Niinhän se on, että kun on paljon aikaa ja asiat sujuvat hyvin, niin ihmismieli keksii ongelmia vaikka väkisin. Hyvän miehen kanssa on ehkä vähän tylsää. Jos sinulla olisi vaikkapa alkoholisti tai väkivaltainen mies, niin ei taatusti olisi tasaista, kun joka päivä saisit jännityksellä odottaa, että tuleeko mies suoraan töistä kotiin vai vasta baarin kautta hyvällä tuurilla jo parin tunnin odottelun jälkeen tai ehkä vasta puolilta öin.
Minusta ainoa keino on keskustella miehen kanssa. Jos ette keskenänne pysty selvittämään ongelmaa, niin suosittelen parisuhdeterapiaa, josta itse olen saanut hirveästi apua.
Olen itse läpikänyt saman eli ekan vakavastiotettavan seurustelukumppanin kanssa avoliitto, häät, pari lasta, omakotitalo jne. Kyllästymistä ei tuntunut niin paljon, kun oli kaikkea muuta puuhasteltavaa (häät, vauva jne). Kun elämä alkoi helpottamaan, tuli aikaa ajatella sitä, miten tyhjä tunne sisimmässä oli ja miten huonosti parisuhdetta oli hoidettu. Olimme vuosien aikana saaneet paljon aikaiseksi, mutta itse parisuhde oli mennyt huonompaan suuntaan. Väliltämme puuttui rakkaus, läheisyys, toisen kunnioittaminen ja seksielämäkin on karmaisevan ennalta-arvattavaa.
Se on totta, että rakastumisen tunteessa on kuulemma 80 % intohimon tunnetta. Jos lähdetään suhteeseen kaveripohjalta liikkeelle, niin ei ihme, että suhde tuntuu jo heti alusta asti tylsältä, kun sitä intohimoa ei ole. Siksi läpi vuosien tuntuu siltä, että jotain oleellista puuttuu. Kun vielä kumpikin on seksissä "vihreitä" eikä kumppaneita ole ollut monia ja ollaan arkoja puhumaan seksistä, niin seksi erityisesti hitaasti laukeavan naisen kannalta on todella ongelmallinen.
Ymmärrän kyllä, että muutoksen hakeminen on vaikeaa. On niin paljon helpompaa vaieta ja jatkaa entistä menoa, koska ongelmien esiinnostaminen tarkoittaa sitä, että paluuta entiseen ei ole. Jos mieskin on tyytymätön ja haluaa esim. kokeilevampaa seksiä, niin sittenhän tilanne on loistava, koska kumpikin on varmasti innokkaita kokeilemaan uusia asioita ja se tilanne heijastuu varmasti muihinkin elämän osa-alueisiin. Sen sijaan jos miehesi on täysin tyytyväinen, niin se voikin olla ongelmana, kun hän ei tajua, miksi asioita pitäisi tehdä nyt toisin, kun elämä on tähänkin asti sujunut ihan kivasti.
Joka tapauksessa ota itsellesi ikiomaa aikaa. Tapaa kavereitasi, keksi joku harrastus, ota henkireikää parisuhteesta. Itse ainakin allekirjoitan ihan täysin sen, että jos koko ajan ollaan yhdessä, niin ei ehdi tulla edes mitään kaipauksen tunnetta. Itse odotan innolla, että mieheni lähtee lomalla pohjoiseen. Sillä aikaa on kiva tehdä omia asioita just niin kuin tahtoo. Vastaavasti on sitten mukava, kun mies palaa takaisin, kun jo etukäteen tietää, että miten mukavaa on taas olla yhdessä.