Kysytäänkös sitten näin päin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myymä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja niin kerta:
Niinhän sä luulet, kiva kun olet itsellesi saanut tollasen päähäsi, niin silloin sulla on hyvä olla ja mielenrauha

Kysy kuule ihan keneltä tahansa lapsen kehityksestä tietävältä riittääkö esim. 4-5 v lapselle pelkkä kotihoito, vai olisiko kerhot tai vastaavat jo tarpeen?

Voi kiesus sentään!!! Miksi jankata asioista, kun kukaan meistä ei tiedä toisten lapsista, perheestä, jaksamisesta yms. Se mikä sopii toisille, ei välttämättä sovi muille. Onhan se jo nähty lukemattomista muista aiheista.

Alkuperäinen kirjoittaja piip:
Äidin täytyy pystyä olemaan hyvä äiti kaikille lapsilleen, näiden iästä huolimatta.

Ja toi ei näköjään sinun mielestäsi toteudu kotiäideillä, herre gud sentään, kun on kapeakatseinen ihminen

Enhän mä tuollaista väittänyt, opettele lukemaan...
Toteutuuhan se kotiäideillä, jos kotiäidinkin lapset pääsee vaikkapa kerhoon, ikätovereita tapaamaan, harrastamaan, tms.

Alkuperäinen kirjoittaja äityli:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
meitin lapsilla on varmaan runsaan lukemisen seurauksena niin hyvä nmielikuvitus, että pystyvät ilman mitään hankaluutta itse keksimään ikätasolleen sopivaa toimintaa itselleen.

Meilläkin luetaan paljon, mutta mä en tajua miten lukemisella saa koettua lapsiryhmän jäsenyyttä, oppia toimimaan hieman itsenäisemmin ilman äidin läsnäoloa, jne.
Hyvä mielikuvitus noilla on, keksivät itse leikkejä yms, mutta ikätovereiden seuraa ei mikään korvaa tuolle esikoiselle (4½ v), kuopukselle riittääkin vielä virikkeeksi äiti, iskä, sisko ja kotijutut.

kyl meillä riittää 5weelle leikkikaveriksi 3½wee ja 2wee. ei mekään miehen kaa olla päivälleen saman ikäisiä ja silti tullaan mainiosti juttuu. kyl sitä voi olla myös eriikäisten seurassa ja viihtyä. lisäksi me vanhemmat ollaan sitouduttu lapsiin. lomilla nähdään serkkuja. no problem. ihania kiltejä ja hyvinkäytäytyviä lapsiameillä.

Mutta osaako teidän 5-vuotias leikkiä muiden kuin sisarustensa ja serkkujensa kanssa? Osaako toimia ilman aikuisen ohjausta ja läsnäoloa? Onko hänellä omia kavereita, harrastuksia joissa on ilman sisaruksiaan tai vanhempiaan?
Nuokin asiat ovat tärkeitä lasta ajatellen.

Äidin täytyy pystyä olemaan hyvä äiti kaikille lapsilleen, näiden iästä huolimatta.

Ja toi ei näköjään sinun mielestäsi toteudu kotiäideillä, herre gud sentään, kun on kapeakatseinen ihminen

Toteutuuhan se kotiäideillä, jos kotiäidinkin lapset pääsee vaikkapa kerhoon, ikätovereita tapaamaan, harrastamaan, tms.

jari sinkkonen on sanonut et lapsella on todella hyvät mahdollisuudet kasvaa tasapainoiseksi ihmiseksi, jos vanhemmat antavat lapselle kasvurauhan eivätkä raahaa häntä paniikinomaisesti virikkeestä ja harrastuksesta toiseen.

jari sinkkonen on sanonut et lapsella on todella hyvät mahdollisuudet kasvaa tasapainoiseksi ihmiseksi, jos vanhemmat antavat lapselle kasvurauhan eivätkä raahaa häntä paniikinomaisesti virikkeestä ja harrastuksesta toiseen.

Mutta kuka raahaa lastaan paniikinomaisesti harrastuksesta toiseen? Hyvin harva.
Onneksi on maalaisjärki ja kultainen keskitie: vaihtoehto kotinurkissa pyörimisen ja hysteerisen harrastamisen välillä. Kuten esimerkiksi joku harrastus kerran viikossa, tai vaikkapa kerho kahtena aamupäivänä viikossa. Ilman paniikkia ja hysteriaa.

meitin lapsilla on varmaan runsaan lukemisen seurauksena niin hyvä nmielikuvitus, että pystyvät ilman mitään hankaluutta itse keksimään ikätasolleen sopivaa toimintaa itselleen.

Meilläkin luetaan paljon, mutta mä en tajua miten lukemisella saa koettua lapsiryhmän jäsenyyttä, oppia toimimaan hieman itsenäisemmin ilman äidin läsnäoloa, jne.
Hyvä mielikuvitus noilla on, keksivät itse leikkejä yms, mutta ikätovereiden seuraa ei mikään korvaa tuolle esikoiselle (4½ v), kuopukselle riittääkin vielä virikkeeksi äiti, iskä, sisko ja kotijutut.

kyl meillä riittää 5weelle leikkikaveriksi 3½wee ja 2wee. ei mekään miehen kaa olla päivälleen saman ikäisiä ja silti tullaan mainiosti juttuu. kyl sitä voi olla myös eriikäisten seurassa ja viihtyä. lisäksi me vanhemmat ollaan sitouduttu lapsiin. lomilla nähdään serkkuja. no problem. ihania kiltejä ja hyvinkäytäytyviä lapsiameillä.

Mutta osaako teidän 5-vuotias leikkiä muiden kuin sisarustensa ja serkkujensa kanssa? Osaako toimia ilman aikuisen ohjausta ja läsnäoloa? Onko hänellä omia kavereita, harrastuksia joissa on ilman sisaruksiaan tai vanhempiaan?

viittaan tohon aiempaan vastaukeni, jossa siteeraan jari sinkkosta. meidän lapset eivät ole niitä lapsia, jotka ottavat paikkansa porukassa vaikka väkisellä, huutamalla ja riehumalla, mitä näkee ihan hirvceästi tänäp'äivänä. mun lapset on oppineet sen, että he saavat huomionsa myös hyvin käyttäytymällä. he osaavat keskustella ´sievästi aikuisten ja toisten lasten kanssa. he osaavat olla myös muiden aikuisten kaa. yötä hei eivät ole viel koskaan olleet muualla eikä ole tarpeenkaan.

mä uskon että tässä nyt on pääpointtina se että miksi laittaa vanhempi lapsi hoitoon jos on nuoremman kanssa kotona ja "viedä" sitten hoitopaikkoja niitä tarvitsevilta ! Tai ylipäätänsä miksi hankkia sitten enemmän niitä lapsia jos tyrkkää vanhemmat heti hoitoon...
mutta juuh :whistle: :p

Mutta kuka raahaa lastaan paniikinomaisesti harrastuksesta toiseen? Hyvin harva.
Onneksi on maalaisjärki ja kultainen keskitie: vaihtoehto kotinurkissa pyörimisen ja hysteerisen harrastamisen välillä. Kuten esimerkiksi joku harrastus kerran viikossa, tai vaikkapa kerho kahtena aamupäivänä viikossa. Ilman paniikkia ja hysteriaa.

mun vinkkelistä tuo on ihan hirveää harrastushysteriaa. meidän lapset käy kerran viikossa muskarissa ja se on ihan riittävä ohjelmoitua toimintaa. muuten mun lapset ei tarvi kelloa viel tässä vaiheessa elämää vaan saavat olla rauhassa lapsia, mein rakkaita murusia.. kotona hoidettuja ja hellittyjä ja huomoituja rakkaita.

viittaan tohon aiempaan vastaukeni, jossa siteeraan jari sinkkosta. meidän lapset eivät ole niitä lapsia, jotka ottavat paikkansa porukassa vaikka väkisellä, huutamalla ja riehumalla, mitä näkee ihan hirvceästi tänäp'äivänä. mun lapset on oppineet sen, että he saavat huomionsa myös hyvin käyttäytymällä. he osaavat keskustella ´sievästi aikuisten ja toisten lasten kanssa. he osaavat olla myös muiden aikuisten kaa. yötä hei eivät ole viel koskaan olleet muualla eikä ole tarpeenkaan.

Juu, mullakin on 4½ v lapsi joka osaa käyttäytyä hyvin, osaa odottaa, on reipas ja kohtelias, ottaa muut huomioon, jne.
Mutta se ei liity siihen, mitä kysyin. Kysyin asioita, jotka ovat myös tärkeitä, kun lapsi viimeistään reilun vuoden päästä lähtee esikouluun ja joutuu olemaan ilman äitiä, isää, sisaruksia.

Alkuperäinen kirjoittaja perhoinen84:
mä uskon että tässä nyt on pääpointtina se että miksi laittaa vanhempi lapsi hoitoon jos on nuoremman kanssa kotona ja "viedä" sitten hoitopaikkoja niitä tarvitsevilta ! Tai ylipäätänsä miksi hankkia sitten enemmän niitä lapsia jos tyrkkää vanhemmat heti hoitoon...

miksi hankkia ylipäätään lapsia jos niitä ei voi aina ja 18 vuotiaksi asti hoitaa 24/7? Miksi tehdä lapsia jos ei ole varaa toisen vanhemman olla niitten kanssa kotona? Onhan ap:n lapsi nyt hoidossa eli miksi hän on lapsen tehnyt kun on kuitenkin hoidossa? Eikä vanhemmat tarvi omaa aikaa muuta kun sen minkä saavat kun lapset nukkuu. Jos lapsille pitää joku hoitaja saada niin parasta olisi ollut jättää lapset tekemättä kun ei niitä kerta jaksa 24/7 hoitaa. Itsekästä |O

mun vinkkelistä tuo on ihan hirveää harrastushysteriaa. meidän lapset käy kerran viikossa muskarissa ja se on ihan riittävä ohjelmoitua toimintaa. muuten mun lapset ei tarvi kelloa viel tässä vaiheessa elämää vaan saavat olla rauhassa lapsia, mein rakkaita murusia.. kotona hoidettuja ja hellittyjä ja huomoituja rakkaita.

Mä sanoin että harrastus kerran viikossa (tai vaikkapa seurakunnan kerho kahtena aamupäivänä viikossa)....sä vastaat että se on hirveää harrastushysteriaa, vaikka omat lapsesikin harrastavat kerran viikossa, sitä muskaria meinaan :laugh: :headwall:. Eihän tuossa ole päätä eikä häntää...

Millä lailla kerhossa tai päiväkodissa kahdesti viikossa käyvä lapsi olisi yhtään vähemmän kotona hoidettu, hellitty tai huomioitu kuin sinun kerran viikossa muskarissa käyvät lapsesi? :o . Onhan nekin lapset ylivoimaisesti suurimman osan ajastaan kotona.

Hyvä näin. Onneksi hoidossa olevat on vihattuja, pahoinpideltyjä, hylättyjä pikkupaskoja. Sä et ilmeisesti lainkaan hyväksy päiväkotia hoitovaihtoehtona? Et edes vaikka äiti ja isä on molemmat töissä?

Otan osaa keskusteluun kertomalla esimerkin meidän perheestä. Eli olen sellainen paska, laiska ja vieläpä sektiolla synnyttänyt äiti, joka laittoi 5v pojan virikehoitoon vauvan syntyessä. Poika kävi jouluun asti 12 x kuussa koko päivän tarhassa. Ei päässyt mukaan leikkeihin, kun ujous vaivasi ja homma oli niin pirstaleista. Joulun jälkeen kokeiltiin joka päivä 5h ja siitä aukesi taivas. Poika muuttui silmissä ujosta ja hiljaisesta sivusta seuraajasta, puheliaaksi ja iloiseksi osaksi hoitoryhmää. Sai oman ikäisiä poikia kaveriksi ja voi sitä riemua aamulla, kun pääsi kavereiden kanssa leikkimään. Minua saa haukkua miksi haluaa ja arvostella minun ratkaisua. Mutta olen pirun ylpeä ja iloinen, että ratkaisuni tein. Tule mulle selittämään miksi niin en olisi saanut tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

miksi hankkia ylipäätään lapsia jos niitä ei voi aina ja 18 vuotiaksi asti hoitaa 24/7? Miksi tehdä lapsia jos ei ole varaa toisen vanhemman olla niitten kanssa kotona? Onhan ap:n lapsi nyt hoidossa eli miksi hän on lapsen tehnyt kun on kuitenkin hoidossa? Eikä vanhemmat tarvi omaa aikaa muuta kun sen minkä saavat kun lapset nukkuu. Jos lapsille pitää joku hoitaja saada niin parasta olisi ollut jättää lapset tekemättä kun ei niitä kerta jaksa 24/7 hoitaa. Itsekästä |O

ap sattuu tekee töitä!

Siis mä en nyt oikein ymmärrä, että mikä ongelma tässä on..
Hoitopaikkoja tulee KUNNAN/KAUPUNGIN järjestää tarvittava määrä. Kenenkään ei pitäisi joutua ees miettimään, "veikö" sitä nyt joltakulta enemmän tarvitsevalta hoitopaikan.

Ja miksei jokainen haluava sais viedä lastaan hoitoon? Oli syy mikä hyvänsä. Olkoon sitten virikkeet, seura, jaksaminen tai vaikka sitten ihan silkka laiskuus. Jokainen sen tykönänsä tietää. Lapsen etu on AINOA mikä tässä pitäisi ottaa huomioon. Ja siitäkin on niin monta mielipidettä kuin on asiaa tutkineitakin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

miksi hankkia ylipäätään lapsia jos niitä ei voi aina ja 18 vuotiaksi asti hoitaa 24/7? Miksi tehdä lapsia jos ei ole varaa toisen vanhemman olla niitten kanssa kotona?Onhan ap:n lapsi nyt hoidossa eli miksi hän on lapsen tehnyt kun on kuitenkin hoidossa? Eikä vanhemmat tarvi omaa aikaa muuta kun sen minkä saavat kun lapset nukkuu. Jos lapsille pitää joku hoitaja saada niin parasta olisi ollut jättää lapset tekemättä kun ei niitä kerta jaksa 24/7 hoitaa. Itsekästä |O

ap sattuu tekee töitä!

Huomasitko tuon? Eli miksi tehdä lapsia jos ei ole varaa olla niitten kanssa kotona vaan molempien vanhempien on oltava töissä?

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Alkuperäinen kirjoittaja perustele:
Miksi myymä haluat ehdottomasti lapsen kotiin?

voisitko vastata?

Sorry, tuli niin pitkä ketju tästä etten meinaa pysyä edes perässä!
Syitä on monia. Tässä nyt muutamia:

- Haluan, että tyttäreni saa nauttia pikkusisarensa läsnäolosta, auttaa hoitamisessa yms, mistä hän nyt niin kovasti jo valmiiksi haaveilee ;) ja tietenkin että tottuvat olemaan myös paljon yhdessä.

-En halua viedä päivähoitopaikkaa todella tarvitsevilta kun vierestä seuraan ystävän vastaavanlaista tilannetta.

-Haluan itse viettää aikaa lasteni kanssa ja nähdä kehityksen (myönnän että tällä hetkellä sydäntä riipii olla töissä 8h päivässä kun tytön kanssa aikaa yhdessä ehtii päivässä kertymään vain muutama hassu tunti päiväkodin jälkeen)

Tässä nyt muutamia syitä.. vieläkö haluat lisää? :)

Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:
Siis mä en nyt oikein ymmärrä, että mikä ongelma tässä on..
Hoitopaikkoja tulee KUNNAN/KAUPUNGIN järjestää tarvittava määrä. Kenenkään ei pitäisi joutua ees miettimään, "veikö" sitä nyt joltakulta enemmän tarvitsevalta hoitopaikan.

Ja miksei jokainen haluava sais viedä lastaan hoitoon? Oli syy mikä hyvänsä. Olkoon sitten virikkeet, seura, jaksaminen tai vaikka sitten ihan silkka laiskuus. Jokainen sen tykönänsä tietää. Lapsen etu on AINOA mikä tässä pitäisi ottaa huomioon. Ja siitäkin on niin monta mielipidettä kuin on asiaa tutkineitakin.

niin mutta niitä hoitopaikkoja on yksinkertaisesti liian vähän ja ne viimeisetkin menee niille jotka makaa himassa eikä tee mitään vaikka lapsi on hoidossa..!

Alkuperäinen kirjoittaja Janette05:
pois hoidosta nyt toukokuun lopussa kun itsellä La 27.6.
En todellakaan rupea siihen rumbaan, että herään aamuisin varta vasten että voin viedä esikoisen hoitoon kun itse olen kuopuksen kanssa kotona.

Itsekästähän tämäkin on: äiti ei todellakaan jaksa herätä aamulla ja lähteä viemään lastaan hoitoon :whistle: :saint: :xmas:

Yhteistyössä