Mäkin olen kömpinyt kolostani juhannuksen jälkeen. Olin siis koko juhannuksen ja oikeastaan vieläkin vähän kipeä. Oon viettänyt viimeiset 3 vrk sängyn pohjalla nukkuen noin 16 tuntia/vrk. Kyllä tulikin tarpeeseen. Nyt alkaa taas elämä voittaa.
Pohjattomat osanottoni Piipille ja Pupuvaimolle! Jaksamista ja kasvot kohti uutta yrittämistä!
Niin, se Jaakon päivä on 25.7. Ja olisi ihan kivat, että nuo vedet lämpenisivät edes sitä ennen vähän...
Se hedelmällinen aika...varsinaisesti raskaaksi tuleminen on mahdollista suunnilleen sen 12-24 tuntia, minkä munasolu elää irrottuaan, mutta siittiöthän elävät pidempään 3-5 vrk ja parhaassa tapauksessa jopa 7 vrk, tosin harvinaista. Eli jos rakastelee 5, 4, 3, 2 ja 1 vrk ennen ovista, niin niitä siittiöitähän uiskentelee siellä jo valmiiksi valmiina hedelmöittämään munasolun ja samana päivänä tai korkeintaan vuorokauden aikana ovulaatiosta on enää mahdollista tulla raskaaksi. Tässä mielessä siis se kuusi hedelmällistä päivää ei ole huono veikkaus, jos ovulaatio sattuu kohdalleen. Kannattaa siis harrastaa vaakamamboa jo ennen ovista ahkerasti! Oviksen lähestymistä voi siis ennustaa tarkkailemalla limoja, laskemalla kiertopäiviä, jos on säännöllinen kierto ja esim. keräämällä tilastotietoa edellisistä oviksista ja tarkkailemalla kohdunnapukkaa. Menneen oviksen sitten tietää myös lämmönnoususta eli osuiko enteet kohdilleen. Näistä on aika hyvä ohjeistus tuolla pesun sivulla.
Mä olen juuri aloitellut oman kiertoni opiskelua mm. edellisin menetelmin. Ajattelin, että voisimme sitten jossain vaiheessa siirtyä tähän perustuvaan ehkäisyyn, kun olen oppinut oman kiertoni tuntemaan (tosin sellaisella varauksella, että raskaaksi tuleminen ei kumminkaan olisi ihan mahdoton ajatus). Tänään löysin kohdunnapukan, ei ollut tullut koskaan ennen sitä etsittyäkään ja toisaalta en oikeastaan tiennytkään, että semmoinenkin on, ennekuin näiltä palstoilta siitä luin jokin aika sitten. No, hyvä tietää, että sellainenkin löytyy. Joo, no sitten kun aletaan sitä toista yrittää, niin sama menetelmä toimii vastaavasti kertomaan sen otollisimman ajankohdan...