Kysytäänkös sitten näin päin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myymä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oonkohan minä nyt sitten hieman paskempi äiti, kun en ole tarjonnut yli 3-vuotiaalle tuota virikepaikkaa, enkä käy missään kerhoissa. Leikkikaverina on pikkuveli 1½v. ja leikkipuistossa ei kyllä ole näkynyt muita lapsia (ovat ilmeisesti tarhassa sitten :whistle: ) Vanhempi on siis käytännössä katsoen kaveriton, koska mulla ei ole edes niitä äitituttuja, varsinkaan kun nyt on 2 kertaa viimesen vuoden aikana vaihdettu paikkakuntaa 100km päähän aina entisestä.

Meinaan vaan, kun joku sanoo, että äiti ja isä ei riitä enää kaveriksi, niin eihän tästä voi muuta päätellä, että koska en käy kerhoissa niin eipä mulla ole sitten mitään asiaa tituulerata itseäni hyväksi äidiksi.

Mulle on käytännössä aivan sama, että mihin ihmiset lapsensa lyö ja minkä ikäisenä, meille nimittäin järjestyi päiväkotipaikat omalta alueelta, joten virikelapset ei ole vienyt meidän paikkoja. En ole niitä lapsia myöskään hoitamassa, joten sen takia mulla ei kiinnosta se, että missä nämä muiden ihmisten lapset on.
MUTTA Olisin kyllä hyvin käärmeissäni, jos me taas jouduttaisiin viemään muualle lapset sitten syksyllä päiväkotiin ja selviäisi, että jollakulla on lapsi sitten viemässä paikkaa sellaiselta, jolla on siihen pakottava tarve. Tosin, mitenpä tuota edes selvittäisin, että kenellä on se pätevä syy, kun ei mulla ole edes niitä äitituttuja kertomassa näitä juttua :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
miksi ap ottaa tämän asian näin 'raskaasti'? jo toinen avaus?

*utelias*

Kaipaan perusteluja ;) en ole saanut vielä hirmu hyviä! :)¨

ja pakkohan se on mun työpäivän ratoks jostain se ilo repiä ;)

Mut mitä kohtaa et ymmärrä:
- lapsi kaipaa kavereita, haluaa hoitoon.
- äiti ei jaksa, kaikki eivät ole super-ihmisiä
- uusi tulokas on koliikkivauva/allerginen/sairas ja äiti tarvii lepoa
- elämä kohtelee epäreilusti, äiti on jäänyt yksinhuoltajaksi ennen vauvan syntymää
- kavereita ei löydy joka paikkakunnalta ihan niin vaan
- oikeesti Suomessa on paikkakuntia, joissa ei ole joka kulmassa puistoja ja järjestettyä toimintaa

Jos jotai uupuu niin lisätkää.

No mun perustelu ei ole sen kummempi kuin se että haluan nukkua! Haluan edes hetken omaa rauhaa! Haluan välillä olla vauvan kanssa ihan kaksin vaan! Se, että olen välillä itsekäs ei tarkoita etten saisi haluta lisää lapsia tai rakastaisi niitä kaikki.
Perustele sä miksi sä haluat lapsen kotiin? Otat hänet pois tutusta päiväkodista missä on kavereita ja hauskaa? Eihän siihenkään ole sen kummempaa perustelua kun että se vaihtoehto tuntuu susta paremmalta. Ja jos uskallat väittää ettei saa lasta viedä päiväkotiin tai ole edes ansainnu lapsia sen takia koska on itsekäs niin :headwall: Jos äiti ei saa olla itsekäs niin se tarkoittaisi ettei äiti saa olla hetkeäkään lapsesta erossa, tehdä mitään mikä tuottaa vain hänelle mielihyvää tai mitään muuta sellaista. Miksi itsekäs äiti joka haluaa päästä joskus viihteelle on "parempi" kuin itsekäs äiti joka haluaa päivällä olla vauvan kanssa kaksin?

Ja tämä on VAIN teille, joilla ei ole pätevää syytä isompien lasten hoitoon viemiseen. Ja pätevä syyhän ei ole se että lapsella on siellä kavereita.
Eli te, ketkä ette kertakaikkisesti rehellisesti sanottuna jaksa hoitaa kaikkia lapsia kotona, niin miksi niitä lapsia pitää niin pirusti hankkia jos haluaa keskittyä vain yhteen kerrallaan?!

Meillä lapset oli kotona sen 3 vuotta, ja sinä aikana mies käveli kaupungilla vastaan toisen naisen kanssa, kun esikoinen oli 1v9kk, ja kuopus just syntynyt.. Meni tuota seuraavat vuodet todella sumussa, ja jos vaan joku olis ehdottanut, tai itse olisin sen kaiken keskellä ymmärtänyt, olisin vienyt lapset hoitoon, ja koonnut pääni rauhassa kasaan.

Alkuperäinen kirjoittaja muikkelis:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Kysyinkin nyt niiltä jotka kokevat useamman lapsen hoidon kotona raskaaksi :)

Ei...sä kysyit niiltä, joilla ei ole (sun mielestä ) pätevää syytä lasten hoitoon viemiseen.

Se ei liity mitenkään siihen, kokeeko äiti useamman lapsen hoidon kotona raskaaksi...kummallinen oletus.

Mä en ole vieläkään kokenut lastenhoitoa järin raskaaksi. Lapset on nyt 2½ v ja 4½ v. Mutta silti esikoiseni on VIRIKEHOIDOSSA päiväkodissa osa-aikaisesti, aloitti siellä 3-vuotiaana. Ja syy siihen on nimenomaan se, että tuon ikäinen lapsi tarvitsee samanikäisiä kavereita ympärilleen, lapsiryhmän jäsenyyttä ilman että äiti tai isä on koko ajan vieressä, ohjattua toimintaa, yms. Varhaiskasvatusta. Ja koska niitä sopivia kerhoja tai avoimia päiväkoteja ei edelleenkään ole, ja puistossa näkee joko pelkkää hiekkaa tai 2-vuotiaita lapsia, niin päiväkoti on hänelle juuri se oikea paikka. Koko kesän hän on lomalla, ja tehdään vaikka mitä, mutta leikkikaveriksi en pysty muuntautumaan.

Sinulta varmaan moni haluaisi kysyä, että miksi piti hankkia ylipäätään edes yksi lapsi, jos ei jaksa olla hänessä kiinni edes sitä aikaa kun hän on pikkuinen vauva? Onhan se aika ironista, että pari päivää sitten peräänkuulutit äidin oikeutta omaan aikaan, vauvan hoitoon jättämisen tärkeyttä (ettei siitä kasva sellainen lapsi joka roikkuu äidissään kiinni vielä kaksivuotiaana :D ), jne. Ja nyt olet sitä mieltä, että isompi lapsi, joka jo joka ikisen asiantuntijankin mukaan tarvitsee ikätovereiden seuraa ja itsenäisemmäksi opettelua, täytyy pitää kotona jos äitikin on kotona.

Heh! :) Synnytyksen jälkeen baariin menemisellä tuskin on tämän asian kanssa mitään tekemistä :)
Ja painotin kysymyksessäni ,että TE jotka ette jaksa hoitaa lapsia kotona...

Oikeassa olet siinä että mä en koe sen olevan pätevä syy lapsen hoitoon viemiseen, että saa kavereita. Mutta tämäkin tietysti johtuu kenties siitä, että asun itse paikkakunnalla jossa virikettä on TODELLA paljon jos äiti vain jaksaa nähdä hieman vaivaa :)

Mutta miksi äidin pitäisi suunnitella väsymykseen saakka isommalle/isommille puuhaa ja virikettä ja näin ollen ottaa sen tärkeän ajan pois vastasyntyneeltä? Kun juuri pitäis siihen uuteen tulokkaaseen keskittyä ja luoda tiivis side. Mun mielestä (mutta olenhan laiska äiti) on parempi viedä isompi hoitoon, jos se siellä viihtyy ja sinne haluaa ja äiti saa todellakin keskittyä tutustumaan RAUHASSA pieneen vauvaan. Koko perhe on näin onnellisempi.

Hirveetä suorittamista tämä äitien ajatusmaailma...

Tää on just se mitä en ymmärrä! Miksi hankkia lapsia useampia jos kokee että isompien kanssa täytyy VÄSYMYKSEEN saakka etsiä virikettä! herranjestas, sitä se lapsen kasvattaminen on :) vai pitääkö päiväkodin kasvattaa hänet sinun puolestasi jotta saat sillä aikaa luotua siteen vauvaasi!

Kuka sanoi mitään kasvattamisesta, jos se isompi lapsi kaipaa hoitoon? Jos se lapsi haluaa nähdä kavereita? Ja jos tosiaan joka paikassa ei löydy puuhaa ja kavereita yhtä helposti kun sinun niin upeassa kotikaupungissa. Mutta ole rauhassa tuota mieltä, minä olen omaa mieltäni :) .

Semmoinen juttu tuli vaan mieleen, että erittäin moni mun tuntema äiti pitää lapsen kotona vain siksi, että ei ole rahaa maksaa päivähoitomaksua, ja kotihoidon tuki mahdollisine korotuksineen on välttämätön. Ovat ihan rehellisesti ja avoimesti sen sanoneet: olisivat halunneet pitää isommalla lapsella pk-paikan, mutta ei voi, kun kotihoidontuki on niin pieni. Sitten kiroillaan, kun pitää raahata lapsi ventovieraaseen kerhoon toiselle puolelle kaupunkia vaikka tämä menisi mielummin tuttuun lähipäiväkotiin pari kertaa viikossa, ja kun on aika palata töihin niin kiroillaan kun joudutaan taas hakemaan lapselle hoitopaikkaa eikä entiseen tarhaan pääse. Mä en näe tässä mitään järkevää tai fiksua.

Mä olen varmaan syntynyt jotenkin onnellisten tähtien alla, koska mulla ei ole koskaan ollut vaikeuksia saada sitä hoitopaikkaa johon olen lapseni halunnut ja noita hakemuksia on jokunen tullut tehtyä.
Esikoinen on nyt 11v ja hällä 3 nuorempaa sisarusta, kun olen kotiin jäänyt on isommat jääneet myös kotiin kun oon töihin menny niin päiväkoti / hoitopaikka on järjestynyt just sieltä mihin oon hakenut / halunnut. Lisäksi olen jo 5 kesää irtisanonut hoitopaikat kesäksi ja saanut lapset syksyllä siihen paikkaan mihin halunnut.

Oikeassa olet siinä että mä en koe sen olevan pätevä syy lapsen hoitoon viemiseen, että saa kavereita. Mutta tämäkin tietysti johtuu kenties siitä, että asun itse paikkakunnalla jossa virikettä on TODELLA paljon jos äiti vain jaksaa nähdä hieman vaivaa :)

Etkö pysty tai suostu ymmärtämään että joka paikkakunnalla ei todellakaan ole tarjolla virikkeitä lapselle (kerhojen, avoimen pk:n yms muodossa) vaikka sinun paikkakunnallasi niin onkin? :o

Juurihan myönsin tappioni tuossa asiassa, koska haluan todella nähdä sen tuppukylän missä kaikki lapset sijaitsevat vain päiväkodissa!

Meidän tuppukylässä eli Turussa on kerhoja. SEURAKUNNAN kerhoja, ja niihin meidän perheen lapsia ei tulla viemään niin kauan kun minussa henki pihisee. Ateisti-muslimiperheen lapset luterilaisen seurakunnan (tai ylipäätään minkään seurakunnan) kerhossa? No way.

MLL:n perhekahvila on kerran viikossa. Siellä on vauvoja ja pikkutaaperoita, eikä minkäänlaista ohjattua toimintaa. Leluja meillä on kotonakin...paremmassa kunnossa olevia kuin siellä.

Avointa päiväkotia ei ole.

Puistotätitoimintaa on, mutta siellä lapsista vanhimmat on reippaasti alle 3 v. Viime syksynä mun lapset oli siellä reilun kuukauden, esikoinen oli 3½ v ja muut oli pelkkiä vauvoja, eli 1½-2 v. Mitä 4-5 v lapsi saa siitä irti? Ei mitään. Pienemmälle se oli erittäin hyvä ratkaisu, isommalle ei.

Naapurustossa on kotiäitejä, joilla on pieniä lapsia. Kahdella on esikoiset jo kouluiässä, muilla vain yksi alle 3 v lapsi. Joka ikinen 4-6 v lapsi on päiväkodissa, koska heidän vanhempansa ovat töissä tai opiskelemassa. Eipä löydy leikkiseuraa kotipihasta ainakaan päivisin, joskus iltaisin löytyy mutta ei mun esikoinen siitäkään saa sitä lapsiryhmän jäsenyyttä ja ilman äitiä olemista mitä jo kaipaa. Viikonloppuisin pihassa on lähinnä näitä koululaisia, satunnaisesti myös meidän tytön ikäisiä lapsia, mutta edelleenkään pihaleikki ei ole sitä lapsiryhmässä toimimista, ohjattua toimintaa, ilman äitiä olemista. Ainoa tuttavapiiriin kuuluva 4 v kotihoidossa oleva asuu pääkaupunkiseudulla =)

Jumpassa tyttö kävi joskus, se loppui kun ohjaajat (noin 14 v tytöt) eivät saaneet minkäänlaista kuria isoon lapsiryhmään. Lapsia oli 25-30 ja ohjaajatyttöjä kaksi. Se taitaa rikkoa kaikkia mahdollisia turvallisuus- yms sääntöjä. Tyttö kieltäytyi enää menemästä sinne. Se oli ainoa kohtuullisen lähellä oleva paikka (bussilla sinnekin mentiin), jumpat yms kun alkaa iltakuudelta aikaisintaan niin en voi lähteä kahden lapsen kanssa kulkemaan toiselle puolelle kaupunkia useampaa bussireittiä pitkin. Menee liian myöhäiseksi ja liian raskaaksi etenkin pienemmälle.

Kyllä me asioita mietittiin, ja todettiin että päiväkoti on kaikkein järkevin ratkaisu. Paras sekä lapsen että vanhempien kannalta.

Alkuperäinen kirjoittaja KolmeKertaa:
Näin kesällä pitäis saada paikka ympärivuorokautisesta päiväkodista, kun on noita festareita. Tylsää hoitaa kersoja pikkukrapulassa.

Sitten sun varmaan kannattaa hakea niille sellaista hoitopaikkaa.
Mä en juo, joten mun ei tarvitse.

Jaa a, paha mennä sanomaan kun noi omat on niin herran enkeleitä, et ne hoitaa kotona vaikka päällään seisten.. :saint: Mutta sitten taas, kaverilla on 2 lasta ja mä en todellakaan ihmettele, et isompaa koittavat puolipäiväseen saada ja toivon että saavat. Mulla olis ainakin niitten kans proput palanu jo ihan lopullisesti.

kauheeta sanoa näin,mutta toivottavasti ap:tä elämä vielä opettaa ja hänestä tulisi suvaitsevaisempi.Uskomatonta jankkausta,mikään perustelu ei ole tarpeeksi "pätevä".
Ehkä joskus ymmärrät jos itseltäsi voimavarat loppuu ja sulla on enmmän kuin yksi lapsi.Tule sitten uudelleen viisastelemaan,jookos.

Elkääs ny.
Mun mielipiteeni tässä asiassa on, että kuntiin/kaupunkeihin vaan tiukkaa painostusta että henkilökuntaa hoivapuolelle ON lisättävä että hoitopaikkoja ON kaikille haluaville!
Mulla on oma lehmä ojassa juu, olen pph. :D
Että kaikki vaan lapset hoitoon, ja meillä riittää töitä! :D
Ei mutta ihan tosissaan, kyllä olen huomannut että tekee todellakin hyvää munkin ryhmässä olleille 3 vuotiaille ja sitä isommille joille on syntynyt sisaruksia ja ovat silti olleet n. 2krt/vko hoidossa. Siis sikäli hyvää, että seuraa on, ja päivässä puuhaa muutenkin. Joo, sitä puuhaa voi keksiä kotonakin, mutta miusta on kivaa että nämä vanhemmat "luottavat" ne kalleimmat aarteensa silti meidän hoidettaviksemme.
Asia erikseen on sitten nämä muutamat (onneksi harvat) jotka yrittävät pitää lapsensa hoidossa narmaalisti molempien vanhempien lomien ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja SuhmuranSandra:
Jaa a, paha mennä sanomaan kun noi omat on niin herran enkeleitä, et ne hoitaa kotona vaikka päällään seisten.. :saint: Mutta sitten taas, kaverilla on 2 lasta ja mä en todellakaan ihmettele, et isompaa koittavat puolipäiväseen saada ja toivon että saavat. Mulla olis ainakin niitten kans proput palanu jo ihan lopullisesti.

meillä sama juttu. lapset on niin ihania et ei tulis mieleenkään antaa heitä muille hoidettavaksi. tietty jos olis ihan kamalia häiriintyneitä riiviöitä, tappelevia, varastelevia valehtelijoita niin sit vois olla ihan aiheellinen harkinta. mut näille murusuille pystyn ihan itse järjestämään virikettä pirtissä ja pihalla, pystyn antamaan varhaiskasvatuksen kotona, olen nääs saanut itsekki sellasen kotona ja hyvän kasvatuksen olenkin. sosiaaliset taidot on helppo opettaa 3 lapsen katraassa jne. nää on todella ihania lapsia ja siks sydän särkyis jos joku vieras täti olisi heidän hoitajansa.

Tää on just se mitä en ymmärrä! Miksi hankkia lapsia useampia jos kokee että isompien kanssa täytyy VÄSYMYKSEEN saakka etsiä virikettä! herranjestas, sitä se lapsen kasvattaminen on :) vai pitääkö päiväkodin kasvattaa hänet sinun puolestasi jotta saat sillä aikaa luotua siteen vauvaasi!

Saattaisi itse kullekin tulla se VÄSYMYS eteen, jos ei asu paikassa missä perhekerhoja, lastenkerhoja, avoimia päiväkoteja yms on heti nurkan takana, ja kotona on hoidettavana paitsi vauva, myös isompi lapsi jolla on myös täysi oikeus saada omat tarpeensa leikkiseuran, ikätovereiden kanssa toimimisen yms suhteen tyydytettyä. Isompi lapsi, joka haluaa päästä kerhoon, jonnekin missä on muita lapsia eikä huutavia vauvoja. Lapsi, jolle ei riitä virikkeeksi vain äiti, vauva ja kotiympäristö.

Äidin täytyy pystyä olemaan hyvä äiti kaikille lapsilleen, näiden iästä huolimatta. Tarjota jokaiselle lapselle tämän kehitystasoon ja ikätasoon sopivaa toimintaa. Se, että vauvan tarpeisiin vastataan ja isompi menee siinä sivussa, ei riitä. Jos lapsi on kotihoidossa, on äidin pystyttävä tarjoamaan tai järjestämään niitä virikkeitä. Ja kuten jo totesin, jos lähistöllä ei ole kerhoja ja avoimia päiväkoteja yms, niin kyllä siitä stressiä ja väsymystä seuraa.

Saattaisi itse kullekin tulla se VÄSYMYS eteen, jos ei asu paikassa missä perhekerhoja, lastenkerhoja, avoimia päiväkoteja yms on heti nurkan takana, ja kotona on hoidettavana paitsi vauva, myös isompi lapsi jolla on myös täysi oikeus saada omat tarpeensa leikkiseuran, ikätovereiden kanssa toimimisen yms suhteen tyydytettyä. Isompi lapsi, joka haluaa päästä kerhoon, jonnekin missä on muita lapsia eikä huutavia vauvoja. Lapsi, jolle ei riitä virikkeeksi vain äiti, vauva ja kotiympäristö.

Äidin täytyy pystyä olemaan hyvä äiti kaikille lapsilleen, näiden iästä huolimatta. Tarjota jokaiselle lapselle tämän kehitystasoon ja ikätasoon sopivaa toimintaa. Se, että vauvan tarpeisiin vastataan ja isompi menee siinä sivussa, ei riitä. Jos lapsi on kotihoidossa, on äidin pystyttävä tarjoamaan tai järjestämään niitä virikkeitä. Ja kuten jo totesin, jos lähistöllä ei ole kerhoja ja avoimia päiväkoteja yms, niin kyllä siitä stressiä ja väsymystä seuraa.

meitin lapsilla on varmaan runsaan lukemisen seurauksena niin hyvä nmielikuvitus, että pystyvät ilman mitään hankaluutta itse keksimään ikätasolleen sopivaa toimintaa itselleen.

Myymä oletko sä päiväkodissa ollut töissä?
Mistä tää juontuu että olet sitä vastaan, tai virikehoitoa vastaan.
Minä olen lastenhoitaja ja aina ollut päiväkodissa töissä, ja todellakin olen alle 3 v virikelapsia vastaan, isommat lapset ok, koska kyllä luulisi heidän osavaan vanhemmilleen kertoa minkälaista siellä päiväkodissa oikeesti on, vai uskaltaako vanhemmat kysellä?
Mut en nyt jaksa alkaa perusteleen näkemyksiäni.

Alkuperäinen kirjoittaja äityli:
meitin lapsilla on varmaan runsaan lukemisen seurauksena niin hyvä nmielikuvitus, että pystyvät ilman mitään hankaluutta itse keksimään ikätasolleen sopivaa toimintaa itselleen.

Meilläkin luetaan paljon, mutta mä en tajua miten lukemisella saa koettua lapsiryhmän jäsenyyttä, oppia toimimaan hieman itsenäisemmin ilman äidin läsnäoloa, jne.
Hyvä mielikuvitus noilla on, keksivät itse leikkejä yms, mutta ikätovereiden seuraa ei mikään korvaa tuolle esikoiselle (4½ v), kuopukselle riittääkin vielä virikkeeksi äiti, iskä, sisko ja kotijutut.

Alkuperäinen kirjoittaja niin kerta:
Myymä oletko sä päiväkodissa ollut töissä?
Mistä tää juontuu että olet sitä vastaan, tai virikehoitoa vastaan.
Minä olen lastenhoitaja ja aina ollut päiväkodissa töissä, ja todellakin olen alle 3 v virikelapsia vastaan, isommat lapset ok, koska kyllä luulisi heidän osavaan vanhemmilleen kertoa minkälaista siellä päiväkodissa oikeesti on, vai uskaltaako vanhemmat kysellä?
Mut en nyt jaksa alkaa perusteleen näkemyksiäni.

Itseasiassa harjoittelussa olen ollut ja äitini ollut aiemmin vuosia vuosia päiväkodissa töissä.
Meillä se tilanne että tyttö on ihan unelmapäiväkodissa ja kaikki menee siellä TOSI hienosti, mutta senkään päivähoitopaikan menetyksen uhalla en aio tyttöä siellä pitää jos vauva tulloo :)

Niinhän sä luulet, kiva kun olet itsellesi saanut tollasen päähäsi, niin silloin sulla on hyvä olla ja mielenrauha

Juuri tätä mä tarkoitin! Ravistettava, sä osaat kyllä hyvin kertoa kaiken mitä mä ajattelen :) .

Äidin täytyy pystyä olemaan hyvä äiti kaikille lapsilleen, näiden iästä huolimatta.

Ja toi ei näköjään sinun mielestäsi toteudu kotiäideillä, herre gud sentään, kun on kapeakatseinen ihminen

Alkuperäinen kirjoittaja äityli:

Meilläkin luetaan paljon, mutta mä en tajua miten lukemisella saa koettua lapsiryhmän jäsenyyttä, oppia toimimaan hieman itsenäisemmin ilman äidin läsnäoloa, jne.
Hyvä mielikuvitus noilla on, keksivät itse leikkejä yms, mutta ikätovereiden seuraa ei mikään korvaa tuolle esikoiselle (4½ v), kuopukselle riittääkin vielä virikkeeksi äiti, iskä, sisko ja kotijutut.

kyl meillä riittää 5weelle leikkikaveriksi 3½wee ja 2wee. ei mekään miehen kaa olla päivälleen saman ikäisiä ja silti tullaan mainiosti juttuu. kyl sitä voi olla myös eriikäisten seurassa ja viihtyä. lisäksi me vanhemmat ollaan sitouduttu lapsiin. lomilla nähdään serkkuja. no problem. ihania kiltejä ja hyvinkäytäytyviä lapsiameillä.

Yhteistyössä