositeitä. Ja olen sitten hyvällä omalla tunnolla laiska enkä aio alkaa kestoilemaan vaan Liberot sujahtaa vauvan pöksyihin jatkossakin. Olen mukavuuden haluinen enkä ehdoin tahdoin halua kakka pyykkiä pestä.

anika harmaana
Juu, siis pyysin miestä tarkistamaan laskut ja nyt se meuhaa, että mitä sä niitä kalliita kestovaippoja tänne kannat, kun tulis nuo kertakäyttöiset halvemmaksi.

Siinähän meuhaa...=)

5kpl kertsiä maksaa päivässä 1e ja viikossa tämä tekee 7e. että aikakaukana ollaan tuosta 20e. ja kerttiksistä on kokemusta. ja jokainen osaa laskea sitten tällä kaavalla mitä se tekee vuodessa.
Millä vauvalla menee vuorokaudessa vaan 5 vaippaa? Ku eihän noi kertsit edes ime mitään. Reissussa joduttiin niitä käyttämään ja kyllä oli yhtä h*lvettiä yöllä ruveta jotain vaippoja vaihtelee... |O

Alkuperäinen kirjoittaja RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja tietävä:
kertavaipat on suurin yksittäinen talousjäte ja yhdellä vaipalla kestää yli 100 vuotta maatua!
Mä en ihan tuosta vaan usko kumpaakaan väitettä.
Miks et? Mikä vois olla suurempi YKSITTÄINEN talousjäte?
Kaipais vähän parempaa argumentointia, kuin pelkän väitteen asiasta.

Mutta jos pitäisi villi arvaus tehdä, niin terveyssiteet/tamponit on vaippoja suurempi jätemäärältään kuin vaipat.

Kestovaipoista en mitään tiedä mutta tällainen mielikuva minulla niistä on.

Lapsella on epämukava olo kun on perse märkänä jatkuvasti. Vaipat falskaa ja kuset valuu pitkin kinttuja.

Sitten räjähtää vaippaan Iso P. Mitäs sitten tehdään? No ensiksi tietysti vaihdetaan vaippa normityyliin ja sitten aletaan temmeltämään sen paskavaipan kanssa. Kakkoset karistetaan vessanpyttyyn ja/tai vaippa huuhdellaan juoksevan veden alla kädet kyynärpäitä myöten paskassa. Ei kai niitä paskoja pesukoneeseen laiteta?

Yhtä paskavaippa ei tunnollinen hihhuli koneeseen laita joten niitä pitää kerätä mojova setti. Missä? No jossain säteilyvaaramerkillä varustetussa ilmatiiviissä lootassa tietenkin. Ei haise. Entäs sitten kun sen lootan avaa kun siellä on kolme päivää muhinut ripulirieskavaippa. Betoniseinätkin läpäisevä lemu valtaa asunnon ja tarttuu tapetteihin pysyen asunnossa tuuletuksesta huolimatta ainakin 72 tuntia.

Sitten laitetaan koppuraiset paskavaipat koneeseen ja taas on kädet paskassa. Kuivuneita kikkareita kirmaa pitkin lattiaa. Samaan koneelliseen ei tietenkään voi laittaa mitään muuta kun kone on valjastettu paskavatkaamoksi. Arvatkaapa vaan oliko koneeseen huomaamatta unohtunut punainen sukka.

Kun kone on ajanut, ripustetaan vastenmieliset luumupaskan tahrimat kestot pyykkitelineelle jossa ne valuu vettä joka liruu jalkalistojen alle ruokkimaan homekasvustoa. Vaipat ovat ehkä kuivat seuraavana päivänä ja kierros alkaa alusta kun pikku kullannuppu on taas kerran paskonut vaippaansa.

Mummolassa ja linnanmäkireissulla kestojen kotiinkuljetusta varten on hyvä olla sellainen ilmatiivis pakki mukana. Sellainen jossa sydämiä ja siirtomunuaisia kuskaillaan.

se on merkistä kiinni. JA Pienellä vauvalla menee enemmän sen meistä kaikki tietää mutta tuo onkin meijän 1v7kk saldo vuorokaudessa. Ja en koskaan mene ja vaihda yöllä vaippaa. |O kestojen kanssa sitä joutu harrastmaan ja se ei sovi mun piirtaan eiii :/

5kpl kertsiä maksaa päivässä 1e ja viikossa tämä tekee 7e. että aikakaukana ollaan tuosta 20e. ja kerttiksistä on kokemusta. ja jokainen osaa laskea sitten tällä kaavalla mitä se tekee vuodessa.
Millä vauvalla menee vuorokaudessa vaan 5 vaippaa? Ku eihän noi kertsit edes ime mitään. Reissussa joduttiin niitä käyttämään ja kyllä oli yhtä h*lvettiä yöllä ruveta jotain vaippoja vaihtelee... |O
Nyt on kyllä ihan pakko kysyä, että mitä kertsejä kokeilit, jos noi huonoja oli?

Tunnustan.. samantien suunnilleen kaikki 7 kuolemansyntiä :saint:
Me säästetään luontoa, kierrätetään ym mahdollista, mutta kestoja en jaksa laiskuuttani. Kokeiltua tuli, mutta siihen se jäi. Kuormittaahan se jatkuva pyykkääminenkin :whistle:

häh
Taitaa teidän lapsi pissiä kuin palokunnan hevonen :)

Minulla 4 lasta enkä kenenkään pissa vaippoja ole yöllä joutunut vaihtamaan. Eivätkä ole aamulla pissassa uineet, ei lapset eikä sänky.

Alkuperäinen kirjoittaja Niini:
ps. mä en kyllä tajua miten saatte kertavaippoihin (RYPÄLEen laskelma) menemään 20e/vk? Ei kertavaippaa tarvii vaihtaa joka pissan jälkeen eikä se silti tarkoita että vauva joutuisi "kieriskelemään jätöksissään" kuten joku joskus jossain ketjussa väitti..
Mä olin tossa aijemmin lukevinani että toi olis suurin piirtein se raha, mitä kertseihin viikossa uppoaa. Omaa kokemusta ei ole.

Oisko sulla parempaa laskelmaa?
No tuossa anikalla on yks ihan hyvä esimerkki joka osuu mielestäni aika lähelle..

"mitkä housuvaipat?

Meillä on hoidossa käytössä Liberon teippivaipat. Maksavat vajaan 20 senttiä kappale. Kuudella vaipalla 6*0,18?=1,08?/pv eli viikossa 7,56 ?.

Vuodessa siis 52*7,56?=393,12 euroa.

Hitto, onko se noin vähän? Tuliko mulle joku laskuvirhe?"

Jos rupeisin miettimään, että poika on tässä puolentoista vuoden aikana kasvanut kestovaippojen koosta newborn kokoon L (kohta vissiin XL) ja kutakin kokoa olis saanut olla semmonen 10kpl VÄHINTÄÄN ja 20e per vaippa, niin se olis 200e/koko eli yhteensä 800e plus ylimääräset sähköt ja vedet mitä menis pyykkäykseen ja kuivausrumpuun.

Tietty jos olisin itse ommellut, niin varmasti olisi säästänyt, mutta mua ei ole siunattu sen paremmin ompelukoneella kuin ompelutaidoillakaan :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:

Lapsella on epämukava olo kun on perse märkänä jatkuvasti. Vaipat falskaa ja kuset valuu pitkin kinttuja.

Sitten räjähtää vaippaan Iso P. Mitäs sitten tehdään? No ensiksi tietysti vaihdetaan vaippa normityyliin ja sitten aletaan temmeltämään sen paskavaipan kanssa. Kakkoset karistetaan vessanpyttyyn ja/tai vaippa huuhdellaan juoksevan veden alla kädet kyynärpäitä myöten paskassa. Ei kai niitä paskoja pesukoneeseen laiteta?

Yhtä paskavaippa ei tunnollinen hihhuli koneeseen laita joten niitä pitää kerätä mojova setti. Missä? No jossain säteilyvaaramerkillä varustetussa ilmatiiviissä lootassa tietenkin. Ei haise. Entäs sitten kun sen lootan avaa kun siellä on kolme päivää muhinut ripulirieskavaippa. Betoniseinätkin läpäisevä lemu valtaa asunnon ja tarttuu tapetteihin pysyen asunnossa tuuletuksesta huolimatta ainakin 72 tuntia.

Sitten laitetaan koppuraiset paskavaipat koneeseen ja taas on kädet paskassa. Kuivuneita kikkareita kirmaa pitkin lattiaa. Samaan koneelliseen ei tietenkään voi laittaa mitään muuta kun kone on valjastettu paskavatkaamoksi. Arvatkaapa vaan oliko koneeseen huomaamatta unohtunut punainen sukka.

Kun kone on ajanut, ripustetaan vastenmieliset luumupaskan tahrimat kestot pyykkitelineelle jossa ne valuu vettä joka liruu jalkalistojen alle ruokkimaan homekasvustoa. Vaipat ovat ehkä kuivat seuraavana päivänä ja kierros alkaa alusta kun pikku kullannuppu on taas kerran paskonut vaippaansa.

Mummolassa ja linnanmäkireissulla kestojen kotiinkuljetusta varten on hyvä olla sellainen ilmatiivis pakki mukana. Sellainen jossa sydämiä ja siirtomunuaisia kuskaillaan.
:LOL: (Oikeesti kestot on ihan jees varmaan mut tää oli hupaisa)

Turkilmas
En mä lähtis kertiksien käyttäjiä laiskaksi soimaamaan enkä muuta. Mutta muutama fakta kuitenkin:

- kestovaipat tulee huomattavasti halvemmiksi kuin kertikset. Uutenakin ostettuna ja varsinkin käytettynä ostettuna.
- kestovaipat on ympäristöystävällisiä
- useimmiten kestovaipat on vauvan pyllylle ne parhaimmat. Siksi niitä käytetään ihan hoitomuotona esim. ihottumalapsille

Ja sitten mua ärsyttää aina nuo "Kiinassa vasta saastutetaankin plaa plaa plaa- jutut". Kun meistä jokainen voi omalta osaltaan vaikuttaa ympäristöömme. Ja hemmetti vie, voihan sitä itse olla esimerkkinä muille, eikö?

On varmaan selviö, että itse kestoilen. Siltikään en halua osoittaa syyttävää sormea niille jotka niin ei tee. Mutta tosiaan, ei kannata ainakaan hinnalla tai ympäristöystävällisyydellä perustella kertiksien käyttöä.

Hyvähän se olis jos kaikki kestoilis. Siihen vaan tuskin päästään.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:

*ppyyrrsskk* :D sulla on kirjoittajanlahjoja kyllä oikeasti

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Nyt on kyllä ihan pakko kysyä, että mitä kertsejä kokeilit, jos noi huonoja oli?
Täältä neuvottiin pitkälle ja hoikalle liikkuvaiselle pojalle ostamaan pampers active fit vaippoja. Mä oon ihan käsi noitten kertsejen kanssa, joten niitä ostin, kun käskettiin. ;)

Mut kolme kertavaippaa meni yössä, yhellä kestolla kotioloissa 13h.

Kestot on ihan ok ja hyvä juttu. Mutta onko se aina ja kaikkialla "laiskuutta" jos niitä ei käytä?
:attn:

Tuskinpa.

Esim tuttavaperheellä tilanne oli (ja on) se, ettei kaivon vesi riitä edes talousvedeksi. Kun vettä haetaan kärryillä ja tynnyreillä useamman kilometrin takaa, ei ihan varmasti tule mieleen ryhtyä kestoilemaan.

tätä halvemmuutta en usko todellakaan. ensimmäiselle ne pitää ostaa ja seuraalvalle omansa jos ei toisen vanhat käykkään. Ja entäs sitten? Vaippoja pitää pestä erittäin paljon jotta päästään samoihin hintoihin mitä kerttis maksaa koko vaippaiän. Ne kun ei kuluta vettä eikä ne kuluta sähköä.

Täältä neuvottiin pitkälle ja hoikalle liikkuvaiselle pojalle ostamaan pampers active fit vaippoja. Mä oon ihan käsi noitten kertsejen kanssa, joten niitä ostin, kun käskettiin. ;)

Mut kolme kertavaippaa meni yössä, yhellä kestolla kotioloissa 13h.
Ougei. Active fit ei tosin kuulosta yövaipalta. En tiedä miten paljon teillä liikutaan, mä käytän konttaavalla vielä teippivaippoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Niini:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Meillä on hoidossa käytössä Liberon teippivaipat. Maksavat vajaan 20 senttiä kappale. Kuudella vaipalla 6*0,18?=1,08?/pv eli viikossa 7,56 ?.

Vuodessa siis 52*7,56?=393,12 euroa.

Hitto, onko se noin vähän? Tuliko mulle joku laskuvirhe?"

Jos rupeisin miettimään, että poika on tässä puolentoista vuoden aikana kasvanut kestovaippojen koosta newborn kokoon L (kohta vissiin XL) ja kutakin kokoa olis saanut olla semmonen 10kpl VÄHINTÄÄN ja 20e per vaippa, niin se olis 200e/koko eli yhteensä 800e plus ylimääräset sähköt ja vedet mitä menis pyykkäykseen ja kuivausrumpuun.

Tietty jos olisin itse ommellut, niin varmasti olisi säästänyt, mutta mua ei ole siunattu sen paremmin ompelukoneella kuin ompelutaidoillakaan :ashamed:
Kahdessa vuodessa siis kertakäyttöisillä apaut 800 euroa.
Kestoilla saman verran PLUS pesukoneen sähköt, vedet, pyykinpesuaineet, vaipansäilytyslootat...

Kyllä mä ymmärrän, että kestot on ekologisempia, siis TODELLA selvästi ekologisempia, mutta ei ne näemmä kyllä merkittävästi ole edullisempia. Tuskin itse ompelemalla saa hintaa tiputettua edes puoleen?

MUOKS:
Jaa mutta kyllähän kestoista saa jotain takaisin, jos ja kun myy ne eteenpäin. Tai käyttää seuraavalle perilliselle.

Yhteistyössä