Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset Vol 2.

Joulun odotus tervehdys täältäkin!
Olen käynyt satunnaisesti lukemassa palstaa, sillä yritän pitää itseäni hiukan edes kurissa tämän kuumeilun kanssa. Huimia juttuja täällä, hyviä ja huonoja. Täytyy sanoa että palsta on kullan arvoinen, sillä tulee ainakin realistinen kuva siitä, mitä tämä "puuha" on! Itse kun en vielä ole päässyt tositoimiin...
Viimeinen ehkäisyrengas lähtee kohta käyttöön ja olen koko ajan pohtinut että jos en käyttäisikään sitä... Päätin kuitenkin harjoittaa itsehillintääni ja pysyä kovana! Tammikuussa siis luovun ehkäisystä.
Joulua olen kovasti laittanut, vaikkei kotona aattona ollakaan. Kuusen sain jo eilen ja koristeltiin se. Sen verran pitäää kehua, että tuli muuten maailman kaunein kuusi! :saint:
Lahjat on kaikki hankittu, joten muutamasta työpäivästä kun selviän, niin sitte pääsee kunnolla joulun viettoon. Ihanaa ruokaa, juomaa, ystäviä ja sukulaisia, mikäs sen mukavampaa!
Ja tänään pääsee katsomaan ihanaa sukulaisvauvelia, jee!

Rauhallista joulua kaikille!

Hammy: Siitä se sitten lähtee... Tsemppiä ja toivottavasti tärppää äkkiä...

Tulee mieleen omat fiilikset viimevuodelta, näillä main kanssa lähti viimeinen laatta pillereitä käyntiin... Enpä olis isllon uskonut että tässä ollaan edelleen. No toivoa on taasen ja se on nostanut päätään, et kyllä tää vielä joskus onnistuu...

Kävin juuri gynellä ja tulin tänne yliopistolle päivittämään kuulumiset. Meillä meni kotona tietokone rikki, eikä kännykällä ole kovin kivaa chattailla.

Sain tuomioksi jotain, mitä oli jo odottanutkin, eli mulla on todennäköisesti lievä PCO. Gyne sanoi munasarjoista jotain sellaista, että "Tämä toinen näyttää vähän rakkulaiselta... Mutta ei se nyt vielä haittaa. Ovat nämä molemmat suurehkoja." Eli mun tulkinta on, ettei se PCO häikäisevän voimakas ole, mutta kuitenkin se voi olla kierron heittelyn taustalla. Sikälikin ajattelin, ettei se ole paha, koska eihän sitä edes viime ultrauksessa havaittu.

Puhuttiin gynen kanssa, että todennäköisesti ovuloin myös omaehtoisesti, mutta vain silloin tällöin, en läheskään joka kuukausi (ja miten voisinkaan - eihän mulla ole kuukautisia läheskään joka kuukausi!). Itse vähän mietin, että stressillä on ollut myös osuutensa kierron heittelijänä, mutta siitä ei nyt puhuttu.

Sain clomireseptin. Ja alkuvuodesta saan varata akuuttiajan uuteen munasarjaultraan. Ihanaa, että tuollaisiakin aikoja on olemassa - viime aikoina gyneaikaa on saanut odottaa aina kuukauden tai pari.

Mies sai lähetteen siemenesteanalyysiin. Tulin nyt vasta kysyneeksi siltä, onko se sairastanut sikotautia, vaikka olen tiennyt jo pitkään, että sillä on tekemistä miesten lapsettomuuden kanssa. Kuulemma on. Hullua, ettei ole koskaan tullut puheeksi.

Tuon sikotautilähtökohdan kanssa olisi musta parasta, jos siemenneste voitaisiin analysoida ennen kuin aloitan clomit. Nehän ovat aikamoista myrkkyä ja kalliitakin, joten turhaan en viitsisi niitä ottaa. Mutta kaikeksi onneksi (?) olin analysoinut ovulaation ihan päin prinkkalaa. (Mitä se valkovuotosuihku sitten oli?) Ultran mukaan kohdun limakalvo ei ole vielä kovin paksu, vaan kuukautisia saa vielä odotella.

Jos joku siis listaa päivittää, voi ottaa multa sen turhan kierron pituuden pois. Kiertopäivät saavat vielä sinne jäädä - on hyvä, että ne ovat ylhäällä edes jossain, koska olen aika laiska käyttämään kalenteria.

On taas helpottunut olo, kun saan edes jotain tietoa. Ja vaikka nyt oikeasti ovuloinkin ainakin joskus, tuo clomiresepti on silti tervetullut, sillä sen pitäisi nopeuttaa kierto normaaliksi.

Pitkä on odottavan aika!

Hienoa piip että asia etenee. Tosiaan kuulostaisi loogiselta että miehen näytteet tutkittaisiin ennen kun aloitat hormonihoidot, kun niistä kuitenkin voi joillakin sivuvaikutuksiakin olla. Sehän ei käsittääkseni ole edes mikään kovin kallis tai vaativa operaatio? Mukava kuitenkin että löytyi mahdollinen selitys tuohon kiertojen heittelyyn, niin ei tarvitse pelkästään epätietoisuudessa elää. :hug:

Gilmore: Se näyte ei edes maksa meille mitään. YTHS kuulemma vastaa myös ei-opiskelevien puolisoiden näytteistä. Mutta eipä kai se testi muutenkaan kovin kallis ole, kun kuulemma lähetteistä saa joskus myös työpaikkalääkäreiltä.

Eniten mua jännittää, että onkohan sen näytteen "otto" hankalaa siellä väestöliiton labrassa. Voisin kuvitella, että siellä vähän jännittäisi... Mies kyllä tuntui suhtautuvan asiaan huumorilla.

Ja kun oma napa on puitu, yritän vielä jakaa huomiota vähän muillekin. Eli paljon rohkeushaleja teille kaikille ihanille melkein kolmekymppisille teinibitcheille! Ja erityisesti:

Nannalle todella hankalan kuuloisista lääkärikäytännöistä ja ikävästä odottelusta. Toivotaan, että se aukiolotutkimus nyt sitten kutienkin onnistuisi, kun kerran joudut menemään siihen uudestaan. Tai ainakin, ettei sattusi niin paljon! :hug:

Pilvilinnalle epätietoisuudesta ja pco-epäilyistä. Ei se lievä pco ole paha! Ja ovulaation saa aikaan lääkkeillä. :hug:

Adalle pahaan aikaan sattuneesta riidasta. Ne ovat tuttuja... Eikä aina edes sovintoseksi onnistu, kun sitä kipeimmin tarvitsisi. (Meillä ei useimmiten, koska olen aika pitkävihainen. :ashamed: ) :hug:

Unicolle kovaan kipuiluun ja mielialojen ailahteluihin (vieläkö niitä on?). :hug:

Gilmorelle kipeän miehen kanssa yritykseen. Tsemppiä myös kananmunattentaattiin - hoitaisitko samalla kaikki Suomen terveystiedon opet? Tai ainakin meidän? :hug:

Hammylle siitä, että sulla on tämä koko piina vielä edessä... Vaikka voihan se olla hauskaakin ja mennä kovin nopeasti. Toivotaan sitä! :hug:

Kevätesikolle pikaista paranemista! :hug:

Novellelle tsemppiä ovulaation hyödyntämiseen. Ja se plörinäksi/itkuksi muuttuminen on niin kovin tuttua. Saat kaiken sympatiani! Miten pienestä voi pahoittaakin mielensä, kun on hermot kireällä... :hug:

Kikille pahaan aikaan sairastumisesta ja siitä, jos vielä saat tädin joulukylään! Se on odotettavissa täälläkin. Joten osaa otetaan! :hug:

Kvart överille siitä, että jaksat yhä meitä täällä tsempittää. Myös Cokelle! Paljon terkkuja kaikille lähes kolmekymppisille odotuspuolelle! Onnea kaikille rutkasti! :hug:

Susannalle ja Siiluralle paljon tsemppiä uuteen yritykseen, jos edellinen näytti jäävän kemialliseksi. Se antaa sentään toivoa! :hug:

Postimestarille itsekuria palstalta pois pitäytymiseen! :hug:

Matarenalle tsemppiä vielä viimeisiin työrupeamiin - toivottavasti ne ovat oikein kohtuullisia. Jaksa, jaksa, kohta on loma... :hug:

Tähtisilmälle uutta puhtia, energiaa ja onnistumisia taukokuukauden jälkeen. :hug:

Muilla ei näyttänyt olevan muutaman päivän sisällä mitään uutispäivityksiä. Siis Vadelmaunelma, Sitrus, Toivo ja Oliva: Tsemppiä ja onnea teillekin kaikille yhteisesti! :hug:

Toivottavasti kukaan ei jäänyt pois.

Voi ei, Kaahan se unohtui tykkänään.

Ekstrahalaukset unohtamisesta ja tietysti rankasta kokemuksestasi. Hienoa, että kaikki on nyt niin kuin pitääkin, jollei haavaa sydämessä lasketa. Onnea uuteen yritykseen ja koittakaa selata vähän kama sutra -kirjaa, eiköhän sieltä löydy joku selkäystävällinen asento! :hug:

Täällä kurkkukipu on vaihtunut räkätaudiksi. :snotty: Yh.

Piip, hienoa että teillä on edetty tutkimuksissa. Meillä mies muuten meni kesken tosi stressaavan työpäivän antamaan näytettään, piti jättää kaikki työt levälleen ja käväistä "asioilla".

Joku kyseli ovistikuttelusta. Tikkujen kanssa touhuaminen on kuulostanut niin epämääräiseltä arpomiselta, että olen pysynyt toistaiseksi järjettömän kalliissa Clearbluen digitaalisessa mittarissa. En kyllä tiedä, onko se oikeasti niin luotettava kuin mitä pakkauksessa väitetään, mutta sillä oviksen bongailu on tosi selkeetä, joko se munan kuva tulee siihen tai ei tule. Sitä en sitten tiedä, että miten tarkkaan ovis siihen oikeasti ajoittuu.
Käytin noita viimeksi keväällä/kesällä, ja nyt meinasin taas testailla, kun kierto on lähtenyt heittelemään.

Piip: kiva, että saitte asioita rullaamaan. YTHS on kyllä hyvä paikka. Ainakin itse olin aina tosi tyytyväinen, kun siellä sai käyttää edullisesti kaikkia lääkäripalveluja. Luin joskus, että sen spermanäytteen vois ottaa kotona purkkiin ja viedä labraan, jos matka ei kestä tyyliin yli 30 min. Mutta voi olla, että eri paikoissa on eri käytännöt.

Mitenköhän sitä PCO:ta ei ole huomattu sulla aiemmin ultrassa? Sekö voi aiheuttaa kierron heittelyä?

Piip: :hug: Toivottavasti on apua. Hyväettä sait jotain selville...
No jos mä nyt sanon ettei mieliala heittele niin kat6otaan vaan :D Mut nyt ollut parempi... (kohta tää on taas valittamassa kun heiluu)
Kevätesikko: Paranemisia :hug:

Kiki: Siinä Väestöliiton ohjeessa sanottiin, että olisi parempi ottaa se näyte paikan päällä. Ja ehkä sitä voisi nyt ainakin eka koittaa, koska sen voisi hoitaa sillä tavoin ruokiksella.

Luulen, että sitä PCO:ta ei ennen huomattu, koska se on lievä. Jos ei osaa katsoa juuri sitä, ehkä sitä ei sitten huomaa. Yksi PCO:n ikävä oire on ovuloimattomuus, ja sen vuoksi kiertokin tulee usein epäsäännölliseksi. Muitakin syitä kierron heittelyyn on toki, mutta multa on juuri nyt vaikea löytää muita.

piip: :hug: hyvä että asiat sullakin etenee. Tsemppiä kovasti!

kiki80: juu, nyt mä odottelen että menkat alkais piakkoin. Ultrassa näytti kuulema siltä että jotain olisi tapahtumassa, eli ei ihan kuollutta meininkiä. Tammikuun alussa laitetaan sitten oikeen työhansikkaat käteen (gyneä lainaten) tän mun kierron suhteen ja alotetaan terot ja tutkitaan ovuloinko. Mä oon nyt tyhmänä lukenu kaikenlaista teroluteista, ja aika monessa paikassa on ollu että ne estäis ovuloimisen jos ei ehdi ovuloida ennen niiden popsimista. Sanottiinko sulle kiki80 mitään siihen viittaavaa? Onko sulla tullu mitään mielialamuutoksia teroista? Mua vähän pelottaa tuleeko musta iha kauhee ämmä ku joskus e-pillereitä syödessä olin ihan kamala :kieh: (siksi ne lopetinkin aikoinaan)

Tai olla pilvilinnalta tuo viimeinen viesti. Joskus palsta tekee tuollaisia mysteerihenkilöitä...

Niin, minäkin olen kuullut tuosta tero-ovuloimattomuus-ilmiöstä. Eli jos on normaalisti pitkä kierto, voi tero-kierroilla jäädä ovulaatio kokonaan pois. Joku lääkäri oli kyllä suoraan sanonut, että ei pidä paikkaansa, mutta olisihan se loogista? Jos vaikka kierto on normalisti 35 päivää, ja terot aloittavat keltahormoonin erittämisen kp 14, ja ovulaatio olisi oikeasti vasta pk 21, kai se jotain edes häiritsee. Ainakin lutelaali jää lyhyeksi. Mutta ehkäpä tätä kestää vain esim. sen yhden kierron ajan ja seuraavassa kierrossa jo ovulaatio ajoittuukin luontevasti vähän aiemmaksi. Niin sopisi ainakin toivoa!

Kaa
... eli kävin tänään km:n jälkitarkastuksessa ja uutiset olivat hyviä. Kaikki on kunnossa, ihan kuin minulle ei olisi mitään tapahtunutkaan. =) Ei tulehduksia, kohtu ja munasarjat ovat oikeinkin priimakunnossa ja mikä parasta; minulla on ovulaatio meneillään! Hormonit ovat hyvin palautuneet suht normaaliin. Ja sain luvan yrittää raskautumista tästä ovulaatiosta. Vaikkakin olisi suositeltavaa odottaa, mutta lupa tuli silti. =) Ongelmana on vaan miehen kipeä selkä, ei oikein voi ihmeemmin pupustella. Pitää miettiä joku keino... :saint:

Hienoa piip, että asiat lähtivät etenemään. Miljoonasti lykkyä teille, jotta saisitte asiat äkkiä "vauvamallille". :heart:

Piip: :hug: ... mutta onneksi se mahdollinen pco on tosissaan lievä sinulla! Toivottavasti clomit tuottaa toivotun tuloksen pian!

Meilläkin on ensi viikolla tuo simppatestin anto aika. Tuodaan se kotoa vaikka siinä epäonnistumisen mahdollisuus onki suurempi. Täällä ei oikein tuo näytteen anto paikka (labran yleinen vessa) kiehtonu miestä =) . Enkä kyllä yhtään ihmettele, eipä se varmasti itestäkään mikään elämän huippuhetki olis :D .

Kaa: Onnea hyvistä uutisista! Kyllähän sitä hätä keinot keksii kiertää se selkäkipu :whistle: ...

Kaa
Niin ja nyt kun ovulaatio on bongattu, voisi minulle laittaa tiedoiksi

kp 24/38 ja yk 1

Aloitan alusta ihan, ettei tule masennuksia noiden yrityskertojen kanssa. Kierron pituuden laskin tämän oviksen ajankohdasta, eli on ihan "tuulestatemmattu". :)

Jouluinen tervehdys kaikille!

Olen viime aikoina pyörinyt enemmän tuolla lapsettomuuspuolella, mutta teitäkään en ole unohtanut. :wave:

piip: Hienoa, että teillä kohdalla alkoi pyörät pyöriä nopeasti. Pco-diagnoosi oli tietenkin ikävä uutinen, mutta varsinkin lievänä hyvin hoidettavissa. Pidän peukkuja, että clomit puree nopeasti! :heart: Mulle muuten gyne sanoi, että lähes kaikilla naisilla saattaa esiintyä elämän eri vaiheissa monirakkulaisuutta munasarjoissa. Ehkäpä sulla ei viime ultran aikoihin ollut sitä monirakkulaisuutta, jos se nytkin oli lievää? Tosin mielipiteitähän on varmasti yhtä monta kuin on lääkäreitäkin.

Hienosti teillä muuten meni toi simppatestijuttukin. :) Me jouduttiin keväällä tekemään se yksityisellä ja maksamaan omasta pussista, kun psn:sta eivät voineet kirjoittaa meille lähetettä. Miksi, se ei koskaan selvinnyt. Aika hintava paukkuhan tuo silloin oli, 120 euroa. :/ Kontrollinäyte oli onneksi sitten ilmainen, kun siihen saatiin polilta lähete. Meille lääkäri suositti kontrollinäytteen kohdalla, että näyte kannattaa "vuodattaa" paikan päällä oikeamman tuloksen varmistamiseksi. Osa siittiöistä on kuulemma niin lyhytikäisiä, että saattavat jo kuolla sen ratkaisevan puolen tunnin, tunnin aikana, joka näytteen antamisen ohjeissa sanotaan. Mikään erityisen eroottinen tilannehan se ei miehelle ollut ollut, mutta olin ostanut hänelle vähän "luettavaa", mikä oli helpottanut hieman tilannetta. :whistle: Joissain paikoissa on ilmeisesti erityisiä näytteenantohuoneita, joissa on filmejä ja muita virikkeitä, mutta meidän polilla tällaista mahdollisuutta ei ollut. Mutta siis varsinaisesti pointtini oli, että tsemppiä piip:n ja nannan miehille simppatestiin. ;) Hyviä tuloksia myös toivon! :heart:

Kaalle tsemppiä ja mielikuvitusta oviksen hyödyntämiseen! :saint:

Muillekin oviksen metsästäjille tsemitystä ja loppukiertolaisille peukutusta!

Plussapuhureita puhallellen :whistle: ,

Sitrus

Kaa onpa ihana kuulla, että fyysinen palautuminen tuosta ikävästä tapauksesta on sujunut hyvin. Tsemppiä uusiin yrityksiin!

Toiseksi viimeinen työpäivä olis menossa ennen joululomaa. Tänään pitäis vielä hakea viimeisiä täydennyksiä joululahjoihin ja viikonloppuna pääsee sitten jouluruokia laittelemaan oikein tosissaan. Ihana päästä vähän lomalle pitkästä aikaa, vaikka sitten vain rielun viikon pituiselle. :xmas:

Janis...................30
Hammy...............28
Kiki80..................27
Vadelmaunelma..28........................................Tauolla
Sitrus79..............28........................................kesäst ä 2006

Toivo79...............28...........kp 27/27-30........aloitus syksy 2008
Oliva...................27............kp 58/ ?............aloitus syksy 2008
Pilvilinna.............28............kp mitä lie...................yk 2

Postimestari.........29..........kp 6/23-28................yk 9
Susanna78..........29............ kp 8/25-31......yk4
Kevätesikko........28...........kp 12/28-34..............yk 11
Tähtisilmä...........27...........kp 12/36.................yk 8
Novelle78............29..........kp 16 /27-28..............yk13
Ada.....................28...........kp 16/26-30..............toukokuusta 2007
Unico..................27............kp 19/27-30..............yk 12
Matarena............29...........kp 20/25-29................yk 9
Gilmore...............29...........kp 22/31-35................yk 4
Nanna81.............26...........kp 24/26-33................yk 13
Siilura..................28...........kp 32/40 (?)..............yk 2
Piip......................28...........kp 33/26....................syksystä 2006

Plussanneet:

Schätzchen (yk 2)
Unelma (yk 2)
Miumau (yk 6)
Hipu (yk 2)
Piipi79 (yk 5)
Naone (yk 1)
Taimi (yk4)
Joanna
Veera80 (yk 4)
Katarina81 (yk 1)
juuri (yk 3)
Hemuli (yk 2)
Kaa (yk 2)
Renee (yk 1)
Coke (yk 4)
Kvart över (yk 9)

Heipä hei!

Täälläkin on toiseksi viimeinen työpäivä menossa, ja koitan niitä toiseksi viimeisiä työtehoja kaivella jostain, mutta eipä näy.

Kaa hienoa että kaikki on nyt kunnossa, ei muuta kun ovista hyödyntämään :hug:

).( Ja saman tien syöksyn oman navan kaiveluun. Lämmöt olivat vieläkin alhaalla aamulla, vaikka ovisplussa tuli jo toissapäivänä. Yhtä lailla arpomista tuntuisi olevan tämä oviksen metsästys kuin ilmankin tikkuja. Taidanpa moiset ensi kiertoon unohtaa. Tosin tikuissahan puhutaan oviksesta kahden päivän kuluessa plussasta, joten onhan se tämäkin päivä vielä aikarajoissa. Raah...

Mites muiden jouluvalmistelut etenee?

Apua!
Nyt teki kyllä sukulaisvauva sellaset tepposet että itsekuri ja hillintä on menneitä kuin tämän talven lumet! Olen ihan kahden vaiheilla etten asenna sittenkään sitä viimeistä rengasta, vaan haluan aloittaa heti paikalla "yrittämisen"! Huh...
Mitä mieltä olette palstalaiset siitä, mikä tällä hetkellä eniten mieltäni pohdituttaa:
Aloitin vasta kuukausi sitten uudessa työssä, jossa olen viihtynyt ja etenemismahdollisuudet ovat hyvät. JOS sattuu käymään niin, että tulisin raskaaksi jo alkuvuodesta, tunnen valmiiksi jo huonoa omatuntoa siitä, että heti koeajan jälkeen ilmottaisin ilouutisen, tunnollinen kun olen. Mielipiteitä otetaan vastaan! Toisaalta ajattelen, että tämä lapsen haluaminen on minun omaa elämääni ja työ on vain työtä, mutta toisaalta tunnen että minun täytyy käyttää se mahdollisuus mikä minulle on annettu, tai siis etten tuota pettymystä työnantajalleni. Pohidnta ei vaikuta siihen, ettenkö aio lapsia "hankkia", mutta miten saan itselleni vakuutettua, että se on ihan ok?

Aikamoinen tilitys, tunteet myllertää! :ashamed:
Kiitos ja anteeksi.

Gilmore: Tota minäkin olen ihmetellyt. Olen aina bongannut oviksen kp 14 tai 15, silti lämmöt nousee vasta kp20. Mutta ymmärtääkseni ovisplussan jälkeen ovis tapahtuu 1-2vrk:n sisällä ja lämmöt nousee heti oviksen tapahduttua tai parin päivän sisällä siitä. Mutta silti mulla ei noi laskut ihan pidä kutinsa... :headwall:

Sitäkään en ymmärrä että miksi ovis muka on AINA kp 14/15, vaikka kierto vaihtelee 28 ja 34 päivän välillä? Eikö kaiken järjen mukaan oviksen pitäis olla myöhemmin jos kiertokin on pidempi??

Hammy: Mieheni työskentelee esimiehenä ja hän erehtyi kerran kiroamaan minulle naistyöntekijöitä, joilla on lapsia. Mutta niin se vaan on yhteiskunnan ja biologian sanelemaa, että nainen on se, joka tulee raskaaksi ja jää hoitamaan lasta kotiin ja on yritykselle "rasite". Minua henkilökohtaisesti ärsyttää tosi paljon sellaiset puheet, että juuri meidän ikäisiä naisia ei kannata ottaa töihin kun ne kuitenkin jää heti äitiyslomalle. :kieh: Jos olisin sinä, aloittaisin vauvaprojektin silläkin uhalla että iloisia uutisia olisikin kerrottavana heti koeajan jälkeen. Oli varmaan tosi sekava tämä kommenttini, toivottavasti aukesi edes jotenkin mitä tarkoitin... :D

Yhteistyössä