Kun toisen ihmisen todellisuus on suppeampi ja mittapuut erilaiset kuin itsellä

vierailija
Jaksaisiko joku pohtia tätä? :)

Joskus vaan tiedostaa sen että oma tai toisen käsitys asioista ei ole kokonainen, riittävä.
Esim.joku voi sanoa olevansa hyvä työntekijä koska puurtaa ahkerasti sorvinsa ääressä mutta jättää työnteosta yhden osa-alueen pois eli kahvitaukojuttelut muiden työntekijöiden kanssa (siis silloinkin kun ei ole kiireinen).

Tai joku voi kehua olevansa hyvä isä tai äiti kun vie hoploppiin tenavat usein ja rakentelevat legoilla ja pelaavat pelejä, mutta ei vie metsäretkille, uimarantaan tai ota mukaan pihatöihin.

Tai joku joka sanoo että kaikki jotka kritisoivat häntä, ovat vain kateellisia (yleensä ne muut eivät todellakaan ole sitä). Kateuskortti tulee usein ihmiseltä joka ei näe kaikkea yhtä laajasti kuin muut. Olen sen käyttöön aikaisemmin itsekin sortunut mutta huomannut että voi räkä, ei nuo muut olekaan kateellisia. :D

Onko se suppeammin ajatteleva ihmisenä riittävä (kristillisessä mielessä on, mutta kysynkin nyt yleistä näkökulmaa)? Riittääkö hän muille?
Mä olen joutunut laajentamaan käsityksiäni paljon. Olen pitänyt itseäni hyvänä työntekijänä, vaimona ja äitinä mutta en ole ollut sitä. :whistle:
Ihmisen käyttäytyminen on moniulotteisempaa ja sen alle jää paljon ajatuksia ja totuuksia, mitä toiset ihmiset eivät näe.
Elämässä ei ole yhtä totuutta, eli ei voi vetää tiukkaa johtopäätöstä, että parempi vanhempi vie lapsiaan uimarannalle kuin toinen vie "vain" Hoploppiin.
Suppeampi ulostulo ei tarkoita sitä automaattisesti, että ajattelu olisi suppeampaa. Se voi olla merkki siitäkin, että ei tahdo vaikkapa sinulle kaikkea kertoa. (miksi joku ei tule kahvituunnille..?).
Jotkut ihmiset ovat hyvin kärkkäitä kertomaan yhden ainoan totuuden kaikesta elämisestä, eikä siihen paljoa muilla ole sanomista. Kuka haluaa ottaa sellaiselta palautetta vastaan tekemisistään tai elämästään?

Suppeammin ajatteleva(mitä itse kokee ajattelevansa) on todennäköisesti riittävä muille ihmisille. Riippuu varmaan täysin sen toisen käyttäytymisestä muuten, haluaako tällaisen kanssa olla vaikkapa tekemisissä. Esimerkiksi jos suppeasti ajatteleva vaikka lyö kaiken maailman pahan yhteen koriin ja syyllistää yhtä tahoa kaikesta, voi se olla raskasta kuuntelijalle.
 
vierailija
Mun työpaikallani ollaan jatkuvasti tekemisissä kollegojen kanssa sosiaalisessa vuorovaikutuksessa enkä koe näitä tilanteita millään tavalla ahdistaviksi. En vaan koe tarpeelliseksi kokoontua kahvihuoneeseen juoruamaan, en halua kertoa yksityiselämästäni eikä mua juurikaan kiinnosta kollegojen menkat, lapset eikä koirat.
---- näin olen toiminut koko pian 20-vuotisen työurani ajan ja näin aion toimia jatkossakin.
Sinäkö kasvihuoneessa? Kai tiesit tuon ennestään?
https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/jihadistia-eivat-odotakaan-paratiisissa-neitsyet-vaan-valkoiset-rypaleet/
 
vierailija
"The ancestral plants of Vitis vinifera L. (grapevine) are thought to have produced red/black coloured berries (Slinkard and Singleton 1984). Most white grape cultivars arose from a single red-berried parent by the accumulation of different mutations in two adjacent MYB genes encoding similar transcription factors, resulting in a white skin allele, followed by sexual propagation (Walker et al., submitted). Since both MYBs are functional, both must be inactivated to produce white grapes"
Siinäkö se käännöskummitus on?
 
r0s
Vieläkin pitää miettiä, miten todellisuus voi olla "suppea". Se on joko oikeaa tai väärää, siis todellista tai mielikuvitusta, mutta ei mitään siltä väliltä(y)
Tosi.

Se joka näkee "maailman" kaupunkeineen ja tietää miltä tuoksuu Italiassa ja muistaa miltä Detroit kuulostaa ja tietää miten melkein kaikki rintiskoiden hakaset aukeavat ei välttämättä ymmärrä miten norssia nousee tiettyinä päivinä keväällä tai miltä nuoskalumi kuulostaa huopatossun alla.

Tai sit tietää. Meitä on erilaisia.
 
vierailija
[QUOTE="vieraana";30300879]Eli jos ihminen arvostaa erilaisia asioita kuin sinä, hän on väärässä?

Siitähän tossa on kyse että eri ihmisillä on erilaisia näkemyksiä ja välttämättä se sinun näkökulmasi ei ole sen parempi. Tuon toisen ihmisen mielestä joka ei kahvitauoille osallistu voi olla kyse vaikkapa siitä että hän kokee ne juoruiluksi ja panetteluksi.
Kukaan ei mainitse sitä, että kahvitauolla täytys syödä ne eväätkin ja pureskella kunnolla? Haluaako siihen niitä katseita, miksi ei syö pullaa tai jotain vastaavaa?
Karppaus ja suolistosairaudet - karppaus.info :: keskustelufoorumi[/QUOTE]
Tämänkö takia näitä ei saa nostella uudelleen?
 
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta kun oma ikä alkaa nyt kolkutella kuuttakymppiä, yhden asian olen elämästä oivaltanut: riittävän hyvä on riittävästi. Muihin vertaaminen on aika turhaa. Aina on joku, joka on parempi jossain kuin sinä, ja aina on joku, joka on huonompi jossain kuin sinä. Tärkeintä on, että on kutakuinkin tyytyväinen ja sinut itsensä kanssa.

P.S. Etätyö on ihanaa, saa syödä ja kahvitella ihan yksin tuntematta itseään surkeaksi työntekijäksi...tai no kissat ja koira seurana.
 
vierailija
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta kun oma ikä alkaa nyt kolkutella kuuttakymppiä, yhden asian olen elämästä oivaltanut: riittävän hyvä on riittävästi. Muihin vertaaminen on aika turhaa. Aina on joku, joka on parempi jossain kuin sinä, ja aina on joku, joka on huonompi jossain kuin sinä. Tärkeintä on, että on kutakuinkin tyytyväinen ja sinut itsensä kanssa.

P.S. Etätyö on ihanaa, saa syödä ja kahvitella ihan yksin tuntematta itseään surkeaksi työntekijäksi...tai no kissat ja koira seurana.
Ja olet vielä viisaskin(y)
 
vierailija
👌
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta kun oma ikä alkaa nyt kolkutella kuuttakymppiä, yhden asian olen elämästä oivaltanut: riittävän hyvä on riittävästi. Muihin vertaaminen on aika turhaa. Aina on joku, joka on parempi jossain kuin sinä, ja aina on joku, joka on huonompi jossain kuin sinä. Tärkeintä on, että on kutakuinkin tyytyväinen ja sinut itsensä kanssa.

P.S. Etätyö on ihanaa, saa syödä ja kahvitella ihan yksin tuntematta itseään surkeaksi työntekijäksi...tai no kissat ja koira seurana.
 

Yhteistyössä