Kuinka usein vaihdatte vaippaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bebex3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Olivia*:
Niin no, lunki mamma, ei kai näitä vaarallisia vaippoja enää ole siellä kaupan hyllyllä? Jos oikein osaan lukea puhuit muutamista vuosista. Olen ollut itse vaippamaailmassa vasta vajaan vuoden. Ja edelleen: vaippoja ei myytäisi kaupoissa, jos ne olisivat haitallisia tai vaarallisia lapselle. Olen todellakin NIIN naiivi, että käytän vaippoja ja pidän samaa vaippaa useammin tunnin. Outoa lapsestani ei ole tullut, hänen ihonsa on moitteeton, ei ole pissatulehdusta tai allergista reaktiota. Enkä laita s-postia valmistajalle, koska asia ei nyt vaan jaksa minua kiinnostaa.
Se nyt on päivänselvää, että 12 tunnin suoja tarkoittaa yötä, mutta tämän mainitsin vain siksi, kun joku väitti, että paketissa lukee 3 tunnin vaihtoväli.

Uk, ymmärrän pointtisi täysin, poikamme ei vain vielä käytä pottaa (ikää 11kk), joten siksi meillä ei toimita mainitsemallasi tavalla. Muutoin varmaan näin tekisimmekin.

Ja lisätäkseni vielä pökköä pesään, minä käytän lapsellani lasten aurinkorasvaa. Huiiii!!

Juuri niin kuin ajattelinkin, sinä et vain välitä... Niin ja tietenkin jos muutama vuosi on TBT-tapahtumasta niin sehän takaa ettei mitään tällaista ikinä enää tapahdu :D, salli mun nauraa. Joidenkin tutkimusten mukaan nuo vaippojen kemikaalit aiheuttavat myös astmaa. Ai niin mutta sinun lapsesi on terve NYT! Pojillehan nuo muovivaipat voivat tulevaisuudessa aiheuttaa jopa hedelmättömyyttä mutta sekin selvinnee myös joskus tulevaisuudessa jos näin on... Mutta jatka sinä elämääsi ruusunpunaisten lasiesi takaa...

Olen Olivia kanssasi ihan samoilla linjoilla. Kyllä on hysteeristä porukkaa tässä ketjussa. Ai että lapsi ei saisi aamiaistansa syödä yövaippa vielä päällä? Todella naurettava ketju alusta lähtien.

Onko se nyt niin iso homma vaihtaa ensin se vaippa ja syödä sitten KUIVALLA vaipalla ja hyvälä mielellä aamiainen?? Siinä ei paljoa säästä että syöttää yövaippa päällä aamiaisen:/ Meillä aamulla hirviä kiire vaihtaan yövaippa pois, onhan se totella märkä ja painava!HYI!syö sit ite sellanen päällä?

Alkuperäinen kirjoittaja yökkis:
Pompelmiina voi kokeilla vaikka huomenaaamulla laittaa 12h pissivaippa jalkaan ja mennä aamukahville? Tuu sitten kertoon oliko mukavaa istua.

Samoilla linjoilla yökkiksen ja näköjään monen muun kanssa. Kannattaa ehdottomasti kokeilla miltä itsestä tuntuisi! Veikkaan ettei ole varmaan kovin mukavaa "nauttia" aamukahveja kun on sellaiset 12h:n geelimömmöt jalkovälissä :D. Miksei sitä vaippaa voi aamulla ottaa pois ja syöttää vaikka ilman vaippaa ja odottaa sen aikaa että kakat/pissat tulee ja sitten laittaa uuden vaipan? Ai niin mutta sitten voi joutua vaikka harsolla siivoamaan pissaa lattialta ja sehän nyt olis ihan hirveetä.

Keskustelu on tyhmää ja turhaa mutta tuen täysin oliviaa ja pompelmiinaa. Lisäksi kaikki tuttavapiirini äidit, joille olen referoinut tätä nettikeskustelua, ovat olleet samoilla linjoilla. Hysteeriset yhden pissan vaihtajat ovat siis vain näillä palstoilla, eivät tosielämässä. Ja Olivialle lisään vielä, että samoin minäkin olen mieluummin rasvannut kuin polttanut vauvani auringossa, jota tietenkin MAHDOLLISUUKSIEN RAJOISSA on vältetty.
Vauva ei kärsi märästä vaipasta, kai minä sen tiedän paremmin kuin te, sehän on minun vauvani, jonka jokaisen kulmakarvan kohotuksenkin osaan tulkita! Ja kemikaalien liukenemiseen ei vaikuta se onko vaipassa pissaa vai ei, pikemminhän siitä tuoreesta vaipasta niitä liukenee kuin samasta vanhasta (10vaippaa = 10x enemmän kemikaaleja).
Ah ja voi, hysteerisiä tolvanoita ja uusavuttomia tuhlureita, ei voi muuta sanoa.

Alkuperäinen kirjoittaja pakko vielä lisätä:
Vauva ei kärsi märästä vaipasta, kai minä sen tiedän paremmin kuin te, sehän on minun vauvani, jonka jokaisen kulmakarvan kohotuksenkin osaan tulkita! Ja kemikaalien liukenemiseen ei vaikuta se onko vaipassa pissaa vai ei, pikemminhän siitä tuoreesta vaipasta niitä liukenee kuin samasta vanhasta (10vaippaa = 10x enemmän kemikaaleja).
Ah ja voi, hysteerisiä tolvanoita ja uusavuttomia tuhlureita, ei voi muuta sanoa.

No kaikki kertakäyttövaippojen käyttäjät ovat nimenomaan uusavuttomia, siis myös sinä. On se vaan niiiin kauhean vaikeaa käyttää pesukonetta ja ripustaa vaipat narulle kuivumaan...Kyllä on hankalaa, voi voi.

Ja sinäkö sitten tiedät kertseistä enemmän kuin niiden valmistajat joiden mukaan ne kemikaalit irtoavat vaipasta juuri pissan vaikutuksesta?

Ei vaan osa kestojen käyttäjistä on uus-ekologisia vatipäitä, jotka lentää Thaimaaseen kerran vuodessa, mutta sitten kritisoi sitä kun joku muu ajaa autolla mummolaan. Jokainen tekee oman perheen ekologiset valinnat itse; vauvan hoidossa ympäristöystävällisyys voi merkitä vaikka kävellen ja pyöräillen liikkumista, vaatteiden ja lelujen kierrättämistä, lähiruuan ostamista, veden säästämistä jne. Totta on, ettemme tiedä ympäristömme kemikaalien vaikutuksista läheskään kaikkea. Mutta sen tiedän, että vaippa ei aiheuta poikalapsen hedelmättömyyttä vaan ympäristöön teollisuuden vaikutuksesta liuenneet yhdisteet, jotka kulkeutuvat juomaveteen ja vaikuttavat estrogeenin tavoin.

No itse en lukeudu noihin vatipäihin enkä kyllä tunne moisia omasta lähipiiristäkään, lentäminenhän on erittäin epäekologista joten harrastan sitä todella harvoin!!!! Sinä et kyllä voi tosiaankaan tietää aiheuttavatko vaipat pojille hedelmättömyyttä tulevaisuudessa!!! Poikien pallithan muhivat vaipassa monta astetta liian korkeassa lämpötilassa. Mutta monet näyttävät vaan ottavan riskin vaikka se olisi helposti vältettävissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Loistava vastaus!:
Niin kuin kestovaippojen käyttö olisi se ainut autuaaksi ja hyväksi ihmiseksi tekevä ja maailman pelastava teko!

Kukaan ei ole näin väittänyt, hoh hoijaa. Mutta on oikeasti ollut mulle järkytys miten vähän nykymamit välittävät ympäristöstä jonka lapsilleen jättävät. Mulla on äitikavereita jotka eivät osaa edes alkeellisimpaa jätteen lajittelua, tyhjät pilttipurkit ja biojäte lentävät tyynesti sekajätteeseen :O. Ostetaan kaikki uutena ja valtava määrä muovikrääsää (leluja ym). Ja pahinta on se että lapsetkin oppivat kotoa tällaiset epäekologiset tavat. Ja ikävä kyllä jos Libero ja Pampers onnituvat markkinoimaan vaippansa esim Kiinaan ja Afrikkaan niin hukumme nopeasti siihen itseensä...Niiden vaippojen maatuminen kun kestää satoja vuosia. Kertakäyttövaipoille pitäisi langettaa kunnon haittavero.

Miettikäähän veden ja pesukoneeseen laitettavan pesuaineiden määrää mitä menee kestojen pesuun. Kuluttaa luontoa myös nämä.

Minulla on kestot ja kertakäytötö käytössä koska en millään ole voinut ostaa kerralla sitä kesto määrää mikä olisi oikeasti hyödyksi ekologisesti. Pesen kestot silloin kun muitakin vaatteita ja jos kestoja ei ole kaapissa niin käytän kertakäyttöisiä enkä ala pesemään vain ja ainostaan kestovaippoja joista pesukone ei kuitenkaan täyty tarpeeksi täyteen. Siltikin noitten kestojen takia on pesukoneella pestävien pesujen kerta kyllä tuplaantunut. Itse säästää ihan mukavasti kyllä rahaa, mutta luonnosta en niinkään tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja Riia32:
Miettikäähän veden ja pesukoneeseen laitettavan pesuaineiden määrää mitä menee kestojen pesuun. Kuluttaa luontoa myös nämä.

Minulla on kestot ja kertakäytötö käytössä koska en millään ole voinut ostaa kerralla sitä kesto määrää mikä olisi oikeasti hyödyksi ekologisesti. Pesen kestot silloin kun muitakin vaatteita ja jos kestoja ei ole kaapissa niin käytän kertakäyttöisiä enkä ala pesemään vain ja ainostaan kestovaippoja joista pesukone ei kuitenkaan täyty tarpeeksi täyteen. Siltikin noitten kestojen takia on pesukoneella pestävien pesujen kerta kyllä tuplaantunut. Itse säästää ihan mukavasti kyllä rahaa, mutta luonnosta en niinkään tiedä.

Siis tietenkin kestovaipatkin kuluttavat luontoa, eläminen ilman ympäristön kuormitusta on mahdotonta. Paras ekoteko olisi itsemurha :D. Mutta kestovaipat kuluttavat luontoa huomattavasti vähemmän kuin kertikset. Meillä pesukone pyörii joka toinen päivä(mukana vaipat ja lasten vaatteet). Kertistelevillä kavereilla pyörii kone itse asiassa ihan yhtä usein. Käytän vain puolikkaan annoksen pesuainetta tähän lasten pyykkiin. Meillä on kestovaippoja jotka ovat jo kolmannella lapsella käytössä!!! Kertakäyttövaippaa käytetään se kerta jonka jälkeen se lentää roskiin, tätäkin kannattaa miettiä.

Minä pesen pyykkimme, vaipat mukaan luettuna, pesupähkinöillä. Huuhteluaineena käytän etikkaa, jolla muuten on desinfioiva vaikutus. Ainoastaan lakanat ja erittäin likaiset (sitkeät tahrat) pesen sappisaippualla. Huuhteluainetta meillä ei käytetä. Pesukone pyörii vain 3 krt viikossa ja silti voi vaipan vaihtaa vaikka joka pissan jälkeen.. Vaihtoehtoja pesuaineille kyllä on tarjolla, jos vaan kiinnostusta löytyy..Eikä todellakaan vaikeuta elämää yhtään. Sama kai se on heittääkö koneeseen pesuaineen vai pähkinät, paitsi ettei tarvitse ainetta annostella. Näin internetin aikakaudella informaation etsiminen on suorastaan naurettavan helppoa, mutta jos ei välitä, niin siihen ei voi valitettavasti kukaan vaikuttaa..

Älkää toistako muiden kirjoituksia,tulee niin saakelin pitkä ketju!Osoittakaa mieluimmin oma tekstinne jollekin tietylle laittamalla alkuun hänen nimimerkkinsä.Jokainen muistaa mitä on kirjoittanut ilman että samat tarinat toistuu monta kertaa!

Alkuperäinen kirjoittaja pakko vielä lisätä:
Keskustelu on tyhmää ja turhaa mutta tuen täysin oliviaa ja pompelmiinaa. Lisäksi kaikki tuttavapiirini äidit, joille olen referoinut tätä nettikeskustelua, ovat olleet samoilla linjoilla.

Oletko jaksanut referoida tyhmää ja turhaa keskustelua monellekin? Erikoista. Jokainenhan pyörii omanlaisessaan sosiaalisessa viiteryhmässä. Minä taas en tunne ketään, joka muhittaisi vauvaansa 12 tunnin vaipassa yli aamiaisen – vaipassa, joka siis yhden aiemman kirjoittajan itsensäkin mukaan on niin pissainen että roikkuu polvissa. Charming! Oma lapseni pyytää selvästi heti herätessään, että mennään vaihtamaan vaippa NYT.

Intialaiset pesupähkinät

Luonnonvaraisena kasvavan Sapindus mukorossi -puun hedelmiä ei voida käyttää ravinnoksi, mutta niiden kuorista irtoaa vedessä luonnon sapoiinia, jolla on puhdistava vaikutus. Intiassa ja Nepalissa pesupähkinöiden käytöllä pyykinpesuun ja henkilökohtaisen hygienian hoitoon on jo pitkät perinteet.

Pesupähkinä on luonnon oma saippua, jonka valmistus ei tuhlaa energiaa. Kuoria ei tarvitse jalostaa lainkaan, vaan ne soveltuvat pyykinpesuun sellaisenaan. Pesupähkinäpuut kasvavat villeinä Himalajan metsissä, eikä pesupähkinöiden kerääminen vahingoita niitä millään tavalla. Luonnollisessa ympäristössään kasvavat pesupähkinät eivät horjuta ekosysteemiä vaan ovat osa sitä. Pesupähkinät hajoavat luonnossa 100%:sesti eivätkä ne kuormita vesistöjä.Pesupähkinät eivät sisällä mitään hajusteita tai muita lisäaineita: pyykkiin ei jää terveydelle haitallisia kemiallisia jäämiä tai voimakkaita tuoksuja. Sopii hyvin allergikoille. Pesupähkinät eivät myöskään sisällä saippuaa, joten niitä voidaan käyttää kaikkeen pyykinpesuun, myös kestovaipoille: saponiini ei tuki kankaan imukykyä kuten saippua saattaa tehdä.

Edut pähkinänkuoressa

100 % kasvispohjainen pesuaine jolla saat pehmeän ja puhtaan pyykin jossa on luonnollinen, raikas tuoksu.

Hellä värillisille ja kirjaville vaatteille, kirkkaampi valkopyykki. Ehkäisee toistuvien pesujen aiheuttamaa kulumista vaatteissa.

Sopii erinomaisesti ihmisille joilla on allergioita tai iho-ongelmia.

N. 50 % edullisempi käytössä kuin tavalliset pesupulverit.

Ympäristöystävällinen - ei enää kemikaaleja pyykkiin, pesukoneeseen eikä viemäriin!

Pesukone pysyy siistinä ja kestää kauemmin.

Käytetyt pähkinänkuoret voi kompostoida tai laittaa biojätteeseen.

1 kg pussi pesupähkinänkuoria riittää n. vuodeksi 2-3 pyykkiin viikossa.

Puissa kasvava ehtymätön luonnonvara, jonka käyttö tukee intialaisten kylien taloutta ja ekosysteemiä.

Tuotto vientiin menevistä tuotteista menee Intian paikallisen väestön hyväksi.
Ja hinta kokonaiset 15€/kg

Täytynee vielä lisätä, että vain idiootti ostaa kalliita pyykinpesuaineita marketeista, kun on tällainenkin vaihtoehto olemassa..

Kuulostaa loistavalta, I´m very impressed! Myönnän etten ole valveutunut tällaisissa asioissa, aion ehdottomasti kokeilla ja levittää tietoa jos pidän hyvinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Turhaa vai eille:
Olisikohan aika opettaa lapsesi jo kuivaksi, kerran osaa käskyttää jo äitiään milloin haluaa vaippansa vaihdettavan!!!

"Turhaa tai eille:lle": Sanoinko, että käskyttää vai keksitkö höpöjuttusi ihan omasta päästä? Lapsi ei käskytä yhtään mitään. Typerä sanavalinta pikkulasten yhteydessä. Ilmaisee muulla tavalla selkeästi tarpeen vaihtaa vaippa heti herättyään, koska ei viihdy märässä möntissä, joka siellä jalkojen välissä yön jäljiltä on. Opetan lapseni aivan normaalitahdissa pois vaipoista, tämä keskustelu ei käsittääkseni liittynyt siihen millään lailla.

Noita pähkinöitä tosiaan kannattaa kokeilla. Monet pesevät niillä pyykkiään ihan pääsääntöisesti! Itse testasin vaippapyykille ja kaikki vaikeimmatkin tahrat lähtivät mutta epämiellyttävä tuoksu tuli vaippoihin, eivät siis kuitenkaan puhdistuneet kunnolla. Satunnaisesti käytän niitä silti. Pähinöiden toimivuus riippuu jotenkin kummasti mm veden kovuudesta ja ties mistä.

Yhteistyössä