KUNHAN SE LAPSI ON TERVE

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ette nyt oikeen hiffannu pointtia. POintti oli, että aina sanotaan kunhan olis terve. Mutta entäs jos sulla on joku sairaus, etkö ole silloin enää toivottu. Itse sairaana mietin, että miksi minunkaan pitäisi tämän terveempi olla? Minä en ole terve, mutta minulla on hyvä elämä, ja se on pääasia. Sen toivon lapsellenikin vaikka olisi sitten sairas tai erityislapsi. Kuulostaa edelleen sitlä, että erityiset tai sairaat eivät ole samassa kastissa muiden kanssa.

Mitä sitten pitäisi sanoa? Useimmat varmaan vaan sanoo sen kun ei muutakaan keksi koska vanhemmat ei joko tiedä tai kerro lapsen sukupuolta. Ja kuitenkin, useimmille se sairaskin lapsi on rakas ja oma. Luulenpa että monikin sairaan lapsen vanhempi haluaisi että se lapsi olisi terve ettei lapsi joutuisi siitä sairaudesta kärsimään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ette nyt oikeen hiffannu pointtia. POintti oli, että aina sanotaan kunhan olis terve. Mutta entäs jos sulla on joku sairaus, etkö ole silloin enää toivottu. Itse sairaana mietin, että miksi minunkaan pitäisi tämän terveempi olla? Minä en ole terve, mutta minulla on hyvä elämä, ja se on pääasia. Sen toivon lapsellenikin vaikka olisi sitten sairas tai erityislapsi. Kuulostaa edelleen sitlä, että erityiset tai sairaat eivät ole samassa kastissa muiden kanssa.

Kai sinäkin mieluummin olisit terve?
Ei kai kukaan lapselleen toivo kärsimyksiä ehdointahdoin. Ei siinä muusta kyse ole.

Kyllä minäkin toivon että lapsi syntyisi ja saisi elää elämäsä terveenä vaikka itse sairas olenkin. Jos lapsella on sairaus/vamma, sen kanssa on opittava elämää, ei alenna ihmisarvoa tai muutakaan mutta toiveessa on aina terveys ja luojaani kiitän ihanista terveistä lapsistani ja edelleen toivon tervettä lasta. :heart:

Siis tietenkään kukaan ei toivo sairasta tai vammaista lasta, mutta mitäs sitten jos sellainen tulee? Mitä ajattelee sellainen ihminen, joka on juuri muutama viikko sitten toivottanut minulle, että "kunhan lapsi on terve" kun sitten saa kuulla, että niin ei tosiaan ollutkaan? Ja kuinka vaikeaa sellaiselle ihmiselle onkaan kertoa, että syntyikin nyt vammainen lapsi. Eräs tuttuni sai vammaisen lapsen ja oli kovin pahoillaan siitä, ettei kukaan onnitellut. Kaiken sen hämmennyksen keskellä hän oli onnellinen, että oli saanut lapsen, vaikkakin erityisen, mutta silti ihan terveen. Ja lapsen ollessa kuuden viikon ikäinen minä olin ihka ainoa joka onnitteli. Toi "Kunhan se lapsi on terve"-kommentti/toivotus antaa vanhemmille itsellekiin sen lähtökohdan, että siinä on jotain väärää ja huonoa jos lapsi onkin vammainen. Kannatta muista, että on myös niitä jotka valitsevat lapsen synnyttämisen vaikka epäilys vammaisuudesta on olemassa. Ja niitä ihmisiä, jotka eivät edes halua millään lailla selvittää asiaa.

Näköjään ihan turha aloitus. Sairasko aina kärsii?? Minä olen sairas, mutta en ole päivääkään sairaudestani kärsinyt. Paremmasta en tiedä, en osaa kärsiä tai toivo sääliä. Kuulostaa siltä niinku minunkin pitäis toivoa että sairauteni katoaisi? Mihin sen pitäisi kadota, ei se minua haittaa. Eli voin hyvinkin olla onnellinen sairaanakin, siksi toivon lapsellenikin onnellisuutta ennenkaikkea.

Alkuperäinen kirjoittaja point:
The point: Sairaalla lapsella voi olla hyvä elämä, ja olla tosi onnellinen sairautensakin kanssa. Siksi älytöntä toivoa kunhan olis terve-lasta. Ei sen tarvi olla terve, kunhan elää onnellisen elämän ja hyvän elämän, oli se sitten pitkä tai lyhyt.

Sun mielestä sitten olis älykästä toivoa "Ei sen tarvi olla terve"-lasta..

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Siis tietenkään kukaan ei toivo sairasta tai vammaista lasta, mutta mitäs sitten jos sellainen tulee? Mitä ajattelee sellainen ihminen, joka on juuri muutama viikko sitten toivottanut minulle, että "kunhan lapsi on terve" kun sitten saa kuulla, että niin ei tosiaan ollutkaan? Ja kuinka vaikeaa sellaiselle ihmiselle onkaan kertoa, että syntyikin nyt vammainen lapsi. Eräs tuttuni sai vammaisen lapsen ja oli kovin pahoillaan siitä, ettei kukaan onnitellut. Kaiken sen hämmennyksen keskellä hän oli onnellinen, että oli saanut lapsen, vaikkakin erityisen, mutta silti ihan terveen. Ja lapsen ollessa kuuden viikon ikäinen minä olin ihka ainoa joka onnitteli. Toi "Kunhan se lapsi on terve"-kommentti/toivotus antaa vanhemmille itsellekiin sen lähtökohdan, että siinä on jotain väärää ja huonoa jos lapsi onkin vammainen. Kannatta muista, että on myös niitä jotka valitsevat lapsen synnyttämisen vaikka epäilys vammaisuudesta on olemassa. Ja niitä ihmisiä, jotka eivät edes halua millään lailla selvittää asiaa.

Voi kiitos tästä selvityksestä. Empä olisi osannut tätä näin hyvin selittää. Se lause koskettaa ja satuttaa siinä tilanteessa, kun joutuu tekemään oikeasti näitä valintoja.

Alkuperäinen kirjoittaja point:
The point: Sairaalla lapsella voi olla hyvä elämä, ja olla tosi onnellinen sairautensakin kanssa. Siksi älytöntä toivoa kunhan olis terve-lasta. Ei sen tarvi olla terve, kunhan elää onnellisen elämän ja hyvän elämän, oli se sitten pitkä tai lyhyt.

Ja hyvä pointti olikin. Olin kerran cp-vammaisen, 5-vuotiaan lapsen uintiavustaja. Tää lapsi sanoi mulle kerran; kyllä mä pystyn tehdä ihan mitä vaan vaikka mä oonkin cp-vammainen. Ja niin pystyikin.
:heart: Ihan samaa kuin muutkin lapset. Aikuiset kapeanäköiset ihmiset oli niitä, jotka tuli ihmettelemään, että miten hän voi muka harrastaa pyöräilyä, ratsastusta, karatea, uintia..

Voi ei! Kukaan ei ole kieltänyt sinua toivomasta tervettä lasta! Mutta että toisille laukoo saman, siitä oli kysymys. Kun kaikki ei voi saada terveitä lapsia, ja heille on tärkeintä että se lapsi tulee, sellaisena kuin on, sairauksineen kaikkineen.

Tää koko ketju ja se edellinen down-ketju on pelkkää saivartelua, hiusten halkomista ja omien poteroiden kaivuuta. Tahallaan ymmärretään väärin toisten mielipiteet ja väännellään tarkoitusperiä. Jokainen varmasti toivoo tervettä lasta, mutta ei se automaattisesti tee sairaista tai vammaisista ei-toivottuja.

Mä käsitän lauseen "kunhan olis terve" siten, että muut asiat (kuten sukupuoli) ovat toissijaisia siihen nähden, että lapsi saisi syntyä terveenä. Että viis muista asioista, kunhan olis terve. Ei siinä mun mielestäni mitenkään tule sellaista käsitystä, että jos se lapsi ei nyt sitten olekaan terve, niin sitä ei sitten halutakaan. Terveys on kuitenkin varmasti joka vanhemman ensisijainen toive, kun on lapsesta kyse. Ja jos lapsi todetaan sairaaksi, se on vanhemmille varmasti suurin mahdollinen järkytys (kuoleman jälkeen). Siksi ei ole mun mielestäni väärin sanoa, että kunhan olis terve. Siinä vaan halutaan vanhempien toiveen täyttyvän. Ja jos se ei täytykään, mietitään sitten asiat uudestaan.

Mä en nyt kai sitten tajua...mutta siis mä toivon että mun lapset pysyykin terveinä, koska se elämä on helpompaa lapselle niin. Mutta jos sairastuvat niin sitten eletään sen mukaan. Eikö kaikki toivo että lapset on terveitä ja että itsekin pysyy terveenä?

Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Kyllä mä toivoin tervettä lasta ensisijaisesti. Mitäs pahaa hei siinä on???? :o

Jokainen toivoo, sehän tässä jo tulikin selväksi. Luepa tuo BKM: n aiempi viesti ihan ajatuksella. Tässä on nyt kyse siitä että toivotellaan toiselle ihmiselle : niin ei haittaa mitä sukupuolta sun lapsi on, kunhan se vaan syntyy terveenä.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Siis tietenkään kukaan ei toivo sairasta tai vammaista lasta, mutta mitäs sitten jos sellainen tulee? Mitä ajattelee sellainen ihminen, joka on juuri muutama viikko sitten toivottanut minulle, että "kunhan lapsi on terve" kun sitten saa kuulla, että niin ei tosiaan ollutkaan?

No mä itse näen sen sellaisena kommenttina, nykyisin siis, että ihminen sanoo "kunhan on terve lapsi" vähän samaan tapaan, kun sanoisi että "aja varovasti, varo hirviä" tai "älä tipu kun kiipeilet puissa". Ei se tarkoita sitä, että jos menee ja ajaa hirvikolarin tai tippuu puusta, että muut ajattelisi että mitäs olit niin idiootti. Se että monet ei osaa puhua luontevasti vammaisen tai sairaan lapsen vanhemmalle, ei johdu siitä että se tilanne olisi jotenkin hävettävä, vaan siitä että on vaikea käsitellä niitä toisen tunteita ja omia tunteita, pelkoa ja surua ja epätietoisuutta.

Ei sitä sanota sillä ajatuksella, ainakaan useimmat, että vammainen tai sairas lapsi olisi jotenkin huonompi tai alempiarvoisempi, vaan ihan sillä että toivotaan että lapsi saisi olla mahdollisimman terve koska monet ajattelee niitä vastoinkäymisiä mitä tulee jos on vakavasti sairas tai vaikeasti vammainen. Se on toivotus, vähän kökkö, mutta toivotus kuitenkin, jonka viesti ei ole se että "älä missään nimessä tee vammaista tai sairasta lasta". Se on sellainen kömpelö toivotus sille, että kaikki menisi mahdollisimman hyvin, koska se on asia johon ei monestikaan voi itse mitenkään vaikuttaa tai valmistautua.

Kyllä mäkin silloin 4 vuotta sitten olisin suunnilleen voinut kuristaa sen ihmisen, joka minun edessäni sanoi, että kunhan hänen lapsensa vaan on terve, kun mun omani oli juuri sairaalassa saatuaan diagnoosin. Mutta kyllä mä kuitenkin olen vuosien aikana oppinut näkemään sen asian vähän toisessa valossa. Ainakin useimmiten.

No kyllä mäkin jouduin ekaa odottaessani törmäämään omiin ennakkoluuloihini kun kaikesta huolimatta huomasin toivovani täysin tervettä lasta. Sitten lapsi syntyi ja hups! olikin suuri todennäköisyys että joku vamma on. Siinä kohtaa oli sitten ihan sama että onko se pilkullinen vai raidallinen vai mikä, kunhan säilyy hengissä

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Kyllä mä toivoin tervettä lasta ensisijaisesti. Mitäs pahaa hei siinä on???? :o

Jokainen toivoo, sehän tässä jo tulikin selväksi. Luepa tuo BKM: n aiempi viesti ihan ajatuksella. Tässä on nyt kyse siitä että toivotellaan toiselle ihmiselle : niin ei haittaa mitä sukupuolta sun lapsi on, kunhan se vaan syntyy terveenä.

Ja mitä pahaa siinä oikeesti on? Jos toivoo toiselle tervettä lasta, se ei kuitenkaan tarkoita sitä että sen toivottajan mielestä se sairas lapsi olisi annettava pois koska on sairas.

Alkuperäinen kirjoittaja ONKO:
Onko se aina järkytys, että syntyy sairas lapsi???? EI meille vaan ollu. Siinä tuo meni muittenkin mukana.

No riippuuhan se nyt sairaudesta. Kyllä mulle se vaan oli aikamoinen järkytys, kun lapsi oli vakavasti sairas, ja olisi voinut kuolla. Ihmettelen perheitä, joissa tällaiset sairaudet ei olisi järkytys.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Mä en nyt kai sitten tajua...mutta siis mä toivon että mun lapset pysyykin terveinä, koska se elämä on helpompaa lapselle niin. Mutta jos sairastuvat niin sitten eletään sen mukaan. Eikö kaikki toivo että lapset on terveitä ja että itsekin pysyy terveenä?

Toivotteletko sä kaikille tapaamillesi odottajille ettet välitä onko hänen lapsensa tyttö vai poika, vaan haluat sen syntyvän terveenä. Saitko nyt paremmin kiinni ajatuksesta joka tässä aloituksessa piilee?

Yhteistyössä