Laiskat ihmiset käyttävät kertakäyttövaippoja

• Viestiketjun aloittaja kestoilija
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Niini:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Kyllä mä ymmärrän, että kestot on ekologisempia, siis TODELLA selvästi ekologisempia, mutta ei ne näemmä kyllä merkittävästi ole edullisempia. Tuskin itse ompelemalla saa hintaa tiputettua edes puoleen?

MUOKS:
Jaa mutta kyllähän kestoista saa jotain takaisin, jos ja kun myy ne eteenpäin. Tai käyttää seuraavalle perilliselle.
Niin en mäkään sitä ekologisuutta kiellä enkä mitenkään väheksy. Tein nyt vaan tämmöisen esimerkin :)
Joopa. Sekin on ihan hyvä päätös valita kahdesta samanhintaisesta se ekologisempi vaihtoehto.

Vaikkakin joskus elämässä on priorisoitava joku muu asia ekologisuudenkin yläpuolelle. Esimerkiksi äidin jaksaminen arjessa voisi olla tämmöinen?

pyrrrr
Alkuperäinen kirjoittaja RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni:
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Nii-i. Mielikuva. Ennakkoluulo siis. :saint:
Ennakkoluulo nimenomaan ja olen valmis taistelemaan sen puolesta viimeiseen hengenvetoon :kieh:

Mut joo, kestoista mitään tiedä ja myönnän ettei kiinnosta edes kokeilla. On niin paljon muutakin tekemistä kuin askarrella vaippojen kanssa.
Kertikset on niin helppoja eikä ne haise pätkääkään kun on sellainen hajut pitävä vaipparoskis.
:eek: Mä luulin et se on joku urbaani legenda, et sellasta joku vielä käyttää! :ashamed:

Ne kertsit ei varmaan haise siellä roskiksessa, kun on ihan yksittäispakattuina muoviin. Mut ne haisee lapsen päällä, ihan hirvee se löyhkä mikä märästä kertsistä lähtee. Ja tätähän ei krtseilijät huomaa, kun ei oo koskaan kestoja koittanu. Luulee sitä hajua vissiin lapsen ominaistuoksuksi...

vieras
Minä kestoilin ensimmäisen lapseni kanssa. Hajuhaitat oli melkoiset, joten sen vuoksi ja pyykkivuoren vuoksi en toisten lasten kohdalla jatkanut. Onneksi lapseni ovat oppineet 2 vuoden iässä kuiviksi.

Mä taas käytän kestoja koska olen niin laiska, että en jaksa roudata vaippasäkkejä ensin kaupasta kotiin ja sitten roskikselle. :whistle: Nyt mulla on AINA tarpeeksi vaippoja ja konehan sen pesemisen tosiaan tekee. Kaksi lasta kestottanut ja yhtään en koe että noista olisi vaivaa ollut - päinvastoin! Esikoisella sen aikaa yökertisteltiin että tiedän kyllä mistä puhun!

Jos rupeisin miettimään, että poika on tässä puolentoista vuoden aikana kasvanut kestovaippojen koosta newborn kokoon L (kohta vissiin XL) ja kutakin kokoa olis saanut olla semmonen 10kpl VÄHINTÄÄN ja 20e per vaippa, niin se olis 200e/koko eli yhteensä 800e plus ylimääräset sähköt ja vedet mitä menis pyykkäykseen ja kuivausrumpuun.

Tietty jos olisin itse ommellut, niin varmasti olisi säästänyt, mutta mua ei ole siunattu sen paremmin ompelukoneella kuin ompelutaidoillakaan :ashamed:
No meillä taas on tarvittu kutaki kokoa ENINTÄÄN 10kpl. Neljä kokoa * 10 vaippaa = 40kpl.

Itse tehtynä kalliimmistaki matskuista hintaa tulee korkeintaan 7? kpl.

7*40 = 280?

280? koko vaippaikä. Ja lapsiluku ei toivottavasti jää yhteen. Ja sen jälkeen lähtee vaipanraadot (mikäli niistä jotain jälellä on) jollekki, joka tarvitsee.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Entä jos käyttää sen 800 euroo kestovaippoihin (saa tosin paljo halvemmal) ja sit hankkii 4 lasta, eli koko vaippaikä maks 200 e/lapsi. Jo kahdella lapsella saa kestot varmaa paljo halvemmaks ku kertikset!
No entä si jos ei lapsia siunaannu kuin yksi kappale. Ei kaikki hanki suurta perhettä. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:
Ennenkaikkea kyllä peräänkuulutan muutamalta kirjoittajalta jotain kriittisyyttä omaa tekstiä kohtaan. Pitäisi yrittää keskustella puolueettomasti ja toista kirjoittajaa kunnioittaen. Kestovaippojen suosiota ei ainakaan lisää se, jos niiden käyttäjiä pidetään yksioikoisina ja epäkohteliaina. Sellaiseen ryhmään ei tee kenenkään mieli liittyä.

Markkinointi on mielikuvia ja tämä nettikeskustelu on oman vaippavalinnan markkinointia.
Kieltämättä joukossa on kirjoittajia, jotka suhtautuvat hyvin tunnepohjaisesti tähän asiaan. Yhtä paljon se edistää asiaa kuin vauhkopäinen feminismin julistaminen.

Vieras
Triplaisä kyllä harmillinen esimerkki siitä millaisia ennakkoluuloja ihmisillä on. Miten sä voit olla koskematta paskaan kertiksiä käyttäessä? Voi halleluja sentään.

Ja meillä tosiaan mennyt vuodessa 75 euroa ja veikkaisin että san myydessä vielä n. 30-40 euroa takaisin. Kenenkään on turha väittää, että kertiksillä pääsis yhtä halvalla. Ja nuo samat vaipat menee arviolta vielä puolesta vuodesta vuoteen että silleen :)
Pesuainetta eikä vettä mene yhtään enempää kun pestään samassa muiden kanssa. Vaipat ovat kuivat parin tunnin päästä, samoin harsot. Imut kuivaa vähän kauemmin. Ja onhan ne paljon nätimmät kuin kertikset. Meillä ei myöskään ole vaipparoskista, ei säilytyspusseja jne vaan kylästä tulee pussissa mukana ja kotona menee suoraan koneeseen. Niitä ei tosiaankaan montaa päivää siellä pidetä. Ja ajatelkaas kun niitä kertsejä voi kyllä sitten matkaillessa käyttää.

Vieras
Entä jos käyttää sen 800 euroo kestovaippoihin (saa tosin paljo halvemmal) ja sit hankkii 4 lasta, eli koko vaippaikä maks 200 e/lapsi. Jo kahdella lapsella saa kestot varmaa paljo halvemmaks ku kertikset!
No entä si jos ei lapsia siunaannu kuin yksi kappale. Ei kaikki hanki suurta perhettä. :xmas:
Myy pois.

tadaa
No sit ne vaipat voi myydä. Ja voi ne myydä kyl 4 tai 2 lapsen jälkeenki, jos niistä on pitäny hyvää huolta ja on viel kunnos :)

Mä myin meidän muksulla olleita vaippoja justiin yli 200 eurolla. Ei paljoo harmittanu. :whistle: Ja aika iso kasa noita on vielä kakkosellakin käytössä. Niistäkin vielä pari satkua vois helposti saada jos/kun myy eteenpäin kun tuo oppii kuivaksi. Että jos tonnin vaipoista saa vielä 600 euroa käytettynä, niin ei sille käytölle enää kamalasti hintaa jää. Ison osan mä olen kyllä lahjoittanut eteenpäin ihan ekologisuuden tukemiseksi, mutta jos siis ajattelisi vain rahalliselta puolelta, niin jälleenmyyntiarvo on ISO juttu kestoissa!

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja pillipulla:
5kpl kertsiä maksaa päivässä 1e ja viikossa tämä tekee 7e. että aikakaukana ollaan tuosta 20e. ja kerttiksistä on kokemusta. ja jokainen osaa laskea sitten tällä kaavalla mitä se tekee vuodessa.
Millä vauvalla menee vuorokaudessa vaan 5 vaippaa? Ku eihän noi kertsit edes ime mitään. Reissussa joduttiin niitä käyttämään ja kyllä oli yhtä h*lvettiä yöllä ruveta jotain vaippoja vaihtelee... |O
Nyt on kyllä ihan pakko kysyä, että mitä kertsejä kokeilit, jos noi huonoja oli?

Mut kolme kertavaippaa meni yössä, yhellä kestolla kotioloissa 13h.
Mun on pakko kysyä, että eikö se vaippa jo paina kuin pieni synti? Jos kertis meni kolme kertaa täyteen niin se kestohan on painanut/turvonnut saman kuin kolme kertisvaippaa?
Mä luin kerran jonkun esitteen missä oli, että ne molemmat turpovat saman paksuisiksi kastuessaan (eli kesto on kuivana muhkeampi kuin kertis, mutta märkinä siis saman kokoisia).

mää
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
tätä halvemmuutta en usko todellakaan. ensimmäiselle ne pitää ostaa ja seuraalvalle omansa jos ei toisen vanhat käykkään. Ja entäs sitten? Vaippoja pitää pestä erittäin paljon jotta päästään samoihin hintoihin mitä kerttis maksaa koko vaippaiän. Ne kun ei kuluta vettä eikä ne kuluta sähköä.
Ne kertsit kuluttaa sitä valmistusvaiheessa, ja öljyä myös. Ja tästä on kyllä tehty ihan tutkimuksiakin, aina kertistelijät käyttää noita "meneehän siihen pesemiseen vettä ja sähköä ihan sikana" verukkeita, ilman sen suurempaa tietämystä.

Yritän ettiä linkin siihen tutkimukseen...
Tässä kohtaa sä haukut väärää puuta. Onko teistä kukaan ajatellu että mitä se paskan huuhtominen vie vettä kerralla??? Ja entä miten paljon kuluu vettä ja sähköä kun koneellisen pesee kerralla....Minä tiedän paljon mneee huuhteluun oon sitä 6kk tehny jotta tässä kohtaa ei voi yleistää ainakaan mun kohdalla.

|O
No eihän sitä vettä tartte litratolkulla lorottaa kun niitä vaippoja huuhtelee. Kyllähän se pesukone ne tahrat sitte pesee, ja ne kiinteet jätökset aika nopeesti suihkulla saa vaipasta irti.

Tässä on yks tutkimus näistä ympäristövaikutuksista. http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/Foreningsdokument/Rapporter/rapport_hadlamiljovanligt_blojorochmiljo.pdf

Jos rupeisin miettimään, että poika on tässä puolentoista vuoden aikana kasvanut kestovaippojen koosta newborn kokoon L (kohta vissiin XL) ja kutakin kokoa olis saanut olla semmonen 10kpl VÄHINTÄÄN ja 20e per vaippa, niin se olis 200e/koko eli yhteensä 800e plus ylimääräset sähköt ja vedet mitä menis pyykkäykseen ja kuivausrumpuun.

Tietty jos olisin itse ommellut, niin varmasti olisi säästänyt, mutta mua ei ole siunattu sen paremmin ompelukoneella kuin ompelutaidoillakaan :ashamed:
No meillä taas on tarvittu kutaki kokoa ENINTÄÄN 10kpl. Neljä kokoa * 10 vaippaa = 40kpl.

Itse tehtynä kalliimmistaki matskuista hintaa tulee korkeintaan 7? kpl.

7*40 = 280?

280? koko vaippaikä. Ja lapsiluku ei toivottavasti jää yhteen. Ja sen jälkeen lähtee vaipanraadot (mikäli niistä jotain jälellä on) jollekki, joka tarvitsee.
Aijaa.. Mulle kerrottiin, ja muistan jostain lukeneenikin (ei ole linkkiä tms) et kyllä niitä vähintään 10 tarvii.. Plus että olisi joutunut kokeilemaan useampaa merkkiä että löytää sopivan!! Jokainen perhe on yksilöllinen. Voin sanoa rehellisesti et jos olisin osannut ommella kestoja itse tai joku tuttava olisi niitä mulle jaksanut ystävällisesti pientä korvausta vastaan ommella, niin olisin varmasti kokeillut niitäkin.

urpo
No sitte ne voi myydä eteenpäin!

jep
Alkuperäinen kirjoittaja muuten en usko:
Alkuperäinen kirjoittaja laskin:
Meillä tulisi kertikset 80e halvemmaksi.... että silleen
Näytä ihmeessä tämä laskutoimitus!
No tuo laskuri sen kertoi mulle.... Siinä sen enempää toimitella. Jälleenmyyntiarvoa en laskenut.
Tosin kestoja kun käyttäisin, menisi se "säästetty" raha lapsen ihon hoitoon ja lääkärikuluihin, kun ei se kestä kestoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Mun on pakko kysyä, että eikö se vaippa jo paina kuin pieni synti? Jos kertis meni kolme kertaa täyteen niin se kestohan on painanut/turvonnut saman kuin kolme kertisvaippaa?
Mä luin kerran jonkun esitteen missä oli, että ne molemmat turpovat saman paksuisiksi kastuessaan (eli kesto on kuivana muhkeampi kuin kertis, mutta märkinä siis saman kokoisia).
Nii, eihän ne kestot mihinkään turpoo. On se kyllä aika jyhkee paketti. :D Mut oikeella asettelulla ei paina ja suurin osa imuista jää siihen jalkojen väliin. Vähän kasvaa peppu, mut sitä varten meillä on viisto pohja sängyssä. Ja kyllä, painaa ku synti. Pitääpä muuten aamulla ihan punnita. :whistle:

Yhteistyössä