kumpi pettäminen pahempaa henkinen vai fyysinen ? ( nyt kun tästä aiheesta on puhetta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piku81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja emmi:
kun lähinnä henkisellä pettämisellä tarkoitetaan henkisellä tasolla syvää suhdetta liiton ulkopuoliseen ihmiseen. Ja tämä suhde on syvä ja lämmin ja sitä syvennetään salassa puolisolta. Siihen liittyy säännölliset tapaamiset, syvälliset keskustelut, luottamuksellisuus jne.
Turha oikeasti tuoda jotain "naapurin pirkko mielessä-fantasiaa". Ihan eri sfääreistä!

No vaikka laitakaupungin Liisa tai ystävä Justiina ei väliä,tarviiko nyt pilkkua ******....

etkö todellakaan näe eroa näillä 1) Puolisosi on mieltynyt naapurin Pirkkoon ja salaa mielessään toivoo, että näkisi häntä edes vilauksen päivässä, koska se piristää häntä. Myös seksifantasiat pirkosta ovat tulleet päivittäisiksi.
2) Puolisollasi ja hänen työkaverilla Martalla on vuosia kestänyt erittäin lämmin ystävyyssuhde, he hakeutuvat joka päivä kahdestaan vähintää syömään ja puhumaan intiimejä. Suhteeseen liittyy myös flirttailua ja koskettelua. Heidän puolisonsa eivät tiedä tästä heidän suhteestaan mitään.

Kyllä mä näen eron näistä. Ykkönen on harmitonta ja kakkonen tulee todennäköisesti menemään pidemmälle... Ellei sitten jompikumpi tee ratkaisua ja päätä, että tää riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Mä taas koen konkreettisen tapahtuman paljon pahempana, mutta toki tässä voi ja saa olla mielipide-eroja.
Mä mietin tuotakin, että jossain tilanteessa, esim. jos on joku iso kriisi, voi olla vaikeaa puida asioita sen oman puolison kanssa. Joskus luottamuksellinen ulkopuolinen voi olla se taho (vaikka siis joku eri sukupuolta oleva luotettava ystävä ja itse asiassa koen niin, että omista ystävistäni luottaisin enemmän miehiin, ettei asiat leviä kuin naisiin...) jonka kanssa voi puhua asioita ja saada etäisyyttä ja objektiivisuutta. Saman soisin miehelleni. En siis koe, että olis loukkaus mua kohtaan, jos mies uskoutuisi mun tietämättäni jollekulle toiselle ja sulkisi mut ulkopuolelle. Joskus se voi olla jopa välttämätöntä. Mutta tämä on tietenkin eri tilanne kuin mitä tarkoitit?

No kyllä vain, tuo on aivan eri tilanne kuin tarkoitin. Toki uskoutua saa ja puhua luottamuksellisia. Mutta siis jos tunnetasolla nostaa jonkun muun mun ohitseni, niin se on sitä henkistä pettämistä. Ymmärrätkö?
Mutta voiko niille tunteilleen yhtään mitään?

Mun mielestä ihastua voi, mutta jos ruokkii sitä ihastumistaan, haluaa nähdä häntä, tavata kahvilla, syömässä jne., niin se on pettämistä.

Ihastua voi jokainen, mutta on eri asia että antaako asian olla ja jättää siihen, vai näyttääkö sen myös ihastukselleen.

Alkuperäinen kirjoittaja emmi:
kun lähinnä henkisellä pettämisellä tarkoitetaan henkisellä tasolla syvää suhdetta liiton ulkopuoliseen ihmiseen. Ja tämä suhde on syvä ja lämmin ja sitä syvennetään salassa puolisolta. Siihen liittyy säännölliset tapaamiset, syvälliset keskustelut, luottamuksellisuus jne.
Turha oikeasti tuoda jotain "naapurin pirkko mielessä-fantasiaa". Ihan eri sfääreistä!

No vaikka laitakaupungin Liisa tai ystävä Justiina ei väliä,tarviiko nyt pilkkua ******....

etkö todellakaan näe eroa näillä 1) Puolisosi on mieltynyt naapurin Pirkkoon ja salaa mielessään toivoo, että näkisi häntä edes vilauksen päivässä, koska se piristää häntä. Myös seksifantasiat pirkosta ovat tulleet päivittäisiksi.
2) Puolisollasi ja hänen työkaverilla Martalla on vuosia kestänyt erittäin lämmin ystävyyssuhde, he hakeutuvat joka päivä kahdestaan vähintää syömään ja puhumaan intiimejä. Suhteeseen liittyy myös flirttailua ja koskettelua. Heidän puolisonsa eivät tiedä tästä heidän suhteestaan mitään.

Kyllä mä näen eron näistä. Ykkönen on harmitonta ja kakkonen tulee todennäköisesti menemään pidemmälle... Ellei sitten jompikumpi tee ratkaisua ja päätä, että tää riittää.

tuoki olisi voinu yhtälailla olla esimerkkinä mulla päätin nyt vaan käyttää naapurin pirkkoa joka voisi yhtälailla olla työkaveri. siltiki antaisin sen kännipanon helpommin anteeksi kuin vuosien rakastumisen toiseen

jos saisin nyt kuulla, että ukko olis vaikka pari vuotta sitten mua pettänyt jonkun nobodyn kanssa kännipäissään, niin olisihan se riidan paikka mutta tuskin eron. jos taas saisin kuulla, että ukko olisi koko meidän seurustelun ( tai edes viimeisen parin vuoden ) ajan ollut syvästi rakastunut johonkuhun toiseen ja olisin tavallaan vaan korvike siinä paremman puutteessa, se olisi ero.

Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
jos saisin nyt kuulla, että ukko olis vaikka pari vuotta sitten mua pettänyt jonkun nobodyn kanssa kännipäissään, niin olisihan se riidan paikka mutta tuskin eron. jos taas saisin kuulla, että ukko olisi koko meidän seurustelun ( tai edes viimeisen parin vuoden ) ajan ollut syvästi rakastunut johonkuhun toiseen ja olisin tavallaan vaan korvike siinä paremman puutteessa, se olisi ero.

peesi

Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:

Samaa mieltä. :wave:

Kiva aitoa keskustelua, eikä ilmisotaa :laugh: vaikkakin inhottavasta asiasta kyse molemmissa tapauksissa..

Mut siis juuri tätä tarkoitan sillä henkisellä pettämisellä.. et ruokitaan sitä rakastumista, eikä se jää vaan omaan pääkoppaan. Annetaan tämän henkilön tuntea se rakkaus ja vietetään aikaa yhdessä ja vaikka siihen ei kuuluisi ollenkaan seksiä, niin mielestäni se olisi kyllä paljon vaikeampaan ohittaa kuin kännipano, josta ei kovin kummoisia muistikuvia olisi. Toki anteeksi anto molemmissa tapauksissa olisi vaikeaa, ja varsinkin unohtaminen vielä vaikeampaa! Mut tuo olisi kyllä myöskin vaikeaa jos sais tietää miehen vuosien ajan rakastaneen toista, mutta tyytyneen minuun...

Vaikeita juttuja, toivottavasti ei tarvii ikinä käsitellä näitä omassa avioliitossa..

Mielipiteitä tästä:
Henkilö A elää pitkäaikaisessa suhteessa, mutta eräällä baarireisulla tapaa henkilön B jonka tietää olevan kiinnostunut itsestään. Parisuhteessa menee hieman huonosti ja on muitakin vastoinkäymisiä, mutta rakkautta kuitenkin on... A ja B viettävät illan yhdessä jutellen niitä näitä ihan yleisellä tasolla. Lopulta B saattaa A:n kotiin ja A muistuttaa, että tiesihän B, että hän seurustelee. B sanoi tietävänsä, mutta halusi koittaa kepillä jäätä. A antaa B:lle pusun, koska muuta ei ikinä tulisi tapahtumaan ja A sanoi, ettei ole kiinnostunut B:stä. A ei antanut B:lle puhnumeroaan.

A:sta tuntui mukavalta saamansa huomio ja hän tunsi itsensä kauniiksi ja ainutkertaiseksi. Aamulla A:lla oli hirveä morkkis ja itseinho. Hän ihastui B:hen ja todella mietti tätä useamman viikon ajan ja aluksi jopa menetti ruokahalunsakin. Ruokahalun menetys johtui lähinnä pahasta olosta. A yritti koko ajan unohtaa tapahtuneen ja tukahduttaa tunteensa. B:lle hän antoi ymmärtää, ettei ole kiinnostunut enemmästä kuin kaverisuhteesta, ja että oli koko ajan luullut, että B oli ymmärtänyt, että ikinä mitään ei tule tapahtumaan (vaikka A kyllä myöhemmin haaveilikin muusta.)
Heti kotiin tultuaan A kertoi B:n saattaneen hänet kotiin ja kertoi kuka B oli. A kertoi, että henkilö on tuttu, ja että he tulivat hyvin juttuun.

A ei kertonut tunteistaan kenellekään vaan painiskeli itsensä kanssa. A ei siis osoittanut B:lle mitään huomiota illan jälkeen ja teki selväksi, ettei halua mitään. Kukaan ei siis tietänyt ihastumisesta kuin A itse vaikka se olikin vahvaa ja hän jopa mietti, että mitä nykyiseltä parisuhteeltaan haluaa.

Lopulta A:lle tuli niin huono omatunto ja syyllisyys kaikesta, että hän kertoi kaiken miehelleen. A tuli siis järkiinsä ja mietti, että mitä hittoa hän on oikein kelaillut. Mies tuntui kuitenkin pitävän pusua pahempana, kuin ajatuksia A:n pään sisällä. Asiasta keskusteltiin ja A oli todella pahoillaan ja yritti kaikin keinoin osoittaa miehelleen, että hän katuu ajatuksiaan ja antaisi mitä vain, jos saisi koko illan pyyhittyä pois. Asia on sovittu ja käsitelty, mutta aika ajoin edelleen A:ta vaivaa asia ja hän inhoaa itseään, koska on voinut ajatuksissaan tehdä jotain tuollaista miestä kohtaan, jota oikeasti niin paljon rakastaa. Omaatuntoa soimaa, vaikka mitään salaisuutta ei enää ole vaan mies tietää kaiken.

Eli tämän pitkän kertomuksen jälkeen onko A mielestänne pettänyt?

Henkinen. Jos mies joskus työreissullaan sattuisi jotain ohimenevaä naikkosta polkaisemaan, niin ei minun maailma siihen kaatuisi.
Mutta jos hän vaikka juttelisi iltaisin puhelimessa syväluotaavia pitkiä keskusteluja tailähtisi vaikka ravintolaan syömään jonkun kanssa, niin saattaisi löytää kamppeensa pihalta.

Johtuisiko tämä siitä,että miehellä liikenee aina aikaa seksiin, mutta ei niinkään syväluotaaviin keskusteluihin, jos eivät ne keskustelut liity seksiin.

Yhteistyössä