KUULLOSTAA - KUULOSTAA?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Lienee puhekielinen ilmaus.

Eli ei siis mikään tiettyyn murteeseen liittyvä ilmaisu, vaan ihan puhtaasti puhekieltä. Kun sitä viljellään melko taajaan tällä palstalla, niin jäin miettimään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
en tiedä mutta tuo kuullostaa saa mut aina näkemään punaista :laugh:

Peesi! Samoin kuin piirrustus.

No jaa, ei minua vaan. Yleensä tuollaiset pikkumokat johtuvat lukihäiriöstä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Die Schornsteinfeger:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
en tiedä mutta tuo kuullostaa saa mut aina näkemään punaista :laugh:

Peesi! Samoin kuin piirrustus.

No jaa, ei minua vaan. Yleensä tuollaiset pikkumokat johtuvat lukihäiriöstä.

No eipä. Ihan siitä ne johtuu usein, ettei olla äikäntunnilla välitetty kuunnella saati sisäistää oppeja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bleecker:
No entäs kummin taipuu: Riittalle vai Riitalle?

Joskus voi riippua henkilöstä itsestään. Tiedän yhden Riikka-nimisen, joka taivuttaa nimensä Riikkalle. Aivan samoin kuin Mia voidaan lausua Mia tai Miia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Höh:
Alkuperäinen kirjoittaja Bleecker:
No entäs kummin taipuu: Riittalle vai Riitalle?

Kysytkö tosissasi? Mieti miten taipuu sana kukka.

Minä kyllä väitän ja tiedän, että sana tapuu Riitalle, mutta olen saanut melkein vihat niskaani mieheni sukulaisilta, kun yritin neuvoa oikeaa taivutusmuotoa... :whistle: Mutta nytpä voin näyttää miehellenikin, että "kysytkö tosissasi..?" :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bleecker:
Alkuperäinen kirjoittaja Höh:
Alkuperäinen kirjoittaja Bleecker:
No entäs kummin taipuu: Riittalle vai Riitalle?

Kysytkö tosissasi? Mieti miten taipuu sana kukka.

Minä kyllä väitän ja tiedän, että sana tapuu Riitalle, mutta olen saanut melkein vihat niskaani mieheni sukulaisilta, kun yritin neuvoa oikeaa taivutusmuotoa... :whistle: Mutta nytpä voin näyttää miehellenikin, että "kysytkö tosissasi..?" :)

Kyllä minunkin ystävättäreni isä (75 vee) käyttää tyttärensä nimestä muotoa Riittalle, ainakin puhekielessään. Mitä sitten. Mutta suomen kielen sääntöjen mukaan se menee kyllä Riitalle. Ei kai tuosta nyt kannata sukulaisten kanssa vääntää. Kukin sanoo niinkuin sanoo.
 
"Yhteen sydämeen ei mahdu kahta ämmää" kuului vanha kielenopetus... "kuullostaa" ei kuitenkaan tunnu yhtä pahalta virheeltä, suomihan on aika foneettinen kieli. Tapaan kirjoittaa Riikkalle ja Veikkolle, se on pikemminkin tyyliseikka kuin virhe. Kuinka esim. Aarrelle vai Aarteelle? Ehkä Aarre itse osaa sanoa. 50-luvun lopulla kirjoitettiin lehdissä joskus Elvisistä, tosin nimi on vierasperäinen. Ja huom: kieli muuttuu...
 
"Kuullostaa" on sanan "kuulostaa" potentiaalimuoto, merkitsee "saattaa kuulostaa / ehkä kuulostaa".

Useimmat sanat taipuvat potentiaaliin esim. "hän saapuu ehkä" -> "hän saapunee",
mutta esim. "hän luultavasti kävelee" -> "hän kävellee" sen sijaan että "kävelenee".
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pohtinut:
"Kuullostaa" on sanan "kuulostaa" potentiaalimuoto, merkitsee "saattaa kuulostaa / ehkä kuulostaa".

Useimmat sanat taipuvat potentiaaliin esim. "hän saapuu ehkä" -> "hän saapunee",
mutta esim. "hän luultavasti kävelee" -> "hän kävellee" sen sijaan että "kävelenee".

Onko noin?*epäluuloinen*Eikö; kuulostanee? En kyllä keksi milloin käyttäisin ko muotoa :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Alkuperäinen kirjoittaja Pohtinut:
"Kuullostaa" on sanan "kuulostaa" potentiaalimuoto, merkitsee "saattaa kuulostaa / ehkä kuulostaa".

Useimmat sanat taipuvat potentiaaliin esim. "hän saapuu ehkä" -> "hän saapunee",
mutta esim. "hän luultavasti kävelee" -> "hän kävellee" sen sijaan että "kävelenee".

Onko noin?*epäluuloinen*Eikö; kuulostanee? En kyllä keksi milloin käyttäisin ko muotoa :)

Ei minustakaan kyllä ole noin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Alkuperäinen kirjoittaja Pohtinut:
"Kuullostaa" on sanan "kuulostaa" potentiaalimuoto, merkitsee "saattaa kuulostaa / ehkä kuulostaa".

Useimmat sanat taipuvat potentiaaliin esim. "hän saapuu ehkä" -> "hän saapunee",
mutta esim. "hän luultavasti kävelee" -> "hän kävellee" sen sijaan että "kävelenee".

Onko noin?*epäluuloinen*Eikö; kuulostanee? En kyllä keksi milloin käyttäisin ko muotoa :)

Ei minustakaan kyllä ole noin.
Nyt olisi yhdelle palstalaiselle tilausta

:D
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Alkuperäinen kirjoittaja Pohtinut:
"Kuullostaa" on sanan "kuulostaa" potentiaalimuoto, merkitsee "saattaa kuulostaa / ehkä kuulostaa".

Useimmat sanat taipuvat potentiaaliin esim. "hän saapuu ehkä" -> "hän saapunee",
mutta esim. "hän luultavasti kävelee" -> "hän kävellee" sen sijaan että "kävelenee".

Onko noin?*epäluuloinen*Eikö; kuulostanee? En kyllä keksi milloin käyttäisin ko muotoa :)

Ei minustakaan kyllä ole noin.

Kuulostanee, kuulostanee! :D
 
Kuullostaa ei ole potentiaalimuoto, vaan puhekielinen ilmaus, jota ei suositella käytettäväksi kirjakielessä.

Kuulostaa-verbin potentiaali on kuulostanee, samoin kuin kuulua-verbin potentiaali on kuulunee.

Tuo potentiaaliksi luuleminen on kuitenkin ymmärrettävää, koska vähän samannäköisiä muotoja on myös potentiaalissa. Esimerkiksi purra-verbin potentiaali on purree, panna verbin pannee ja tulla-verbin potentiaali on tullee.
 

Yhteistyössä