"huhhuh"
Meillä on niin paljon velkaa ja pienituloisia että minulla ei ole varaa olla kodinhoidontuella miten saisikaan jostain hiukan rahaa
Kenenkään on turha väittää, että lapsi pitää viedä hoitoon vauvaiässä syystä tai toisesta. Lapsen paikka on kotona. Näin sanoo myös lastenlääkäri. Ihmiset ovat hakoja keksimään syitä oikeuttaakseen käytöstään: asunnon maksaminen, että on rahaa vaatteisiin ym. Ym. Hohhoijaa
Lapsen paikka on kotona, vaikka yleiselle hyvinvoinnille voisi olla paikallaan se hoitoon laittaminen? Jepjep. Mitä siitä, vaikka koko muu perhe voikin huonosti. Kunhan lapsi ei vaan missään nimessä joudu hoitoon minuutiksikaan muualle kuin oman äidin syliin.Kenenkään on turha väittää, että lapsi pitää viedä hoitoon vauvaiässä syystä tai toisesta. Lapsen paikka on kotona. Näin sanoo myös lastenlääkäri. Ihmiset ovat hakoja keksimään syitä oikeuttaakseen käytöstään: asunnon maksaminen, että on rahaa vaatteisiin ym. Ym. Hohhoijaa
nimenomaan täysi peesi tälle!Kenenkään on turha väittää, että lapsi pitää viedä hoitoon vauvaiässä syystä tai toisesta. Lapsen paikka on kotona. Näin sanoo myös lastenlääkäri. Ihmiset ovat hakoja keksimään syitä oikeuttaakseen käytöstään: asunnon maksaminen, että on rahaa vaatteisiin ym. Ym. Hohhoijaa
TÄMÄ ON JUST NIIN TOTTA!! Tässä ketjussa on sanottu, että saahan sossusta tukea ym ym. ymmärtämättä, että kaikki ei todellakaan saa! Itse kuulun tähän keskikastiin joka ei saa sossusta mitään mutta tulot on niin pienet ettei kotona pystyisi olemaan. Ei se euro veny siitä vaikka kuinka haluaisin. On säästetty mistä voidaan enkä mä HALUA mennä töihin vaan haluaisin olla lasteni kanssa kotona.Laitanpa lusikkani tähän soppaan. Lapset voivat hoitaa kotona ne perheet, jotka ovat niin köyhiä, että saavat yhteiskunnan tuen (asumistuki jne) ja ne perheet, joilla on sen verran isot tulot, jotta toisen vanhemman onnistuu jäämään kotihoidontuelle, joka on n.300 ja MIKÄLI on oikeutettu kuntalisään niin sitten hitusen enemmän.
Ihmiset tekevät erilaisia valintoja elämässä ja perheet on erilaisia. Yksikään kotiäiti ei ole sen parempi kuin tössäkäyväkään, molemissa äideissä (väitän minä) on hyvät ja huonot puolensa. Sellaista äitiä tästä maailmasta ei löydykkään, joka olis täydellinen tai ei aiheuttaisi lapselleen jotain.
Ja näille äidille, jotka hoitoon viemistä kauhistelee, voin sanoa vain yhden asian. Jos olette saaneet tyttäriä, niin todennäköisesti sellaista, kuin kotihoito ei ole enään n. 20-vuoden päästä vaan töissä on kaikki kynnelle kykenevät. Millaisia vanhempia siis teidän lapsistanne tulee?
Kotihoito on tosiaan valinta kysmys AINOASTAAN köyhille tai tarpeeksi rikkaille. Ei niille tavallisille keskipalkkaisille.
TÄYSIN samaa mieltä!Aloittajahan nimenomaan ihmetteli alle vuoden ikäisten laittamista päiväkotiin, mutta palstalle tyypilliseen tapaan puhutaankin jo heti että ap:n mielestä ne lapset pitäis hoitaa kotona kouluikään asti. On taas fiksua porukkaa liikkeellä.
Tekeekö ihmiset oikeasti niitä lapsia ihan ilman että ne miettii miten sitten pärjätään taloudellisesti? Minulle ainakin on ollut ihan itsestään selvää aina, että lapsia tehdään (tai niitä saadaan, jos mahdollista) kun on mahdollisuus huolehtia niistä myös taloudellisesti. On meilläkin juu pari vuotta sitten ostettu omakotitalo ja siitä lainaa vielä 150 000e. Mutta meillä on myös säästöjä ja pankin kanssa voi neuvotella tarvittaessa pienemmät lyhennykset tai jopa lyhennysvapaatakin. Eikä olla miehen kanssa missään huippuduunissa, ihan vaan duunareita, sen verran tienataan että säästöönkin jää, kun ei olla mitään tuhlaajia. Ja molemmille ne lapset on todellakin tärkeämpiä kuin työt, vaikka töissä molemmat viihdytäänkin. Ja meidän tapauksessa jos lapsi laitetaan päiväkotiin, sitä ei tosiaan voi laittaa mihinkään perhepäivähoitajalle, ei sellaiset aloita työpäiväänsä ennen kuutta aamulla. Aika huonosti pitää olla kotona asiat, jos sille lapselle olis parempi herätä joka aamu neljältä sinne vuoropäiväkotiin ja olla siellä pitkää päivää.
Meille yksi ratkaisu oli tehdä toinen lapsi heti perään, ei tarvitse olla sillä hoitovapaalla montaa kuukautta, kun alkaa jo uusi äitiysloma. Ja ei siis tietenkään tehty tätä vaan sen takia että esikoinen sais olla kotona, joku tällaista kuitenkin väittää, asiaan on monta muutakin syytä. Mutta yksi on se, ettei ole mahdollista olla 6 vuotta kotona, nyt on mahdollista olla siihen asti ainakin, kunnes tää vielä syntymätön lapsi on 2v. Sen jälkeen sitten jos saisi jotenkin tehtyä osapäiväisenä töitä. Pieneltä tuo 2v:kin tuntuu, mutta onhan se todella paljon isompi kuin 10kk, mitä tuo meidän esikoinen nyt on. En todellakaan raaskisi laittaa häntä mihinkään (vuoro)päiväkotiin. Suurimmalla osalla kyllä löytyisi joku ratkaisu, että saisi oltua kotona edes sen puoli vuotta lisää, se vaan vaatisi etukäteen säästämistä tai muita järjestelyä. Tai sitten pitäisi lykätä sitä lapsentekoa sen verran jos se ei heti ole mahdollista. Ja kyllä tiedän että on myös niitä joilla ei sitten ole mitään muuta mahdollisuutta, on tullut vahingossa raskaaksi tms, mutta kyllähän se tosiasiassa on suurimmalla osalla vaan mahdollista olla kotona se pari kuukautta ylimääräistä, sen eteen vaan pitää nähdä vaivaa. Ja itse mielelläni näen vaivaa lasteni vuoksi. Miksi muuten olisin niitä tehnytkään jos en heidän kanssaan haluaisi olla. Onhan tää kotona olo joo vähän puuduttavaa välillä, etenkin nyt kun odottaa toista suht loppuvaiheessa ja mihinkään ei oikein edes kykene lähtemään. Mutta ei tätä ikuisesti kestä. Olen sen verran valmis omien lasten eteen uhraamaan. Ja sinne töihin ehdin kyllä vuoden päästäkin, kun mies jää kotiin sitten lasten kanssa. Tai vuorotellaan hoitovapaalla oloa, näin molemmat saa aikaa viettää lasten kanssa ja toisaalta olla myös töissä. Kumpikaan ei olla taloudellisesti vaan toisen armoilla ja lapset saa viettää tasapuolisesti aikaa molempien kanssa. Tämäkin oli yksi valinta, tehdä ne lapset sellaisen miehen kanssa, joka haluaa olla niiden lasten kanssa. Sekin on ilmeisesti harvinaista, kun tätä palstaa lukee. Ja kyllähän sen tuosta lapsesta huomaa, että isikin on sille yhtä tärkeä. Mies kun töistä tulee niin heti ollaan isin kimpussa. Joten jos minulle olisi tärkeää päästä sinne töihin, niin mies jäisi ilomielin kotiin.
Ja jos nyt kerran vielä sanon, kun täälläkin on näitä jotka ei lukea osaa tai ei ymmärrä lukemaansa. Toki on aina sellaisia joilla ei ole muita mahdollisuuksia, ne on kuitenkin harvinaisia tapauksia. Enemmistö voisi kuitenkin olla kotona sen muutaman kuukauden ylimääräistä jos vaan suinkin haluaisi. Vaatisi vain hieman järjestelyjä tai säästämistä jo ENNEN sitä lapsen tekoa. Ei sitä lasta ole pakko tehdä kesken opintojen tms. Olisin minäkin lapsia halunnut jo aiemmin, mutta halusin tosiaan vakityön ja oman asunnon ennen sitä. Tosin vuokrallahan olisi helpompi toisaalta asua, saisi asumistukeakin mahdollisesti jos ne tulot olisi pienet.
Onneksi olkoon, oelt ansainnut äitiyden kiiltokruunun, ole hyvä!Me luovuimme autosta ja ahkerasti säästimme rahaa jotta kuukausitulot pysyisivät samassa vaikka olen kotihoidon tuella. Asunnon ostamista myös siirettään parilla vuodella. Lapsen vien hoitoon, kun hän on 1vuoden 6kk iässä. Meille oli itsestään selvää, että uhrauksia teemme jotta voin olla kotona noinkin pitkään. Vaatteita ei ostella ja rahat menevät ainoastaan asumiseen ja ruokaan. Ei tule edes tiukkaan, kun säästimme rahaa tätä varten.
Ennakoimalla jokainen varmasti pystyy olemaan kotona vähän pidempää ettei alle vuoden vanhaa tarvitse viedä hoitoon.
Niinpä. Toisten lasten päivähoidonaloitusiän kauhistelua en oikein ymmärrä, mutta jos itse kokee tärkeäksi hoitaa lapsensa kotona pidempään niin aikapaljon on mahdollista kuitenkin tehdä sen eteen. Silloinkin kun pelkällä kotihoidontuella ei noin vain pärjäisi.Me luovuimme autosta ja ahkerasti säästimme rahaa jotta kuukausitulot pysyisivät samassa vaikka olen kotihoidon tuella. Asunnon ostamista myös siirettään parilla vuodella. Lapsen vien hoitoon, kun hän on 1vuoden 6kk iässä. Meille oli itsestään selvää, että uhrauksia teemme jotta voin olla kotona noinkin pitkään. Vaatteita ei ostella ja rahat menevät ainoastaan asumiseen ja ruokaan. Ei tule edes tiukkaan, kun säästimme rahaa tätä varten.
Ennakoimalla jokainen varmasti pystyy olemaan kotona vähän pidempää ettei alle vuoden vanhaa tarvitse viedä hoitoon.
Tama on niin ikuisuusaihe, mutta voin sanoa etta taalla Tanskassa "joka ainoa" laittaa lapsensa alle 1-vuotiaana hoitoon. Joten voin sanoa etta et mitaan tuhoa, muuten koko tanskan kansa olisi hairiintynytta porukkaa .Minä laitoin. Aika moni muukin laittaa, koko ajan on lapsen ryhmässä ollut ainakin yksi alle 1-vuotias. En kiistä, etteikö mielessä olisi käynyt kiintymysteoriat ja muut. Silti päädyin tähän ratkaisuun. En usko tuhonneeni lapseni elämää tällä teolla.
Ja sen takia että joku voi joskus mennäkin vikaan ei kannata koskaan suunnitella mitään tai varautua mihinkään...?Onneksi olkoon, oelt ansainnut äitiyden kiiltokruunun, ole hyvä!
Ei hemmetti.. Ei elämää voi aina suunnitella etukäteen.
Enpa usko tuohon teoriaan. Suomessa lapset ovat Euroopan pisimpaan kotihoidossa ja silti pahoinvoivia. Tutkimusten mukaan hollantilaislapset ovat onnellisimpia ja he aloittavat hoidon muutaman kuukauden ikaisina.Alkuperäinen kirjoittaja Laiska äiti;29097351:Minusta taas tuntuu että olen laiska ja huono kun en laita pientä lastani hoitoon! Sossun puolesta ja tuttujen puolesta ihmetellään enkö tästä jo joutaisi töihin. Kolme lasta on, nuorin 1v 2kk. Tuntuu että kukaan ei ymmärrä ja laiskaksi katsotaan kun en halua lastani hoitoon vielä laittaa. Isommat lapset olen laittanut hoitoon, kun ovat olleet 2v 2kk ja 2v 6kk. Eikä ole ollut kyllä yhtään liian myöhään. Kyllä minustakin pienen lapsen paikka on kotona ja liian aikainen tuonne muitten mukaan laittaminen saattaa olla jopa osasyy siihen miksi lapset ja nuoret ovat nykyään niin pahoinvoivia.
Lapset ja nuoret pahoinvoivia liian aikaisesta hoitoon laittamisesta? Justjoo.. Eiköhän tärkeintä ole normaalilapsuus normaalissa perheessä, jossa riittää rakkautta ja huomiota huolimatta päivähoidosta. Sitä ei pysy muutama tunti viikossa päiväkodissa pilaamaan. Tai sitten on valinnut päiväkodin ihan väärin. Ei sitä lasta tarvitse sinne kauheimpaan rotanloukkuun viedä.Alkuperäinen kirjoittaja Laiska äiti;29097351:Minusta taas tuntuu että olen laiska ja huono kun en laita pientä lastani hoitoon! Sossun puolesta ja tuttujen puolesta ihmetellään enkö tästä jo joutaisi töihin. Kolme lasta on, nuorin 1v 2kk. Tuntuu että kukaan ei ymmärrä ja laiskaksi katsotaan kun en halua lastani hoitoon vielä laittaa. Isommat lapset olen laittanut hoitoon, kun ovat olleet 2v 2kk ja 2v 6kk. Eikä ole ollut kyllä yhtään liian myöhään. Kyllä minustakin pienen lapsen paikka on kotona ja liian aikainen tuonne muitten mukaan laittaminen saattaa olla jopa osasyy siihen miksi lapset ja nuoret ovat nykyään niin pahoinvoivia.
Joo on fiksua suunnitella etukäteen, niin on tehnyt itse kukin. Mutta ei tulisi mieleenkään nostella itseä jalustalle muiden kustannuksella.Ja sen takia että joku voi joskus mennäkin vikaan ei kannata koskaan suunnitella mitään tai varautua mihinkään...?
Eikö tuo ole ihan fiksua toimia noin kuin edellinen kirjoittaja? Jos haluaa hoitaa lapsen kotona vähän pidempään ja tietää ettei pelkällä kotihoidontuella pärjää niin varautuu ja säästää jo hyvissä ajoin. Minusta ainakin paljon järkevämpää kuin odotella siihen asti että lapsi on 8kk ja sitten itkeä kuinka on pakko viedä vauva jo kuukauden päästä hoitoon.
(Ja kyse siis siitä jos oikeasti haluaa hoitaa lapsen kotona vähintään siihen 1v asti, mikään pakkohan se ei ole eli ihan hyvin voi viedä hoitoon jo aiemmin)