Kyllä sillä lapsellakin on oikeus olla siellä kauppakeskuksessa.

beebeen
[QUOTE="siiri";30841314]ilmeisesti ei muakaan, kun en tiedä mitä tarkoitat? Mä ymmärsin kyllä tuon toisen kommentin, en sun. Kerrotko?[/QUOTE]

Noup. Sori vaan kahvitauko ohi ja mulla on nyt parempaakin tekemistä. Mutta parempaa jatkoa kaikille mielensäpahoittajille.
 
95% ihmisistä ei opeta 2v:lle kaupassakäyntiä ruuhka-aikaan. Ne jotka opettaa, katsovat sen oikeudekseen häiritsee se muita ihmisiä tai ei. Eihän ongelmaa muuten olis.
kuinkahan hirveetä se kasvatus on, kun siinä ollaan muiden tiellä ja muille muutenkin haitaksi. miksi meillä ei ole tälläista tapahtunut. varmaan siksi, että lapset on vauvasta asti kasvaneet käymään kaupassa, kun on ollut aina ne pakko ollut ottaa matkaan.
 
"LaMamanMorbid"
Se, että ottaa lapsen mukaan niiden ostosten tekoon voi johtua siitäkin, että jos lapsella ei olisi tekemistä se saattais käyttäytyä tavalla joka sais lapsiallergisten silmät vielä pahempaan kieroon. Mut täytyy sanoa, et jengi tuntuu luuhaavan suhteellisen paljon marketeissa keräämässä negakokemuksia toisistaan. Jos kaupassa käyminen tuntuu ikävältä ja stressaavalta, käykää harvemmin ja ostakaa enemmän kerralla. Menkää kaupan sijaan vaikkapa metsään, sen pitäis laskea stressileveliä. Ja hei, jos siellä kaupassa nyt ens kerralla se veekäyrä nyt jonkun tenavan takia taas nousee niin käyttäydy kuin aikuinen ja huomauta asiasta asiallisesti HETI ja jatka elämää, niin ei tartte mammiksella nillittää läpi näitä traumakokemuksiaan. <3 <3 <3
 
vieraus
Nooh. Ajattelin otsikon perusteella, että tää kertois hansalapsista, ts. esiteineistä ja teineistä, jotka pyörii koulun jälkeen kauppakeskuksessa.

Mutta joo. Tää homma vaatii vähän ymmärrystä molemmin puolin. On nykyaikaa, että 2-vuotiaat saa vetää koria kaupassa, MUTTA äitinä kannattaa käyttää järkeä. Jos haluaa pienen lapsen tota "opettelevan" niin rauhalliseen kauppa-aikaan. Ihan lapsen turvallisuudenkin kannalta. Kyllä, joillakin voi olla kiire. Ja itsellä kun ei ole enää noin pieniä lapsia, en aina hoksaa katsoa sinne polven korkeudelle. Jos katse on jossain korkealla hyllyssä kun haen tiettyä tavaraa, ei pieniä ostoksentekijöitä tosiaan huomaa.

Eli jos lapsi on niin iso, että osaa kärryä työntää ( tai koria vetää), osaa myös harjoitella tekemään sitä rauhallisesti, ettei aja kenenkään päälle eikä jää itse alle! Vanhemmat vahtii. Sinusta on söpöä ja kivaa, kun oma 2-vuotias oppii uusia asioita, mutta muille hän on vain vieras lapsi, ei edes asiakas.
 
  • Tykkää
Reactions: Oisku
"kayla"
Nooh. Ajattelin otsikon perusteella, että tää kertois hansalapsista, ts. esiteineistä ja teineistä, jotka pyörii koulun jälkeen kauppakeskuksessa.

Mutta joo. Tää homma vaatii vähän ymmärrystä molemmin puolin. On nykyaikaa, että 2-vuotiaat saa vetää koria kaupassa, MUTTA äitinä kannattaa käyttää järkeä. Jos haluaa pienen lapsen tota "opettelevan" niin rauhalliseen kauppa-aikaan. Ihan lapsen turvallisuudenkin kannalta. Kyllä, joillakin voi olla kiire. Ja itsellä kun ei ole enää noin pieniä lapsia, en aina hoksaa katsoa sinne polven korkeudelle. Jos katse on jossain korkealla hyllyssä kun haen tiettyä tavaraa, ei pieniä ostoksentekijöitä tosiaan huomaa.

Eli jos lapsi on niin iso, että osaa kärryä työntää ( tai koria vetää), osaa myös harjoitella tekemään sitä rauhallisesti, ettei aja kenenkään päälle eikä jää itse alle! Vanhemmat vahtii. Sinusta on söpöä ja kivaa, kun oma 2-vuotias oppii uusia asioita, mutta muille hän on vain vieras lapsi, ei edes asiakas.
Samaa mieltä.
 
benbeenbeen
Nooh. Ajattelin otsikon perusteella, että tää kertois hansalapsista, ts. esiteineistä ja teineistä, jotka pyörii koulun jälkeen kauppakeskuksessa.

Mutta joo. Tää homma vaatii vähän ymmärrystä molemmin puolin. On nykyaikaa, että 2-vuotiaat saa vetää koria kaupassa, MUTTA äitinä kannattaa käyttää järkeä. Jos haluaa pienen lapsen tota "opettelevan" niin rauhalliseen kauppa-aikaan. Ihan lapsen turvallisuudenkin kannalta. Kyllä, joillakin voi olla kiire. Ja itsellä kun ei ole enää noin pieniä lapsia, en aina hoksaa katsoa sinne polven korkeudelle. Jos katse on jossain korkealla hyllyssä kun haen tiettyä tavaraa, ei pieniä ostoksentekijöitä tosiaan huomaa.

Eli jos lapsi on niin iso, että osaa kärryä työntää ( tai koria vetää), osaa myös harjoitella tekemään sitä rauhallisesti, ettei aja kenenkään päälle eikä jää itse alle! Vanhemmat vahtii. Sinusta on söpöä ja kivaa, kun oma 2-vuotias oppii uusia asioita, mutta muille hän on vain vieras lapsi, ei edes asiakas.
IIK, kamalaa itsekeskeisyyttä ja elämästä vieraantuneisuuttA :) :)
 
"xxx"
Nooh. Ajattelin otsikon perusteella, että tää kertois hansalapsista, ts. esiteineistä ja teineistä, jotka pyörii koulun jälkeen kauppakeskuksessa.

Mutta joo. Tää homma vaatii vähän ymmärrystä molemmin puolin. On nykyaikaa, että 2-vuotiaat saa vetää koria kaupassa, MUTTA äitinä kannattaa käyttää järkeä. Jos haluaa pienen lapsen tota "opettelevan" niin rauhalliseen kauppa-aikaan. Ihan lapsen turvallisuudenkin kannalta. Kyllä, joillakin voi olla kiire. Ja itsellä kun ei ole enää noin pieniä lapsia, en aina hoksaa katsoa sinne polven korkeudelle. Jos katse on jossain korkealla hyllyssä kun haen tiettyä tavaraa, ei pieniä ostoksentekijöitä tosiaan huomaa.

Eli jos lapsi on niin iso, että osaa kärryä työntää ( tai koria vetää), osaa myös harjoitella tekemään sitä rauhallisesti, ettei aja kenenkään päälle eikä jää itse alle! Vanhemmat vahtii. Sinusta on söpöä ja kivaa, kun oma 2-vuotias oppii uusia asioita, mutta muille hän on vain vieras lapsi, ei edes asiakas.
Kiitos järjen äänestä. On täällä näemmä muutama fiksu vanhempi :)
 
"kayla"
[QUOTE="LaMamanMorbid";30841345]Se, että ottaa lapsen mukaan niiden ostosten tekoon voi johtua siitäkin, että jos lapsella ei olisi tekemistä se saattais käyttäytyä tavalla joka sais lapsiallergisten silmät vielä pahempaan kieroon. Mut täytyy sanoa, et jengi tuntuu luuhaavan suhteellisen paljon marketeissa keräämässä negakokemuksia toisistaan. Jos kaupassa käyminen tuntuu ikävältä ja stressaavalta, käykää harvemmin ja ostakaa enemmän kerralla. Menkää kaupan sijaan vaikkapa metsään, sen pitäis laskea stressileveliä. Ja hei, jos siellä kaupassa nyt ens kerralla se veekäyrä nyt jonkun tenavan takia taas nousee niin käyttäydy kuin aikuinen ja huomauta asiasta asiallisesti HETI ja jatka elämää, niin ei tartte mammiksella nillittää läpi näitä traumakokemuksiaan. <3 <3 <3[/QUOTE]

Mun lapsi ei koskaan kaivannut tekemistä kaupassa. Mun ei tarvinnut opettaa häntä ostosten kanssa. Kaupassa käyminen ei stressaa mua. Kaupoissa joissa käyn ei ole mammoja lasten kanssa hidastelemassa muiden menoa. Tässä lähellä on monta kauppaa. Yhdessä kaupassa hidastelee aikuiset ihmiset. Tai lähinnä ovat tukkeena käytävällä.
 
Yleensä mulla ei ole kiire minnekään ja vain kaihoisasti katselen kun pienet nassikat harjoittelevat kauppakäytöstä kuten mun lapset aikanaan.

Pari kertaa taas on sattunut siten että kun on ollut oikeasti kiire niin eteen kassajonon tai muuhun vastaavaan paikkaan on tullut tommonen taapero vanhempineen ja sitten heidän vuorollaan taapero on vetänyt raivarit (kun ei saa maksaa, kun pitää antaa se rusinpurkki hihnalle tms.). Musta on ihan ok että ensin yritetään puhua ja sovitella hetkekn sen lapsen kanssa. Mutta oikeeasti, siinä kohtaa kun koko jono seisoo viisitoista minuuttia sen takia että vanhempi ei vaan voi laittaa jalkaa maahan ja sanoa että "nyt tehdään näin että päästään eteenpäin!" niin olen jo sanonut että anteeksi, mulla on tosi kiire, voitasko päästä eteenpäin.

Eli älkää rakkaat vanhemmat heti ajatelko että jos joku mulkaisee teidän lastaan kaupassa että se on lapsivastainen ongelmatapaus jolla on teidän lasta kohtaan henkilökohtaisesti jotain. Sillä voi vaan olla tuoreessa muistissa se viime kerta kun tuon ikäinen lapsi vaikeutti käytöksellään hänen elämäänsä. Niin pitkään kun teidän lapsi toimii oikein ja söpösti siellä kaupassa niin hän saa taas positiivisia kokemuksia taaperoista ja joku päivä taas jaksaa hymyillä sille hyllyltä hyllylle palloilevalle lapselle.
 
kuukkelinen
Mun 2 v ei ainakaan pysy siellä autokärryssä eikä niissä ole turvavyötä läheskään aina (vain Prisman kärryissä taitaa olla). Sujuvimmin se menee kun pieni ottaa omat kärryt. Kyllä mä yritän koko ajan olla silmät auki ja huomata muitakin. Koitetaan olla niin ettei kenenkään elämää haitata. Ei mekään siellä kaupassa huviksemme luuhata vaan tarkoitus on pääsy mahdollisimman nopeasti sieltä pois. Joskus vaan on pakko tehdä niin että eka haen lapsen ja sitten vasta kaupan kautta kotia. Jos mahdollista niin käyn eka itse kaupassa ja sitten vasta haen lapset koska se on kaikille helpompaa niin.
 
Mun 2 v ei ainakaan pysy siellä autokärryssä eikä niissä ole turvavyötä läheskään aina (vain Prisman kärryissä taitaa olla). Sujuvimmin se menee kun pieni ottaa omat kärryt. Kyllä mä yritän koko ajan olla silmät auki ja huomata muitakin. Koitetaan olla niin ettei kenenkään elämää haitata. Ei mekään siellä kaupassa huviksemme luuhata vaan tarkoitus on pääsy mahdollisimman nopeasti sieltä pois. Joskus vaan on pakko tehdä niin että eka haen lapsen ja sitten vasta kaupan kautta kotia. Jos mahdollista niin käyn eka itse kaupassa ja sitten vasta haen lapset koska se on kaikille helpompaa niin.
VÄÄRIN!!
Palstan mukaan lasta EI saa pitää hoidossa kauppareissun ajan.
 
Lulu...
Yleensä mulla ei ole kiire minnekään ja vain kaihoisasti katselen kun pienet nassikat harjoittelevat kauppakäytöstä kuten mun lapset aikanaan.

Pari kertaa taas on sattunut siten että kun on ollut oikeasti kiire niin eteen kassajonon tai muuhun vastaavaan paikkaan on tullut tommonen taapero vanhempineen ja sitten heidän vuorollaan taapero on vetänyt raivarit (kun ei saa maksaa, kun pitää antaa se rusinpurkki hihnalle tms.). Musta on ihan ok että ensin yritetään puhua ja sovitella hetkekn sen lapsen kanssa. Mutta oikeeasti, siinä kohtaa kun koko jono seisoo viisitoista minuuttia sen takia että vanhempi ei vaan voi laittaa jalkaa maahan ja sanoa että "nyt tehdään näin että päästään eteenpäin!" niin olen jo sanonut että anteeksi, mulla on tosi kiire, voitasko päästä eteenpäin.

Eli älkää rakkaat vanhemmat heti ajatelko että jos joku mulkaisee teidän lastaan kaupassa että se on lapsivastainen ongelmatapaus jolla on teidän lasta kohtaan henkilökohtaisesti jotain. Sillä voi vaan olla tuoreessa muistissa se viime kerta kun tuon ikäinen lapsi vaikeutti käytöksellään hänen elämäänsä. Niin pitkään kun teidän lapsi toimii oikein ja söpösti siellä kaupassa niin hän saa taas positiivisia kokemuksia taaperoista ja joku päivä taas jaksaa hymyillä sille hyllyltä hyllylle palloilevalle lapselle.

Heh. Tuo viimeinen kappale... ihan kuin olis lapsen ja aikuisen osat vaihtuneet.
 
kuukkelinen
VÄÄRIN!!
Palstan mukaan lasta EI saa pitää hoidossa kauppareissun ajan.
Joo meillä on aika tiukkaa hakuaikojen kanssa ja työelämä nyt on mitä on. Vaikka kuinka yrittää niin monesti menee pikkuisen ylitöiksi, enkä voi jättää hommia ihan kesken tosta noin vain. Sitten hirveällä hökällä hakemaan lapset ja matkalla muistaa että ainiin piti käydä kaupassakin. Sellaista se elämä on. Aina ei mene nappiin.
 
Kyllä lapset saa olla mukana kaupassa ja opetella samalla, ei haittaa. Enkä ole lapsia pahasti katsonut.
Mutta pitäkäähän myös huolta ettei lapset juoksentele tai törmäile muihin.

Kaupassa voi myös liikkua näkö ja kuulovammaisia ihmisiä, jotka ei välttämättä huomaa juoksentelevia ja törmäileviä lapsia.

Myöskään kassalla olevat lapset ei häiritse, kunhan minun ostoksiin ei kosketa.
 
Viimeksi muokattu:
Mua on tasan kerran ärsyttänyt lapset kaupassa. Se oli ISÄhenkilö (nuori pojankloppi) joka oli lapsostensa kanssa ruokaostoksilla. Ja antoi niiden kersojen juosta minirattaiden kanssa ja törmäillä ihmisten sääriin. Kyl niin teki mieli mennä vähän pöllyttämään... Siis sitä isää.
 
kuukkelinen
Kyllä lapset saa olla mukana kaupassa ja opetella samalla, ei haittaa.
Mutta pitäkäähän myös huolta ettei lapset juoksentele tai törmäile muihin.

Kaupassa voi myös liikkua näkö ja kuulovammaisia ihmisiä, jotka ei välttämättä huomaa juoksentelevia ja törmäileviä lapsia.

Myöskään kassalla olevat lapset ei häiritse, kunhan minun ostoksiin ei kosketa.
Kyllä, noin juuri yritän toimia ja luulen että valtaosa vanhemmista ymmärtää tämä ja tekee parhaansa. Kiitos kuitenkin neuvosta ????. Toivottavasti menee tätä kautta neuvot perille myös kaikille niille jotka tuolla kaupoissa häiriköivät. Sille joka tukki sen käytävän ketsuppihyllyllä ja sille joka hidasteli hedelmäosastolla. Ja muille kaltaisille.
 
Kyllä, noin juuri yritän toimia ja luulen että valtaosa vanhemmista ymmärtää tämä ja tekee parhaansa. Kiitos kuitenkin neuvosta ????. Toivottavasti menee tätä kautta neuvot perille myös kaikille niille jotka tuolla kaupoissa häiriköivät. Sille joka tukki sen käytävän ketsuppihyllyllä ja sille joka hidasteli hedelmäosastolla. Ja muille kaltaisille.
Suurin osa vanhemmista kyllä tosiaan toimiikin näin :) mutta vastaan tullut myös vanhempia jotka antavat lasten juoksennella, valitettavasti silloin voi vahinkoja sattua.
 
kuukkelinen
Suurin osa vanhemmista kyllä tosiaan toimiikin näin :) mutta vastaan tullut myös vanhempia jotka antavat lasten juoksennella, valitettavasti silloin voi vahinkoja sattua.
No meitä on moneen junaan. Mua ärsyttää aikuiset jotka jää kapealle käytävälle juttelemaan keskenään ja tukkii koko käytävän. Mä yleensä sanon kuuluvalla äänellä: Anteeksi, pääsenkö tästä. Yleensä ongelma ratkeaa näin. Jos oikein iso tukos tai kovakorvaisia tyypejä, niin kierrän toiselta käytävältä. Ja elämä jatkuu.
 
"hmh"
Varmaan kyse onkin siitä, että meitä ketä tahansa voi siivosti pyytää väistymään, jos on itse unohtunut hölöttämään jonkun tuttunsa kanssa käytävälle. Ei tule paha mieli eikä tarvitse kirjoittaa palstalle. Mutta auta armias jos pikkulapsen äitiä pyytää hiukan väistämään lapsineen; sitä ei voi tehdä millään lailla ystävällisestikään ilman ettäs se äiti suuttuu, itkee, tuntee syyllisyyttä ja on ikuisesti kiukkuinen kaikille muille kaupassaolijoille...

Hormoonit vai mikä tuossa lie?
 

Yhteistyössä