Kuinka usein vaihdatte vaippaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bebex3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Äh onpa taas tosikkoja liikkeellä. Raukka ei tosiaankaan valita, on ehkä hyväntuulisin tuntemani puolivuotias. Tietenkin totuuden nimissä on sanottava, että aika pitkiä aikoja leikkii lattialla ilman vaippaa ja sitten pesen niitä pissoja lattialta. Enkä kyllä ole lukenut pamperspakettien kylkiä, mainoksessa sanotaan että "jopa 12 tunnin kuivat yöunet". Sääli vaan, "säälittää", tarkemmin ajateltuna itsekin taidan sääliä Sinun jälkikasvuasi, alapää saattaa olla kuiva mutta yläpäähän ei ole odotettavissa paljon eloa jos kirjoitus kuvastaa äidin henkistä maailmaa..

Meillä 4 vaippaa per päivä ja ikää 2kk. Mahtava iho, ja hyvät vaipat! Neuvolassakin on kehuttu. Ja vauva tosi iloinen tapaus. Joten tuskinpa on haittaa. Niin ja koskaan ei olla jouduttu mitään talkkia, rasvoja tmv käyttämään. Että kylläpä riippuu ihan tyypistä nämä jutut! (Niin ja 1 kakka per pvä tulee, ja yöllä ei vaihdeta)

Alkuperäinen kirjoittaja Tuplamamma:
Kuinka ihmeen vähän teidän parivuotiaanne oikein pissaavat? Omalla ainakin tulee yhdestä pissasta jo vaippa niin märäksi että on pakko vaihtaa, puhumattakaan jos pissoja tulee vaippaan kaksi. Enkä halua laittaa lasta nukkumaan päiväunille märässä vaipassa enkä todellakaan esim. auton turvaistuimeen jossa vyöt tulevat tosi kireälle pimpan kohdalta, enkä kyllä muutenkaan halua että lapseni joutuu märässä vaipassa kulkemaan. Kakka meillä onneksi tulee aina pottaan sehän pitäisi vaihtaa tietenkin ihan samantien. Kuulostaa aika karmaisevalta tuo pari vaippaa päivässä linja... Vaihdanhan itsellenikin siteen joka vessakäynnin yhteydessä ellen useammin.

Ihmettelen, mikä on niin huono vaippamerkki, että sen pinta tuntuu märältä. Meillä yövaippa on päällä n. 13 h ja aamulla vaippa on selvästi täynnä pissaa, mutta silti sen pinta on kuiva. Eri asia on, jos käyttää kestovaippoja. Ne tosiaan tuntuvat märiltä parin pissan jälkeen.

Sen enempää asiaan puuttumatta, mutta kuitenkin... Kommentoisin tähän vähäiseen vaippojen vaihtoon liittyen. En tiedä muista "tosikoista", mutta itseäni ei niinkään arveluta vaippojen laatu, voivat hyvinkin olla kuivan tuntuisia vaikka 12 tunnin jälkeen. Mutta se ajatus, että joutuu olemaan pissaisessa vaipassa monta tuntia putkeen... Siis se vain tuntuu niin ällöltä. Mikä bakteeripesäkin vielä. Jos itse pitäisi olla pissivaipassa monta tuntia, vaikkakin pintakuivassa, niin kuinka moni olisi?

Tosi mahtava säästöhän siitä tulee rahallisesti, mutta mitä muuta iloa siitä on? Tilanne on aivan eri, kun osa pissoista tehdään pottaan (tai lattialle?), sittenhän vaippoja ei kulu niin paljoa, mutta muuten? Hmm.
Toivottavasti kukaan ei ala haastaa riitaa minulle, sillä tuskin jaksan vastata.

Kiitos vastauksista! Luulin pitäväni itseäni outona koska vaihdan niin usein lapselle vaipan mutta niinhän täällä tekee myös muutkin (osa). Inhottaa se ajatus että pieni joutuu liikkumaan lattialla painava vaippamöhkäle jalkovälissä....ajattelen sen omalle kohdalleni niin ei kovin mukavalta tuntuis.

Tosi mahtava säästö tosiaan... About 0.30 € vaippa, 2x = 0,60€ päivässä. n. 18 euroa kuukaudessa.
Musta tuntuu, että suuremman säästön saa aikaan, kun vähentää tupakanpolttoa/siiderin juomista/baarissa käyntiä/einesruokien ostamista/meikkien ostamista/autolla ajamista/karkkien ostamista... Siis ihan mitä vaan. Ei kai nyt rakkaan lapsen vaipoissa nuukailla? Paitsi tietysti jos onkin kyse laiskudesta, ettei viitsi vaihtaa sitä vaippaa alituiseen.

Taitaa mennä se 4-5 pvässä. Itse pidän rajana sitä, että kun vaipasta tuntee ulospäin, että sinne on pissat tullut niin sitten vaihdan. Pamppersista ei ainaan yhdet pissat tunnu vielä. Lähinnä naurattaa nuo uudet kuivaksiopetteluvaipat, joissa pinta jää kosteaksi. Nykyään valmistetaan niin hyvä vaippoja, että lapset oppivat koko ajan myöhemmin kuiviksi, koska vaipat eivät häiritse..

No meillä ei kyllä säästön vuoksi vaihdeta "noin vähän" niitä vaippoja! Vaan lähinnä siksi että vauvamme iho on pysynyt moitteettomana koko ajan, ja koska ei vielä konttaile tai kuljeta muutenkaan vaippaa sen kummemmin mukanaan, niin siitä ei näytä hänelle mitään haittaa olevan. Ja pinta on tosiaan aivan kuiva kun sitä kokeilee, vaikka painaisi paperillakin niin mitään ei jää paperiin. Toistaiseksi ainakin toimitaan näin, koska se tuntuu toimivan meillä ihan hyvin. Jos tilanne muuttuu niin sitten tietenkin muutetaan käytäntöä.

Täytyypä tässä huomioidan muutenkin että toiset vauvat pissii enemmän ja/tai useammin kuin toiset. Eli siinä mielessä ei voi verrata näitä lukuja. Osa vauvoista kakkaa kerran viikkoon ja toiset tekee monta kakkaa päivässä, esimerkiksi. Joten turha hikeentyä ja tyrmätä käytäntöjä puolin jos toisinkaan...

On se luonnonsuojelukysymyskin, eikä vain laiskuuskysymys, saati raha-. Jossain neuvottiin korvaamaan yksi päivän vaipoista kestovaipoilla, sekin oli jo merkittävää. Eli kyllä sillä on väliä käyttääkö 4 vai 8 vaippaa päivässä.
Virtsatulehdukset johtuu lapsilla usein jostain rakenteellisesta ongelmasta, esim takaisinvirtaus virtsanjohtimissa. Virtsa sinänsä on steriiliä, eli bakteeripesä on huonosti pesty peppu, ei pissainen vaippa. Kakka on tietysti asia erikseen.

Itsekin olen kyllä nuukailija luonteeltani... Siksi osakestoilu onkin aika hyvä vaihtoehto. kertistä käytettäessä tulisi joskus illallakin ajateltua että olkoon nyt vielä tunnin kun kohta menee unille kuitenkin kuivassa vaipassa. Kestot tuntuu "ilmaisilta" käyttää vaikka laittaisi lyhyeksi ajaksi uuden vaipan ja lapsen ei tarvitse kuljettaa sitä pussia mukanaan :) Ihan pienen vauvan kanssa on kyllä helpompaa nuukailla vaipoissa sillä pissa ei niin haise. Kertisvaipat tekee isommankin lapsen pissasta niin siistin paketin että sitä ei tule niin ajateltua mitä siellä vaipan sisällä on...

Olen vain kuullut, että esim. vanhuksilla hoitolaitoksissa iskee usein virtsatietulhdus, koska joutuvat olemaan pissavaipoissaan pitkin päivää. Siitä ajattelin, että se voisi tapahtua lapsillekin?

Toki virtsan määrä voi vaihdella yksilöllisesti, mutta ihan tuollaisella normaalilla biologian ja fysiikan tuntemuksella arvelisin, että se mikä menee sisään, tulee myös ulos. Joten jos ja kun vauvojen kuuluu saada vähintään tietty määrä maitoa päivässä, niin silloinhan sitä pitäisi aikalailla samat määrät tulla kaikilla vauvoilla uloskin päin.

Mutta ei tästä tämän enempää. Toisilla kuluu vaippoja enemmän, toisilla vähemmän, sehän onkin jo moneen kertaan todettu. Ja kakkaamisten määrä vaikuttaa tosi paljon.
Kesän jatkoja vaan kaikille! Kohta saakin vaippapeput tuulettua ulkona, kunhan tarpeeksi ilmat lämpenee!

Meillä poika täytti juuri vuoden ja vaippa vaihdetaan lähemmäs 10 kertaa päivässä. Käytän sekä kestoja että kertiksiä, potalla käydään pari kertaa päivässä. Itselläni on se periaate, että vaippa vaihdetaan kun sinne tulee jotain. Itsekkään en haluaisi pitää täyttä sidettä, vaikka tuntusi kuinka pintakuivalta.

N. 8kpl kestovaippoja/vrk 3kk ikäisellä tytöllä. Ja tytsy kakkaa vain joka toinen tai joka kolmas päivä yhden kerran joten kakkavaippoja ei montaa tarvitse viikossa vaihtaa. Yöllä ei vaihdeta vaippaa, jos kakkaisi yöllä niin silloin täytyisi vaihtaa mutta näin ei ole koskaan käynyt ;)

Ja tuollaiset nuukailijat järkyttävät minuakin jotka vaihtavat pari kertaa päivässä vaipan, huh huh :O. Kauheata jos kuukautissiteenkin vaihtaisi vaan pari kertaa päivässä, itse käytän tosin kuukautiskuppia...

Alkuperäinen kirjoittaja nuuka äiti is back:
On se luonnonsuojelukysymyskin, eikä vain laiskuuskysymys, saati raha-. Jossain neuvottiin korvaamaan yksi päivän vaipoista kestovaipoilla, sekin oli jo merkittävää. Eli kyllä sillä on väliä käyttääkö 4 vai 8 vaippaa päivässä.
Virtsatulehdukset johtuu lapsilla usein jostain rakenteellisesta ongelmasta, esim takaisinvirtaus virtsanjohtimissa. Virtsa sinänsä on steriiliä, eli bakteeripesä on huonosti pesty peppu, ei pissainen vaippa. Kakka on tietysti asia erikseen.

Siis eikös virtsa ole steriiliä ainoastaan virtsarakossa, sieltä ulos tullessaanhan siihen jo tarttuu bakteereita iholta ja virtsaputkesta ja hetken jossain muhineena alkaa kasvattaa bakteereita reilusti. Eli kyllä se pissainen vaippa niitä bakteereja sisältää aika määrän. Jos haluat luontoa säästää niin käytä kestovaippoja ja/tai käytä vauvaa potalla.

Meillä menee kanssa varmaan jtn 5-7 vaippaa päivässä, yksi on aina kakkavaippa. Yöllä emme vaihda ollenkaan mutta tyttö ei myöskään syö enää yöllä niin yöpissaaminen on vähentynyt. Ikää nyt reipas 7 kuukautta.

Alkuperäinen kirjoittaja UK:
Olen vain kuullut, että esim. vanhuksilla hoitolaitoksissa iskee usein virtsatietulhdus, koska joutuvat olemaan pissavaipoissaan pitkin päivää. Siitä ajattelin, että se voisi tapahtua lapsillekin?

Toki virtsan määrä voi vaihdella yksilöllisesti, mutta ihan tuollaisella normaalilla biologian ja fysiikan tuntemuksella arvelisin, että se mikä menee sisään, tulee myös ulos. Joten jos ja kun vauvojen kuuluu saada vähintään tietty määrä maitoa päivässä, niin silloinhan sitä pitäisi aikalailla samat määrät tulla kaikilla vauvoilla uloskin päin.

Mutta ei tästä tämän enempää. Toisilla kuluu vaippoja enemmän, toisilla vähemmän, sehän onkin jo moneen kertaan todettu. Ja kakkaamisten määrä vaikuttaa tosi paljon.
Kesän jatkoja vaan kaikille! Kohta saakin vaippapeput tuulettua ulkona, kunhan tarpeeksi ilmat lämpenee!

Vanhuksia ja lapsia ei virtatietulehduksissa voi verrata toisiinsa. Vanhemmiten alttius niihin lisääntyy kaikilla juuri rakennemuutosten takia. Pissa on tosiaan 'steriiliä' normaalisti. Vain jos on virtsatietulehdus, näytteestä löytyy viljelyssä bakteereja.

Minulla on sitten keskivertoa parempi biologian ja fysiikan tuntemus, koska tiedän, että osa nautitusta nesteestä haihtuu hengitysilman ja ihon kautta, osan käyttää elimistö ja osa tulee kakan mukana. Virtsaan on tiivistynyt kuona-aineet ja sen määrä on tosiaankin paljon pienempi kuin määrä, joka suun kautta nautitaan.

En epäile yhtään, etteikö olisi. Itselläni taisi olla kyseiset aineet jotain arvosana 7 luokkaa...
Vauvat kun ei hikoile erityisemmin (paitsi meillä poika hikoili päästä), niin hikoillen tuskin kamalasti haihtuu? Kakassa toki, mutta sittenhän pitääkin jo sitä vaippaa vaihtaa, mielellään...

Heh, onpas mielenkiintoinen keskustelu :D Olen kyllä itsekin nuukailijan linjalla, meillä on AINA vaihdettu vaippaa max 5 krtaa pvässä, yleensä 3-4. Poika pian vuoden. Ja ihan jo siitäkin syystä, että vaipat rasittavat luontoa. Vaipat ovat lisäksi suhteellisen kalliita, joten en joka pissan jälkeen vaippaa vaihda, tietenkään. Ja miten kuukautisverta ja pissaa voi verrata toisiinsa?? Hieman eriasia. Poika kakkaa heti miten aamupuuron jälkeen, joten vaikka vaippa on pissainen, odotan hetken syötön jälkeen, että kakka tulee. Mitä järkeä on heti uudestaan vaihtaa vaippa? Iho on todella hyvä ja poika iloisin ja hyväntuulisin lapsi, jonka tiedän.
Nykyiset vaipat ovat sitä paitsi niin hyviä, ettei niitä voi huoletta pitää useita tunteja. Ja niin, omaa järkeä saa käyttää, sanokoon nlan tädit mitä tahansa. Kaikki "yleiset" ohjeet ovat niitä uusavuttomia kohtaan, jotka eivät tajua vaihtaa vaippaa juuri lainkaan.
Totta kai vaippa vaihdetaan, jos siihen tulee kakka, ja jotkuthan taas kakkaavat useita kertoja päivässä.

Säästö se on pienikin säästö. Ja nimenomaan miettikää sitä jätteen määrää!

Meillä on kaksi lasta (poika ja tyttö) ja kummankin kohdalla olen ollut laiska vaipanvaihtaja. Meillä on käytetty pääasiassa Pampersin vaippoja, joka mielestäni on pitänyt parhaiten ihon hyvänä ja harvoin esim. kakkaa tulee lahkeensuusta ulos.

Lasten kakkavaipat tietysti vaihdan heti pois, mutta en pissavaippoja, ellei sitten pissavaippa tunnu täydeltä. Yleensä aina olen pitänyt lapsia alusta asti vaippa-aikana vähintään puoli tuntia päivässä ilman vaippaa ja sitten tarvittaessa pyyhkinyt pissaa pois lattialta tai alustalta, jos vahinkoja on tullut. Yleensä aina olen yrittänyt ainakin vähän aikaa antaa lapsen olla ilman vaippaa jokaisen vaipanvaihdon yhteydessä.

Minä olen tarkkaan seurannut lasten ihon kuntoa ja oman kokemukseni mukaan enemmän ihon kuntoon vaikuttaa ilmakylpyjen määrä kuin vaipanvaihdon tiheys.

Itselleni harvaan vaipanvaihtoväliin on syynä laiskuuden lisäksi myös rahasyyt ja ekologiset syyt. Näistä syistä olen myös opettanut lapsia potalle aika varhaisessa vaiheessa (jo alle 1 vuotiaana) ja kumpikin on ollut kokonaan ilman päivävaippaa n. 2-v iässä.

Vanhuksilla iso osa virtsatietulehduksista aiheutuu kyllä juomattomuudesta. Varsinkin kun henkilökuntaa vähennetään, niin jos vanhus ei itse tajua pyytää juomista, niin hänelle ei sitä ehditä/muisteta tarjota. Erityisesti vanhoissa sairaalarakennuksissa saattaa olla kesähelteillä kuumaa, jos oma vuodepaikka on etelän puolella, joten suurempi hikoilu + sama nestemäärä = nestehukka -> virtsa väkevöityy ja bakteerit lisääntyvät

OK, olen uskonut tuossa vanhusasiassa kuulopuheita. Ystäväni työskentelee vanhustentalossa ja on itse kironnut vanhusten elinoloja, kun "siellä ne sitten jokatoinen kärvistelee pissatulehduksessa, kun ei ehditä edes vaippoja vaihtamaan".

Yhteistyössä