Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset

Mukavaa hipu, että kävit täällä kertomassa kuulumisia! Ja ihana kuulla, että kaikki on menny hyvin!

Meillä oli tänään eka neuvola. Täyteltiin lappuja ja otettiin kokeita. Lopuksi saatiin kuulla meidän pikkusen sydänäänet! Ens viikolla onki sitte jo lääkäri neuvola. Np-ultra tehdään kuulemma keskussairaalassa ja sen aika ilmoitetaan myöhemmin kotiin.

Heipparallaa vaan pitkästä aikaa ja nostetaampa sivu ylös. On nimittäin jo kolmossivulle tipahtanut

Niin se aika vaan vierähtää nopeaa ja tuntuu että mitään ei saa aikaiseksi. Olen kyl melkein joka päivä käyny lukemassa teidän kuulumisia mutta omia ei meinaa jaksaa kirjoittaa sitten millään.

Minä aijon huomena kertoa pomolle raskaudestani ja sen jälkeen töissä kaikille muillekin. odotan innolla että saan laittaa päälle pikkumasun paljastavia vaatteita, eikä tarvi enää pukeutua johonki löysään kaapuun.

Me ei miehen kans pikkuiselle olla hankittu viel mitään mutta itelle on tullu hankittua lainaan kolmet housut odottamaan masun pullahtamista sekä olen saanut lainaan myös isompaa masua varten kahdet mammahousut, lisäksi ompelukoneen vieressä odottaa yhdet farkut vyötärön laajennusta.

Paidat on niin venyvää sorttia että niitä ei ihan vielä lisää tartte. niin ja sit olen alkanut hankkia materiaalia vaippoja varten... Meille nimittäin tulee käyttöön kestovaipat.

Rattaat on valittu valmiiksi, mutta halvinta ostopaikkaa viel etsitään. Päätettiin jo aika alussa että uudet vaunut kannattaa hankkia, ne kun tulee aika kovaan kulutukseen ja niillä on päästävä niin asfaltilla, mettätiellä, soralla kuin kelkanjäljelläki,,, tää mamma on nimittäin aika menevää sorttia =) Ja kun pääsääntöisesti kävellen kuljen niin ei kehtaa riskeerata ostamalla käytettyjä ettei tule sit mitään ikäviä yllätyksiä.

Seuraava neuvolakäynti ois 18.3. ystäväni epäili, että silloin varmaan tehdään jo hakemus kelan äitiyspakkausta varten.. hiukka jo jännittää, millainen pakkaus on kyseessä. Neuvolatätille on muutenkin pitkä lista kysymyksiä laadittu. esim. se askarruttaa, voinko kelkkailla tälle keväälle. Järki kyl sanoo, että itse ajaessa töyssyt yms. voi minimoida ennakoimalla ja vauhtia säätämällä, ja vaatettahan pitää tietenki olla tarpeeksi päällä. mut jos on reessä tai toisen kyydissä niin sitten töyssyt tuntuu isommin. Mut asia täytyy tarkistaa... onko teillä mitään kokemuksia asiasta. (olen kyl töihin menny kelkalla jos on aamulla laiskottanu kävellä;)

Syysmassukoissa kerrottiin raskauspäiväkirjasta.Ajattelin alkaa iteki kirjoittelemaan samansorttista tarinaa. Saa sitten lapsonen sen aikanaan muistoksi.

Jos nyt lopettais tän lörpöttelyn tällä kertaa. Koetan viittiä kirjoittelemaan useammin niin ei tulis niin pitkää tekstiä.

Mut odottelemisiin
Taivaanasta ja Möykky 15+4

Sunnuntaita!
Taivaannasta taitaa asustella pohjoisessa, kun kelkalla ajelee. Kannattaa se varmistaa neuvolasta, miten kauan kelkkailla uskaltaa.

Mua vähän jännittää parin viikon päästä oleva hiihtolomaviikko Lapissa. Siltä kannalta ensinnäkin, että miten uskaltaa tunturiin kiivetä, kun sieltä on laskettava ehjänä alaskin. Normaalisti olen kyllä ihan rohkea laskija, mutta masumatkustajan puolesta vähän jännittää. Täytyy varmaan olla extravarovainen vaan. Toisaalta jännittää, miten jaksan ylipäänsä hiihtää ne tavanomaiset 30 kilometrin päivävaellukset, mutta mennään sitten tietysti miehen kanssa mun jaksamisen ehdoilla.

Eka neuvolakäynti oli meillä tiistaina. Siellä meni reilu tunti ja paljon tuli lappuja kotiin. Ei olla ehditty kaikkia lukeakaan. Miten te muuten olette tehteet seulontojen kanssa, jos saa kysellä? Me vähän mietittiin, että ei osallistuttaisi ollenkaan. Eihän ne kuitenkaan varmoja tuloksia anna. Toisaalta, ei tietysti ole kiva, jos kovin myöhään tulisi keskenmeno jonkun vauvan vakavan vamman takia. On tässä vielä viikko aikaa mietiskellä asiaa.

Ultraa odotellessa
rv 9+1

HPM
Naputtelempa minäkin jotain...
Taivaannasta: raskautta pitää olla takana 154 päivää ennenku aletaan Kelaa ahdisteleen. Mulla on se nyt ja tänään saan neuvolasta kuulemma ison nivaskan Kelan lappuja. Taas yksi etappi ohitetaan :eek:

Novelle: Kun kokemuksia kyselit, niin me osallistuttiin seerumiseulaan ja meille se oli alusta saakka päivänselvä asia. Me puhuttiin tulevan isän kanssa että jos vauvalla on jotain vikaa, niin halutaan se tietää etukäteen mikäli mahdollista, jotta osataan sitten varautua tilanteeseen. Onhan se toisaalta vähän ristiriitainen asia, kun tulos ei ole 100%... Jos saat puhtaan tuloksen ja kuitenkin sairaan lapsen, niin saattaa tulla aika shokkina...

Tehkää kuten parhaaksi näette. :)

Meillä vaihtui mahassa taas viikko ja käytiin eilen kuuntelemassa vähän musiikkia gerbiilin kanssa. Oopperassa. Ja tais muksu järkyttyä siitä kiljunnasta kun oli hipihiljaa koko ajan :p

22+1

Heippa!

Novelle, mulle ainakin teki parin viikon takainen talviloma -perinteinen Lapin reissu- tosi hyvää. Ei tullu huonoja oloja ollenkaan, kun sai rentoutua ja pyörittyä koko päivän raittiissa ilmassa. Ja syötyäkin tuli tasaisin väiajoin. Hiihtoreissut -vähän pidemmätkin- meni ihan hyvin, kun vauhtia pidettiin yllä mun ehdoilla. Alkuraskauden aikana en pystynyt harrastamaan liikuntaa ollenkaan huonovointisuuden vuoksi ja sitä ennenkin oli liikunta jäänyt vähiin. Mutta ihmeesti sitä vain rapakuntoisenakin jaksoi hiihdellä. Mäkeen en kyllä uskaltautunut ollenkaan. Enimmäkseen johtui kyllä siitä, että laskemisesta oli muutenkin aikaa ja maha-asukin kanssa se olis ollu vähän liian jännää. Muutenkin olen pitkään haaveksinut lautailun kokeilemista, kun tuo suksilla lasku on vähän kyllästyttänyt. Ja tämä hetki ei ollut ihan parasta aikaa aloittaa lautailua... ;)

Nauti Novelle täysin rinnoin lomasta!

Me tehtiin kunnan tarjoaman niskaturvotusultran lisäksi varhainen seerumiseula. Ei oltu sitä oikeastaan mietitty ennen ollenkaan, kun neuvolassa sitä kysyttiin ultraan aikaa varatessa. Mies oli sitä mieltä, että tehdään se niin osaa varautua tulevaan niin kuin HPM sanoi.

Jos oltais sitä pidempään mietitty, voi olla ettei ois osallistuttukaan ollenkaan siihen. Seulan tulos oli erinomainen, mutta kun tulos ei ole 100%... Nyt voi helposti "tuudittautua vaan ajattelemaan parempaa" ja jää käymättä läpi muita vaihtoehtoja.

Ensi viikon rakenneultraa hirmuisesti odotellessa... näkee taas pikkuista! :)
19+1

HPM ja Coke, kiitos paljon nopeista seulontavastauksista. Mietitään asiaa...

Ja Cokelle kiitos myös lomailukannustuksesta. Odotankin jo kovasti lomaviikkoa ja rentouttavaa ulkoilua. Onneksi väsymys ja pahoinvointi on olleet mulla varsin siedettäviä ja olen jaksanut kuntoilla aika hyvin koko ajan. Silti huomattavasti normaalia useammin tekis mieli vaan jäädä sohvalle eikä lähteä lenkille tms. Kai se löysäily on sallittuakin, jos siltä tuntuu. Kunpa pääsisi pian siihen paljon puhuttuun energiseen vaiheeseen!

Novelle78, me ei otettu seulaa, joten mennään np-ultraan vasta ensi viikolla. Ilman seulaa se ei ole niin päivistä kiinni milloin ultraan menee. Mietittiin jopa sitä, halutaanko ultraajan mittaavan niskapoimua ollenkaan, mutta päädyttiin sitten siihen, että mitataan ja jos jotain on niin sitten eletään sen tiedon kanssa.

Meillä syynä seuloista kieltäytymiseen on se, että isoveljelläni on downin syndroma ja kun on koko elämänsä elänyt down veljen kanssa, niin en osaa pitää sitä minään erikoisena vammana. Vaikka niskapoimun mittauksessa jotain näkyisikin niin lisätutkimuksiin emme mene. Downin syndroma on yleensä mahdollisista vammoista yksi "helpoimmista" ja down lapset, nuoret ja aikuiset viettävät yleensä täysipainoista, hyvää elämää. Tähdennän tässä kuitenkin, että tämä on vain minun mielipiteeni, ymmärrän ja hyväksyn täysin myös muut kannat asiaan.

Tiinuliini ja James 12+4

Jep, Novelle, kyllä se löysäily on salittuakin!

Mulla tahtoo vaan mennä nykyään siihen suuntaan, että raskaus on vaan hyvä syy siihen velttoiluun ja useammin tapahtuvaan ylimääräiseen mässäilyyn... vaikka hyvin itse tiedän, että ihan pelkkää laiskuuttani jään sohvan pohjalle.

Samaa mieltä Tiinuliini. Monet haluavat vain tietää nykyään asiat kuin asiat etukäteen. Itsekin osittain ja ainakin mun mies lukeutuu niihin tyyppeihin, joilla kaikki asiat pitäisi olla selvillä etukäteen. Jos tulee yllätyksiä niin pasmat menee sekaisin hetkeksi. Seulan tulokset olkoon ne minkälaiset tahansa eivät sinällään vaikuttaisi raskauden jatkoon. Siksi olisi ihan sama periaatteessa tekeekö sen vai ei.

Asiasta kukkaruukkuun... tänään oli niin ihanan keväinen päivä. Tosin neljän seinän sisällä töissä ei niin hirveästi siitä pääse nauttimaan. Kun ehtii kotiin asti rupee aurinko jo laskemaan.

Mutta mukavati se aurinko näytti (sälekaihtimien ja p.skaisten ikkunoidenkin takaa katsottuna) kuivattavan katuja ja nurtseja. Odotan ihan hirmuisesti kevättä, sitä kun lehdet rupeaa puhkeamaan ja ilma tuoksuu keväältä! Ja kun ilmat lämpenee, saa heittää talvitakit nurkkaan. Illat pitenee, aaahh. Niitä ekoja kevätpäiviä odotellessa! :) Tykkään kyllä kaikista vuoden ajoista, mutta keväällä sitä aina jotenkin tuntuu kaiken "uusiutuvan".

Täällä myhäilee toinen kevät-intoilija, ihanaa kun päivät pitenee!

Mulla on näköjään maha alkanut jo pullottaa niin, että ihmiset jo huomaa sen. Yksi töitten kautta tuttu ihminen kysyi pari päivää sitten ihan suoraan, että olenko raskaana. Olin ihan äimänä, että tämä näkyy jo päälle päin. En siis työkavereille ole vielä kertonut, täytyy varmaan ensi viikon ultran jälkeen kertoa...

Ihanaa kun pahoinvointi on melkein kokonaan jo hävinnyt! Välillä tulee vielä kiirelähtöjä vessaa kohti, mutta hyvin harvakseltaan enää. Nyt voi jo nauttia syömisestä taas, pääsiäisherkut onkin jo mielessä...

Matarena 14+5

HPM
Meillä on muksu alkanut heräämään aamulla samaan aikaan kun isi lähtee töihin =) Heittelee kuperkeikkaa läksiäislahjaksi eikä iskä malttais millään lähteä. Liikkeet ei tunnu vielä vatsan päälle, mutta mun pitää antaa selkeää raporttia että mitä siellä milloinkin tapahtuu =) Mä tunnen liikkeitä lähinnä vain aamuöisin, mutta hyvä että edes silloin!

Maanantaina neuvolassa tulokkaalla tais mennä herne nenuun sydänääniä kuunnellessa, kun se alkoi potkimaan kuin hevonen doppleria vastaan :LOL: Sieltä tuli sen verran raivokasta potkua, että isänsä lapsi on kyllä varmuudella :heart: Eikä taida äitinsäkään olla sieltä rauhallisimmasta päästä... Otettiin ensimmäinen sf-mitta ja se oli 17,5cm. Hemppa oli hieman notkahtanut alaspäin - ei vielä hälyttävästi kun oli kuitenkin 122 - mutta ensiavuksi käskettiin hakemaan apteekista lisää monivitamiinia ja isäntä otti samalla rautavalmisteen, jota otan hyvin pieninä annoksina. Ainakin toistaiseksi. Oon ollut hieman tavallista väsyneempi, joten melkein aavistelinkin tuota hempan lievää laskua.

Enkä halua Novelle nyt mitenkään lannistaa, mutta minäkin vielä odottelen tuota energistä vaihetta... Eipä taida tulla ollenkaan ainakaan tähän osoitteeseen :/

22+3

HPM
Nostelen näkyville ja samalla kysäsen teiltä ootteko jo nähneet vauva-unia? Mä olen useempana yönä ottanut vauvan vähäks aikaa pois masusta, leikittänyt ja paijaillut, ja sit laittanut takasin jatkaan kasvamista...

Meillehän Pikku-Jilppe ei ole vielä näyttänyt sukupuoltaan. Itsellä on vahva tyttö-intuitio, isällä taas poika. Tänään kun kävin heppatarvikekaupassa niin myyjä tokas heti ovella että "sähän oot raskaana ja odotat tyttöä". Ei oo kuulemma koskaan erehtynyt sukupuoliveikkailussa. Heh, katotaan kuinka käy, kunhan hän nyt kehtaa jalkovälinsä näyttää!

Voihan, kun tuolla lokakuun odottajissa, jossa olen kirjotellut myös, on nyt todella moni saanut huonoja uutisia. Oikein alkaa tosissaan jännittää, että onko siellä masussa elämää. Onneksi ultra on jo maanantaina, siis vihdoinkin!!

Unia en ole vielä nähnyt. Mutta ei kai niitä ehkä näin aikaisin tulekaan. Kovastihan sitä puhutaan, että raskaana olevan unet voi olla hyvinkin outoja. Mutta HPM:n vauvan paijailu kuulostaa aika hienolta. Ihanaa kun voit noin yöllä omaa vauvelia jo paijailla!

rv 9+5

Mä en oo montaakaan kertaa nähnyt vauvaunia. Niissä muutamissa vauvaunissa, joita oon yöllä kattellut, se on ollut jonkun toisen. Siis minä en ole ollut vauvan äiti... Muuten olen kyllä raskausaikana nähnyt tooosi kummallisia unia...

Saas nähdä saadaanko me ens maanantain rakenneultrassa sukupuoli veikkauksia. ;) Meillä molemmilla sekä isillä että mulla on vahva intuitio tytöstä. Pojalle meillä ois kyllä jo yksi nimikin tarjolla, jos se vaan herralle sopis. Tytölle nimivaihtoehtoja ois tarjolla meillä paljon enemmän eikä vain yhtä ylitse muiden.

Mites muilla? Onko nimivaihtoehtoja punnittu? ;)

HPM
Meillä ainakin tulee nimiasiat oleen iso ongelma... Ollaan vähän niitä jo mietitty, mutta niin eri mieltä isän kanssa että huh huh!! Ainoot, mistä on päästy sopimukseen on
-Vain kaksi nimeä
-Poika - toiseksi nimeksi isän suvussa kulkeva nimi
-Tyttö - joko ensimmäiseksi tai toiseksi nimeksi on ehdotus valmiina

Juurikaan mikään mun ehdottamista nimistä ei kelpaa ja päinvastoin... Heh, meillä siis alkaa kova kädenvääntö kompromisseista jossain kohtaa.

Monella äidillä on tuntunut olevan sellaisia unia, joissa mennään synnyttämään mutta synnytetään joko nukke tai joku pieni lemmikkieläin tai vastaavasti saadaankin lähtiessä mukaan jompikumpi edellisistä. Mutta ei siis itse vauvaa. On varmaan ihan yleisiä unia kun välillä pieni pelko takamuksessa että osaako sitä jne.

Onnea ultraan Novelle!!!

HPM
Oho, olipa pudottu! Nostetaan ylöspäin!

Omaan vointiin ei kummempia. Tosin tilasin viime viikolla tukivyön, josko se vaikka auttaisi noihin alaselän kiukutteluihin. Ja vaikka kovasti uhosin, että kärryttelen hepalla loppuun asti, niin katotaan nyt kuinka käy... Kaksi viimeistä kärrykyytiä on saaneet aikaan harjotussupistuksia. Ei varsinaisesti vielä kivuliaita, mutta tavallista voimakkaampia kyllä.

23+1

Tulehan Novelle kertomaan ultra kuulumisia =) ! Tosissaan tuolla lokakuisissa on ollu nyt tosi paljo huonoja uutisia ja pistäähän se aina miettimään omaaki osaa tietty.
Noista unista, minä en ole vielä nähny mitään mutta mies heräs yks aamu ja alko selittään että näki sellasta unta jossa hän oliki raskaana ja vatta kasvo vain koko aika ja oli kaiken maailman vaivoja :D . Käyhän se niinki, ressukka eläytyy tähän täysillä =) .

Nanna +Pippunen rv 11+5

Tänään oli kauan odotettu ultra...Ja kaikki oli hyvin! Ihanaa! Pikkuinen heilutti meille, välillä potki ja viuhtoi yhtä aikaa, kun neuvolan täti vähän hänelle koputteli. Taisi pieni hikkakin iskeä ihan hetkeksi. Sydämen lyönnit näkyi myös kivasti. Sieltä sai pari valokuvaa vielä mukaan, mutta oli se kaveri livenä vielä paljon ihanampi!

Laskettu aika siirtyi yhdellä päivällä eteenpäin eli olisi sitten 12.10. ja tänään sen mukaan 10+1. Aika lähelle tuo meni siis omaa arviotani ovisbongauksen perusteella.

Nonniin, ensi viikolla olis loma. Sen jälkeen alkaakin olla viikkoja se 12 täynnä ja voi ehkä uskaltautua kertomaan jo muillekin raskaudesta.

Ihanaa kuulla Novelle hyviä ultrakuulumisia!!! Nyt voit hyvillä mielin lähteä viettämään talvilomaa!!

Samoin me oltiin tänään rakenneultrassa. Hyvin oli maha-asukkaalla asiat. :) Ja meidän tyttöintuitio taisi olla väärä... ;)

Nyt väsyttää vaan ihan simona, että taitaa olla pakko raahautua nyt sänkyyn nukkumaan ku vielä jaksaa. Oli pakko vaan raahautua koneelle lukemaan kuulumisenne ja raportoimaan omat... :)

HPM
Ihanaa että Nove sai mukavia uutisia ultrasta!! Eiks oo ihmeellistä tää uuden elämän alku!! Samat sanat Cokelle. Millä viikolla olet nyt? Saitteko vaavin mittoja mukaan? Vertaillaanko...? *niks* Meillä kun oli rakenneultrassa vähän normaalia pienempi, niin olis kiva kuulla myös teidän sintin mitat ja painoarvio.

Meillä oli painoarvio 272g 19+2 viikolla ja kaikki suurinpiirtein samaan aikaan otetut on ollut jo yli 300g (mitä nyt olen salaa vakoillut muiden painoarvioita).
Bp 43mm
Ac 135
FI 29mm

Taitaa meidän vaavista tulla uimari... Viime yönä se päästeli kroolia päästä päähän niin innokkaasti, että mamia vaan nauratti :LOL:

Tuoreita ultrakuulumisia täälläkin; pikkuinen oli kasvanut ihan normaalisti ja laskettu aika pysyi ennallaan. Olipa ihana nähdä kuinka pää pyöri, kädet heilui ja jalat meni ripaskaa :D

Aavistus pojasta vahvistui hiukan, mutta varmistusta asiaan ei tullut... saapa nähdä sitten myöhemmin kuka siellä oikein on oikein heilunut. Istukka on kiinni etuseinämässä, joten liikkeiden tuntemista saa vielä odotella.

Onnea Matarena sulle myös hyvistä ultrakuulumisista!

Samoin mulla istukka kiinni etuseinässä, etten vieläkään ole liikkeitä tuntenut.. :/

HPM: vertaillaan vaan ;) . Tulee vaan hiukan mieleen isäntien puheet autoista, kun on paljon kirjainyhdistelmiä ja lukuarvoja, joita ei niin hyvin ymmärrä... :) Mutta tässä samoja "arvoja" Bpm: 45,3 mm, AC: 143,6 ja FI: 31,5 mm. Painoarvio oli 330g.

Raskauden kesto uä:llä 19+4. Neuvolan mukaan mennään 20+1. Ultrassa sanoivat silti, etteivät varmaan muuta la:ta neuvolassa...

Coke ja Matarena, onnea teillekin hyvistä ultrakokemuksista.

Ihanasti paistaa aurinko tänään. Pitää ihan vaikka väkisin vääntäytyä ulkoilemaan jo sen takia. Vaikka tulin tänään kiskoneeksi sen kokoisen annoksen pastaa lounaaksi, että koko iltapäivän on nuokututtanut. Mutta sehän taitaa olla toisaalta hyvä merkki, että ruoka taas maistuu tavalliseen tapaan. Pahoinvointi lienee jo vähenemään päin. Välillä jo tosissaan harmitti, kun ei ruuasta voinut nauttia joinain päivinä ollenkaan, mutta nyt tuntuu taas uppoavan.

HPM
Coke: Joo, kyllä meille kääpiö tulee, heheh... Mulla on kans istukka etuseinämässä ja vasta nyt ihan viime viikkoina on sintin liikkeet alkeneet tuntua. Joten odotelkaahan vielä kärsivällisesti - kyllä ne sieltä tulee. Ja kun keskellä yötä alkaa kickboxing-treenit, niin sitä muistelee välillä kaiholla niitä aikoja kun mitään ei tuntunut... ;)

Meille tuli eilen äitiyspakkaus! Hurjan aikaisin, mutta mähän tietenkin räpläsin sitä koko eilisillan. Ja kävin sitten viime yönä jo synnyttämässäkin - poika tuli (on siis iskän manipulointi mennyt alitajuntaan asti...)

23+4

Terkkuja nt-ultrasta!

Siitä on kyllä jo puolitoista viikkoa, näin lomalla ei huomaa ajan kulua ;). Vaavi oli viikkoa suurempi kuin aikaisempien ultrausten perusteella laskettuna ja nt oli 1,1 mm. Kaikki oli hyvin ja saatiin nähdä vauvan nautinnollinen venytys kun kätilö tökki hänet hereille ;). Oltiin tietysti ihan tippa linssissä... Kiva kuulla muidenkin hyvistä ultrakuulumisista :). Vielä viikko lomaa.

Hyviä vointeja kaikille pallomahoille (pienille ja suurille)!

Siilura ja kirppu 12+6

Yhteistyössä