Kyllä alkoi veetuttaa nykyinen työ

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Henk.koht.avustaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Henk.koht.avustaja

Vieras
Teen töitä henkilökohtaisena avustajana kokopäiväisesti ja työ on vakituinen. Teen pelkkiä aamuvuoroja arkisin aina puolison ollessa töissä. Työ on fyysisesti kevyttä ja paljon on aikaa tehdä omiakin juttuja esim. lukea kirjaa.

Olen tehnyt tätä työtä melkein kaksi vuotta ja tiesin jo melko pian työn aloittaessani, että en tule tekemään tätä useita vuosia. Avustettavan puoliso on mukava ja avustettavakin osaa olla mukava, mutta osaa olla myös erittäin vaikea. En nyt ala tarkemmin erittelemään asioita mitkä tässä työssä hiertää, mutta niitä on useita. Viime viikolla vain tuli sellainen tilanne, että nyt tuntuu menevän kuppi pian nurin.

Olen koulutukseltani lähihoitaja ja otin avustajan työn vastaan koska oli kuitenkin vakituinen ja täydet työtunnit. Lähihoitajana olen tehnyt useamman vuoden sijaisuuksia eri paikoissa ja aina jäänyt nuolemaan näppejä kun vakituisia paikkoja on ollut auki. Eihän sitä nyt tietenkään haluta luopua hätävarasta ottamalla hänet vakituiseksi.

Nyt töissä tapahtuneen takia olen alkanut taas etsiä lähihoitajan töitä, mutta juuri nyt ei ole vakituisia paikkoja auki. Haen kyllä heti sellaista kun vain tulee auki. Kolmivuorotyö vanhustyössä on fyysisesti raskasta, mutta siellä ei sentään ole yksin hoidettavan ja tämän joidenkin vaikeiden sukulaisten kanssa. On taustatukea eikä ole yksin tuulimyllyjä vastaan.

Irtisanoutua en voi koska sitten tulee karenssi eikä meidän talous kestäisi sellaista. Eikä tarvitse tulla tähän sanomaan vaitolovelvollisuudesta koska tästä ei voi tunnistaa ketään. Olen joitakin tietoja muuttanut ettei tunnisteta, mutta pääpointti eli mun työhön vittuuntuminen tuli varmasti esille.

Ehkä se meni ohi jo?
Kirjoita paperille ne asiat, mitkä mielessä pyörii. Voit sitten esittää ne myöhemmin, jos siltä tuntuu. Et tietenkään muille sitä voi näyttää, vaan niille, jotka asiaan voi vaikuttaa.

Nostan hattua sille mitä työtä teet, koska tuo on liian aliarvostettua työtä, mutta yksi arvokkaimmista.
Jos itse olisin vaikkapa pyörätuolissa niin arvostaisin hurjasti ihmistä joka jaksaa mua hoitaa.

Mutta monet hoidokit on kuulemma hankalia:katkeroituneita ja vaativia, ja sen takia tiettyjen samojen hoidokkien ilmoitus on jatkuvasti mol.fi:ssä kun kukaan ei heitä kestä.
(Ja siis onhan esim.halvaantuminen järkyttävän iso kriisi itselle)

Ja kyllä se ehkä on 18-25-vuotiaiden likkojen homma niitä avustaa, jaksavat fyysisesti sitä hommaa parhaiten, ja niiden likkojen hinku päästä sen jälkeen työyhteisöön missä on muitakin, on täysin ymmärrettävää.

Onko sulla mahdollisuutta saada työnohjausta missä voisit purkaa itsesi tuntoja työstäsi johtuen? Tämän hetkinen työsi ei ainoastaan kuormita sua fyysisesti vaan myös henkisesti, joten siinä mielessä olisi hyvä, kun yksin toimit eikä rinnallasi ole kolleegaa kenelle purkaa mieltään, että saisit työnohjausta oman henkisen jaksamisesi sekä hyvinvoinnin tukemiseksi. Samalla voisit saada myös vinkkejä miten suhtautua hankaliin tilannetekijöihin, ratkaisumalleja ei itse välttämättä huomaa kun on ns.liian lähellä.

Mutta voimia ja jaksamista sinulle! Teet tärkeää työtä joten arvosta ennen kaikkea itseäsi ja omaa osaamistasi.

Iltalehti uutisoi vasta näin:

"TE-toimistoissa otetaan käyttöön henkilöstön määräaikainen tulospalkkio, jotta edistetään pitkään työttömänä olleiden työllistymistä. Tarkoitukseen varataan 1 milj. euroa vuonna 2019."

Luuletko, että löytäisit enää muuta työtä, jos et olisi ensin pitkäaikaistyötön?

Tuohan on aivan kauheeta työtä kun et voi puhua kenenkään kanssa. Ei ole kahvihuonetta mihin mennä purkautumaan. (Toki ei ole muillakaan uusilla ja nuorilla)

Tunnen yhden tällaisen henkilön, jolla on henkilökohtainen avustaja. Hänen mies käy töissä päivisin. Ihmetystä herättää se, että tämä avustettava henkilö ei ollenkaan vaikuta siltä, että avustajaa tarvitsisi, ei ole pyörätuolissa tm. On varmasti jonkin sairausdiagnoosin saanut. Puhuu hieman oudosti, kuin kännissä olisi, silleen hitaasti ja mongertaen.. Avustaja tulee aamusta, käyttää koiran kävelyllä, tekee ruoat, siivoaa, tekee pihatöitä ym. Sopimus on n. 120h/vko eli n.6h/arkipvä. Kuitenkin avustettava henkilö käyttää myös itse iltaisin koiraa kävelyllä.. Sekä osallistuu aktiivisesti kylän tapahtumiin, on mm. kylätoimikunnassa. No, ei ole oma ongelma, mutta en tiedä kauanko jaksaisin olla käskytettävänä huushollissa jossa voisi itsekin hoitaa hommat..

Tunnen yhden tällaisen henkilön, jolla on henkilökohtainen avustaja. Hänen mies käy töissä päivisin. Ihmetystä herättää se, että tämä avustettava henkilö ei ollenkaan vaikuta siltä, että avustajaa tarvitsisi, ei ole pyörätuolissa tm. On varmasti jonkin sairausdiagnoosin saanut. Puhuu hieman oudosti, kuin kännissä olisi, silleen hitaasti ja mongertaen.. Avustaja tulee aamusta, käyttää koiran kävelyllä, tekee ruoat, siivoaa, tekee pihatöitä ym. Sopimus on n. 120h/vko eli n.6h/arkipvä. Kuitenkin avustettava henkilö käyttää myös itse iltaisin koiraa kävelyllä.. Sekä osallistuu aktiivisesti kylän tapahtumiin, on mm. kylätoimikunnassa. No, ei ole oma ongelma, mutta en tiedä kauanko jaksaisin olla käskytettävänä huushollissa jossa voisi itsekin hoitaa hommat..

näitä on valitettavan paljon. toki jos maksaa palvelijansa palkkauksen itse niin mikäs siinä mutta verovaroilla jostain syystä kustannetaan avustajia (ja omaishoitajia) ihmisille jotka eivät niitä tarvitse ja toiset taas eivät saa millään.

Onko sulla mahdollisuutta saada työnohjausta missä voisit purkaa itsesi tuntoja työstäsi johtuen? Tämän hetkinen työsi ei ainoastaan kuormita sua fyysisesti vaan myös henkisesti, joten siinä mielessä olisi hyvä, kun yksin toimit eikä rinnallasi ole kolleegaa kenelle purkaa mieltään, että saisit työnohjausta oman henkisen jaksamisesi sekä hyvinvoinnin tukemiseksi. Samalla voisit saada myös vinkkejä miten suhtautua hankaliin tilannetekijöihin, ratkaisumalleja ei itse välttämättä huomaa kun on ns.liian lähellä.

Mutta voimia ja jaksamista sinulle! Teet tärkeää työtä joten arvosta ennen kaikkea itseäsi ja omaa osaamistasi.
En mä tiedä onko mahdollista saada työnohjausta.

Mun työnantaja todellakin tarvitsee apua kun on pyörätuolissa.

missä ei ole lähihoitajan töitä tarjolla?
enemmän tuntuu että työntekijöistä on ihan jatkuva pula
Kirjoitinko, että ei ole lähihoitajan työtä tarjolla? Mä kirjoitin, että ei ole vakituista työtä. En jaksanut enää kun vuodesta toiseen on epävarmaa onko töitä ja kuinka paljon, ei kesälomaa, pidetään hätävarana eikä valita vakituiseen työpaikkaan vaikka on tehnyt töitä siinä paikassa jo pidempään. Aina joku uusi valittu taloon.

Mutta kyllä tällä seudulla on lähihoitajia työttömänä. Ei tämä ole mikään iso kaupunki jossa on useita osastoja ja palvelukoteja. Ei, kyse on pienestä paikkakunnasta jossa koko ajan vähennetään hoitopaikkoja ja vakituisia paikkoja on auki harvoin. Keikkatyöläisenä työtunnit saattaa vaihdella paljonkin ja talous on sen takia epävarma. Todella kuluttavaa henkisesti kun jatkuvasti on epävarmaa onko töitä.

näitä on valitettavan paljon. toki jos maksaa palvelijansa palkkauksen itse niin mikäs siinä mutta verovaroilla jostain syystä kustannetaan avustajia (ja omaishoitajia) ihmisille jotka eivät niitä tarvitse ja toiset taas eivät saa millään.
Niinkai se menee. Tuolla studiossakin vois ihan hyvin olla rullatuolipotilaat jne.
https://youtu.be/BnYLAxxB4UI?t=11

Ihan yhtenä monista muista vaan tuli mieleen.

Yhteistyössä