"Kunhan se vaan on terve"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hempu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oikeesti mua ärsyttää täälläset jutut kun joku valittaa TÄLLÄSISTÄ PIENISTÄ!!! Oisko se vittu ollut parempi että ois sanonut että ei oo väliä onko tyttö vai poika kunhan on sairas???

Ei varmasti mitään pahaa tarkoittanut tuolla sanonnalla toivoessaan TEILLE TERVETTÄ LASTA!!!
Toinen toivoo teille tervettä lasta ja sä oot naama norsun vitulla????!!!
Suomennettuna ja rautalangasta väänettynä tarkoitti kaikkea hyvää teille, eli ei sukupuolella väliä kunhan tulee teille se terve lapsi. Jotkut kuitenkin toivoo esim." tulis nyt se poika"- tyyliin..

Ja jos tulee sairas lapsi, niin se on surullinen asia, mutta siis HÄN toivookin TERVETTÄ lasta, mitä helvetin pahaa siinä on???

Sama juttu tämä, kun joku valittais että synttäreillä joku mummu toivotti epäonnea *byäääähhh* Mitä teeeeeeeeeeen??!!!

Sanonta "kunhan vain on terve" tarkoittaa mulle juuri sitä harrasta toivetta, että syntyvä lapsi olisi terve. Jos ei, niin sen tilanteen kanssa elettäisiin ja yritettäisiin helpottaa lapsen oloa. Mutta silti toiveeni on ollut terve lapsi, ihan lapsen takia. Lapsesta kun kasvaa aikuinen, jolla ei aina ole vanhempiaan apunaan.

Naapurin lapsi ei ole terve. Hän ei tule pärjäämään asuen yksin. Koskaan. Vanhempien suru ja huoli on todella painava ajatellen, että he eivät ehkä pitkään enää pysty hoitamaan lastaan kotonaan ja mitä sitten kun heitä ei enää ole?

Mun mielestäni toive terveestä lapsesta ei vähennä kenenkään ihmisen arvoa. Jokainen on tärkeä sellaisena kuin on.

mulla ei periaatteessa ole terveitä, vaik toisaalta onkin.kehittyvät ikäisiään hitaammin ja tutkitaan kokoajan. yhdellä lapsella kaiken muun lisäksi vielä allergiat ja silmäsairaus, eli puoliksi sokea. :|

voi jessus mistä asioista te vedätte herneitä nenään.. ei oo todellista..

itse ainakin toivon tervettä lasta sen takia, että lapsen oma elämä oli mahdollisimman helppoa ja tuskatonta, en sen takia että itse pääsisin helpommalla!
se, että toivoo lapsen olevan terve, ei tarkoita sitä ettei välittäisi lapsesta ihan yhtä lailla vaikka se olisi sairas tai vammainen!!
kyllä teidän pitää sit valittaa joka hemmetin asiasta! olisiko se hyvä että joku toivoisi lapsesi olevan sairas, eihän se mitään haittaisi ku tärkeä lapsi olisi joka tapauksessa???

jos näette sairaan ihmisen niin ettekö toivoisi sen olevan terve?? ja se ei ole sama asia kuin että pitäisi sitä ihmistä jotenki vähempiarvoisena??
serkkuni on kehitysvammainen ja rakastan häntä sydämeni pohjasta.. ei hän ole sen vähempiarvoisempi vaikka aikanaan raskausaikana ihmiset toivoivat lapsen olevan terve. ja terve hän onkin. vammaisuus ja sairas on kaks täysin eri asiaa

Ei ne huonoja vauvoja ne sairaat ole, mutta onhan se kaikin puolin parempi olla terve, ihan sen vauvankin kannalta. Eikö lapselleen toivo parasta ja terveys on maailman parasta. Esikoiseni on kroonisesti sairas, kuopusta odottaessani olin ihan hysteerinen. Mä en olisi jaksanut toista sairasta.

Voi myös miettiä mitä tarkoittaa "terve".
Minun lapseni syntyi pikkukeskosena ja siitä on jäänyt pieni vamma hänelle. Hän ei silti ole "sairas" vaan on ollut äärimmäisen terve lapsi koko elämänsä. Onhan sitä olemassa kaikenmaailman allergioita ja yliherkkyyksiä, adhd:tä ja muita keskittymis/toimimisongelmia, korvatulehduskierteitä ym. jotka ilmenevät kaikkea muuta kuin silloin kun lapsi "pisteytetään" syntymän jälkeen.
Itse koen päässeeni paljon, paljon helpommalla tytön pienen vamman kanssa (syntyi adgar-pisteillä 2/4) kuin ystäväni 10 pisteen vauvansa kanssa, jolla on allergioiden takia käytössä noin 5 ruoka-ainetta ja atooppiseen ihoon ei tunnu mikään rasva auttavan ja mahaongelmat+jatkuva kutina ym. vaikuttavat ihan kaikkeen; keskittymiseen, mielialaan ym.

Itse en myöskään ymmärrä kun sanotaan ettei muulla ole väliä kunhan lapsi on terve. Kannattaisi oikeasti miettiä mitä sillä tarkoittaa!
muutamalta tutulta olen kysynyt asiaa ja molemmat menivät ihan hiljaiseksi, eivätkä osanneet vastata.

Itse odotan nyt lasta. Joillekin olen sanonut, että kunpa tulisi vain yhtä ihana pakkaus kuin tuo esikoinenkin! Mitä niillä "erikoispiirteillä"; oli ne vammoja tai sairauksia, on merkitystä, jos lapsi vain on ihana?

Mun mielestäni on outoa jos joku ei oikeasti toivo tervettä lasta. Omaa vauvaa tutkittiin kun epäiltiin vakavaa sairautta mutta onneksi kyseessä oli väärä hälytys. Kyllä siinä vaiheessa kun tutkimuksia tehtiin ja lapsi silminnähden kärsi niin kyllä sitä toivoi koko sydämestään että kumpa olisi terve, millään muulla ei ollut merkitystä. En minä ainakaan halua että oma lapseni joutuisi kärsimään kipua tai mielipahaa jonkun vamman vuoksi kiusattuna.

Alkuperäinen kirjoittaja anniina:
Joskus vaan tuntuu ettei teille raskaana oleville voi sanoa YHTÄÄN MITÄÄN kun kaikesta otatte nokkiinne-sanoi niin tai näin ja jos ei sano mitään,niin sanotaan ettei sitäkään kiinnosta yhtään!OLE SITTEN TEIDÄN JA TEIDÄN HORMOONIENNE KANSSA...

Nyt osuit asian ytimeen, eli tumaan!!11 :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja palleriina:
Joskus vaan tuntuu ettei teille raskaana oleville voi sanoa YHTÄÄN MITÄÄN kun kaikesta otatte nokkiinne-sanoi niin tai näin ja jos ei sano mitään,niin sanotaan ettei sitäkään kiinnosta yhtään!OLE SITTEN TEIDÄN JA TEIDÄN HORMOONIENNE KANSSA...

Entäs jos käyttäis elekieltä tai viittomia.

Tottakai saa toivoa tervettä lasta! Mutta ei mielestäni tavalla "millään muulla ei ole väliä", koska silloinhan sillä lapsella ei ole väliä, jos on sairas.
Kauheasti saa sontaa niskaansa, jos sanoo toivovansa vaikka tyttöä. Kysellään että etkö sitten poikaa rakasta tai oletko pettynyt jos saat pojan. Tää tuntuu olevan "hyväksyttyä", mutta silti suurenosan mielestä saa sanoa "ihan sama onko tyttö tai poika, kunhan on terve". Nää sanonnat on kuitenkin loppupelissä samassa kategoriassa...
Eikai kukaan toivomalla toivo sairasta tai vammaista lasta, onhan se selvä. Mutta on oikeasti kyseenalaista sanoa, että millään muulla ei ole väliä, kunhan on terve. Silloinhan allekirjoittaa sen, että sillä on paljon väliä, jos lapsessa on jotain "vikaa".
Minä vastasin taannoin kysymykseen että ihan sama onko poika vai tyttö, mutta toivottavasti ei tule mitään suurempia ongelmia!

Ei tarkoita että olis millään tavalla huonompi!
Mutta ei kai kukaan tahdo mitään sairautta jo valmiiksi olevan? Tai mitään mikä vaikeuttaa elämistä ja olemista? Sairaan lapsen hoito kysyy myös paljon enemmän voimia vanhemmilta.

Kyllä minä ainakin olen aina tervettä lasta toivonut. Esikoinen sairastui jo vauvaikäisenä reumaan, eikä se kyllä mitään herkkua ollut/ole, vaan kysyy paljon jaksamista, voimia ja varojakin.

Mutta on varmasti raskasta kuunnella :hug: pyydä ettei hokis alati, vaikka sitä toivookin. Stressaahan tuollainen.

"Mutta kun kaikki ei ole terveitä, onko ne sitten huonoja vauvoja/lapsia tai jotain?"

No ei tietenkään. Turha tuota on koko ajan hokea että olisi nyt vain terve, mutta onhan se luonnollinen toive. Sairaus on kuitenkin surullinen asia ja sen kanssa pitää opetella elämään. Vai olisikohan äidilläsi vahva sukupuolitoive mielessään ja sen takia hokee (itselleenkin), että pääasia että on terve.. Ihan vain heittona.. ??

Alkuperäinen kirjoittaja palleriina:

On se noinkin :laugh:

Meidän vauvalla oli myös molemmin puoleinen munuaisallaslaajentuma ja kävimme kuukauden välein ultrassa. Laajentumat olivat vähän suuremmat, kuin teillä. Toinen munuaisallas oli 5mm ja toinen 7mm. Tilannetta seurattiin vauvan syntymään saakka ja pojan synnyttyä munuaiset ultrattiin ja seurantaa jatkettiin polikäynneillä. Häneltä otettiin tarvittavat virtsanäytteet, varjoainekuvauksessa ja ultrassa käytiin. Vti-estolääkitys oli ennen mictiota, sittemmin lopetettiin.

Vaiva ei ole vaikuttanut lapsen elämään millään tavalla, tosin äitiä stressasi odotusaikana huoli lapsen hyvinvoinnista.

Tiedän tunteen!! Mua ärsyttää eniten raskaana ollessani kuulla tuota hokemaa "kunhan se vaan on terve..." WTF??????? Tärkeä ja rakas on jokatapauksessa.

Oon vielä vanhustyössä, niin tuotahan kuulee päivittäin ja aina sisälläni kuohuu :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja helmi79:
Tiedän tunteen!! Mua ärsyttää eniten raskaana ollessani kuulla tuota hokemaa "kunhan se vaan on terve..." WTF??????? Tärkeä ja rakas on jokatapauksessa.

Oon vielä vanhustyössä, niin tuotahan kuulee päivittäin ja aina sisälläni kuohuu :headwall:

Hm, ehkä ihmiset haluavat vain olla ystävällisiä ja empaattisia, sanoa Jotain soittaakseen, että välittävät ja ovat "hengessä mukana". Mitä ihmettä sitä raskaanaolevalle sitten uskaltaisi sanoa?? Jos sanoo, että toivotaan, että kaikki menee hyvin, niin sekin varmaan ärsyttää jotakuta. Että kun jos kaikki ei menekään hyvin, niin onko se sitten huono asia. Hui hormonihirviöitä :kieh:

Minä olen saanut kolme tervettä vauvaa.
Silti yksi heistä sairastui 5v. vanhana vakavahkoon krooniseen sairauteen, kipuja, sairaalapäiviä, lääkitystä, fysioterapiaa jne. Eikä hänen arvonsa lapsena laskenut yhtään! Päinvastoin hän itse "oppii" iloitsemaan jäljellä olevasta terveydestään ja ymmärtää että ketään ei voi luokitella hyväksi/huonoksi fyysisten ominaisuuksien perusteella! Ja toisella lapsella epäilys päällä samasta sairaudesta...
Pointtini oli se että on elettävä päivä kerrallaan ja iloittava siitä hetkestä mitä eletään. Huominen voi olla ihan kamala tai sitten todella paljon parempi päivä!
Toivon sydämestäni teille kaikille hyvinvoivia vauvoja ja lapsia ja nuoria!!

mitä sitten oikein tarkoitatte tuolla "eihän millään muulla ole väliä, kunhan lapsi vaan on terve".

Eikö millään ole todellakaan enää väliä jos lapsi sattuu syntymään vammaisena? Itse pientä down-lasta läheltä seuranneena voin sanoa eettä todella monella asialla on väliä. On sillä missä kunnossa lapsi syntyy, pystyykö tämä itse syömään, kasvaako normaalisti, onko muita sairauksia, miten oppii asioita jne. Ei peli ole todellakaan pelattu vaikkei lapsi ihan terve olisikaan. Edessä voi silti olla hyvä ja antoisa elämä, millä todellakin on väliä.

ja toisaalta vaikka lapsi syntyisi terveenä, ei se tarkoita että kaikki menisi hyvin. Edessä voi olla paljon ongelmia ja vaikeuksia, kipeämpiäkin mitä tuollaisen ei-terveenä-syntyneen vauvan kanssa.

Minä itse toivon että jokainen vauva saisi elää mahdollisimman hyvän ja onnellisen elämän. Sen näen itse pääasiana tuon pelkän terveyden sijaan.

Yhteistyössä