Kumman sukunimi lapselle jos ette ole naimisissa/kihloissa?

  • Viestiketjun aloittaja Mögö
  • Ensimmäinen viesti
RV
[QUOTE="vieras";28804655]No ei. Meillä on 5 lasta tullut automaattisesti isän sukunimelle, asutkohan suomessa?[/QUOTE]

Lapset tulevat automaattisesti äidin sukunimen mukaan, vai ajatteletko että väestörekisterikeskuksessa tietävät automaattisesti kuka on lapsen isä jos vanhemmat eivät ole naimisissa? Katso tuosta linkistä asian oikea laita.
Oikeusministeri
 
"vieras"
Lapset tulevat automaattisesti äidin sukunimen mukaan, vai ajatteletko että väestörekisterikeskuksessa tietävät automaattisesti kuka on lapsen isä jos vanhemmat eivät ole naimisissa? Katso tuosta linkistä asian oikea laita.
Oikeusministeri
Meillä ainakin tuli kolmelle lapselle suoraan isänsukunimi kolmelle ensimmäiselle lapselle. Isyyden tunnustamisen aikaan maistraatissa kysyivät myöntääkö isä lapsen omakseen ja kirjasi sitten syntyvän lapsen sukunimeksi isän sukunimen, olisi toki voinut vaihtaa äidin sukunimeksikin mutta se vaan tuli automaattisesti isän sukunimelle.
 
Olin naimisissa kahden ekan lapsen isän kanssa ja silti otettiin yhteen lasten sukunimestä(itse en vaihtanut nimeä). No, isänsä nimellä nyt ovat toistaiseksi.
Nykyisen kanssa ei edes asuta vielä yhdessä mutta on selvää että lapsi saa isänsä nimen ja minäkin kunhan tässä alttarille asti päästään..
 
vanhanaikainenko
Miehen sukunimi, se on kauniimpi ja harvinaisempi. Ja luultavasti olen kai vähän vanhanaikainen, koska en omaa nimeäni lapsille edes harkinnut. Miehen nimi jotenkin sitoo miehen perheeseen ja lapsiin, niin koen. Itselläni äitinä on joka tapauksessa supervahva side synnyttämiini lapsiin, joten ihan yks lysti onko minulla sama vai eri nimi kuin heillä.
 
äippä13
[QUOTE="vieras";28804655]No ei. Meillä on 5 lasta tullut automaattisesti isän sukunimelle, asutkohan suomessa?[/QUOTE]

Ihan oikeesti lapset menevät automaattisesti äidin nimelle ellei muuta ilmoita. Mutta aika moni ilmoittaa. Kaikille saman perheen (siis samojen vanhempien) lapsille tulee sama sukunimi eli jos on ilmoittanut nimivalinnan kerran niin uudelleen ei varmaankaan (?) sitä tarvi tehdä.
 
"Jeera"
Mielenkiintoinen aihe, varsinkin vastaustensa puolesta. :)
Meillä on kaksi lasta, avoliitto, 15 vuotta yhdessä, lapsilla minun eli äidin sukunimi. Yhdessä sovittu näin, ja kumpikaan ei kuulu kirkkoon.
En ymmärrä miten miehen isyys olisi jotenkin sukunimestä kiinni? Ehkä silloin, jos isä ei muuten ole tekemisissä lapsen kanssa?
 
"Jenis"
[QUOTE="vieras";28804200]minun mielestä aina lapsille sama sukunimi kuin äidillä.[/QUOTE]

Meillä on näin. Mentiin naimisiin vasta lasten syntymien jälkeen, ja edelleen mies on ainoa eriniminen perheessä.
 
määää
No isä olisi saanut lapsille sukunimensä, ja myös mulle ehkä, jos olisi suostunut naimisiin. Mutta kun ei niin sepäs niistä perinteistä.
Vaati kyllä nimeään, ja eihän siinä muuten, kummankaan sukunimi ei ole hirveän yleinen tai hirveän ruma, mutta isän sukunimessä on yksi pikku piirre kun ääkköset nykymaailmassa joskus katoaa...
Tällä hetkellä lapset taitavat olla tyytyväisiä mun nimeeni, kun itseäänkin on joskus naurattanut isänsä nimi ja sen väännökset.
 
[QUOTE="Jeera";28805500]Mielenkiintoinen aihe, varsinkin vastaustensa puolesta. :)
Meillä on kaksi lasta, avoliitto, 15 vuotta yhdessä, lapsilla minun eli äidin sukunimi. Yhdessä sovittu näin, ja kumpikaan ei kuulu kirkkoon.
En ymmärrä miten miehen isyys olisi jotenkin sukunimestä kiinni? Ehkä silloin, jos isä ei muuten ole tekemisissä lapsen kanssa?[/QUOTE]

Ei kai siinä sen kummempaa ole kuin se, että isä yleensä haluaa lapsilleen oman sukunimensä. Ehkä sitten tuntee, että ovat sitten sitä isän omaa sukua kun sama sukunimi. Perinnehän se on, siksi kai.
 
vierasäiti
Kyllä meillä lapsi sai "automaattisesti" äitinsä nimen, vaikka isyys käytiin tunnustumassa ennen nimenantoa. Siinä oli joku kiekura että jos olis laitettu isän nimi, se olisi vaikuttanut niihin kastehommeleihin jotenkin (joku papru jonnekkin), mutta koska sai äitinsä nimen niin ei tarvinnut tehdä mitään.

Lapsi sai minun sukunimen koska se on kauniimpi ja harvinaisempi kuin miehen. Ja itse en aio koskaan vaihtaa sukunimeäni, minusta ei "miehen sukua" tule vaikka naimisiin mentäs. Piste :D
 
vierass
Äidin sukunimi. Ehdottomasti. Jos mies haluaa lapsensa kanssa saman sukunimen niin voi vapaasti vaihtaa sukunimensä.

Mulla on 2 kaveria, joilla on 2 lasta ja kummallakin lapsista on isänsä sukunimet. Ja kumpikin näistä kavereista on eronnut kuopuksensakin isästä. Eli asuvat saman katon alla 3 ihmistä, samaa perhettä ja kaikilla eri sukunimi...
 
"määmä"
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28805578:
Ei kai siinä sen kummempaa ole kuin se, että isä yleensä haluaa lapsilleen oman sukunimensä. Ehkä sitten tuntee, että ovat sitten sitä isän omaa sukua kun sama sukunimi. Perinnehän se on, siksi kai.
Perinne, kuten avoliittokin?
 

Yhteistyössä