Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset *** Lokakuussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Glorinha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
jaahas, täällä on altistuttu possutaudille :( nyt sitten piinataan iskeekö se näppinsä minuun vai ei. Toivon selviäväni ilman mut mut jäskättää ja pelottaakin et mitä jos, no eikai sitä voi kun elää sen mukaan mitä tulee mut silti pelottaa...

Voi onpa Unicolla kimurantti tilanne! Toivottavasti kyse ei kuitenkaan ole possuflunssasta. Tuosta rokotteesta vielä sen verran, että ilmeisesti elohopeaa saa helposti huomattavasti suurempia annoksia syömällä kalaa kuin ottamalla rokotteen. Lisäksi rokotteissa on aika tavallisia, että tauti tulee niin kuin vaimeampana ja pienimuotoisena - itse asiassa keho reagoi rokotteeseen siten, että alkaa tuottaa voimakkaasti vasta-aineita ko. tautia vastaan, kun sitä laitetaan kehoon. Käykää esim. THL:n sivustolla katsomassa rokotustietoja - ne perustuvat tutkittuun tietoon, eivät nettihuhuihin. Tässä suora lainaus raskaana olevien kohdalta:

Raskaana olevalla on moninkertainen riski saada vakava sikainfluenssa, joutua sairaalaan tai kuolla kuin muilla vastaavan ikäisillä tai väestöllä keskimäärin. Riski suurenee raskauden edetessä ja on vielä suurempi, jos äidillä on jokin perussairaus, kuten astma. Sekä Maailman terveysjärjestö WHO että Euroopan tartuntatautivirasto ECDC suosittelevat rokotetta kaikille raskaana oleville, ja THL yhtyy näihin suosituksiin.

Euroopan korkein lääkeviranomainen EMEA on hyväksynyt maassamme käytettävän sikainfluenssarokotteen raskaana olevien rokottamiseen ilman rajoituksia. Rokote ei sisällä ainesosia, jotka olisivat sikiölle tai raskauden kululle harmillisia. Rokotteen vaikutus on paikallinen, eikä sen mekanismikaan sovi sikiövaurioiden aiheuttajaksi.

Jos äiti on rokotettu, vasta-aineet voivat siirtyä äidinmaidon kautta lapseen. Varmempi tapa suojata vastasyntynyttä on äidin viimeisellä raskauskolmanneksella saama sikainfluenssarokotus. On näyttöä siitä, että äidiltä näin saadut vasta-aineet suojaavat syntyvää lasta aina kuuden kuukauden ikään asti.

Ja vielä www-sivun osoite: http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/rokotuksetjarokottaminen

Juu ja sitten sellainen juttu,että kävin eilen sairaalassa kontrollikäynnillä siitä kesällä leikatusta rakkoendosta. Tuolle endollehan ei mitään nyt tehdä, tilanne katsotaan sitten myöhemmin uudelleen. Mutta mikä parasta, katsoivat samalla vauvan tilanteen ja sain taas nähdä pienen :heart: Pituutta ei saatu mitattua polin huonolla ultralla, kun se kuolleen sikiön säkki tunki siihen eteen...Mutta elossa oli eli edelleen raskaana, vaikka pahoinvointi nyt tänäänkin ollut kokonaan poissa :o Tää on jo mun 3 ultraus, ensi viikolla neuvolan virallinen ultra ja sitten siitä parin viikon sisään nt-ultra äitipolilla.

Vadelmaunelma 9+3

Unico Toivottavasti ei ole sikaflunssaa.

Vadelmaunelma Hyvä, että kaikki on kunnossa. Sulla on muutama päivä enää niin pääset kaksinumeroisten puolelle. Aika menee äkkiä.

Täällä ollaan jo sorruttu ostamaan vaaville tarvikkeita. Vaikka mä kuinka olin sitä mieltä, että mitään en osta, että sitten loppuraskaudessa vasta. Ja kuinka kävikään... Kirppikset, huuto.netti ja ale tavarat on alkaneet kiinnostaa. On pientä potkuhousua, paitaa.... hoitoalustakin ja lakanoita. Ja harsoja aivan mieletön pino. Mun vanha äippäpakkaus on tallella 30 vuoden takaa ja kaikki oikeastaan hyvässä kunnossa, sitä oon tässä nyt ihmetellyt :heart: Työkaveri sanoi, että hällä on rattaat ja niitä pitäis mennä katsomaan. Kaukalokin ois yhdellä tutulla ja sänky toisella. Säästäis kyllä aika paljon, jos ostaisi käytettynä. Rattaat kyllä tahtoisin uutena, mutta katsotaan nytten... Musta on tullut tämmöinen pihi pussi, kyttää ale-myyntejä ja kirppiksiä.

Jaa joo, sitten se doppleri. Se tuli eilen. Sydänäänet kuului ekalla kerralla, mutta tokalla ei. Tänään ei koiteta, mutta huomenna taas. Isäntä oli ihan tohkeissaan :heart: :heart:

Vadelmaunelma, ihanaa et siellä oli pikkusella kaikki hyvin ja näit hänet.

päpsy, niinhän sitä pikkuhiljaa niin ei muka mee niin paljon rahaa ja kyllä hirvittää tässä vaiheessa ostella mut toisaalta :) ihanaa että dopleri toimii. Mistä sää harsoja löysit? kaupasta vai kirppiksltä? Mietin vaan mistä niitä kaupasta löytää...

no joo jännätään iskekö possunahu, no kaverilla se on siis varmistettuna et kontakti on varma mut sairastuminen ei huoh. Sais nyt sen rokotteen jo niin ei tartis miettiä (ja sit ei sais molempia tautia ja rokotetta)

Voi Unico! Toivottavasti ei possulenssu suhun iske. :)

Ihanaa Vadelmaunelma, että pääsit taas pikkuisen näkemään! On se joka kerta vaan niin ihanaa ja ihmeellistä! :heart:

Päpsy kiva kun dobbleri tuli nopsaan! :D Me tilattiin se myös aika alussa ja kyllä siitä on hyötyä ollu. Pieni vinkki vaan sen käyttöön: älkää liikaa hätääntykö jos sitä käyttäessä ilmenee jotain ihmeellistä, niinku mainitsitki, että toisella kerralla ei kuulunu äänet. En muista missä vaiheessa oli, mutta joskus puolenvälin jälkeen vauvalle tulee "rytmihäiriöitä" (ei varsinaisia, mutta kuulostaa niiltä kun syketaajuus vaihtelee tiheään) niin niistä ei kannata hätääntyä. Tuon tiedon sain omalta neuvolalääkäriltä, kun kerroin sille, että on kotidobbleri. Hyvä kun kertoi, olisin varmaan ollu kaasu pohjassa ajamassa sairaalalle, jos en ois tuota asiaa etukäteen tienny :D

Mukavaa perjantaipäivää kaikille!

Delfis ja Vili-Vilkas
34+3 :heart:

Moi kaikki!

Olipa ihanan monta tuttua nimeä tuolla plussanneiden ja odottelijoiden listalla! Lisäksi monta tuntematontakin, onnea tasapuolisesti kaikille :) Näinkö oikein, että siellä oli Nannakin? Kvartti näyttää edelleen täällä pyörivän :) Minä en ole käynyt täällä oikeastaan neidin syntymän jälkeen ja nythän neiti on kohta jo 9 kk, tosi hurjaa :) Äitiysloma loppuu ensi viikolla, sitten viettelen kesälomaa ja sitten jään hoitovapaalle! On se hassua, että ensin sitä odottaa odottamista, sitten odottaa syntymistä ja sitten yhtäkkiä itsellä onkin tuollainen puuhaileva tyttö, joka pönöttää joka paikassa :)

Oikein paljon onnentoivotuksia ja tsemppejä kaikille teille!

Perjantaita kaikille!

Toivotaan, ettet kuitenkaan saa sikanuhaa Unico!

Onnea hyvistä ultrakuulumisista Vadelmaunelma

Mullakin oli tänään eka ultra, siis se nt-ultra. Jännitti aivan hirmuisesti, mutta kaikki oli hyvin. Siellä se pikkuinen köllötteli ja sydän löi 176krt/min. Aivan ihanaa oli nähdä se ja saada varmuus, että siellä oikeesti jotain on! :heart:

Pää-perämitta oli 40mm, joka vastas viikkoja 10+6. Laskettu aika siis siirtys niin kuin terkkari arvelikin ja on nyt 15.5. Sen vois korjata etusivulle ja synnytyssairaala on TYKS.

Nyt tää tuntuu jotenkin enemmän todelta ja nyt uskalletaan kertoa, meidän porukoillekin tästä. Tähän mennessä ei oo tiennyt kuin yks mun sisko. Kauheesti on tehnyt mieli kertoa, mutta en oo halunnut ennen kuin oon nähnyt, että siellä masussa oikeesti joku asustelee! Ja asuuhan siellä! =)

Hyvää viikonloppua toivottelee

Pamina ja pikkuPee 10+6

PS. huomenna poksuu..

muoks. Ja ainiin niskaturvotusta oli 1mm eli siltäkin osin kaikki kunnossa! :)

Pamina81 nytpä me vasta samoissa mennäänkin, täällä laskettu aika 16.5.
Tosin ens torstaina mulla nt-ultra, et varmaan sitten vielä jotain tarkennusta tulee asiaan?

Mä kerroin alkuviikosta porukoille. Iskä oli yllättynyt ja äiti ikionnellinen :heart:

Täälläpäin _pitäis_ alkaa sikainfluenssarokotukset ens tai sitä seuraavalla viikolla, saa nähdä...

Odessa80 10+5

moiks

Vadelmaunelma kiitti linkistä, täytyy tuohon nyt paneutua, jännä ettei mulla oo neuvolassa mitään puhuttu koko massarokotuksesta...

Piip kantsii hidastaa tahtia jos harjoitussupistuksia tulee, mä oon tosi epävarma mikä on supistus ja mikä ei, mutta jos oikein sattuu ja se vaikuttaa liikkumiseen niin kannattaa hidastella! Meikä ainakin jo etenee kuin valtamerilaiva, hitaasti ja varmasti!

Delfis juu vaavit poikittain!

mä uskallauduin näin mammaloman kunniaksi lähtiä vähän retkeileen maaseudun rauhaan, eroon kaupungista, toivon että vaavi tulee maailmaan vasta sitten sovittuna aikana..

ukkelikin lähti ulkomaille käymään.

kävin ostamassa muuten imetysliivit, hitsin kalliit, mutta kuulemma kaarituet ei enää ole oikein hyvä homma tässävaiheessa, on niitä onneksi nättejäkin!

voimia masuille!

La Mer

Pamina, onnea ultra kuulumisista!

MemmuLiina, kiva kuulla kuulumisia

Odessa, siellä meni hyvin kertominen

La Mer, hyvä et löyty sopivat liivit :)

Täällä ei sen kummempaa, samaa kröhää mut ei onneksi kuumetta tai pahenemista. Yöks olo ollut, johtuneen kiireestä töissä ja ei päässyt syömään just sillon kun olis halunnut :laugh:
Ihan turvoksissa toi mahakin, ja osu sellasen työhousut missä älyttömän kireä kuminauha ainakin tälle mahaa :) niin oli vähnä sovittelua kun ei jaksanu lähteä toisia ettiin niin oli sit housut lantiolla, onneksi on pitkä paita :) saa nähdä miten noi työvaatteet istuu ja niitä pystyy pitämään just ton kuminauhavyötärön kera aina vaan isompaa kokoa et maha mahtuu ja muualta hukkuu, no sen näkee sitten mihin menee. No nyt on vapaat asa ahuilia (niin varmaan viikonloppuna kuskiksi yksiin juhliin, hyvä syy olla ottamatta kun on kuski. siellä ei siis vielä tiedetä :))

Unico ja Toukka 13+0

Viikonloppu, mikä ihana syy olla tekemättä mitään B)

Kun puhuttiin siitä mun raskauden lipsahtamisesta työpaikalla yleiseen tietoon, ollaan tässä selvitelty asiaa ja näyttäis nyt, että koska muuta vahinkoa ei ole tapahtunut kuin henkinen puoli, niin asiasta ei luultavasti seuraa sen suurempia. Mutta tieto on viety melkein firman johdolle asti ja ensi viikolla luultavasti viedään vielä ylemmäs. Lähinnä, että ottavat opiksi, eikä tällaista enää satu kenekään kohdalle.

Muuten, hoksattiin, että jos pastöroimatonta tuotetta ei sais käyttää, niin sehän tarkoittaa, ettei tankista otettua lehmänmaitoakaan sais juoda :o

Odessa80 10+6

Tuli tuosta Odessan tarinasta mieli, että meillä oli töissä raskaus asia käsitelty johtajien palaverissa. Ja kukaan näistä pomoista ei ole mitään puhunut raskaudesta, ei edes minulle. Mutta sit ois asia josta vois tehdä valitus hammashuoltoon, meinaan sieltä oli asia vuotanut julkisuuteen. Meillä on paljon tuttuja siellä töissä (äidin ex-työpaikka). Neuvolasta oli kutsu lähtenyt hammashoitolaan ja siellä sitten on kohistu, että sekin on paksuna. No yks hoitsu oli nähnyt isäni ja maininnut asiasta. Joo... Onneks isä tiesi, meinaan ois ollut vähän paha paikka, jos isä ei olis vielä tiennyt raskaudestani ja hammashoitaja tulee sanomaan, että teille tulee sitten lapsenlaps....

Juu u...

Päpsy ja papu 15+0 poks

Odessa, hyvä et meni eteenpäin, vaikkakin vaan myöhempää käyttöä varten mut onpahan jonkin sortin näpäytys, et mitä pomon saa levitellä (ei mitään). Onko teillä lehmiä?

Päpsy, no on sielläkin oltu hävyttömiä, niin tosiaan et mitäs jos iskäs ei olis tienny olis tehty paljon vahinkoa, ja eikö toi mee vaitiolovelvollisuuden rikkomiseen? Mut onnea uusista viikoista :)

Plääh ihan yök olo, hitto kun sais nää syömiset taas kohilleen vois helpottaa. Nooh täällä on hillitön maha et jos on kireet vaatteet niin varmasti näkee. sovittelin just et mitä pukis päälleen niin ei oo tosi.No yhet fiksummat housut vielä mahtuu joten pitäs mennä kauppaan. Paidat onneksi mahtuu ja niitä on löysempiä millä saa vielä peitettyä. ei kai vilä tässä vaiheessa pitänyt turvota :laugh: muistelee kaveria, jolla puolessa välissä näky jos oikein tiukan paidan laittoi ei muuten. No aika näyttää miten isoksi toi sitten turpoaa...

Unico ja Toukka 13+1

Pikaisesti poksumassa...

Paminalle onnea ultrakuulumisista ja Päpsylle dopplerkuulumisista :flower: :flower:

Odessa minä varmasti joisin vielä tankkimaitoa, jos sitä olisi saatavilla... muutama vuosi sitten lähti vanhempien lehmät. Ennemmin varmaan sairastuu jostain ravintolan salaattipöydästä kuin tuoreesta lehmänmaidosta =) . Ja tämä nykyajan bakteerikammo on vähän kaksipiippuinen juttu, sekin kun on jo todettu, että lemmikki- tai kotieläinten läsnäolo vähentää allergiaoireiden puhkeamista. Eli tavallaan jonkinlainen siedätyshoito jo etukäteen vahvistaa :whistle:

Unico toivottavasti säästyit tartunnalta, se itämisaikahan on jotain 1-2vrk eli ehkä olet jo selvillä vesillä..?

Täällä varmaan maanantaina tuikataan rokote nahkaan. Tai sitten jää ottamatta, en oikein tiedä vieläkään.

Piki ja pikkuinen 40+ :D

Piki, onnea poksuista :D oliskohan vimoset? jaksuja sinne!

Täällä vielä selvillä vesillä eliei kuumetta, eikä kyllä toi nuhakaan pahentunut. pippalot meni hyvin en jäänyt kiinni, kuskin rooli on aikasta hyvä :D Olotila kohtuullinen kun ehti syömään ei oo tullu ylöskään :D Mummulle kerroin ja kielsin olla kertomatta eteenpäin. Se oli ian et häh hänestäkö isomummu :) kerroin sitten et pääsee kutomishommin kun tuon lankaa :) Ian löysäily olo, pitäs jo pikkuhiljaa saada itestään irti jotain muutakin. nooh...
Huomenna siis possupiikille :)

Unico ja Toukka 13+2

Pikkusen hiljaista täällä :D tällä on olo kun ilmapallolla ja aika tukala (mitäköhän sitten kun on oikeesti isomaha) siis pikkusen enemmän un vaan vähän turvottaa, eli toiveita on että aamulla olis parempi olo kun kaikki lähteeä taas liikkeelle, mut oon ainakin saanut juotua :)

Unico toivottavasti olet saastynyt sikaflunssasta. Makin aion ottaa puheeksi ens to katilon kanssa rokotteen. Kuskina oleminen on tietysti erinomainen syy olla juomatta. :whistle: Sakin olet paassyt jo toiselle kolmannekselle!

La Mer ma en ole kayttanyt kaarituellisialiiveja moniin kuukausiin. Nyt pitais kayda hakemassa imetysliiveja. Tata samaa mallia saa myos imetysliiveina, eli on ainakin helppo menna ostamaan.

Pikille oikein mahtavan isot onnittelut rv40 saavuttamisesta! :flower: Mika paiva tahansa kahden viikon sisalla! :o Enpas tiennyt tota allergia juttua. Meillakin kun on kaksi kissaa, eli heistakin voi olla jotain hyotya. :laugh:

Kiitos Vadelmaunelmalle rokote infosta.

Onnea Paminalle hyvista ultrakuulumisista! On se aina niin ihanaa nahda pikkunen siella kollimassa.

Jalat turpoooooooo! Ne on aivan jarkyt. Hyva jos edes jotkut kengat mahtuu jalkaan. Mieskin sanoo: yok kato noita sun vanhan naisen jalkoja! :'( Kiitti...!

Nyt on viimeinen ylityosunnuntai takana. Eika edes kirpaissut. Katotaan sitten perjantaina. 4 tyopaivaa jaljella! Tata on odottanut kuin kuuta nousevaa ja nyt se on taalla, paniikki! On mulla kaikki asiat aika hyvassa kunnossa ettei tartte loppukirissa stressata.

Kiitos kaikille synttarionnitteluista! :)

JoJo 35 POKS

JoJo Onnea uusista viikoista. Sulla kyllä käy vähiin noi työpäivät :) otan osaa turpoamiseen, ootko kokeillut tukisukkia? vai saako niitä käyttää raskaana?

Se onkin kiva et on sillä tokalla kolmanneksella kun se rokote tulee, vaiks kai sen sais ottaa ekallakin, mut oon kästtänyt et ekala on muutenkin elämä riskialttiinpaa, en tiädä sitten.

Vadelmaunelma ;) kiitsa :)

Täällä on jotain saatu aikaan :) survonut puolukoita, yks ämpäri almis toinen työn alla, piti tulla hiukka huilaamaan välillä. Mut ei ne onneksi hirveästi ole kärsineet tosta kylmäsäilytyksestä vaiks sitäkin pelkäsin mitä sieltä löytyy kun avaa kannen. mut mä oon ylpeä kun vihdoinkin sain jotain tehtyä vaiks hiukka kuvottaa.

Kiitos onnitteluista =)

JoJolle tsemppiä turvotuksen kanssa, itellä se on ehkä nyt jopa vähentynyt pahimmasta. Ei tosin paljoo lohduta, jos jalat jää tällaisiksi räpylöiksi kun ne on nyt, ihan levinneet. Parhaiten on auttanut tukisukat (ihan basic versiot, ei siis mittojen mukaan teetetyt ) ja saunan jälkeen kylmällä vedellä jalkojen suihkuttelu. Ananas ja mansikat auttaa joillakin :p

Unico puolukoissahan on sellaista luontaista säilöntäainetta, eli ne on varmasti ihan ensiluokkaisia, kun oot vielä kylmässäkin säilyttänyt. Hieno tunne varmasti, kun saa jotain tehtyä, mikä on ollut työlistalla :) nimim. vaipat edelleen ompelematta :ashamed:

Sitten omaa napaa: Jee, täällä on bongattu limatulppaa aamusta asti, verisen liman ja napakoiden suppareiden kera :D . Välillä, kun ei vuoda, ei suppareita ole enempää kuin muinakaan päivinä, mutta selkeästi siis edistystä on tapahtunut. Ehkä huominen neuvolakäynti on sit se viimeinen masun kanssa =) Jännää!

Piki ja pikkuinen 40+1

Tsempit Pikille! Nyt rupes jannittaa sun puolesta. Ei siina varmaan enaa montaa paivaa mene.

Pitaa kokeilla tukisukkia. Kiitti vinkista. Kokeilen myos ananasta ja mansikkaa. Joo kylla tuntuu, varsinkin kesken tyopaivan, etta ois ihanaa upottaa jalat kylmaan veteen.

Tuli tassa mieleen. Aiti sanoi: vauvalle pitaa vieda ruskovillahaalari. Isa vastas: miksi sen pitaa olla ruskea? :headwall: :laugh:

JoJo

Piki, ehkä sä et edes ehdi huomiseen neuvolaan, jos kerta vähän vertakin on mukana. :D Mulla tais vuotaa väritöntä limatulppaa keskiviikosta asti ja sunnuntaina sitten veristä ja maanantaina aamuyöstä tyttö oli maailmassa. Joka tapauksessa lähtö on sulla kyllä iiiihan lähellä! Ihanaa!

Hyviä vointeja kaikille! :heart:

Taustalla vieläkin seuraileva Rosehip ja Hilla-tyttönen :), huomenna 6 viikkoa!

Huomasin just rosehipin kommentin kun piti tulla ilmottautumaan :laugh:

Siis täällä tuli lähtö nyt, heräsin kun vedet oli menny ja kuulemma sairaalaan pitäis lähtee. Vielä ei paljoa supistele, vähän vaan tuntuu oudolta... palaillaan muutaman päivän päästä :wave:

Piki ja pikkuinen 40+2

Yhteistyössä