Kuka ihme laittaa alle vuoden ikäisen hoitoon, huhhuh!!!

  • Viestiketjun aloittaja "Miisa"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";29096855]Vai että ihminen joka puolustaa lapsen oikeutta hyvään hoitoon onkin empatiakyvytän hahahaha :D Tämä chala kyllä osaa kääntää ja vääntää asioita x)[/QUOTE]

Onko sun mielestä lapselle ainoa hyvä hoito ja aina ehdottomasti hyvä hoito yhtäkuin äiti? Ettei poikkeuksia ole?
 
Olisipa elämä oikeasti niin mustavalkoisen helppoa kuin palstan ihmeellisessä maailmassa.

Tästä lähden uneksimaan. Palstautopia :heart:

Öitä kaikille tasapuolisesti, hoiditte sitten lapsenne itse tai jonkun avustuksella ;)
 
"Hellevi"
[QUOTE="vieras";29096870]Jos äiti on terve ja vastuullinen aikuinen ihminen niin kyllä. Opinnot, ura ja menestyminen niissä ihan oikeasti odottaa sen pari vuotta. Lapsen hyvinvointi on mentävä etusijalle.[/QUOTE]

Kerro nyt mulle, että miten muiden perheiden valinnat kuuluu sulle? Olen tätä jo kysynyt edellisellä sivulla, mutta ei näytä tulevan vastauksia.
 
ex-päiväkotitäti
Täällä puhutaan että ei ole vaihtoehtoja - kyllä Suomessa vielä tänä päivänä niitä vaihtoehtoja on! Mun mielestä näiden vanhempien jotka työntävät lapsensa päiväkotiin alle vuoden ikäisinä, joka todellakaan ei ole mikään paikka alle 3-vuotiaille, pitäisi nyt rohkeasti vaan tunnustaa, että niitä lapsia on tehty boostaamaan sitä egoa! Ja sitten ihmetellään miksi jälkikasvu hylkää vanhemmat vanhainkotiin eivätkä heitä viitsi käydä katsomassa: Payback is a bitch!

Onneksi jotkut myöntävät, että he vaan ovat tehneet lapset, koska ei keksitty mitään muuta ja se on outoa jos parilla ei ole lapsia lainkaan - ryhmäpaineen uhrit siis. Se joka oikeasti niitä lapsia pitää lahjoina ja tahtoo vain heidän parastaan ei lastaan etenkään alle 1v. laita hoitoon. On tutkittu, että päiväkoti ei nimenomaan tee mitään hyvää alle 3v lapselle. Kunnes lapsi on 3v hän tarvitsee jatkuvaa huomiota eikä altistusta jatkuvalle sosiaalisten tilanteiden vyörylle. Sosiaaliset taidot ehtivät hyvin kehittymään ja kehittyvät paremmin kun lapsi on vähän vanhempi mennessään päiväkotiin.

Kuinka meillä on sitten järjestetty lastenhoito? Me olemme päättäneet odottaa suurten hankintojen ja oman talon rakennuksen kanssa ja selvitä pienemmällä summalla taloudellisesti. Toimii loistavasti! Lisäksi jos haluaisimme lisätuloja voisin kevyesti käydä tekemässä vähän keikkaa sillä välin kun toinen on kotona lasten kanssa. Meillä on tehty periaatepäätös, että meidän lapsia EI KOSKAAN työnnetä päiväkotiin! Säälittää kaikki ne lapset jotka sinne joutuvat. Ja siellä joskus 1-3v lasten kanssa työskennelleenä voin sanoa, että vanhemmat eivät joko halua ymmärtää tai toimivat täysin sidotuin silmin kun tuovat lapsiaan sinne hoitoon. Minä pidin huolen niistä pienimmistä, jotka eivät vielä edes osanneet itse syödä tai kävellä!! Mitenkä paljon luulette, että 20 lapsen muut 15 2-3 vuotiasta saivat huomiota kun meitä oli tasan kaksi hoitajaa?

Ei hyvää päivää! Älkää pliis lisääntykö jos olette niin egoistisia, että kaikki lapsen saamisen jälkeenkin on "minä,minä,minä,minä".
 
Aiemmin kuvittelin, että lasta voisi helposti hoitaa kotona vaikka kuinka monta vuotta. Niin pitkään kuin itseä vaan huvittaa. Mutta todellisuus on se, 9 kk äitiysloman jälkeen tulot tippuu useammalla satasella. Hirvittää jo etukäteen ajatella, että mitä ihmettä tehdään, kun tuo tulee ajankohtaiseksi. Ei yhtään tee mieli laittaa lasta päiväkotiin tuon ikäisenä.

Mietiskelin, että jos kärvistelisin muutaman kuukauden niillä pikkutuloilla, että lapsi täyttäisi edes vuoden. Sitten varmaan jo minunkin on pakko palata töihin. Tähän asti minun työpäivät on olleet aika lyhyitä, joten ei lapsi joutuisi olemaan pitkää päivää hoidossa.

Onkos muuten päiväkodissa tää 'omahoitaja' -systeemi pikkulasten ryhmässä? Että jokaiselle hoitajalle on määrätty muutama lapsi, joista huolehtii ensisijaisesti?
 
[QUOTE="Hellevi";29096794]Pitäisi myydä se perheen koti jos sattuu sellaisen omistamaan. Sitten on rahaa olla lapsen kanssa kotona kun ei tarvitse maksaa asuntolainaa.[/QUOTE]Niin ja vähän tuntuu siltä, että nämä kauhistelijat eivät välttämättä hoida perheen raha-asioita.

[QUOTE="vieras";29096870]Jos äiti on terve ja vastuullinen aikuinen ihminen niin kyllä. Opinnot, ura ja menestyminen niissä ihan oikeasti odottaa sen pari vuotta. Lapsen hyvinvointi on mentävä etusijalle.[/QUOTE]Tiedän paljon vähävaraisia perheitä, jotka hakevat ruokaa ja tavaroita lahjoituksesta. Siksi, ettei heillä ole varaa parempaan. Suurin osa varmasti menisi töihin, jotta voisi taata lapsen hyvinvoinnin, jos työpaikkoja olisi tarjolla. Monet näistä perheistä eivät todellakaan haluaisi olla tässä tilanteessa. Ihanko oikeasti sanotte, että tällainenkin elämäntilanne on lapsen parhaaksi?
 
PPhar
Meillä laitettiin just kymmenkuisena tutulle hoitajalle. Loistava järjestely, kun pääsin taas töihin olemaan oma itseni ja tienaamaan rahaa lapsen tulevaisuutta varten. Hoitaja on erinomaisen lämmin ja taitava työssään. Varmasti oli paremmassa hoidossa kuin minun kanssani olisi ollut. :) Kotiäitiys ei vain todellakaan ollut minua varten.
Musta tää on niin läpikammottava mielipide. Anteeksi. :( Tietenkin ymmärrän ja hyväksyn erilaisia tilanteita, mutta on aika vaikeaa ymmärtää, että ihminen on ainoastaan töissä ja erossa lapsestaan oma itsensä :O Tai että äiti ajattelee, että lapsi on paremmassa hoidossa muualla kuin äitinsä kanssa. On hienoa, että tämän kirjoittajalla on lapselle lämmin ja työssään taitava hoitaja ja täysin ymmärrettävää, että kotiäitiys ei ole kaikkia varten. Mutta jos kokee, että itse ei ole paras hoitaja lapselleen ja että kotona ei voi olla oma itsensä, niin olisi varmaan ollut järkevämpää jättää lapsien hankkiminen ihan kokonaan väliin. Kauhean raskasta täytyy olla elämän jos kotona ei voi olla oma itsensä ja lapsi on ainoastaan työpäivän ajan parhaassa mahdollisessa hoidossa jos siellä kerran saa parempaa hoitoa kuin kotona.
 
"poikia3"
Ei voi muuta todeta kuin että meillä Suomessa asiat ovat ihan liian hyvin. Nuoret äidit on totutettu ihan liian hyvään. Ei kyetä asettumaan toisten asemaan ja toistellaan vain yleistä mantraa,
ollaan taantumassa vapaa-ehtoisesti hella ja nyrkin väliin. Äitiysloma oli muutama vuosikymmen sitten vain 3 kk, sen jälkeen äidit palasivat töihin tai jäivät kotiin ilman tuloja.

Meidän jokaisen tulisi olla kiitollinen niistä
mahdollisuuksista joita yhteiskunta meille tarjoaa. Eikä arvostella toisten tekemiä valintoja.
 
PPhar
Mihin ihmeeseen te oikein niitä lapsianne hoitoon viette, mikäli meno on tuollaista? Kaikki mun tuntemani alle 1 vuotiaat ovat menneet hoitoon perhepäivähoitajalle/omalle isovanhemmalle. Oman poikani (2v) päiväkodissa 1-3v ryhmässä on yksi vähän alle 1v tyttö. Rauhallinen ryhmä, tyttö aina reipas ja iloinen, sylitellään paljon.. eipä tulisi mieleenkään tytön vanhempia moittia päätöksestään, varsinkaan taustoja tuntematta.

Se oma tapa toimia ei ole ainoa oikea tapa.
Näinhän se on, päiväkodissa iloiset ja reippaat lapset pärjää hyvin :) Itsekin olen päiväkodissa pienten ryhmässä töissä ja siellä on ihania reippaita lapsia jotka pärjää oikein hyvin. Sitten on niitä pieniä, jotka käytännössä katsoen kaipaisi syliä kokoajan, mutta sellaista ei ole mahdollista antaa kun siellä on 12 muutakin lasta jotka ansaitsevat apua ja huomiota vaikkeivät kokoajan itkisikään. Sydän särkee, mutta kun kokoajan ei voi kulkea lapsi sylissä. Kotona se onnistuisi, mutta työssä ei. :/ Itse en moiti missään tapauksessa perheitä jotka lapsensa hoitoon päättävät laittaa, tilanteita on erilaisia ja niin on ihmisiäkin, niin lapsia kuin aikuisiakin. Mutta minun valintani oman lapsen kohdalla se ei ikinä olisi.
 
eri vieras
[QUOTE="vieras";29096638]Synnytyksen jälkeinen masennus on hoidettavissa oleva sairaus johon äidin kuuluu hakea apua ettei menetä lapsensa huoltajuutta. Vauva kuitenkin tarvitsee hoitajaa kokoajan. Sen parannuttua tai siitä kuntouduttua on aivan äidin itsekkyyttä lähteä työelämään vaikka oma lapsi tarvitsisi vielä häntä.[/QUOTE]

Tämä on niin totta. Minä tiedänkin yhden tapauksen, jossa äiti sairastui, mutta sai hoitoa ja jäi kotiin: Andrea Yates - Wikipedia, the free encyclopedia. Onneksi tämä äiti ei ollut itsekäs vaan jäi kotiin lasten kanssa, eikö vain? Kotiäitys kunniaan, vaikka pakolla.
 
"Sara"
Mä en oo koskaan vastannut näihin ketjuihin, mutta nyt täytyy. Mä ihmettelen muutaman muun tapaan äitiä, jonka on "pakko" päästä töihin jaksaakseen :O Onko niitä lapsia silloin oikeasti edes haluttu?

Noin muuten ymmärrän kyllä esim taloudelliset pakot pieniäkin laittaa hoitoon enkä todellakaan ymmärrä mielipiteitä, että pitäis myydä talot ja autot voidakseen olla lasten kanssa kotona, mutta toi "äidin täytyy päästä töihin lepäämään" kyllä tökkii...
 
En ole tuon ikäistä hoitoon vienyt enkä tule viemään, 10kk ikäinen kuopus aloittaa päivähoidon "vasta" ensi syksynä. Mutta jos tilanne sitä edellyttäisi niin voisin kuvitella vievänikin, tosin täällä ei tietääkseni alle 1v ikäisiä oteta päiväkotiin.

Tilanteita on kuitenkin erilaisia. Meillä lapset eivät ole koskaan olleet hoidossa täyttä aikaa, eivätkä toivon mukaan tule olemaankaan. Edes ne yli 3v ikäiset. Kamalalta tuntuu ajatus että lapsi olisi päiväkodissa 8-10h/päivä, viitenä päivänä viikossa. Silti en koe tarvetta syyllistää heitä jotka tuollaisiin hoitoaikoihin päätyvät.
 
[QUOTE="Sara";29097025]Mä en oo koskaan vastannut näihin ketjuihin, mutta nyt täytyy. Mä ihmettelen muutaman muun tapaan äitiä, jonka on "pakko" päästä töihin jaksaakseen :O Onko niitä lapsia silloin oikeasti edes haluttu?

Noin muuten ymmärrän kyllä esim taloudelliset pakot pieniäkin laittaa hoitoon enkä todellakaan ymmärrä mielipiteitä, että pitäis myydä talot ja autot voidakseen olla lasten kanssa kotona, mutta toi "äidin täytyy päästä töihin lepäämään" kyllä tökkii...[/QUOTE]

Ei kaikkea tarvikaan ymmärtää. Itselläni oli tuollainen olo kun kakkonen oli pieni. Esikoinen oli reilun vuoden vanhempi kehitysvammainen lapsi ja kakkosellakin selvää kehitysviivettä (esikoinen alkoi kävellä vasta lähemmäs 4v iässä, kakkonen ryömiä 1v ikäisenä) ja paitsi henkinen huoli, painoi myös fyysinen rasitus kantaa jatkuvasti kahta tuon kokoista lasta. Ihan eri asia kuin kantaa kaksosia jotka ovat jänteviä ja osaavat olla auttaa omalla kropallaan.

Lisäksi tuohon paikkaan osui pikkuveljen itsemurha, täytenä yllätyksenä. Ihmiset reagoivat asioihin eri tavoilla ja varmaan joku olisi halunnut jäädä kotiin mahdollisimman pitkään tuossakin tilanteessa. Itse tunsin että kaipasin todella jotain muuta ajateltavaa kuin lapset ja pikkuveljen kuolema. Onneksi pääsin aloittamaan keikkatyöt nuoremman lapsen ollessa 9kk ja kokonaan palaisin töihin hänen täytettyä vuoden, mies jäi sitten puoleksi vuodeksi koti-isäksi. Ihan hyvä ratkaisu meille tuohon paikkaan.
 
"rosalinda"
Ootteko ikinä miettineet, että miksi saman katon alla asuvilla naisilla kuukautiset tulevat samoihin aikoihin? Katsokaas, kun kauan aikaa sitten siinä oli se pointti, että näin kaikki lauman naiset tulivat samaan aikaan kiimaan. Vain osa näistä naaraista pääsi synnyttämään, ja synnyttämättömien naisten tehtävänä oli toimia lastenhoitajina. Jokainen varmaan tietää, miten narttukoirat käyttäytyvät valeraskauden kourissa, joka seuraa kiimaa. Luonto on fiksu, ja hoitanut näin yhteisöllisen poikashuollon. Ei me ihmiset alkujaamme sen kummallisia olla.

Mua vaan vähän ihmetyttää, että minkä takia viisas luonto olisi kehittänyt tälläisen menetelmän, mikäli muut kuin oma äiti olisivat kelvottomia hoitamaan yhteisön jälkikasvua.

Ja sitten toiseen pointtiin. Täällä ihmetellään kovasti sitä, miten joku ei viihdy siellä kotona pienen lapsensa kanssa, vaan haluaa takaisin toteuttamaan itsään. Niin. Ei siinä varmaan ole kyse siitä, etteikö viihtyisi oman lapsensa seurassa. Vaan se, että koko sosiaalinen elämä on nikn rajoittunutta ja pyörii sen kodin ympärillä. Jos on tottunjt toimimaan asiantuntija tehtävissö esimerkiksi, niin perhekerhojen täydelliset mammat pyykkihuoltoineen ei varmaankaan tarjoa tarpeeeksi haastetta viihtymiselle. Mä näkisinkin ongelmana yhteiskunnan joustamattomuuden osapäiväisyyteen työsuhteissa.
 
Töissä
[QUOTE="vieras";29096601]Ei ole vaihtoehtoja? Eikös Suomessa meillä ole sosiaaliturva ja mahdollisuus saada yhteiskunnan tukia peruselämiseen ja lapsilisät?

Tässäpä kiteytettynä kaikki tarvittava.

Tulee mieleen näistä kommenteista kun haastateltiin Suomessa olevia venäläisnuoria, ja heiltä kysyttiin mistä he saavat rahat luksusvaatteisiinsa. He vastasivat: Äidiltä.
No sitten kysyttiin mistä äidit saavat ne rahat. He vastasivat: Pankkiautomaatista.
 
"vieras"
Onpahan taas kotiäidit kiillottamassa urakalla kruunuaan, eikö teillä oo muuta tekemistä? Menkää vaikka leikkimään niiden lastenne kanssa!

Tunnen pari tyyppiä, jotka laittoivat lapsensa hoitoon alle vuoden ikäisinä ja syynä oli molemmilla se, että TYKKÄSIVÄT TYÖSTÄNSÄ. Tätähän on työssävieroksujien vaikeaa ymmärtää, mutta meillä osalla on ihanat työpaikat, johon on kiva palata vuoden tauon jälkeen.

Minä laitoin lapseni 1v2kk ikäisenä hoitoon, toinen menee samanikäisenä, välissä ehdin olla vuoden töissä. Osa-aikaisena jatketaan ja hoitomuotona päiväkoti, kuvitella! Lapset viihtyy, mulla ei palkkakehitys pysähdy, eikä aivot mössöönny kun saan muutakin ajateltavaa ja haastetta kuin kodin ja lasten puunaus. Mitään taloudellista pakkoa meidän ratkaisuun ei ole, eikä mulla mitään masennusta tai muuta, minä vaan satun rakastamaan työtäni.
 
  • Tykkää
Reactions: papero
"hmm"
Aika myöhään se 10kk ikäisenä hoitoon laittaminen on kansainvälisellä tasolla...

Me laitetaan kuopus hoitoon 1-vuotiaana. Ei jakseta kituuttaa kotihoidontuella kun on iso asuntolaina ym.
 
minä olen
laittanut ja syy oli puhtaasti taloudellinen kadun sitä vieläkin, lapsi oli tuolloin 9kk kun meni hoitoon ja vielä ympärivuorokautiseen päiväkotiin.:(
Asuttiin pk-seudulla ja meillä oli asuntolainaa, autolainaa ja luottokortit ns.tapissa, tuolloin kun olisi osannut katkaista kulutuskierteen ja elää vähemmällä niin olisi luottotiedotkin kunnossa!!!
Ei vaan osattu elettiin valtavirran mukana, mikä oli maailman suurin virhe.
Olisi pitänyt laittaa kämppä myyntiin ja vaihtaa auto halvempaan, poikkasta saksilla luottokortit ja elää käteisellä, todella hyvää jälkiviisauttaa multa huoh, miks mä tätä tänne rustaan, no ehkä siksi et kukaan ei muu sortuis elämään yli varojensa, ja vielä oman lapsensa kustannuksella, ei se mammonan kerääminen ole niin tärkeää!
 
Selityksen makua
Kenenkään on turha väittää, että lapsi pitää viedä hoitoon vauvaiässä syystä tai toisesta. Lapsen paikka on kotona. Näin sanoo myös lastenlääkäri. Ihmiset ovat hakoja keksimään syitä oikeuttaakseen käytöstään: asunnon maksaminen, että on rahaa vaatteisiin ym. Ym. Hohhoijaa
 

Yhteistyössä