"Kunhan se vaan on terve"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hempu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Hempu

Jäsen
09.07.2008
211
0
16
No niin, esikoista tässä ootellaan vkolla 27+1. Meidän äippä on koko raskauden ajan jaksanu vaahdota, että eihän millään muulla ole väliä kunhan se lapsi vaan on terve.

Ja olisihan se toki mukavaa, mutta kukapa niistä tässä vaiheessa tietää. Kerran kysyin siltä kun se taas toi tuon näkökulmansa esiin, että kun ei sitä etukäteen tiijä, niin jos sillä ei olekaan kaikki kunnossa, on jollain lailla sairas tai jotain, niin onko se sitten jotenkin huono lapsi, vähempiarvoinen tai jotain?

Ei ole kuulema. Mutta en jaksaisi kuunnella tuota vähän väliä. Se on minun lapsi ja minulle niin rakas jo tässä vaiheessa. Ultrassa ollaan käyty tässä vaiheessa jo 3 kertaa, kohta on neljäs kerta.

Kätilö oli puolivälin ultrassa sitä mieltä, että munuaisaltaat on laajentuneet (olivat 4-5mm vai mikä se mitta on), lääkärin mielestä olivat ihan normaalit. Mutta tuon takia käydään ja hyvähän se on että seuraavat.

Mutta muistan jo kauankauankauan sitten kuulleeni kun joku odotti lasta; aina oli joku kommentoimassa tuota samaa, että ei sillä väliä onko tyttö vai poika kunhan on terve. Mutta kun kaikki ei ole terveitä, onko ne sitten huonoja vauvoja/lapsia tai jotain?

No ei se sitä tarkoita...
Siis kaikkihan varmaan toivoo, että lapsi on terve. Ja jos ei ole, niin sitten eletään siltä pohjalta.
Mä toivon että mun tuleva lapsi on terve :)

Mä oon miettiny ihan samaa tosta että onko muut lapset ei tervetulleita, kun mulle on monesti sanottu, että ei oo mitää välii, kuha on terve... oon aina melkeen vastannu takas vihasesti, sillä eikö ihmiset yhtään mieti mitä sanovat... :kieh:

Sillä lausahduksella tarkoitetaan todennäköisesti vain hyvää vaikka se vähän kornilta hokemalta kuulostaakin. Nimittäin kaikkihan niin toivovat joka tapauksessa ja kaikki tietävät että jotain voi silti olla pielessä, eikä se muuta lapsen arvoa mihinkään. En tiedä , ihmiset ovat joskus hassuja.

Mua kans ärsyttää se että sanotaan kunhan on terve.Toki hyvää jos on tervee helpomalla pääse,mutta jokainen lapsi on kuitenkin rakas vaikka mitä olisi ja jos olisi hyvää että nyt osaataan hoita monet vaivat pois hyvin

Muistan tuon tunteen itsekin raskaanaollessa...että ympärillä studioyleisö odottaa innokkaasti täydellistä pakettia ja itseä kalvaa kaikenmaailman huolet. Mitäs jos päivittäisit äitisi toiveen tarkoittamaan ihan vain sitä, että saa sen lapsenlapsen syliinsä hengittävänä ja elollisena...eihän se "terve" ole sama kuin täydellinen eikä sairas sama kuin ei-toivottu.

Noista munuaisaltaista en tiedä, mutta ihan kun mulla olisi sellainen muistikuva että se ei olisi mikään ihan ihan paha juttu vaikka olisikin laajentuneet...muistaako joku paremmin tai tietääkö?

mä en ymmärrä mitä pahaa tossa on?jokainen kumminkin pohjimmiltaan toivoo sitä tervettä lasta :heart: ja vaikka sitä toivoo niin se ei tarkoita että muunlaiset lapset olisi maailman kaatava juttu...
jos mä vielä joskus tulen raskaaksi niin tietenkin toivon että lapsi on terve =)

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Siis kaikkihan varmaan toivoo, että lapsi on terve. Ja jos ei ole, niin sitten eletään siltä pohjalta.

Ymmärrän ap:ta samoja ajatuksia itsekin läpikäyneenä. Tottkai sitä toivoo lapselle terveyttä, mutta pitäisin sitä niin itsestäänselvyytenä etten tajua miksi sitä pitää hokea. Varsinkaan jos odottaja on itse ilmaissut ettei pidä kyseisestä hokemasta.

Muistan joskus aikanani miettineeni asiaa siitä näkökulmasta että entä jos odottaja tietää jo etukäteen että lapsi on jotenkin sairas tai vammainen, mutta ei halua tästä vielä julkisesti puhua. Miltä silloin tuntuu kuulla joka puolelta ettei millään muulla ole väliä, kunhan lapsi vain on terve. :/

Mä olen koulunkäyntiavustajana erittäin vaikeavammaisille lapsille ja täytyy sanoa että he ovat ihanimpia, positiivisimpia ja tunteikkaimpia lapsia mitä tiedän!!Vaikeita päiviä on paljon ja vanhempien tuska välillä käsinkosketeltavissa :( Kuinkahan moni näistä ihanista lapsista olisi jäänyt tulematta maailmaan jos ajatustapa olisi kaikilla "..kunhan se vaan on terve.."?

No ajattele asia näin päin: jos saisit valita lapsellesi yhden ominaisuuden, niin mikä se olisi? Eiköhän sitä terveyttä ensisijaisesti toivota. Eikä se ole vanhempien/sukulaisten takia, vaan siksi, että kaikki toivovat sille LAPSELLE kaikkea hyvää. Ja jos lapsi ei ole terve, niin harva kai ensisijaisesti itseään siinä säälii, vaan on surullinen lapsen puolesta, kun se sairaus kuitenkin aina tuo rajotteita elämää ja sitä kautta mahdollisesti surua/kipua lapselle. Down-lapsetkin ovat ihania ja monet voivat elää normaalia elämää. Mutta he esim. eivät voi saada lapsia, kyllä sitäkin varmaan moni vanhempi suree, sen oman lapsen puolesta. Ei sairaus tee vauvasta vähemmän arovakasta, päinvastoin, silloin sitä varmaan vaalii lastaan entistä enemmän, mutta ei siinä ole musta mitään ihmeellistä, että toivoo tervettä lasta. Ehkä äitiäsi pelottaa sinun ja tulevan lapsenlapsen puolesta ja siksi hokee tuota, tuskin hän ei-tervettä vauvaa mitenkään hylkisi. Toivottavasti teillä menee kaikki hyvin, olipa vauva sitten terve tai ei!

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Ymmärrän ap:ta samoja ajatuksia itsekin läpikäyneenä. Tottkai sitä toivoo lapselle terveyttä, mutta pitäisin sitä niin itsestäänselvyytenä etten tajua miksi sitä pitää hokea. Varsinkaan jos odottaja on itse ilmaissut ettei pidä kyseisestä hokemasta.

Muistan joskus aikanani miettineeni asiaa siitä näkökulmasta että entä jos odottaja tietää jo etukäteen että lapsi on jotenkin sairas tai vammainen, mutta ei halua tästä vielä julkisesti puhua. Miltä silloin tuntuu kuulla joka puolelta ettei millään muulla ole väliä, kunhan lapsi vain on terve. :/

No siinä tapauksessa ei voi oikein syyttää muita, jos ei halua puhua....siis ihmiset kuitenkin toivottelee tervettä lasta, kun eivät muutakaan osaa sanoa :whistle: niin no..

Alkuperäinen kirjoittaja TiuKu:
Mä olen koulunkäyntiavustajana erittäin vaikeavammaisille lapsille ja täytyy sanoa että he ovat ihanimpia, positiivisimpia ja tunteikkaimpia lapsia mitä tiedän!!Vaikeita päiviä on paljon ja vanhempien tuska välillä käsinkosketeltavissa :( Kuinkahan moni näistä ihanista lapsista olisi jäänyt tulematta maailmaan jos ajatustapa olisi kaikilla "..kunhan se vaan on terve.."?

Siis hetkinen...mä toivon tervettä lasta, mutta en käynyt esim. np-ultrassa. Me otetaan kaikki vastaan, mitä saadaa..mutta toivotaan silti tervettä lasta. :)

Mä olen 7:llä kuulla raskaana ja joka ikinen hetki toivon että lapsi on terve. Ei ole yhtä sekuntiakaan etten ajattele niin kun olen rauhassa. Nyttenkin ajattelen niin. Se on biologista huolta. Mä toivon lapsen parasta ja pelkään pahinta.

Luonto on rakentanut äidin olemaan huolissaan ja toivomaan parasta raskausaikana.

Mä en taas ymmärrä tuota toivetta ollenkaan niin, että vastakkain olisi "terve" ja "vammainen". Meidän vauvalla on munuaisaltaan laajentuma, ja tottakai toivon, että sitä ei olisi ollut vaan lapsi olisi terve! Kyse ei ole henkeä uhkaavasta sairaudesta, mutta silti. Mun mielestä vammainen lapsi ei välttämättä ole "epäterve".

Menipäs nyt oudoksi tää mun määritelmä, toivottavasti ymmärsitte! :)

Tottakai jokainen toivoo, että lapsi on terve. Mitään kipua, murhetta, huolta ja hankaluutta ei omalle lapselleen halua. Mutta jos ja kun näitä ongelmia kaikilla jossain vaiheessa tulee niin ei sitä rakkautta vähennä. :heart: Jokainen on yksilö ja tärkeä juuri sellaisena.

Onhan lehdissä välillä ollu juttua äideistä jotka tahalteen vammauttaa lastaan ettei lapsi lähde kotoota ja hylkää äitiä. Eli varmaan on ihmísiä jotka iloitsee sairaasta lapsesta :( tai siis lapsen sairaudesta....

---> en siis väheksy sairaita lapsia <---

Minulla ei ole vammaisia lapsia mitään vastaan, mutta miksi heitä aina sanotaan aurinkoisimmiksi ja positiivisemmiksi kuin ns. terveitä lapsia? Meidän naapurissa asuu down-poika jota ei Tiukun adjektiivit kuvaa yhtään, onko hän siis poikkeus vai onko tämä vaan ihmisten tapa kehua vammaisia lapsia?

Siis hetkinen...mä toivon tervettä lasta, mutta en käynyt esim. np-ultrassa. Me otetaan kaikki vastaan, mitä saadaa..mutta toivotaan silti tervettä lasta. :)

..ja juuri tämä asenne pitäskin olla.. :D

No joo joo, tottakai mäkin toivon että olis terve. Ja noista munuaisallashommista lääkäri sanoi, että jos ne oikeasti on laajentuneet niin korjaavat ennen syntymää kohdunsisäisesti ne eikä kuulema ole iso operaatio, vaikka kaikkihan tässä vaiheessa kuulostaa isolta... :|

Mutta mittojen mukaiset on kuulema, vauva on vaan niin eläväinen että viimeksi saivat katsottua vaan toisen munuaisen ja toista katsovat sit ensi kerralla.

Yhteistyössä