Kumpi pahempaa: henkinen vai fyysinen pettäminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pettämisestä gallup
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Henkinen on pahempaa. Jos ajattelee vaikka niin, että mies olisi todella rakasutnut johonkin toiseen ja he keskustelisivat asioista avoimesti ja toinen olisi hänelle läheisempi kuin minä. Ja he olisivat ilman sitä läheistä kanssakäymistä kunnioituksesta minua kohtaan. Kokisin sen paljon vaikeampana asiana kuin sen, että olis kerran hairahtanut jonkun toisen kanssa sekstailemaan.

Tämä ei nyt tarkoita sitä, että ei vois keskustella henkisesti toista sukupuolta edustavien kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Ihan kuin osa ei nyt aivan ymmärtäisi henkisen pettämisen ideaa. Jos puoliso muodostaa samallaisen henkisen yhteyden jonkun toisen, on tavallaan tunteella mukana niin kyllä minä näen sen pettämisenä. Enkä nyt tarkoita sitä, että juttelee asioistaan ystävän kanssa vaan, että on se tietynlainen yhteys..

Niin, mutta miten se voi olla pettämistä? Eihän voi valita tunteitaan toista ihmistä kohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan kuin osa ei nyt aivan ymmärtäisi henkisen pettämisen ideaa. Jos puoliso muodostaa samallaisen henkisen yhteyden jonkun toisen, on tavallaan tunteella mukana niin kyllä minä näen sen pettämisenä. Enkä nyt tarkoita sitä, että juttelee asioistaan ystävän kanssa vaan, että on se tietynlainen yhteys..

Niin, mutta miten se voi olla pettämistä? Eihän voi valita tunteitaan toista ihmistä kohtaan.

Ei voikaan, mutta silloin pitäisi suhde nykyisen kumppanin kanssa katkaista heti kun huomaa nämä tunteet toista kohtaan TAI sitten päättää, että yrittää vielä nykyisen kanssa ja on pitämättä yhteyttä siihen toiseen. Pettämistä on se, että on nykyisen puolison kanssa yhdessä vaikka tunteet on kuolleet.

Ja juuri noin minäkin henkisen pettämisen määrittelisin.

Näin minäkin ajattelin. Ihan kuin jotkut eivät olisi ikinä kuulleet henkisestä pettämisestä. Nimenomaan se yhteys ja se, että toinen tuntee sen toisen syvimmätkin syöverit. Olen pitänyt henkistä pettämistä todella julmana ja ehkä pahempanakin kuin fyysistä pettämistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei voikaan, mutta silloin pitäisi suhde nykyisen kumppanin kanssa katkaista heti kun huomaa nämä tunteet toista kohtaan TAI sitten päättää, että yrittää vielä nykyisen kanssa ja on pitämättä yhteyttä siihen toiseen. Pettämistä on se, että on nykyisen puolison kanssa yhdessä vaikka tunteet on kuolleet.

Ja juuri noin minäkin henkisen pettämisen määrittelisin.

No ethän sinä voi sanella miten toisten tulisi toimia. Pitäisikö toimia heti hetken mielijohteesta ja laittaa välit poikki lapsista yms. huolimatta, koska muuten pettää? Tuskin, enkä usko että monikaan siihen pystyisi. Tunteet nykyistäkään puolisoa kohtaan tuskin kuolevat sillä sekunnilla kun kohtaa jonkun toisen.

Alkuperäinen kirjoittaja Soraya:
Näin minäkin ajattelin. Ihan kuin jotkut eivät olisi ikinä kuulleet henkisestä pettämisestä. Nimenomaan se yhteys ja se, että toinen tuntee sen toisen syvimmätkin syöverit. Olen pitänyt henkistä pettämistä todella julmana ja ehkä pahempanakin kuin fyysistä pettämistä.

Mun on vaikea ymmärtää tätä. Ellei fyysistä yhteyttä ole niin mikä erottaa suhteen ystävyydestä? Pitäisikö puolison vuoksi jättää se henkilö, jonka kanssa henkinen yhteys on noin syvä? Pystyisittekö itse siihen?

Fyysinen pettäminen on pahempaa. Tai en tiedä. Jos on tarve pettää henkisesti, niin vois kuvitella, ettei oikeen hyvin mee. jos oman puolison kanssa ei ole semmosta läheistä henkistä suhdetta, niin voiko sitä edes sanoa sitten kunnon suhteeksi, joten onko se pettäminen edes mahdollista, jos ollaan henkisesti ihan erillään?

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Fyysinen pettäminen on pahempaa. Tai en tiedä. Jos on tarve pettää henkisesti, niin vois kuvitella, ettei oikeen hyvin mee. jos oman puolison kanssa ei ole semmosta läheistä henkistä suhdetta, niin voiko sitä edes sanoa sitten kunnon suhteeksi, joten onko se pettäminen edes mahdollista, jos ollaan henkisesti ihan erillään?

Niin, ehkä siitä omasta suhteesta puuttuu jotain, mitä henkisestä suhteesta toiseen saa. Pitkissä suhteissa on ihan mahdollista sekin, että kasvetaan eri suuntiin... Joku toinen toisessa elämänvaiheessa tuntuu enemmän omalta ihmiseltä, läheisemmältä kuin oma puoliso.

No ehkä ne tunteet on se erottava tekijä, ystävää kohtaan ei tunne samoin kuin puolisoa kohtaan. Jos kuitenkin muodostaa yhteyden johonkin muuhun kuin puolisoon ja tähän vielä lisänä tunteet (jotka eivät kuulu ystävyyteen) niin kyllähän se on pettämistä. Niin eihän tunteilleen välttämättä mitään mahda, mutta ehkä siinä tilanteessa pitää miettiä kumpi suhde jatkuu ja millä tunteilla ja yhteydellä.

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Mä suuttuisin eniten yhden illan panosta, joka ei merkitsis muka mitään. musta se on välinpitämättömintä pettämistä mitä olla voi. :$

Samaa mieltä. Jos ei sillä kerran "ole mitään väliä" niin senkö takia uhrata koko parisuhde, perhe ym. Välinpitämättömyyden huippu! Enemmän ymmärrän sitä, että tosiaan kiinnostuu jostain toisesta, rakastuu tms.

Henkinen pettäminen on kyllä hyvin vaikeaa määrittää, joten pitäisin kyllä fyysistä pahempana. En hyväksyisi selitykseksi fyysiseen pettämiseen sitä, ettei yhteys ollut henkinen vaan pelkästään fyysinen. Mun mielestä seksi on myös henkistä. vaikka sen ajattelisikin vaan seksinä. Se on niin herkkä alue, että siinä on tavallaan ihan suojattomana.

Alkuperäinen kirjoittaja tuota:
No ehkä ne tunteet on se erottava tekijä, ystävää kohtaan ei tunne samoin kuin puolisoa kohtaan. Jos kuitenkin muodostaa yhteyden johonkin muuhun kuin puolisoon ja tähän vielä lisänä tunteet (jotka eivät kuulu ystävyyteen) niin kyllähän se on pettämistä. Niin eihän tunteilleen välttämättä mitään mahda, mutta ehkä siinä tilanteessa pitää miettiä kumpi suhde jatkuu ja millä tunteilla ja yhteydellä.

Eikö ystävyyteenkin kuulu tunteita? Ehkä olen vähän huono tässä, mutta kyllä syvää kiintymystä, henkistä yhteyttä ym. voi tuntea ystävyydessäkin. Jos ei välissä ole fyysisyyttä, niin... Onko takana se, ettei voisi antaa puolisolla olla läheistä suhdetta toiseen ihmiseen vaan ajatellaan, että puolison on oltava se ainoa läheinen, luotettu ihminen?

Alkuperäinen kirjoittaja ei elämä ole aina yksinkertaista:
No ethän sinä voi sanella miten toisten tulisi toimia. Pitäisikö toimia heti hetken mielijohteesta ja laittaa välit poikki lapsista yms. huolimatta, koska muuten pettää? Tuskin, enkä usko että monikaan siihen pystyisi. Tunteet nykyistäkään puolisoa kohtaan tuskin kuolevat sillä sekunnilla kun kohtaa jonkun toisen.

Ei mun tarkoitus ollut kenellekään sanella yhtään mitään. Vastasin tähän kysymykseen OMISTA LÄHTÖKHDISTANI ja siten, miten toivoisin mieheni toimivan tai itse aion toimia.
Toivon, että jos mieheni rakastuu toiseen, hän joko unohtaa sen suhteen ja päättää, että sitoutuminen minuun ja lapsiin on niin vahvaa, että siihen ei kukaan voi tulla väliin ja yrittää korjata sen, mitä suhteessamme on vialla TAI jättää minut heti ennen kun alkaa viritellä mitään sen suurempia suhteita siihen toiseen naiseen. Sillä MINÄ määrittelen suhteen, henkisenkin, toiseen naiseen pettämiseksi enkä halua että minua petetään tai että minä petän.

Minä olen myös sitä koulukuntaa, joka uskoo siihen, että jos oma suhde on kunnossa ja sitä vaalii, ei tule tarvetta tai kiusausta alkaa muita suhteita hakea tai jos jonkun mielenkiintoisen tyypin tapaakin, sille ei anna mahdollisuutta lähteä kehittymään sille tasolle minkä voisi kuvitella pettämiseksi.

Mun mielestä tästä asiasta on vähän typerää kinastella, kun mun ymmärtääkseni jokainen pari itse määrittelee sen, mitä heidän kohdallaan on pettäminen ja pelisäännöt miten toimitaan. Mun mielestä tän koko ketjun ajatuskin oli vertailla niitä rajoja ja määritelmiä eikä alkaa eipäs-joopas-väittelyä siitä, kuka on oikeassa tai kenen tapa on parempi...

Alkuperäinen kirjoittaja miettii:
Alkuperäinen kirjoittaja tuota:

Eikö ystävyyteenkin kuulu tunteita? Ehkä olen vähän huono tässä, mutta kyllä syvää kiintymystä, henkistä yhteyttä ym. voi tuntea ystävyydessäkin. Jos ei välissä ole fyysisyyttä, niin... Onko takana se, ettei voisi antaa puolisolla olla läheistä suhdetta toiseen ihmiseen vaan ajatellaan, että puolison on oltava se ainoa läheinen, luotettu ihminen?

Nimenomaan se fyysisyys tekee siitä pettämistä. Jos ei ole mitään fyysistä VETOA edes toiseen, niin en mä pettämisestä puhuisi, toki läheisiä ihmisiä saa olla sukupuoleen katsomatta. Mutta mun mielestä se henkinen läheisyys muuttuu pettämiseksi siinä vaiheessa kun siihen kuvaan astuu flirtti tai fyysinen halu/himo toista kohtaan. Musta siis siihen pettämiseen ei tarvita seksiä, pelkkä halu siihen riittää. Ystäviä kohtaan ei tunneta seksuaalista halua/himoa.

Jos ap tarkoittaa että puoliso rakastaa toista ja jyystää häntä myös säännöllisesti niin onhan se pahempaa kuin että puoliso vain jyystäisi toista henkilöä. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
Itsenikin kohdalla tiedän että jos rakastuisin jonkun toisen henkilön luonteeseen niin se olisi menoa enemmän kuin se että eksyisin lihan himossani vain jonkun satunnaisen tuttavan sänkyyn.

toisaalta.. se syvällinen yhteys voi olla vastakkaiseen sukupuoleen ilman minkäänlaista fyysistä kiinnostusta toiseen. ehkä se raja on häilyvä.. jos mukana on rakkauden tunteita niin sit se on paha homma. kauheen vaikea selittää..

Mieheni vaihteli vanhan heilansa kanssa alastonkuviaan... Mitään fyysistä ei tapahtunut, eli tämä oli henkistä pettämistä! On minua fyysisestikin joskus petetty ja ehkä henkinen pettäminen on pahempaa!

En ole ikinä tajunnut tuota vouhotusta henkisestä pettämisestä. Joka suhteessa varmasti jossain vaiheessa voi ihastua toiseen, onko se sitten pettämistä? Mun mielestä sitten kun vasta aletaan hommiin sen ihastuksen kanssa -se on pettämistä.

kyllä se on ku miehet kattelee muita naisia missä vaa... miks on sit sen oman ruman akan kans,jos haluu katella muita ja haaveilee niistä... kannattas jättää se oma akka jos se on nii paska...

oon 15 .v ja poikaystävä on 16
ollaan oltu yhessä ihan juuri vuoden 22.08.2011 vuosipäivä =)
sain tietää että poikaystäväni oli yhellä netti sivulla jutellut yhen mun "kaverin kanssa" ei siis olla missää semmossis väleis vaa siis tiedän hänet
niin hän oli mennyt semmosseen peliin missä tulee kysymyksiä sattumalta ja niihin voi vastata . huom. voi olla vastaamatta.. niin siel oli kysymyksiä et: mitä tekisit jos olisit ( henkilön nimi) kanssa 24 h yhdessä huoneessa- vastaus: kaikkee
uskotko että (henkilön nimi) rakastaa sinua?
- kyllä
sit muistatko miten tutustuit (henkilön nimi)eeen.
- sen mä kyl muistan =))))
kirjotti tolleee niit on viel pahempii mut en vitti sanoo, mä itkin eilen täst ja juttelin mun kaverille
ku mä oikeeesti rakastan sitä, mut en jaska tät enäää
se on tehny ennenki tollast.. mutku mä en vaan pysty koskaa sille oon aian miettiny et nyt kostan sille ku se on tommonen, mut en oo vaa pystyny en haluu satuttaa sitä =(

oon 15 .v ja poikaystävä on 16
ollaan oltu yhessä ihan juuri vuoden 22.08.2011 vuosipäivä =)
sain tietää että poikaystäväni oli yhellä netti sivulla jutellut yhen mun "kaverin kanssa" ei siis olla missää semmossis väleis vaa siis tiedän hänet
niin hän oli mennyt semmosseen peliin missä tulee kysymyksiä sattumalta ja niihin voi vastata . huom. voi olla vastaamatta.. niin siel oli kysymyksiä et: mitä tekisit jos olisit ( henkilön nimi) kanssa 24 h yhdessä huoneessa- vastaus: kaikkee
uskotko että (henkilön nimi) rakastaa sinua?
- kyllä
sit muistatko miten tutustuit (henkilön nimi)eeen.
- sen mä kyl muistan =))))
kirjotti tolleee niit on viel pahempii mut en vitti sanoo, mä itkin eilen täst ja juttelin mun kaverille
ku mä oikeeesti rakastan sitä, mut en jaska tät enäää
se on tehny ennenki tollast.. mutku mä en vaan pysty koskaa sille oon aian miettiny et nyt kostan sille ku se on tommonen, mut en oo vaa pystyny en haluu satuttaa sitä =(
ja sitten me riidellään tosi usein just sen muijjien takia =(((

Yhteistyössä