Laiskat ihmiset käyttävät kertakäyttövaippoja

• Viestiketjun aloittaja kestoilija
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni:
No senhän voi jokanen päässäänki laskea. Jos kertseihin menee pari kymppiä viikossa -> 52*20= 1040? vuodessa, olettaen että vaipat on käytössä 2v kuluu rahaa vähintään sen 2*1040= 2080?. Kahen vuoden kertseihin ei kyllä millään saa yli 500? uppoamaan.
Laskelman, jossa tehdään muutama pikaoletus, voi tietysti tehdä, halusinkin tietää mihin tieteelliseen tutkimukseen viittaat
Minä en viittaa mihinkään. Mä vaan laskin. Miks pitää olla tieteellinen tutkimus, jos asian pystyy ala-aste matikalla laskea?

Alkuperäinen kirjoittaja en:
kyllähän niitä monta tarvii ostaa kun ei ole aikaa koko aika olla pesemässä...
harkitsen sitten kun joku keksii konstin millä kestot ei maksa yhtään enempää
Eli nyt. Koska kestojen käyttö tulee huomattavsti edullisemmaks.
neuvos ystävä hyvä =)
käytettyä en vieraalta osta ja vauvalta menee poistoon kun tämä on viimeinen lapsi...
lupaan alkaa kokeilemaan mikäli pääsen varmasti halvemmalla
Osta edulliset materiaalit ja ompele itse. :) Multa saat vaikka kaavatki (sellaset omatehdyt) postissa, jos haluut. Tarviin vaan muksun mitat ja painon.

anika harmaana
Muitakin syitä saattaisi joku esittää. Kuten, vauvan ahteri ei kestä, kestovaipat eivät ole yhtä luotettavia, eli niillä esiintyy ohivuotoa yms.
Todennäkösempää on kuitenki, että se ahteri ei kestä niitä kertavaippoja. Oikein käytettynä kesto ei falskaa koskaan (kokemuksen syvä rintaääni), mutta kertavaippa saattaa falskata vaikka miten sen päälle pistäis. Milläs tuunaat kertavaippaa vauvalles täydelliseks?
Riippuu varmaan vauvasta. Mutta meillä on kokeiltu erilaisia virityksiä, ja toistaiseksi on toiminut vain yksi nimeltämainitsematon kertakäyttövaippamerkki, ei ohivuotoja ei mitään. :)
Entäs itsetehdyt taskuvaipat? Kaava muokattu vauvalle sopivaks ja tarpeeks jämäkät, mutta ei liian kireet, kuminauhat?
Kukas ne tekee tämmöiselle ompelutaidottomalle?

en
neuvos ystävä hyvä =)
käytettyä en vieraalta osta ja vauvalta menee poistoon kun tämä on viimeinen lapsi...
Osta edulliset materiaalit ja ompele itse. :) Multa saat vaikka kaavatki (sellaset omatehdyt) postissa, jos haluut. Tarviin vaan muksun mitat ja painon.
noh tässä se ongelma taitaa olla :( olen aika poropeukalo ompelussa =/

No senhän voi jokanen päässäänki laskea. Jos kertseihin menee pari kymppiä viikossa -> 52*20= 1040? vuodessa, olettaen että vaipat on käytössä 2v kuluu rahaa vähintään sen 2*1040= 2080?. Kahen vuoden kertseihin ei kyllä millään saa yli 500? uppoamaan.
Laskelman, jossa tehdään muutama pikaoletus, voi tietysti tehdä, halusinkin tietää mihin tieteelliseen tutkimukseen viittaat
Minä en viittaa mihinkään. Mä vaan laskin. Miks pitää olla tieteellinen tutkimus, jos asian pystyy ala-aste matikalla laskea?
Ai sori, se oli sitten joku muu. Siinä oli lainaukset niin sekaisin, että poistin sisimmät kommentit, niissä luki että tieteellinen tutkimus on.

Miiu
neuvos ystävä hyvä =)
Osta uusia vaippoja vauvalle, pese oikein ja käytä sappisaippuaa tahranpoistoon, saat niistä tosi hyvin rahaa takasin kun ei oo enää käyttöä. Meidän vauvalle yks tuttu teki 10 vaippaa, maksoin niistä 12e/kpl. Nyt kun myin ne niin sain niistä 10e/kpl. Eli kolmen kuukauden käyttö makso mulle 2e/vaippa eli yht20e. Laskin että keskimäärin yksi vaippa oli käytössä 4krt viikossa, eli 12 viikossa (n3kk) yks vaippa oli päällä 48 kertaa. Ja yhen vaipan kustannus mulle oli siis 2e, eli yhen käyttökerran hinnaks tuli 4 senttiä. En kyllä tiiä mitä yks kertis maksaa. Jatkossa tulee vielä halvemmaks kun vauva ei kasva enää niin vauhdilla, eli yhen vaipan käyttöikä pitenee kun ei jää niin nopeesti pieneks.

vieras
mä en piittaa tippaakaan siitä kuinka paljon mun lapsen vaipat saastuttaa. Menisitte vouhkaamaan saastuttamisesta vaikka Hus:n sairaaloihin joissa kertakäyttöisenä käytetään kaikki mahdollinen kuten vuodesuojat vaikka froteemuovikin on keksitty.. jätettä tulee yhden päivän aikana varmaan tuhatkertainen määrä verrattuna mun lapsen vaippoihin. Ja sairaaloissa on sentään pesulat eikä se pyykkivuori kaatuisi yhden ihmisen niskaan.

vieras
Lidlin vaipat maksaa 8,50/50kpl ja kestää takuulla pidempään kuin viikon. Ja jos jätteistä puhutaan niin muistattehan imettää lasta mahdollisimman pitkään ettei synny äidinmaidonkorviketetroista jätevuorta :) ja teethän itse soseet sekin on ekologisempaa ja onhan pesukoneenne energiaa ja vettä säästävää mallia. Tätä syyllistämistä ja vouhotusta voidaan jatkaa ikuisuuksia, mutta totuus on että toiset käyttää kertiksiä ja toiset kestoja ja sillä hyvä. Jokainen tehkööt niinkuin parhaaksi näkee ja pulinat pois, eikä tuolla päsmäröinnillä jota kestoilijat harrastaa käännytetä yhtää kertsien käyttäjää kestoilijaksi :)

Njaa, eipä se kyllä laiskuudesta ollu kiinni. Pyykkiä oli muutenkin ihan tarpeeksi, kuivausrumpu suorastaan imi sähköä verkosta ja mittari raksutti sähköä notta kilowatit vaan wilisi.. Tosin nyt kun pitäis harjotella kuivaksi pikkuhiljaa ajattelin kokeilla kestovaippoja jos poika hoksaisi sen märkä vaippa-pissa-yhteyden.

Ehkä sit seuraavan vauvan kohdalla en ole yhtä laiska :xmas:

ps. mä en kyllä tajua miten saatte kertavaippoihin (RYPÄLEen laskelma) menemään 20e/vk? Ei kertavaippaa tarvii vaihtaa joka pissan jälkeen eikä se silti tarkoita että vauva joutuisi "kieriskelemään jätöksissään" kuten joku joskus jossain ketjussa väitti..

Miiu
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Ei maksa kertsit paria kymppiä viikossa. Ja ihan Liberoa käytetään..
Niin no ei varmaan jos vaihtaa vaipan kerran aamulla ja kerran illalla. Mut jos yhessä paketissa housuvaippoja on joku 50 kpl, ni ei kai sillä nyt ainakaan yli viikkoa pärjää? ja kai se paketti kuitenkin yli kympin maksaa...

anika harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja iipi:
kestoile enkä edes harkitse, kyllä nekin maksaa ostaa isot kasat kestoja sitä mukaa kun lapsi kasvaa ja nyt kun kohta on toinenkin.
cittarissa katsoin että yksi kesto maksaa yli 10e!
sillä saa kertsiksiä jo paketin...
kun äp pakkaus tulee niin kestot lahjoitan heti pois!
kun käytät pienellä vauvalla esim vain harsoja niin sun ei tartte ostaa kun muutama m tai l kokoinen vaippa lapsen kasvaessa ja ne menee koko vaippaiän!
ja sitten käytät niitä samoja harsoja imuina niissä m tai l koon vaipoissa eli ei todellakaan tartte olla kokoajan ostamassa!
Tähän on kyllä pakko vastata.

Minä siis käytän lapsellani kestovaippoja (paitsi hoidossa, jossa on kertakäyttövaipat). Meillä oli välillä tilanne se, että m-kokoisia vaippoja oli 6 kappaletta. Uutena ostettuja AIO-vaippoja, hintaa n. 20 euroa kappale. Nämä eivät riittäneet jatkuvaan käyttöön, vaikka osan aikaa käyttää siis kertakäyttöisiä, joten käytimme kertakäyttöisiä lisäksi. Joten minusta muutama kuulostaa aika vähäiseltä määrältä.

Nyt meillä on m-kokoisia vaippoja yhteensä 11 kappaletta ja niidenkin riittämisen kanssa on välillä vähän niin ja näin, kun pyykkiä en ehdi joka päivä pestä. Rahaa näihin on uponnut reilu 200 euroa. Kohta on sitten aika vaihtaa l-kokoon. Olen jo varautunut käyttämään toiset 200 euroa.

En osaa ommella, joten itsetehdyt eivät tule kysymykseen. Mies haluaa helppokäyttöisiä AIO-vaippoja. Käytettyjä en osta, koska en osta käytettyjä alusvaatteitakaan, enkä kestositeitä.

kestoileva koiranomistaja
Minusta tää on vastaava juttu ku koiransonta kadulla. Pilaa jokaisen ympäristöä, kaikki tietää että pois pitäis noukkia, mutta vain harva noukkii. (Harvemmin vaan kukaan moittii niitä noukkijoita...)

Minusta tässä ei sais olla edes vaihtoehtoa sille käyttääkö kestoja vai roskaako, anteeksi vain. Varmasti on sellaisia tilanteita, jossa kestoilu on ihan ylivoimaista, mutta tuo "minä saan itse valita mikä meille sopii" ei ole oikein. Ei koiranomistajakaan selviä selittämällä että "mä en vaan jaksa enkä kerkee ja ennenkaikkea en viitsi paneutua noitten jätösten keräämiseen"

vaipaton
Eikö kukaan muu harrasta vaipattomuutta? Sekun muualla maailmassa on ainut mahdollisuus, esimerkiksi Intiassa ja Afrikassa. Ei tartte pestä eikä vaihtaa vaippoja :D Ja lapset oppii täysin kuivaksi tosi aikaisin, kun ei opi että vaippaan voi tehdä tarpeet.

Alkuperäinen kirjoittaja tietävä:
kertavaipat on suurin yksittäinen talousjäte ja yhdellä vaipalla kestää yli 100 vuotta maatua!
Mua kiinnostaisi tietää kumpi tuottaa enemmän jätettä ja saastetta, tavalliset kodit vai teollisuus.. Siis kaikki jätteet ja saasteet laskettuna yhteensä, ei mikään yksittäinen jäte. Saisi vähän mittakaavaa tähänkin asiaan.

En halua väheksyä sitä, että luontoa yritetään säästää, päinvastoin, haluaisin vaan vähän perspektiiviä asiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Miiu:
Niin no ei varmaan jos vaihtaa vaipan kerran aamulla ja kerran illalla. Mut jos yhessä paketissa housuvaippoja on joku 50 kpl, ni ei kai sillä nyt ainakaan yli viikkoa pärjää? ja kai se paketti kuitenkin yli kympin maksaa...
Kyllä sillä pärjää todellakin pitempään kun viikon. Ja vaippoja saa vaihtaa sen 5kpl vuorokaudessa. Ja se että kertsipussiin hinta kulkee 9-11e nykyään että kestoja saa pestä aikamonta kertaa jos meinaa saada ne kannattavaksi vaikka tekee ite kuinka paljon.

Ite olen laiska. joskus käytän kestoa kun illalla en viitti enään kerttistä yksille pissuille sotkea. Mutta muuten kerttistä kun meillä ei se nahka kestä jatkuvaa käyttöä. Meillä on täys kestoiltu 6kk ja sen jälkeen hävitin vaipat kun kerran nahka ei kestä nii en rupea onnella leikkimään.
:kieh:

vieras
Ei kai kukaan väitäkään, että kestovaipoilla maailma pelastuu. Mutta se olisi asenteellisella tasolla iso askel, sitä kummasti rupeaa ajattelemaan muutenkin "vihreämmin", kun kestoilee, kokemusta on. Ja pienistä puroista se virta syntyy... :)

Alkuperäinen kirjoittaja Niini:
ps. mä en kyllä tajua miten saatte kertavaippoihin (RYPÄLEen laskelma) menemään 20e/vk? Ei kertavaippaa tarvii vaihtaa joka pissan jälkeen eikä se silti tarkoita että vauva joutuisi "kieriskelemään jätöksissään" kuten joku joskus jossain ketjussa väitti..
Mä olin tossa aijemmin lukevinani että toi olis suurin piirtein se raha, mitä kertseihin viikossa uppoaa. Omaa kokemusta ei ole.

Oisko sulla parempaa laskelmaa?

anika harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Miiu:
mitkä housuvaipat?

Meillä on hoidossa käytössä Liberon teippivaipat. Maksavat vajaan 20 senttiä kappale. Kuudella vaipalla 6*0,18?=1,08?/pv eli viikossa 7,56 ?.

Vuodessa siis 52*7,56?=393,12 euroa.

Hitto, onko se noin vähän? Tuliko mulle joku laskuvirhe?

vieras
Entäs sitten laitoshoidossa käytettävät kertakäyttövaipat. Sieltä sitä jätettä vasta tuleekin eli siihen määrään mitä vuorokaudessa tulee vaippajätettä esim. isoissa vanhainkodeissa saa monta vauvaa käyttää monta kertistä. Ja yrittäkääpä puhua siellä kestoista eli jotain perspektiiviä siihen mistä sitä jätettä todellakin tulee.

Yhteistyössä