Kysytäänkös sitten näin päin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myymä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
Eli te, ketkä ette kertakaikkisesti rehellisesti sanottuna jaksa hoitaa kaikkia lapsia kotona, niin miksi niitä lapsia pitää niin pirusti hankkia jos haluaa keskittyä vain yhteen kerrallaan?!

Koska niitä lapsia rakastaa yli kaiken eikä sitä aina etukäteen tiedä, kuinka raskaaksi voi arki käydä vauvan synnyttyä, jos onkin koliikkitapaus tai isommalle lapselle iskee juuri silloin kamala uhma päälle...

Meillä on nyt 2,5 v uhmis ja vauva, ja raskasta välillä on vaikka kyllä mä koen ihan hyvin jaksavani. Esikoinen aloittaa syksyllä seurakunnan kerhossa, mikä on täälläpäin AINOA mahdollinen paikka tuonikäiselle saada jotain ryhmätoimintaa/kavereita. Jos tuonne ei olisi mahtunut (läheltä piti, onneksi ilmoittauduttiin ajoissa) niin sitten olisin harkinnut osapäivähoitoa, sillä selvästi tuo esikoinen kaipaa ikäistään seuraa ja enemmän tekemistä kuin mitä minä ehdin vauvanhoidolta järjestää. Ja joutuu tuo vauvakin välillä odottelemaan aika pitkään ennenkuin äiti ehtii hoitelemaan...

Tiedän tapauksia jolloin isomman lapsen hoitoon laittaminen on johtunut esim. synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, mutta tietenkään näitä asioita ei haluta välttämättä kaikille kuuluttaa... eikä tarvitsekaan, jos joku kokee hyväksi jutuksi laittaa isomman päiväkotiin niin miksi sitä tarvisi vieraille perustella?

Mulla on viides lapsi tulossa ja vanhin on 6v. Aivan loistavasti olen pärjännyt kotona lasten kanssa, heidän kanssaan on helppoa ja mukavaa viettää aikaa. Siitä huolimatta en voi vannoa ja luvata että asia ei muutu kun viides syntyy.
Se totaalinen väsymys saattaa iskeä milloin vaan, vaikka vasta sen viidennen lapsen jälkeen vaikka siitä ei olis ollutkaan mitään merkkejä. Kukaan ei voi etukäteen tietää miten pärjää lastensa kanssa tulevaisuudessa ja muuttuvissa tilanteissa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja va:
Alkuperäinen kirjoittaja Minttu84:
Miltäköhän isommastaki lapsestaki tuntuu ku se hylätää päiväkotii, ku vauva syntyy?? :(

jos se on jo ollut siellä päiväkotissa? :whistle:

Mut jos äiti on muuteki kotona eikä töissä ja silti isomman lapsen pitää mennä hoitoo ja vauva saa jäädä äitin kans kotii!!

jos se isompi itse sanoo haluavansa mennä päiväkotiin?

siis että lapsi haluaa jonkun muun kuin oman vanhempansa hoitavan häntä? mahtaa mieli mettä keittää, kun lapsi haluaa jonkun muun kuin äitinsä olevan hänen hoitajansa. :/

Ei mun itsetuntoni ainakaan siitä kolausta saa, vaikka sosiaalinen ja reipas nelivuotiaani haluaakin päiväkotiin leikkimään kavereidensa kanssa.
Ne kaverit ja toiminta siellä lasta kiinnostaa, ei se kuka häntä hoitaa...

sanomattakin lienee selvää,että kyse ei ole äidin itsetunnosta vaan lapsen prioriteeteista. ihan vinkkinä: meillä saa käydä lasten kaverit kylässä kotona.

Meillä taas esikoisen kaverit on päivisin päiväkodissa koska niiden vanhemmat on töissä, ja iltaisin kukin on oman perheensä kanssa tai harrastuksissaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ja tähänkin vastaus:
Mä en ymmärrä jos päiväkoti on niin kamala asia miksi ap ei ole nyt kotona hoitamassa lasta vaan käy töissä?

ei päiväkoti ole kauhea asia,asia ok jos on töissä tai koulussa. Mutta SE ETTÄ jos istuuu KOTONA ja pitää lapsia tarhassa.voi jessus,rautalangasta se on väännettävä!

Miltäköhän isommastaki lapsestaki tuntuu ku se hylätää päiväkotii, ku vauva syntyy?? :(

Mut jos äiti on muuteki kotona eikä töissä ja silti isomman lapsen pitää mennä hoitoo ja vauva saa jäädä äitin kans kotii!!

siis että lapsi haluaa jonkun muun kuin oman vanhempansa hoitavan häntä? mahtaa mieli mettä keittää, kun lapsi haluaa jonkun muun kuin äitinsä olevan hänen hoitajansa. :/

Ei mun itsetuntoni ainakaan siitä kolausta saa, vaikka sosiaalinen ja reipas nelivuotiaani haluaakin päiväkotiin leikkimään kavereidensa kanssa.

sanomattakin lienee selvää,että kyse ei ole äidin itsetunnosta vaan lapsen prioriteeteista. ihan vinkkinä: meillä saa käydä lasten kaverit kylässä kotona.

Meillä taas esikoisen kaverit on päivisin päiväkodissa koska niiden vanhemmat on töissä, ja iltaisin kukin on oman perheensä kanssa tai harrastuksissaan.

On se vähä kummaa, jos ei voi muualla nähä kavereita ku hoidossa.. mistäköhän tääki taas kertoo???!!

Alkuperäinen kirjoittaja perhoinen84:
Alkuperäinen kirjoittaja ja tähänkin vastaus:
Mä en ymmärrä jos päiväkoti on niin kamala asia miksi ap ei ole nyt kotona hoitamassa lasta vaan käy töissä?

ei päiväkoti ole kauhea asia,asia ok jos on töissä tai koulussa. Mutta SE ETTÄ jos istuuu KOTONA ja pitää lapsia tarhassa.voi jessus,rautalangasta se on väännettävä!

ei vaan ap on aika monta kertaa sanonut kuinka haluaa seurata lapsen kehitystä, haluaa et sisrukset oppivat leikkimään keskenään, kuinka rakkaan lapsen on parempi olla kotona niiden virikkeitten kanssa eikä päiväkodissä, kuinka ystäviä voi lapsella olla muualtakin jne jne. On hän tosin maininnut senkin että ei halua viedä paikkaa joltain toiselta.

Hei Ap, tervetuloa meille. Kiehautan kahvit kyllä, mutta muista että tulet omalla autolla, sitä tarvitaan kun esittelen kylämme sulle. Käydään ensin kattomassa tuo pienpäiväkoti tuossa kilsan päässä, sen jälkeen ajellaan tuonne reilun 20 kilometrin päähän niin näytän sulle, missä on meidän kerhot ja se ainokainen puisto.

On se vähä kummaa, jos ei voi muualla nähä kavereita ku hoidossa.. mistäköhän tääki taas kertoo???!!

Kerroppa ihmeessä että mistä se kertoo kun meillä on samanlainen tilanne!

Mitä kummaa siinä muka on? Mun ystävillä ei ole vielä kenelläkään lapsia. Lapsellani on 2 serkkua joita ei näe oikeestaan ikinä koska asuvat toisella puolella Suomea. Kerhossa ollaan käyty mutta ei niistä ole tullut niin läheisiä et kerhon ulkopuolella oltais tekemisissä. Miten kerho eroaa esim puolipäivähoidosta? Mun lapsi ainakin juoksee muiden lasten kaa niin ettei edes huomaa olenko paikalla vai en :)

Ihan vaan siitä, että tässä naapurustossa tai mun tuttavapiirissä ei ole kotihoidossa olevia 4-5 v lapsia. Suurinta osaa hoidettiin kotona 2-3 v ikään asti, kunnes äiti meni taas töihin. Meillä on nuorempikin lapsi, ja siksi minä olen kotona. Kotiäitiystävilläni ja kotiäitinaapureillani taas on taaperoikäisiä lapsia kotihoidossa, eikä niistä ole seuraksi 4½-vuotiaalle.

On täysin ymmärrettävää, ainakin mun mielestä, etteivät näiden 4-5 v lasten äidit halua ottaa meidän tyttöä heille leikkimään työpäivän jälkeen, tai tuoda lapsiaan meille hoitopäivän jälkeen, vaan he haluavat viettää aikaa oman perheen kesken ennen lasten nukkumaanmenoa. Lyhyeksihän se aika muutenkin jää, kun lapset haetaan 16-17 maissa, ja nukkumaan mennään jo iltakahdeksan aikaan.

Kerhoissa näkisi samanikäisiä lapsia, mutta kuten olen jo todennut, en halua lapsilleni minkäänlaista seurakuntaan tai uskontoon liittyvää toimintaa.

Veljelläni ei ole lapsia, ja miehen sisarusten lapsista yksikään ei asu Suomessa. Eli ei ole niitä serkkujakaan leikkikavereina.

Meillä kotona ollut poika lähtee eskariin ja päiväkodista kysyttiin et onko hän mielestäni koulukypsä pelkällä eskarilla? Vanhempi lapsi oli eskaris+hoidossa ja hän ei tykännyt kun jatkuva hälinä eikä mitään tekemistä ollut. Pihakin on koluttu ihan kovaksi eikä siellä oo kuin kiviä ja autonrenkaita, mikään muu ei kestä sitä käyttöastetta...Kavereista tykkäs totta kai mutta oli tosi väsynyt koko talven. Koulussa jaksanut ihan hyvin.

Ihan vaan siitä, että tässä naapurustossa tai mun tuttavapiirissä ei ole kotihoidossa olevia 4-5 v lapsia. Suurinta osaa hoidettiin kotona 2-3 v ikään asti, kunnes äiti meni taas töihin. Meillä on nuorempikin lapsi, ja siksi minä olen kotona. Kotiäitiystävilläni ja kotiäitinaapureillani taas on taaperoikäisiä lapsia kotihoidossa, eikä niistä ole seuraksi 4½-vuotiaalle.

On täysin ymmärrettävää, ainakin mun mielestä, etteivät näiden 4-5 v lasten äidit halua ottaa meidän tyttöä heille leikkimään työpäivän jälkeen, tai tuoda lapsiaan meille hoitopäivän jälkeen, vaan he haluavat viettää aikaa oman perheen kesken ennen lasten nukkumaanmenoa. Lyhyeksihän se aika muutenkin jää, kun lapset haetaan 16-17 maissa, ja nukkumaan mennään jo iltakahdeksan aikaan.

Kerhoissa näkisi samanikäisiä lapsia, mutta kuten olen jo todennut, en halua lapsilleni minkäänlaista seurakuntaan tai uskontoon liittyvää toimintaa.

Veljelläni ei ole lapsia, ja miehen sisarusten lapsista yksikään ei asu Suomessa. Eli ei ole niitä serkkujakaan leikkikavereina.

:(:( surullisen yksinäinen perhe. mut onhan siulla tää netti (viestien määrästä päätellen) sillaikaa kun lapses on päikyssä. ei tarvitse irl nähdä vaivaa luomalla lapselle sosiaalisia kopntakteja, tädit tarhassa tekee sen sun puolesta.

Mäkin jätän tän kommentoimisen nyt jo teille muille :D Mä en kertakaikkisesta jaksa lukea enää tätä kun aihe karkaa eikä puhetta ymmärretä :)
Yhteenvetona, jokainen tyylillään, meillä näin! :)

Alkuperäinen kirjoittaja abc:
Alkuperäinen kirjoittaja abc:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
[
haha! :D tää oli kyllä pohjanoteeraus!

Miten niin? Ihan yhtä pohjanoteeraus on ollu tää sun aloitukses...

:whistle: :whistle:

Oletko sä ihan tosissas? Jos nyt kuitenkin yrittäisit ymmärtää mun pointin. Lapsi varmasti kärsii jos saa äidin kanssa hoitaa vauvaa. Ajatella, se voi vaikka tuoda sille lelun ja sehän on melkein lapsityövoimaa ;) Voi jestas! Eikö lapsi voi nauttia muusta kuin leikistä toisen lapsen kanssa?!

Pystytkö muka rehellisesti sanomaan, että täsmälleen tiedät miten esikoisesi tulee suhtautumaan vauvaan? Mä vähän epäilen. Sä et voi tietää jos lapsesi saa järkyttävän suuria mustasukkaisuuspuuskia. Sä et voi tietää vaikka sun lapsesi huutaisi päiväkodin perään, kun tyhmä vauva tuli kotiin eikä äidin aika millään riitä täysin yhdelle lapselle. Mutta toivon kovasti, että sulla menee elämä niin hienosti kun kuvittelet sen menevän.

Olen kyllä varsin hyvin varautunut mustasukkaisuusjuttuihin, nou hätä! En tietenkään voi tietää mitä tulevan pitää mutta otan sen riskin haaveillessani pikkukakkosesta. Otan sen riskin että esikoisesta tulee hyvinkin vaikea tapaus ja koska siihen mukaan lähden, aion sen viedä loppuun ILMAN päiväkotia! Päiväkoti ei ole mun ratkaisu näihin asioihin!
Jos epäilisin etten selviä tuollaisista, en ryhtyisi edes hommaamaan lisää lapsia :)

Ja sitten sä rankaiset sun lastasi pitämällä sen väkisin kotona, vaikka haluaisi päiväkotiin kavereiden luokse? Ihan vaan sun oman päähänpinttymän vuoksi "kyllä minä pärjään, oksat pois ja turpa tukkoon, meillä ollaan kotihoidossa, kun oon useamman muksun hankkinut". No, onnee vaan jatkolle :) .

edelleen, meidän neiti saa kyllä leikkiä mielin määrin YSTÄVIENSÄ kanssa jotka eivät ole päiväkodissa :)
Vai on kotihoito nykyään "rangaistus" .. voi sentään lapsiparat...

Mä alan oikeesti epäilemään, että sulla on lukemisen ymmärtämisessä jotain vikaa, kun selittelet monen muidenkin kommentteja ihan miten sä itse sen tykkäät tulkita.

Jos sun lapsi pyytää "äiti, saanko mennä päiväkotiin katsomaan kavereita ja leikkimään & askartelemaan?" ja sinä haluat väkisin pitää hänet kotona, vaikka lapsesi saisi itkupotku-raivareita joka toinen tunti, kun hänellä on tylsää äidin ja vauvan kanssa, niin joo, kotihoito voi olla sille lapselle rangaistus. Niin se lapsi voi sen tulkita.

Mäkin jätän tän kommentoimisen nyt jo teille muille :D Mä en kertakaikkisesta jaksa lukea enää tätä kun aihe karkaa eikä puhetta ymmärretä :)

Helppo aloittaa keskustelu ja sitten livistää, kun oikeesti asiasta keskustellaan...

Helppo aloittaa keskustelu ja sitten livistää, kun oikeesti asiasta keskustellaan...

Kyllä mä näitä teidän perusteluja luen, älä stressaile :) En vain jaksa enää kommentoida kun oon asiani jo selväksi tehnyt :)

Kyllä mä näitä teidän perusteluja luen, älä stressaile :) En vain jaksa enää kommentoida kun oon asiani jo selväksi tehnyt :)

Niin moni muukin on yrittänyt sulle perustella omia kantojaan ja yrittänyt tehdä selväksi mutta silti sä olet tyrmännyt muiden mielipiteet...

Niin, aika hankalaahan se on kun toisten perheiden valinnat kynsittää sitä persettä niin kovin :(

Tiedoksi perhoiselle ja muillekin; kunnalla on lakisääteinen velvollisuus järjestää hoitopaikka kaikille alle oppivelvollisuusikäisille. Aikaa hoitopaikan järjestämiseen on minimissään kaksi viikkoa. Joten turha inistä mistään pakosta viedä yksityiselle hoitoon, kun laiskat naapurit kuskaa tarpeettomasti omia lapsiaan kunnalliseen hoitoon palatakseen makoilemaan kotisoffalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Lähettäjä:
Niin, aika hankalaahan se on kun toisten perheiden valinnat kynsittää sitä persettä niin kovin :(

Tiedoksi perhoiselle ja muillekin; kunnalla on lakisääteinen velvollisuus järjestää hoitopaikka kaikille alle oppivelvollisuusikäisille. Aikaa hoitopaikan järjestämiseen on minimissään kaksi viikkoa. Joten turha inistä mistään pakosta viedä yksityiselle hoitoon, kun laiskat naapurit kuskaa tarpeettomasti omia lapsiaan kunnalliseen hoitoon palatakseen makoilemaan kotisoffalle.

No perkele pakkohan se on viedä yksityiselle jos kunnalta ei paikkaa saa Ja HAETTU ON ???
Olisko mun sitten pitänyt irtisanoa itteni ja jäädä sinne koti sohvalle ite istuu????????????????????

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Kukaan ei voi etukäteen tietää miten pärjää lastensa kanssa tulevaisuudessa ja muuttuvissa tilanteissa.

Aivan! Toivottavasti myymäkin muistaa sen sitten, jos ja kun esim. synnytyksen jälkeinen masennus iskee. Sitä kun ei voi etukäteen ennustaa, eikä juuri ehkäistä. Se perustuu hyvin pitkälle ihmisen hormonitoimintaan!

No perkele pakkohan se on viedä yksityiselle jos kunnalta ei paikkaa saa Ja HAETTU ON ???
Olisko mun sitten pitänyt irtisanoa itteni ja jäädä sinne koti sohvalle ite istuu????????????????????

No herrannen aika vie asia eteenpäin äläkä täällä siitä valita!!!

Sulla tuota suuta näyttää olevan pahan kielen kannankin verran, niin miksi et avannut sitä siellä päivähoitotomistossa. Tiedän, että laki velvoittaa kuntia. Asiakas, joka osaa vaatia palveluita ja tietää oikeutensa, hän ne palvelut myös saa. Ota Suomen lakikirja matkaan ja marssi maanantain päivähoitotoimistoon ;)

Yhteistyössä