Kun toisen ihmisen todellisuus on suppeampi ja mittapuut erilaiset kuin itsellä

vildu
Tiedostan hyvin ihmisten erilaisuuden ja erilaiset mittapuut. Olen itse ehkä se outolintu. Työpaikalla itseisarvokseni riittää se työpanos mutta juttu lentää myös jos siltä tuntuu. Liikaa en halua jakaa itsestäni töissä. Äitinä olen teoriassa hyvä, maailman paras mutta käytäntö tulee perässä...
 
viera.s
[QUOTE="hmh";30300918]Ai SIKSIKÖ kanalauma niin tunnollisesti kaakattaa siellä kahvihuoneessa useita kertoja päivässä??[/QUOTE]

Ei kun kaakatus on keskeinen osa sosiaalisen alan työstä. Työntekijän todellisuusskuva on häiriintynyt jos hän ei tajua tätä.
 
"hmh"
Ei kun kaakatus on keskeinen osa sosiaalisen alan työstä. Työntekijän todellisuusskuva on häiriintynyt jos hän ei tajua tätä.
:(

Olenkin aika häiriintynyt.

Joskus sitä kyllä toivoisi että ne hoitajat tekisivät ne hommat edes jotka heidän hommiin kuuluu eikä itse tarttis juosta potilaan tapaamisen aikana taas hakemassa sitä ja tätä. Mutta se on sitä mun häiriintyneisyyttäni se, kun en tajunnut että kahvihuoneessa koiranpennuista ja kesälomista kaakatus on se keskeisin osa...
 
[QUOTE="hmh";30300955]:(

Olenkin aika häiriintynyt.

Joskus sitä kyllä toivoisi että ne hoitajat tekisivät ne hommat edes jotka heidän hommiin kuuluu eikä itse tarttis juosta potilaan tapaamisen aikana taas hakemassa sitä ja tätä. Mutta se on sitä mun häiriintyneisyyttäni se, kun en tajunnut että kahvihuoneessa koiranpennuista ja kesälomista kaakatus on se keskeisin osa...[/QUOTE]

Jossaki paikas ehkä noin, mutta älä luule että joka paikas on. Kyllä omalla työpaikalla joutuu usein joku hoitajista keskeyttämään taukonsa kun asukas tarvittee apua tai omainen tulee jotaki kysymään. Mutta jotkut tuntuu olevan sitä, että ei hoitajilla tarvitte mitää taukoja olla...
 
Tosi hyvä aihe.

Poikaystävän kanssa monestikin tuntuu, että hän näkee kyllä asiat ihan eri todellisuudesta, Riidan jälkeen hän monesti sanoo "olen minä hyvä poikaystävä. Olen maisterismies" Vaikka sillä koulutuksella on mulle vähiten väliä ja ongelmat ihan muussa :/

Se vaan pitää hyväksyä, että ihmisillä on omat "lasit" miten tätä elämää katsoo... Naisena sitä toivoisi kumppanilta eri asioita, mitä mies taas pitää tärkeänä tarjota. Ystävyydessä naisten kesken kaikki on helpompaa<3
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
"hmh"
Jossaki paikas ehkä noin, mutta älä luule että joka paikas on. Kyllä omalla työpaikalla joutuu usein joku hoitajista keskeyttämään taukonsa kun asukas tarvittee apua tai omainen tulee jotaki kysymään. Mutta jotkut tuntuu olevan sitä, että ei hoitajilla tarvitte mitää taukoja olla...
No meidän työpaikalla taukoja niillä näyttää kyllä olevan aika lailla.

En tiedä heidän työehtosopimustaan, mutta olen iloinen että mun ei tarvitse istua siellä kahvihuoneessa niin paljon. Ei mun korvat kestäis...
 
noh poikkeuksia
Tosi hyvä aihe.

Poikaystävän kanssa monestikin tuntuu, että hän näkee kyllä asiat ihan eri todellisuudesta, Riidan jälkeen hän monesti sanoo "olen minä hyvä poikaystävä. Olen maisterismies" Vaikka sillä koulutuksella on mulle vähiten väliä ja ongelmat ihan muussa :/

Se vaan pitää hyväksyä, että ihmisillä on omat "lasit" miten tätä elämää katsoo... Naisena sitä toivoisi kumppanilta eri asioita, mitä mies taas pitää tärkeänä tarjota. Ystävyydessä naisten kesken kaikki on helpompaa<3
kameolentin lasit tai pystyvät olemaan peileinä toisten seurassa sulavasti omaa itseä unohtamatta :) yks kyssäri kun kuullostaa omituiselle sanooko joku mies oikeesti et olen hyvä kun olen paperilla hyvä? vai sarkasmia? :)
 
ruustinna
[QUOTE="vieraana";30300879]Eli jos ihminen arvostaa erilaisia asioita kuin sinä, hän on väärässä?

Siitähän tossa on kyse että eri ihmisillä on erilaisia näkemyksiä ja välttämättä se sinun näkökulmasi ei ole sen parempi. Tuon toisen ihmisen mielestä joka ei kahvitauoille osallistu voi olla kyse vaikkapa siitä että hän kokee ne juoruiluksi ja panetteluksi.[/QUOTE]

Kukaan ei mainitse sitä, että kahvitauolla täytys syödä ne eväätkin ja pureskella kunnolla? Haluaako siihen niitä katseita, miksi ei syö pullaa tai jotain vastaavaa?
Karppaus ja suolistosairaudet - karppaus.info :: keskustelufoorumi
 
"hmh"
Mä en ikinä kestäis tuota kommenttia "olen minä hyvä poikaystävä, olen maisterismies" - en edes läpällä. Niin pöljä...

(sitä mun rajoittuneisuutta varmaan tämäkin)
 
Ei kun kaakatus on keskeinen osa sosiaalisen alan työstä. Työntekijän todellisuusskuva on häiriintynyt jos hän ei tajua tätä.
Tuo kaakatus on olennainen osa minkä tahansa alan työstä. Varmaan kaikista naisvaltaisista työpaikoista löytyy se, joka kertoo joka ikisen pimppinsä poimun ja menkkaoireet, lapsista ja lemmikeistä puhumattakaan. "Mä tuun huomenna myöhemmin, meen aamulla lääkäriin kun mulla on hiivaa"- tyylisesti
 
[QUOTE="hmh";30300980]Mä en ikinä kestäis tuota kommenttia "olen minä hyvä poikaystävä, olen maisterismies" - en edes läpällä. Niin pöljä...

(sitä mun rajoittuneisuutta varmaan tämäkin)[/QUOTE]

Samat ajatukset mulla. Kyllä kaipaas tuollaanen mies pientä palautusta maanpinnalle.
 
Tosi hyvä aihe.

Poikaystävän kanssa monestikin tuntuu, että hän näkee kyllä asiat ihan eri todellisuudesta, Riidan jälkeen hän monesti sanoo "olen minä hyvä poikaystävä. Olen maisterismies" Vaikka sillä koulutuksella on mulle vähiten väliä ja ongelmat ihan muussa :/

Se vaan pitää hyväksyä, että ihmisillä on omat "lasit" miten tätä elämää katsoo... Naisena sitä toivoisi kumppanilta eri asioita, mitä mies taas pitää tärkeänä tarjota. Ystävyydessä naisten kesken kaikki on helpompaa<3
Onko hän parisuhdemaisteri ja missä koulussa moisen tutkinnon saa? ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
kameolentin lasit tai pystyvät olemaan peileinä toisten seurassa sulavasti omaa itseä unohtamatta :) yks kyssäri kun kuullostaa omituiselle sanooko joku mies oikeesti et olen hyvä kun olen paperilla hyvä? vai sarkasmia? :)
Ei ole sarkasmia, itse asiassa hänellä on todennäköisesti lievä asperger. KAIKKI läheiseni ovat epäilleet sitä. Hän on nero omissa lahjakkuuksissaan, mutta onneton sosiaalisesti. :/ Ei ole tilannetajua eikä esimerkiksi ymmärrä huumoria, ironiaa, sarkasmia. Oon lukenut ja ottanut selvää aspeista ja lähes kaikki "merkit" pätee häneen. Lievänä se ei juuri rajoita elämää, mutta kuitenkin antaa vastauksia meille läheisille miksi hän on melkoisen erikoinen sosiaalisesti.
 
Kaikenlaista nähnyt ja kokenut
Mitä tuohon sosiaalisuuteen työyhteisössä tulee, mä olen työskennellyt ns. tehdasolosuhteissa missä vietin työaikani isolta osalta yksin omassa työpisteessäni kuin tällaisella sosialialalla missä työnkuva on pitkälti keskustelua toisten kanssa. Keskustelua asiakkaiden kanssa, joskus kaksin ja toisinaan niin että muita työntekijöitä on mukana, palavereja työporukan kanssa erilaisin kokoonpanoin, puhelinkeskusteluja eri tahojen kanssa asiakkaiden asioista jne.

Silloin kun tein omassa rauhassani tuota tehdastyötä, oli taukojen rikkaus saada jutella työkavereiden kanssa. Tutustuttiin ja ystävystyttiinkin. Nyt kun työni on puhumista ja kuuntelemista, taukojen parasta antia on saada olla ihan omassa rauhassa se hetki. Monesti ottaa päähän kun haluaisin ihan rauhassa juoda kahvini ja hetken selata lehteä niin joku tulee siihen väkisin virittämään keskustelua yksityisasioista.

Tietty joidenkin kanssa synkkaa paremmin yhteen nytkin ja voidaan tutustua lähemmin, mutta sellainen "pakko olla sosiaalinen työyhteisössä ja avata yksityiselämäänsä kaikille" asenne rasittaa. Samoin se että asiakkaiden asioista pitää puhua vapaammin tauoilla, mun mielestä hommat sujuu paremmin kun työasiat hoidetaan työasioina ja tauot saadaan vetää henkeä. Pysyy hommat ammatillisempina.
 
"hmh"
Ei ole sarkasmia, itse asiassa hänellä on todennäköisesti lievä asperger. KAIKKI läheiseni ovat epäilleet sitä. Hän on nero omissa lahjakkuuksissaan, mutta onneton sosiaalisesti. :/ Ei ole tilannetajua eikä esimerkiksi ymmärrä huumoria, ironiaa, sarkasmia. Oon lukenut ja ottanut selvää aspeista ja lähes kaikki "merkit" pätee häneen. Lievänä se ei juuri rajoita elämää, mutta kuitenkin antaa vastauksia meille läheisille miksi hän on melkoisen erikoinen sosiaalisesti.
:O

Miksi ihmeessä oot sen kanssa? Sen maisterintutkinnon takia vai onko sillä jotenkin tosi iso ja himottava peli?
 
"Vieraana"
[QUOTE="hehe";30300812]Työyhteisössäni on muutama lääkäri ja lukuisia hoitajia, ja täytyy kyllä todeta että potilaiden tarinat on ihan riittäviä, ei millään lailla huvita enää kuunnella niitä hoitajien tarinoita lisäksi. Eikä mulla ole siellä edes aikaakaan istuksia.[/QUOTE]

Itse aina ihmettelen miksi hoitajat istuvat keskenään kahvitauolla, eivätkä juttele potilaiden kanssa. Potilaat vaihtuvat ja työkaverit pysyvät paremmin, luulis vaihtelun virkistävän.
Itse kuuntelisin paljon mieluummin esim. vanhusten tarinoita elämästään kuin jonkun hoitsun lapsen sairauksia, esimerkiksi.
 
Ei ole sarkasmia, itse asiassa hänellä on todennäköisesti lievä asperger. KAIKKI läheiseni ovat epäilleet sitä. Hän on nero omissa lahjakkuuksissaan, mutta onneton sosiaalisesti. :/ Ei ole tilannetajua eikä esimerkiksi ymmärrä huumoria, ironiaa, sarkasmia. Oon lukenut ja ottanut selvää aspeista ja lähes kaikki "merkit" pätee häneen. Lievänä se ei juuri rajoita elämää, mutta kuitenkin antaa vastauksia meille läheisille miksi hän on melkoisen erikoinen sosiaalisesti.
Ikävä sanoa, mutta mä en jaksaasi olla parisuhtees tuollaasen ihmisen kans. En mä jaksaasi ihmistä joka ei ymmärtääsi edes pienintä vitsiä ja olis sosiaalisesti kömpelö.
 
"hmh"
Alkuperäinen kirjoittaja Kaikenlaista nähnyt ja kokenut;30301005:
.

Silloin kun tein omassa rauhassani tuota tehdastyötä, oli taukojen rikkaus saada jutella työkavereiden kanssa. Tutustuttiin ja ystävystyttiinkin. Nyt kun työni on puhumista ja kuuntelemista, taukojen parasta antia on saada olla ihan omassa rauhassa se hetki. Monesti ottaa päähän kun haluaisin ihan rauhassa juoda kahvini ja hetken selata lehteä niin joku tulee siihen väkisin virittämään keskustelua yksityisasioista.

Tietty joidenkin kanssa synkkaa paremmin yhteen nytkin ja voidaan tutustua lähemmin, mutta sellainen "pakko olla sosiaalinen työyhteisössä ja avata yksityiselämäänsä kaikille" asenne rasittaa. Samoin se että asiakkaiden asioista pitää puhua vapaammin tauoilla, mun mielestä hommat sujuu paremmin kun työasiat hoidetaan työasioina ja tauot saadaan vetää henkeä. Pysyy hommat ammatillisempina.
Olen kanssasi aivan täydellisesti samaa mieltä. Myös itse koen juuri niin, että kun työkseni kuuntelen ihmisten murheita ja huolia ja yritän heille avata uusia näköaloja, en todella kaipaa mitään lätinää taukoni aikana, ja viimeiseksi haluan ruveta hoitamaan kenenkään työkaverin päätä ja murheita. Silloinhan ei mulla ole mitään taukoa omasta työstäni...
 
[QUOTE="Vieraana";30301013]Itse aina ihmettelen miksi hoitajat istuvat keskenään kahvitauolla, eivätkä juttele potilaiden kanssa. Potilaat vaihtuvat ja työkaverit pysyvät paremmin, luulis vaihtelun virkistävän.
Itse kuuntelisin paljon mieluummin esim. vanhusten tarinoita elämästään kuin jonkun hoitsun lapsen sairauksia, esimerkiksi.[/QUOTE]

Et näköjään tee hoitotyötä ku oot tuota mieltä.

Kyllä sitä kuule kaipaa ittelleen hengähdystaukoa ja sitä, että saa hetken olla erillään asukkaista/potilaista. Miks hoitajilla ei saisi olla oikeutta irroittautua siitä työstään kuten muiden alojen työntekijööllä on? Miks oma taukonsa pitääs käyttää siihen, että juttelee asukkaiden/potilaiden kans? Miks ei saisi vaihtaa kuulumisia työkavereiden kans kuten muiden alojen työntekijät?

Monella työpaikalla myös tauot pidetään siinä kohtaa yleensä ku asukkaat/potilaat on syöny ja levolla. On helpompi pitää siinä kohtaa taukonsa ku jaotella niitä pitkin päivää. Siinä kävis helposti niin, että ku muut on kentällä töitä tekemäs niin se tauolla oleva joutuus keskeyttämään syömisensä ja menemään avuksi.
 
Viimeksi muokattu:
"hmh"
[QUOTE="hmh";30301008]:O

Miksi ihmeessä oot sen kanssa? Sen maisterintutkinnon takia vai onko sillä jotenkin tosi iso ja himottava peli?[/QUOTE]

Vaikea kuvitella edes että sosiaalisesti kömpelö mies olis jotenkin erikoisen hyvä pano...

Mutta voihan se jollekin olla. Jos feromonit hyrrää sopivasti keskenään. Seksi on monesti kummallisten näköisten parisuhteiden keskeinen ydin... ainakin pitkään.
 
[QUOTE="hmh";30301008]:O

Miksi ihmeessä oot sen kanssa? Sen maisterintutkinnon takia vai onko sillä jotenkin tosi iso ja himottava peli?[/QUOTE]

On fiksu, kunnollinen, hyvännäköinen, kiltti. Mutta täytyy nyt katsoa, että miten se diagnoosin saisi (kuulemma pitkä prosessi) ja pystyykö esimerkiksi oppimaan sosiaalisemmaksi. Mun kanssa hän juttelee ja avautuu, mutta porukassa ei yhtään pysy mukana ja silloin kaikki aina kysyy mikä häntä vaivaa. :s On se raskasta kun aina joutuu "tulkkaamaan" että mitä just puhuttiin jne.
 
"Jaahas"
Ei ole sarkasmia, itse asiassa hänellä on todennäköisesti lievä asperger. KAIKKI läheiseni ovat epäilleet sitä. Hän on nero omissa lahjakkuuksissaan, mutta onneton sosiaalisesti. :/ Ei ole tilannetajua eikä esimerkiksi ymmärrä huumoria, ironiaa, sarkasmia. Oon lukenut ja ottanut selvää aspeista ja lähes kaikki "merkit" pätee häneen. Lievänä se ei juuri rajoita elämää, mutta kuitenkin antaa vastauksia meille läheisille miksi hän on melkoisen erikoinen sosiaalisesti.
tuttua mut onks se pahasta jos ei ymmärrä sarkasmia? eikös se oo vaan hämäävää?
itekkin vasta täällä oppinu tota sarkasmia mut edelleenkin skippaan sen pois elämästä.
kerros viel millaisissa kohtauksissa ei ole tilanne tajua? puheessa vai liikkeissä vai missä?
vai tarkotakko jäätymistä?
niin jotkut puhuu niin totta mitä suusta tulee sit ne joilla toinen tapa kommunikoida ottaa sen erikoisena ?

siis eikö minkäänlaista huumoria? eikö hän naura sit koskaan?

eikö sitä sosiaalisuutta voi harjottaa yhdessä? vai onko se klassinen et ymmärykset ei vaan kohtaa? et ois lentävää?
 
miten se oli?
On fiksu, kunnollinen, hyvännäköinen, kiltti. Mutta täytyy nyt katsoa, että miten se diagnoosin saisi (kuulemma pitkä prosessi) ja pystyykö esimerkiksi oppimaan sosiaalisemmaksi. Mun kanssa hän juttelee ja avautuu, mutta porukassa ei yhtään pysy mukana ja silloin kaikki aina kysyy mikä häntä vaivaa. :s On se raskasta kun aina joutuu "tulkkaamaan" että mitä just puhuttiin jne.
Tarkistan vielä, että kyseinen ihminenhän siis tietää, että kuvailet häntä ja hänen ominaisuuksiaan netissä tällä tapaa ja hänellä ei ole mitään sitä vastaan?
 

Yhteistyössä