KUNHAN SE LAPSI ON TERVE

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Ja hyvä pointti olikin. Olin kerran cp-vammaisen, 5-vuotiaan lapsen uintiavustaja. Tää lapsi sanoi mulle kerran; kyllä mä pystyn tehdä ihan mitä vaan vaikka mä oonkin cp-vammainen. Ja niin pystyikin.

Mut eihän cp-vammainen ole sairas, vaan yleensä ihan terve siinä missä cp-vammatonkin.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Kyllä mä toivoin tervettä lasta ensisijaisesti. Mitäs pahaa hei siinä on???? :o

Jokainen toivoo, sehän tässä jo tulikin selväksi. Luepa tuo BKM: n aiempi viesti ihan ajatuksella. Tässä on nyt kyse siitä että toivotellaan toiselle ihmiselle : niin ei haittaa mitä sukupuolta sun lapsi on, kunhan se vaan syntyy terveenä.

No maalaisjärjellä hyvä ihminen toivoo toisillekin terveyttä!

Toivotteletko sä kaikille tapaamillesi odottajille ettet välitä onko hänen lapsensa tyttö vai poika, vaan haluat sen syntyvän terveenä. Saitko nyt paremmin kiinni ajatuksesta joka tässä aloituksessa piilee?

No en vissiin kaikille mutta jos tulee puhetta enemmän syntyvästä lapsesta ja vaikka niistä sukupuolista niin kyllä sitä saattaa sanoa että toivottavasti on terve lapsi tai vaikka että toivottavasti synnytys menee hyvin tai toivottavasti imetys onnistuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Kyllä mä toivoin tervettä lasta ensisijaisesti. Mitäs pahaa hei siinä on???? :o

Jokainen toivoo, sehän tässä jo tulikin selväksi. Luepa tuo BKM: n aiempi viesti ihan ajatuksella. Tässä on nyt kyse siitä että toivotellaan toiselle ihmiselle : niin ei haittaa mitä sukupuolta sun lapsi on, kunhan se vaan syntyy terveenä.

Ja mitä pahaa siinä oikeesti on? Jos toivoo toiselle tervettä lasta, se ei kuitenkaan tarkoita sitä että sen toivottajan mielestä se sairas lapsi olisi annettava pois koska on sairas.

Ei tarkoita mutta mun mielestä se on moukkamaista, koska useimmiten nämä toivottelijat on niitä hyvän päivän tuttuja jotka eivät muunmuassa tiedä mikä se lapsen terveydentila on. Ja tuossa tilanteessa kyseinen lause voi olla nyrkin isku vasten kasvoja, eikä tee mieli jäädä enempiä jutustelemaankaan.

Vähän sama kuin lapsettomia tökitään kyselemällä millä mallilla lapsentekohommat oikein on kun ei vieläkään kuulu..

Alkuperäinen kirjoittaja ONKO:
Onko se aina järkytys, että syntyy sairas lapsi???? EI meille vaan ollu. Siinä tuo meni muittenkin mukana.

Kyllä mä luulen, että se olisi järkytys suurimmalle osalle ihmisistä. Varsinkin, jos tilanne on uusi eli ei ole entuudestaan kokemuksia sairaasta lapsesta. Kyllähän siinä menee pasmat ihan sekaisin, kun alkaa miettiä, että miten tästä eteenpäin, miten tässä pärjätään, osataanko me hoitaa, miten tämä vaikuttaa lapsen elämänlaatuun, onko hengenvaarallinen vai pystyykö kuitenkin elämään suht normaalimittaisen elämän... Jos mulle olisi sanottu, että lapsi on vakavasti sairas, niin kyllä se olisi ollut mulle suuri järkytys. Ainahan sitä toivoo lapselleen parasta ja mun mielestä se, että lapsi on terve, on sille parasta. Jos lapsi ei ole terve, se ei ole hänelle silloin "parasta mahdollista".

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja point:
The point: Sairaalla lapsella voi olla hyvä elämä, ja olla tosi onnellinen sairautensakin kanssa. Siksi älytöntä toivoa kunhan olis terve-lasta. Ei sen tarvi olla terve, kunhan elää onnellisen elämän ja hyvän elämän, oli se sitten pitkä tai lyhyt.

Sun mielestä sitten olis älykästä toivoa "Ei sen tarvi olla terve"-lasta..

Toipa oliskin vasta metka sanonta...

ja lähinnähän kyse on siitä, että se on vain sanonta, jolla perimmäisessä tarkoituksessa toivotetaan onnea tulevalle. Ei sen kummempaa.

Toivottavasti imetys onnistuu??? ELä hyvä ihminen sellasta toivottele. Entäs jos ei ole imettäjätyyppiä, eikä aijo imettää? Ja jos se ei sit oikeesti onnistu, ni sillä äidillä on ikuisesti lauseesi takaraivossaan, jotta eipä onnannu ei.

Alkuperäinen kirjoittaja jiihaa:
Toivottavasti imetys onnistuu??? ELä hyvä ihminen sellasta toivottele. Entäs jos ei ole imettäjätyyppiä, eikä aijo imettää? Ja jos se ei sit oikeesti onnistu, ni sillä äidillä on ikuisesti lauseesi takaraivossaan, jotta eipä onnannu ei.

No ehkä on ollut muutenkin puhetta imetyksestä ja ehkä odottava äiti on sanonut että haluaa imettää. Silloin pitää varmasti olla hiljaa, eikä ainakaan kertoa mitään vinkkejä.

Mä en koskaan toivota kellekään, että toivottavasti lapsi on terve. Mä yleensä sanon, että onnea matkaan. Sukupuoliasioista en puhu mitään, paitsi että joltain erittäin tutulta voin kysyä, että ovatko he itse tietoisia, kumpi sieltä tulee.

ja lähinnähän kyse on siitä, että se on vain sanonta, jolla perimmäisessä tarkoituksessa toivotetaan onnea tulevalle. Ei sen kummempaa.

näinpä. älkää nyt ihan oikeasti vetäkö herneitä nenään ihan joka asiasta :snotty: menee elämä hankalaksi kun niin tekee

Alkuperäinen kirjoittaja :
Tuli tuosta down-lapsi ketjusta mieleen aloittaa tällainen uusi aloitus.

ELi silloin kun odotimme ensimmäistä lastamme, kaikki kysyi, tiedätkö onko tyttö vai poika. Niin sanoin tietäväni. Tiesimme siksi, koska itselläni on periytyvä sairaus ja siksi tutkittiin lapselta mahdollista sairautta myös, siksi tiesimme jo alusta sukupuolen.
Tässä vaiheessa kuitenkin lähes poikkeuksetta sanottiin. No, mitäs väliä sillä on, kunhan olis terve. Minua vaan pistää vihaksi tuo lause.. Kunhan vain olis terve?
Miksi lapsen on oltava terve? Eli toivooko silti kaikki vain tervettä lasta? Eikö sairas lapsi, vaikka sit erityislapsi mistä tämäkin ketju sai alkunsa, niin voi olla onnellinen? Eikö sairas lapsi saa syntyä?
EIkö ole tärkeämpää että lapsi saa arvoisensa elämän, vanhemmat toivomansa rakkaan lapsen, oli se sitten terve tai sairas. Minusta on tärkeämpää, että lapsi on onnellinen, oli se sitten terve tai sairas.

Ai miksi lapsen pitäisi olla terve!?! Niin järjetön kysymys, etten viitsi edes vastata! Minä ymmärrän ihan täysin, että vammaista lasta rakastetaan ihan yhtälailla kuin tervettä lasta, mutta en voi uskoa, että kukaan äiti ei muka toivoisi, että lapsi on terve! Itse toivoin joka päivä raskaana ollessani, että lapsi syntyy terveenä ja yhä joka päivä toivon, ettei rakkaalle lapselleni koskaan käy mitään pahaa. Ja ei, en tarkoita että esim. down olisi jotenkin hirveä kohtalo ja että down-lapset olisivat jotenkin säälittäviä tai huonompiarvoisia. En vaan usko, että kehitysvamma tekee kenenkään elämästä parempaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Mä en koskaan toivota kellekään, että toivottavasti lapsi on terve. Mä yleensä sanon, että onnea matkaan. Sukupuoliasioista en puhu mitään, paitsi että joltain erittäin tutulta voin kysyä, että ovatko he itse tietoisia, kumpi sieltä tulee.

En mäkään ole muistaakseni sellaista sanonut, vaikka sitä toivonkin tietysti jokaiselle. Mut itse kuulin tota varsinkin vähän varttuneemmilta. Eikä mua haitannut yhtään jos joku halusi hyvää mulle ja lapselleni.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:

näinpä. älkää nyt ihan oikeasti vetäkö herneitä nenään ihan joka asiasta :snotty: menee elämä hankalaksi kun niin tekee

En mä ainakaan vedä. Mä mietin joskus liikaakin mitä suustani päästän mutta oon huomannut ettei se aina ihan huono juttu olekaan.

Yhtä en ymmärrä, miksei joskus jääräpäisimmätkin väittelijät voi hetkeä miettiä mistä on kyse ja miltä se ihan todella voi toisesta tuntua?

Minusta tuolla sanonnalla tarkoitetaan sitä, että terveys on sukupuolta tärkeämpi juttu. Ei sitä sen syvällisemmin edes kannata miettiä. Minkä asian vaan voi kääntää miten vaan.

Mä en usko, että joillakin sairailla lapsilla on mahdollisuutta edes kokea onnellisuutta esim kipujen takia. pitää ajatella lastakin onko mitään järkeä synnyttää häntä muutaman elinvuoden takia, tuntuu että siitä jää vielä pahempi olo ja suru kun on ehtinyt kiintyä :o tottakai minäkin jos sairaan lapsen saisin, rakastaisin sitä lujaa, mutta silti kaikesta huolimatta toivon tervettä ihan lapsenkin takia, en pelkästään oman jaksamisen kannalta. kun esikoista odotin, meille selvisi ekassa ultrassa et lapsella on joku poikkeama. oli mahdollisuus et ois voinut menehtyä jo raskausaikana mahaani mutta lääkäri sitten imi neulalla mun mahan läpi sen poikkeaman pois joka paljastui kystaksi. se oli siis lapsen omassa mahassa, n2-3kertaa isompi kuin sikiö itse joten painoi sisäelimiä ja näin uhkasi tappaa lapsen.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Minusta tuolla sanonnalla tarkoitetaan sitä, että terveys on sukupuolta tärkeämpi juttu. Ei sitä sen syvällisemmin edes kannata miettiä. Minkä asian vaan voi kääntää miten vaan.

Ei kannata mutta jos sen lapsen terveys on jo vaakalaudalla, kyseinen kommentti on silloin todella tahditon. Joten kun toivottelija ei tiedä asioiden todellista laitaa, eikö olisi parempi vain toivottaa onnea?

Yhtä en ymmärrä, miksei joskus jääräpäisimmätkin väittelijät voi hetkeä miettiä mistä on kyse ja miltä se ihan todella voi toisesta tuntua?

Noh, minä olen sekä ollut siinä tilanteessa että olen kokenut tuollaisen lausahduksen iskuna vasten kasvoja, ja sitten ihan oman henkilökohtaisen... sanotaan nyt vaikka sitten kasvun kautta siinä tilanteessa, että oon oppinut ymmärtämään sen, että suurin osa näistä ihmisistä ei tarkoita sillä mitään pahaa, vaikka se on ehkä usein sanottu vähän kömpelöllä tavalla.

Mä en itse sanoisi niin, jos en tietäisi toisen tilannetta, koska jos toinen on itse kriisivaiheessa eikä ole asioita käsitellyt, niin se tuntuu pahalta ja ala-arvoiselta loukkaukselta. Mutta tavallaan, onhan se vähän tekopyhää itse vaatia muilta ymmärrystä jos ei itsekään sitä pysty antamaan. On se ihan ymmärrettävää, että kriisin keskellä ei jaksaa ymmärtää muita, mutta voisihan sen aina koittaa kuitenkin muistaa, että a) muiden sanat ei merkitse mitään sen lapsen itsearvolle ja b) useimmiten asiat sanotaan kömpelyyttään, ei ilkeyttään c) usein niillä ihmisillä ei ole mitään kokemusta vastaavista tilanteista, eikä sitä kokemusta voi saada jos ei niille kerro miltä se tuntuu.

Ei kannata mutta jos sen lapsen terveys on jo vaakalaudalla, kyseinen kommentti on silloin todella tahditon. Joten kun toivottelija ei tiedä asioiden todellista laitaa, eikö olisi parempi vain toivottaa onnea?

Ja kohta kukaan ei uskalla sanoa kenellekään mitään, kun pitää miettiä että entä jos... Entäs jos lapsi ei ole toivottu, voiko toivottaa onneakaan...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kuka nyt on väittäny että kehitysvammaisen elämä olis parempaa?? Voi luoja, lukekaa näitä viestejä tai olkaa hiljaa!

No kun en vaan tajua, että mitä PAHAA siinä terveen lapsen toivomisessa/toivottelussa on! Esim. kaverillani on lapsi, jolla on aika lievä suulakihalkio. Aina kun menevät tarkastukseen, jossa seurataan mm. puheen ja hampaiden kehitystä, toivottelen kaverille, että toivottavasti kaikki on ok ja kehitys etenee toivotulla tavalla. Eikö niinkään saisi tehdä?

voihan venäjä!!mulla kyllä pistää vihaksi taas nykyisin,jotta miksei sais sanoa "kunhan olis terve" :headwall:
yhden lapsen sairaalassa olo koko pienen ikänsä seuranneena,taistelua sivusta voimattomana seurannut ja vielä lopuksi hautaan saattanut.

KYLLÄ...kunhan vaan lapsi olisi terve |O :hug: :'(

Alkuperäinen kirjoittaja miikuli:
voihan venäjä!!mulla kyllä pistää vihaksi taas nykyisin,jotta miksei sais sanoa "kunhan olis terve" :headwall:
yhden lapsen sairaalassa olo koko pienen ikänsä seuranneena,taistelua sivusta voimattomana seurannut ja vielä lopuksi hautaan saattanut.

:hug: :hug:

ja moiks, suakin näkee palstalla :)

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:

Noh, minä olen sekä ollut siinä tilanteessa että olen kokenut tuollaisen lausahduksen iskuna vasten kasvoja, ja sitten ihan oman henkilökohtaisen... sanotaan nyt vaikka sitten kasvun kautta siinä tilanteessa, että oon oppinut ymmärtämään sen, että suurin osa näistä ihmisistä ei tarkoita sillä mitään pahaa, vaikka se on ehkä usein sanottu vähän kömpelöllä tavalla.

Mä en itse sanoisi niin, jos en tietäisi toisen tilannetta, koska jos toinen on itse kriisivaiheessa eikä ole asioita käsitellyt, niin se tuntuu pahalta ja ala-arvoiselta loukkaukselta. Mutta tavallaan, onhan se vähän tekopyhää itse vaatia muilta ymmärrystä jos ei itsekään sitä pysty antamaan. On se ihan ymmärrettävää, että kriisin keskellä ei jaksaa ymmärtää muita, mutta voisihan sen aina koittaa kuitenkin muistaa, että a) muiden sanat ei merkitse mitään sen lapsen itsearvolle ja b) useimmiten asiat sanotaan kömpelyyttään, ei ilkeyttään c) usein niillä ihmisillä ei ole mitään kokemusta vastaavista tilanteista, eikä sitä kokemusta voi saada jos ei niille kerro miltä se tuntuu.

Fiksusti kirjoitettu. Harva onnistuu vaikuttamaan mua viesteillään yhtä hyvin, huomaa ettei kaikki asiat ole pyörineet oman napasi ympärillä elämässäsi.. :)

Ja kohta kukaan ei uskalla sanoa kenellekään mitään, kun pitää miettiä että entä jos... Entäs jos lapsi ei ole toivottu, voiko toivottaa onneakaan...

Niinpä, taisin jossain vaiheessa jo sanoakin että mä itse mietin liikaa mitä sanon. Mä en yleensä kommentoi kenenkään asioita ennen kuin ne otetaan puheeksi asianosaisen aloitteesta. Hölmöä ehkä mutta enpähän tungettele, enkä utele tai vahingossa loukkaa. Ystävät joiden kanssa voi avoimesti puhella mistä vaan, on mielestäni eri asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja miikuli:

:hug: :hug:

ja moiks, suakin näkee palstalla :)

moikkis vaan sullekkin.näin iltamyöhäsellä yleensä pääsen piipahtamaan.tänään käytiin HKIsä messuilla ja olis niin kiva ollut käydä osastolla,mut toi likka niin räkänen,kun on korvatulehdus.tai tiistaina sai jo lääkityksen...

Yhteistyössä