Kuinka usein vaihdatte vaippaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bebex3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No minä ainakin ajattelen sitä jätteen määrää mutta en lasten kustannuksella! Kyllä se kertiksessäkin oleva pissa siellä vaipassa muhii vaikka vaippa olisi kuinka pintakuiva vai häviääkö pissa kertiksestä tuosta vaan, simsalabim? Eli meillä käytetään kestoja ja paljon ilmakylpyjä ja lasten iho ollut erinomainen eikä lasten tarvi olla pissaisessa vaipassa, ihan puistattaa tuollainen nuukailu.

meillä vaihdetaan aina kun vaipoissa on tavaraa. tyttö aloittaa kitinän samantien kun on pissannut. ikää 3kk. pissaa usein hoitopöydän pyyhkeelle, joten vaippavuori vähenee, mut pesukerrat lisääntyy.
sama pätee 2v. pojalla, joka tosin on lähes päiväkuiva (2vaippaa/pv) pottailu aloitettu 7kk iässä.

näin oppiivat ettei vaipoissa kuulu olla pissaa, vaan sen paikka on potassa. jos olisi ollut aikaa olisin kokeillut kakkosen kanssa vaipatonta vauvaa, mut ei oo aikaa tulkata toisen pissaamisia, kuten esikon kanssa...

Kylläpä tämä keskustelu on riistäytynyt käsistä. Painottaisin tosiaan noita yksilöllisiä eroja. Meidän lapset ovat aina olleet "kuumakalleja", tohisseet hiki päässä, joten kyllä se haihtuminen on aika merkittävää, ihan hölmö harhaluulo ettei vauva hikoilisi, hiki vain ei haise kuten aikuisella.
Esikoinen oppi alle parivuotiaana kuivaksi lähes opettamatta, ja jo hyvin pienenä lakkasi unissaan pissaamisen. Samoin on aina ollut järkyttävä rakon tilavuus, aamulla pissasi potan puolilleen, päivällä toisen kerran ja kolmannen illalla. Sama seurapiirirakko toimii yhä kouluiässä.
Pienemmän kanssa pystyisin saalistamaan kaikki kakat pottaan, näen ilmeestä. Mutta en ole ihan vaipattomana silti viitsinyt pitää, lähinnä ajan puutteesta. Älkää siis tuomitko ilman että on faktat hallussa; tällä systeemillä 3-5 vaippaa päivässä on aivan tarpeeksi, eikä lastensuojeluilmoituksen tai määrättömän pöyrityksenne aihe!

Meillä vaihdettiin kertiksia 5-X kertaa päivässä (pissan määrän ja kakkojen mukaan) ja kestoja 1-2.5h välein imuista riippuen (siirryimme päivä kertoilijoiksi pojan ollessa 4kk). Potalla käydään aina vaipan vaihdon yht. sekä unilta herätessä. Usein pottaan saadaan pissat. Muksu nyt 8kk.

Poika 5,5kk ja 4 vaippaa yleensä per vrk. Yöllä ei vahdeta, paitsi joskus harvoin kun tulee läpi. Oon kanssa aika lailla nuukainen, mutta ei ne päiväpissavaipat silti oo mitään yövaipan painoon verrattuna! Ja yölläkin voisin periaatteessa (ehkä mahdollisesti) jaksaa vaihtaa, mutta vauva herää aina siihen ja hihkuu sitten puoli tuntia hereillä. Kukin tavallaan, pääasia että lapsi voi hyvin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Olivia*:
Olen kyllä itsekin nuukailijan linjalla, meillä on AINA vaihdettu vaippaa max 5 krtaa pvässä, yleensä 3-4. Poika pian vuoden. Ja ihan jo siitäkin syystä, että vaipat rasittavat luontoa. Vaipat ovat lisäksi suhteellisen kalliita, joten en joka pissan jälkeen vaippaa vaihda, tietenkään. Ja miten kuukautisverta ja pissaa voi verrata toisiinsa?? Hieman eriasia. Poika kakkaa heti miten aamupuuron jälkeen, joten vaikka vaippa on pissainen, odotan hetken syötön jälkeen, että kakka tulee. Mitä järkeä on heti uudestaan vaihtaa vaippa? Iho on todella hyvä ja poika iloisin ja hyväntuulisin lapsi, jonka tiedän.
Nykyiset vaipat ovat sitä paitsi niin hyviä, ettei niitä voi huoletta pitää useita tunteja. Ja niin, omaa järkeä saa käyttää, sanokoon nlan tädit mitä tahansa. Kaikki "yleiset" ohjeet ovat niitä uusavuttomia kohtaan, jotka eivät tajua vaihtaa vaippaa juuri lainkaan.
Totta kai vaippa vaihdetaan, jos siihen tulee kakka, ja jotkuthan taas kakkaavat useita kertoja päivässä.

Säästö se on pienikin säästö. Ja nimenomaan miettikää sitä jätteen määrää!

Veit sanat suustani! Juuri näin minäkin ajattelen ja toimin enkä toimiani muuta vaikka täällä mitä ällisteltäisiin. Vaippaa ei tarvitse vaihtaa ennen aamiaista, koska muuten se pitäisi vaihtaa 30 min päästä uudelleen. Kolmas lapseni on nyt 1,5-vuotias eikä kenelläkään ole ikinä ollut mitään ongelmia ihon tai tulehdusten kanssa. Pakko lisätä vielä kauhisteluanne, sillä mulla on aina hyvin niukat kuukautiset ja vaihdan yleensä siteeni 1 - 3 kertaa päivässä. Repikäähän siitä.

Ihmettyttää, kuinka monen lapsella täällä oikein on todettu pissavaipoista johtuvia virtatietulehduksia tai jotain muita hygieenisyysongelmia? Näillä selityksillä kun tuhlarit puolustelevat älytöntä vaippojen kulutusta. Minä en ainakaan tunne/tiedä yhtään vauvaa tai taaperoa, jolle olisi tullut jotain iho-ongelmia tai pissavaivoja harvasta vaipanvaihtovälistä huolimatta.

Alkuperäinen kirjoittaja normaalijärkinen:
Ihmettyttää, kuinka monen lapsella täällä oikein on todettu pissavaipoista johtuvia virtatietulehduksia tai jotain muita hygieenisyysongelmia? Näillä selityksillä kun tuhlarit puolustelevat älytöntä vaippojen kulutusta. Minä en ainakaan tunne/tiedä yhtään vauvaa tai taaperoa, jolle olisi tullut jotain iho-ongelmia tai pissavaivoja harvasta vaipanvaihtovälistä huolimatta.

No mun kaverin poika sai esinahan tulehduksen kun kertiksen sisältä pääsi iholle niitä geelipallosia, vaippa oli revennyt ihan pienestä kohti kun oli niin täynnä :O (taisi olla pampers, en muista varmasti). Tämän tapauksen jälkeen siirryin käyttämään pelkkiä kestovaippoja pojallani (ennen osakestoiltiin). Ja kaikkein huvittavinta on kun jotkut kertiksiä käyttävät sanovat että kun kestot on niin isoja ja blaa blaa. Meidän vauvan swaddlebees on paljon pienempi kuin pissaa täynnä (lähes polvissa roikkuva :D) kertakäyttövaippa jollaisia olen ikävä kyllä nähnyt usein.

Jaa-a, enpä ole tullut laskeneeksi montako vaippaa vois mennä päivässä. Kyllä varmasti ainakin 5-6 menee nyt, kun tyttö nukkuu yöt eikä silloin vaihdeta enää vaippaa. Joskus menee enemmän, joskus vähemmän, aika säännöllisesti heräämisen jälkeen yleensä vaihdan.

Jaa-a, kai se sitten on tuhlausta se 5 vaippaa/vrk. Ja ihan vauvana meni varmaan 6, kun kakkaa tuli parikin kertaa päivässä. En minä mitenkään puolustele tätä älytöntä vaippojan kulutusta. Mulla vain tuli parista kolmesta vaipanvaihdosta per päivä sellainen äklö fiilis, että yäk--voiko se olla vauvalle hyväksi. Mutta tämä on siis ihan tällainen henkilökohtainen inhoreaktio, ei mitään muuta.

Ja mitä tulee tuohon vaipanvaihtoon ennen aamupalaa niin minä kuulun niihin, jotka vaihtavat lapselle vaipan ensin. Sitten jos alkaa näyttää aamupuuron jälkeen siltä, että pojalla on kakka tulossa, niin kiikuta hänet nopeasti potalle.

Niin kyllä se vaipan pinta varmasti kuivana pitkään pysyy, sitä en epäile, mutta sen tiedän miksi.. siksi kun kertakäyttövaipat ovat aivan täynnä kaikenmaailman kemikaaleja, jotta pinta pysyisi kuivana, imisi hajut, tekisi pissasta ja kakasta geelimäistä mönjää yms yms. Laitoinpa aikanani kestoilun aloittaessani liberolle sähköpostia, jossa ihan vaan ihmettelin kemikaalien määrää vaipoissa, siis kyselin miksi vaipassa joka on pienen vauvan ihoa vasten on niin suuret määrät, erittäin epäsuotuisia aineita ja ainesosia. Minulle vastattiin, että siksi kemikaaleja käytetään, kun vaipoilla on niin suuret vaatimukset nykyään; pitää pysyä pintakuivina, pitää olla kosteuttava, hengittää, imeä kakka mahdolllisimman hyvin yms yms. Sieltä sanottiin, että kemikaalit eivät ole haitallisia jos vaippa vaihdetaan tarpeeksi usein. Eli valmistaja olettaa, että vaippa vaihdetaan kun se on märkä. Eli kertakäyttövaipat eivät todellakaan ole tarkoitettuja pidettäviksi tuntitolkulla, vaikka lapsen iho ei varsinaisesti oireilisikaan, niin ylimääräinen kemikaalimäärä vauvan iholla tuskin on hyväksi. Jos haluatte luontoa ja rahaa säästää, niin käyttäkään kestovaippoja!!!

Meillä menee ehkä keskimäärin noin 7-8 vaippaa/vrk. Joskus vaihdetaan parinkin tunnin välein ja joskus taas hyvien unien päivänä vaihdetaan harvemmin. Aamuisin pestään pylly yön jäljiltä (aamuyöllä vaihdetaan vaippa) ja silloin laitetaan myös rasvaa. Iho on ollut koko ajan loistavassa kunnossa. Tyttö nyt 4 kk.

Alkuperäinen kirjoittaja maija79:
Niin kyllä se vaipan pinta varmasti kuivana pitkään pysyy, sitä en epäile, mutta sen tiedän miksi.. siksi kun kertakäyttövaipat ovat aivan täynnä kaikenmaailman kemikaaleja, jotta pinta pysyisi kuivana, imisi hajut, tekisi pissasta ja kakasta geelimäistä mönjää yms yms. Laitoinpa aikanani kestoilun aloittaessani liberolle sähköpostia, jossa ihan vaan ihmettelin kemikaalien määrää vaipoissa, siis kyselin miksi vaipassa joka on pienen vauvan ihoa vasten on niin suuret määrät, erittäin epäsuotuisia aineita ja ainesosia. Minulle vastattiin, että siksi kemikaaleja käytetään, kun vaipoilla on niin suuret vaatimukset nykyään; pitää pysyä pintakuivina, pitää olla kosteuttava, hengittää, imeä kakka mahdolllisimman hyvin yms yms. Sieltä sanottiin, että kemikaalit eivät ole haitallisia jos vaippa vaihdetaan tarpeeksi usein. Eli valmistaja olettaa, että vaippa vaihdetaan kun se on märkä. Eli kertakäyttövaipat eivät todellakaan ole tarkoitettuja pidettäviksi tuntitolkulla, vaikka lapsen iho ei varsinaisesti oireilisikaan, niin ylimääräinen kemikaalimäärä vauvan iholla tuskin on hyväksi. Jos haluatte luontoa ja rahaa säästää, niin käyttäkään kestovaippoja!!!

On totta on että vaipatkin on nykyään täynnä myrkkyjä. Esimerkiksi reissun päällä on hyvä, että vaippa pysyy kuivana ja pitää myös ihon kuivana, mutta kyllä kotona ja normaaliolosuhteissa lapselle taytyy useammin vaippa vaihtaa, kuin kahdeksan tunnin välein. Hui! Johan se on mielestäni jokaisen ihmisen oikeus olla ilman ulosteita ihollaan ja kuuluu perushygieniasta huolehtimiseen. Vaikka vaippa olisi vaihdettaessa kuiva, en todellakaan laita samaa vaippaa takaisin, vaan alapää huuhdotaan ja uusi vaippa. Samoin teen jos minulla on kuukautiset. Aina vessassa käydessäni vaihdan siteen ja pesen alapääni, vaikkei runsas vuoto olisikaan. Alkaahan se alapää haista, jos ei sidettä vaihda ja vähän suihkuta, sillä side hiostaa ihan älyttömästi, vaikkei vuotoa olisi tullut yhtään. Voitte vaan kuvitella kuinka paljon vaippa hiostaa, kun on koko pyllun alueella ja napaan asti, etenkin jos on vielä täynnä pissaa tai parhaassa tapauksessa kakkaa. Vaikka iho olisi kuinka hyvässä kunnossa, niin minusta on väärin hiostaa lapsen pyllyä tuntitolkulla, samalla kun kemikaalit liukenevat iholle. Vähän ihmisyyttä peliin!! En olisi uskonut, että henk.koht. hygieniasta huolehtiminen on Suomessa tällä tasolla..

Alkuperäinen kirjoittaja kaikkea sitä kuulee...:
No minä ainakin ajattelen sitä jätteen määrää mutta en lasten kustannuksella! Kyllä se kertiksessäkin oleva pissa siellä vaipassa muhii vaikka vaippa olisi kuinka pintakuiva vai häviääkö pissa kertiksestä tuosta vaan, simsalabim? Eli meillä käytetään kestoja ja paljon ilmakylpyjä ja lasten iho ollut erinomainen eikä lasten tarvi olla pissaisessa vaipassa, ihan puistattaa tuollainen nuukailu.

Niin puistattaa täälläkin. Kerroin juuri miehelleni ja hänkin oli suorastaan pöyristynyt. Lapsiraukat..

Alkuperäinen kirjoittaja -minnu-:

On totta on että vaipatkin on nykyään täynnä myrkkyjä. Esimerkiksi reissun päällä on hyvä, että vaippa pysyy kuivana ja pitää myös ihon kuivana, mutta kyllä kotona ja normaaliolosuhteissa lapselle taytyy useammin vaippa vaihtaa, kuin kahdeksan tunnin välein. Hui! Johan se on mielestäni jokaisen ihmisen oikeus olla ilman ulosteita ihollaan ja kuuluu perushygieniasta huolehtimiseen. Vaikka vaippa olisi vaihdettaessa kuiva, en todellakaan laita samaa vaippaa takaisin, vaan alapää huuhdotaan ja uusi vaippa. Samoin teen jos minulla on kuukautiset. Aina vessassa käydessäni vaihdan siteen ja pesen alapääni, vaikkei runsas vuoto olisikaan. Alkaahan se alapää haista, jos ei sidettä vaihda ja vähän suihkuta, sillä side hiostaa ihan älyttömästi, vaikkei vuotoa olisi tullut yhtään. Voitte vaan kuvitella kuinka paljon vaippa hiostaa, kun on koko pyllun alueella ja napaan asti, etenkin jos on vielä täynnä pissaa tai parhaassa tapauksessa kakkaa. Vaikka iho olisi kuinka hyvässä kunnossa, niin minusta on väärin hiostaa lapsen pyllyä tuntitolkulla, samalla kun kemikaalit liukenevat iholle. Vähän ihmisyyttä peliin!! En olisi uskonut, että henk.koht. hygieniasta huolehtiminen on Suomessa tällä tasolla..

Jep, vaipat sisältävät todella paljon kemikaaleja (haitallisia!!!!) joten voin kuvitella mitä niistä ehtii liueta kun pissaa täynnä ovat. Joskus pampersista on löydetty jopa TBT:tä joka on ERITTÄIN myrkyllistä!

Vaikuttaakohan tuo nyt niin hirveästi kemikaalien liukenemiseen, että onko siellä vaipassa pissaa vai ei? Mietin vaan, että samat kemikaalithan siinä on vasta vaihdetussakin vaipassa ihan herkkää ihoa vasten, luulisi että enemmän vaikutusta olisi sillä, paljonko kaikkiaan pitää lapsella vaippoja päivässä vai antaako runsaasti ilmakylpyjä. Kannattaisi ehkä unohtaa koko kertakäyttövaipat. En sitten tiedä, olisiko joissain halpismalleissa näitä kemikaaleja vähemmän: ainakin naisten terveyssiteissä on näin.

Alkuperäinen kirjoittaja sdrttytyh:
Vaikuttaakohan tuo nyt niin hirveästi kemikaalien liukenemiseen, että onko siellä vaipassa pissaa vai ei? Mietin vaan, että samat kemikaalithan siinä on vasta vaihdetussakin vaipassa ihan herkkää ihoa vasten, luulisi että enemmän vaikutusta olisi sillä, paljonko kaikkiaan pitää lapsella vaippoja päivässä vai antaako runsaasti ilmakylpyjä. Kannattaisi ehkä unohtaa koko kertakäyttövaipat. En sitten tiedä, olisiko joissain halpismalleissa näitä kemikaaleja vähemmän: ainakin naisten terveyssiteissä on näin.

No minä kyllä mietin sitä miten kemikaalit reagoi pissan kanssa kun sama vaippa on päällä tunti tolkulla! En yhtään tykkää itsekään käyttää muovista sidettä, se hiostaa kamalasti! On ihan eri juttu jos lapsi saa PALJON ilmakylpyjä/osa pissoista tulee pottaan mutta sellainen lähes polvissa roikkuva pissaa täynnä oleva kertis on järkyttävä näky :O.

Valmistajan mukaan vaikuttaa. Kemikaalit ikään kuin "irtoavat" vaipasta sen kastuessa. Minun puolesta voitaisiin kieltää koko kertakäyttövaipat ja siteet, ihan jo vaikka ympäristösyistä..

Valmistajan mukaan vaikuttaa. Kemikaalit ikään kuin "irtoavat" vaipasta sen kastuessa. Minun puolesta voitaisiin kieltää koko kertakäyttövaipat ja siteet, ihan jo vaikka ympäristösyistä..

Olen Maijan kanssa tismalleen samaa mieltä ;), kertakäyttövaipat ovat myös kamalia öljysyöppöjä (muistaakseni kuluttavat öljyä 2dl per vaippa, mielestäni kamala määrä...).

No mä kyllä vaihdan sidettäkin vain n. 1-2 kertaa per päivä, eli kokonaiskulutus päivässä on n. 3kpl... Tampooneja käytettäessä niitä menee hieman useemmin. Niin ja suihkussa käyn vain n. kerran päivään. Nuo määrät riippuu tietysti hirveesti vuodon määrästä. Eikä kyllä koskaan ole mitään tulehduksia (emätin- pissa- ym tulehduksia) ollut! Jos olen siis hyvin pärjännyt tuonkin suhteen, niin miksi minun pitäisi muuttaa käytäntöjä itseni tai lapseni suhteen? Sekä äiti että lapsi ollaan iloisia, aurinkoisia, hyväihoisia, terveitä jne... Joten MIKSI?!

Niin.. ihmiset kokevat hygienia-asiat hyvin subjektiivisesti. Jos jokin asia TUNTUU likaiselta, niin se tämän henkilön mielestä myös sitä on. Vaikka kuinka asiaa yrittäisi perustella toisin. Edes fakta-tieto ei välttämättä lievennä likaisuuden "tuntua".

Yhteistyössä