Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Yhtä en ymmärrä, miksei joskus jääräpäisimmätkin väittelijät voi hetkeä miettiä mistä on kyse ja miltä se ihan todella voi toisesta tuntua?
Noh, minä olen sekä ollut siinä tilanteessa että olen kokenut tuollaisen lausahduksen iskuna vasten kasvoja, ja sitten ihan oman henkilökohtaisen... sanotaan nyt vaikka sitten kasvun kautta siinä tilanteessa, että oon oppinut ymmärtämään sen, että suurin osa näistä ihmisistä ei tarkoita sillä mitään pahaa, vaikka se on ehkä usein sanottu vähän kömpelöllä tavalla.
Mä en itse sanoisi niin, jos en tietäisi toisen tilannetta, koska jos toinen on itse kriisivaiheessa eikä ole asioita käsitellyt, niin se tuntuu pahalta ja ala-arvoiselta loukkaukselta. Mutta tavallaan, onhan se vähän tekopyhää itse vaatia muilta ymmärrystä jos ei itsekään sitä pysty antamaan. On se ihan ymmärrettävää, että kriisin keskellä ei jaksaa ymmärtää muita, mutta voisihan sen aina koittaa kuitenkin muistaa, että a) muiden sanat ei merkitse mitään sen lapsen itsearvolle ja b) useimmiten asiat sanotaan kömpelyyttään, ei ilkeyttään c) usein niillä ihmisillä ei ole mitään kokemusta vastaavista tilanteista, eikä sitä kokemusta voi saada jos ei niille kerro miltä se tuntuu.