"Kunhan se vaan on terve"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hempu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En lukenut koko ketjua läpi, joten voi tulla toistoa.

Mutta mä en ymmärrä, mitä pahaa tuossa sanonnassa on. Varmasti moni (ellei kaikki ) toivovat lapsilleen terveyttä. Ei se toive poista rakkautta tulevaan lapseen, vaikka lapsi sitten olisikin jollain tapaa sairas.

Kyllä mä ainakin toivon terveyttä esim. omille vanhemmilleni tai sisaruksilleni...eikä se tarkoita todellakaan sitä, että jos sattuvat sairastumaan vakavasti/vammautumaan, en enää rakastaisi heitä yhtä paljon kuin nyt.

Terveyden käsite on varmaan laaja. Mulle se tarkoittaa sitä, että ihminen selviytyy elämästä itsenäisesti. Se, että ihmisellä on jokin vamma, joka tekee hänestä erilaisen kuin keskimääräinen tallaaja, ei ole ylitsepääsemätöntä. Tosin sille, jolla se vamma on, asia ei ole merkityksetön ja aiheuttaa erilaisia ongelmia.

Ehkä pääkopan terveys on niitä tärkeimpiä ajatellen selviytymistä elämästä. Tietyllä lailla ajatukset on muovautuneet kun seurannut lähes eläkeikäisiä ihmisiä, joilla on täysi-ikäinen lapsi, joka ei tule selviytymään yksin.

Ketjua lukematta vastaan, että mulle ainakin on ollut ensisijaisen tärkeää, että lapset on terveitä.
Jos syntyisi sairas lapsi, niin sen asian kanssa olisi sitten vaan pakko oppia elämään, se olisi pakko hyväksyä, eikä se vähentäisi rakkauttani lasta kohtaan millään lailla. Mutta siltikin tottakai toivoisin, jos mahdollista, että se sairas lapsikin olisi terve.

Pääasia että on terve.
Jos ei ole, niin sitten suunnitellaan asiat sen mukaan.
Silti toivoin ensisijaisesti tervettä lasta. Kaikinpuolin tervettä.

Toivon yhä että lapseni säilyvät terveenä, vaikka aina on mahdollista että he vammautuvat tai sairastuvat. Se voi tapahtua myös syntymän jälkeisessä elämässä (:attn: ), silti toivon ettei niin käy.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Eikä sitä kaikki suinkaan pysty/halua kertoa läheisemmillekään ja heiltäkin tuota kuulee.

Mutta siis kaikenkaikkiaan pidän tuota jo niin kuluneena fraasina etten siksikään ymmärrä... Mutta toki ihmisillä on oikeus puhua mitä haluavat, täytyy vain yrittää olla kuuntelematta silloin jos ei jutut omaa korvaa miellytä. ;)

Mä jankkaan vielä.. että monilla tai varmaan kaikilla on tarve sanoa jotakin toiselle, ettei tulisi typerää vai vaikeaa hiljaista hetkeä. Ja varsinkin, jos on ns.puolituttu ihminen, niin se terve-jankkaus on ehkä helpointa sanoa..ja jos et sano mitään, niin toinen loukkaantuu.
Sama kun olet lapsen kanssa liikenteessä, kaikki puolitutut sanovat että onpa reipas poika tms. vaikka toinen makaisi levynä maassa ja karjuisi uhmaansa :whistle: :D

Mä nyt vielä kerran tähän..että kauheen syvällisesti jotkut analysoineet tuota lausahdusta..
Mä oon itekkin sanonut monesti raskauden aikana, että muulla ei oo väliä kunhan on terve..eli ei oo väliä onko poika vai tyttö, karvanenen vai karvaton, vihreä vai keltainen tms :D...
Mutta, jos niin sattuis käymään että lapsi olisi sairas tai vammainen, niin sitten olisi ja ihan yhtä rakas..

Mä oon sitä mieltä, että lapsi saa olla iso tai pieni, terve tai sairas, tyttö tai poika, tai ihan mitä vaan, kunhan on ELÄVÄ! Koska mikään ei oo niin varmaa kuin epävarma :ashamed: :snotty: .

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Ketjua lukematta vastaan, että mulle ainakin on ollut ensisijaisen tärkeää, että lapset on terveitä. Jos syntyisi sairas lapsi, niin sen asian kanssa olisi sitten vaan pakko oppia elämään, se olisi pakko hyväksyä, eikä se vähentäisi rakkauttani lasta kohtaan millään lailla. Mutta siltikin tottakai toivoisin, jos mahdollista, että se sairas lapsikin olisi terve.

Juuri näin. Sukupuolella ei ole väliä, rankalla synnytyksellä ei ole väliä, rankalla vauva-ajalla ei ole väliä jne. Eniten toivoo, että vauva olisi terve.

Ja juuri niin kuin moni sanoikin, totta kai sairastakin tai vammaista tms. lasta rakastaisi vähintään yhtä paljon kuin muitakin, mutta faktisesti sairaus tai vamma on surullinen asia, ei iloinen, onnellinen tai toivottava asia. Sen kanssa voi oppia elämään ja se voi opettaa paljon koko perheelle. Hyviäkin ja iloisiakin puolia löytyy elämästä sairaan tai vammaisenkin lapsen kanssa. Ja hänessä on joka tapaukessa omat erityisen ihanat puolensa.

Mutta kyllä sitä TOIVOO terveyttä kaikille läheisilleen ja erityisesti syntyvälle vauvalle.

no sairas vanhempi se ois jos ei tervettä lasta toivoisi.

En minä ainakaan koskaan toivoisi että lapseni olisi sairas ja joutuisi ravaamaan sairaalassa yhtenään tai ei voisi elää täysi painoista elämää.

jos sairaslapsi syntyy ei se kuitenkaan missään nimessä tarkoita että lapsi olisi huono tai ei toivottu. Lapsi on toivottu mutta ei sairaus.
Ja jos lapsi joutuu kuitenkin sairauden kanssa syntymään niin toki häntä autetaan niin paljonkun voidaan ja kyetään. Yhtä rakas hän on.

Mä en vaan osaa toivoa sairautta kellekkään ja ihmettelen niitä jotka hermostuu siitä kun toivoo tervettä lasta.
Kyllä se on normaalia että toivoo lapselle terveyttä!

Yhteistyössä