Kuinka usein vaihdatte vaippaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bebex3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Hmm...Hmm:
No mä kyllä vaihdan sidettäkin vain n. 1-2 kertaa per päivä, eli kokonaiskulutus päivässä on n. 3kpl... Tampooneja käytettäessä niitä menee hieman useemmin. Niin ja suihkussa käyn vain n. kerran päivään. Nuo määrät riippuu tietysti hirveesti vuodon määrästä. Eikä kyllä koskaan ole mitään tulehduksia (emätin- pissa- ym tulehduksia) ollut! Jos olen siis hyvin pärjännyt tuonkin suhteen, niin miksi minun pitäisi muuttaa käytäntöjä itseni tai lapseni suhteen? Sekä äiti että lapsi ollaan iloisia, aurinkoisia, hyväihoisia, terveitä jne... Joten MIKSI?!

Ai että miksikö? No esim se haju :O. Kertakäyttövaippahan haisee oikeasti aivan kamalalle kun siihen tulee yksikin pissa!!!! Siteestä puhumattakaan!! Ja onhan tuossa aiemmin tullut paljon muitakin perusteita (esim kemikaalien liukeneminen) mutta jotkut eivät ymmärrä vaikka rautalangasta vääntäisi...

Jos kemikaaleja pelkää, kannattaa käyttää kestovaippoja.

Ja ihmisen "perushajuissa" on suuria eroja. Sulla on ilmeisesti erittäin voimakas haju (ja/tai bakteerikanta?) alapäässä ja vuodoissa, jollakulla toisella ei haise juuri yhtään vaikka olis vähän verta siteessä pitemmänkin aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja edelliselle..:
Sulla on ilmeisesti erittäin voimakas haju (ja/tai bakteerikanta?) alapäässä ja vuodoissa, jollakulla toisella ei haise juuri yhtään vaikka olis vähän verta siteessä pitemmänkin aikaa.

No ei todellakaan ole :D. Käytän itse kuukautiskuppia ja lapsilla kestovaippoja. Se siteestä tuleva haju (mistä KAIKKI siteitä käyttävät ystäväni valittavat) johtuu juuri noista kemikaaleista samoin kuin kertakäyttövaipoissa (ei mistään ominaishajuista, voi jestas sentään...). En varsinaisesti kemikaaleja pelkää (olenhan töissäkin labrassa missä myrkkyjä käsitellään päivittäin) mutta en halua niitä omalle enkä varsinkaan lapsieni iholle jos ne voi näin yksinkertaisesti välttää.

Onhan niin lasten pissaamistiheydessä kuin aikuisten vuotomäärissäkin ihan hirveitä eroja, eli ei voi laittaa kaikkia samaan jonoon.

Minulla on ystäviä, joille kuukautisten aikaan jopa riittää kookkaampi pikkuhousunsuoja, ja toisia, joille iso side riittää pahimpina vuotopäivinä alle 2 h.

Ja kaikki meistä eivät pidä tampooneista, eikä kaikki siteistä, joten tyylejä ja tapoja riittää.

Tämä on todellakin näitä mielipide-eroja, toiset käsittää hyvän hygieniatason eri tavalla kuin toiset. Muutamia esimerkkejä: 1) joidenkin mielestä on OK, että vaihtaa kuukautissiteen 2 krt/pvä, jos se vuodon huomioon ottaen riittää. Toisten mielestä tämä on epähygieenistä, olipa faktaa tai ei, niin ainakin kuvitellaan, että bakteerit kasvaa ja side haisee, olo on epämukava ellei pääse vaihtamaan sidettä useammin.
2) Monet käy suihkussa 1 kerran/pvä, jotkut 2 krt/pvä, ja jotkut eivät edes käy päivittäin.
3) Jotkut vaihtaa vauvan vaipan 4 tunnin välein, jotkut kuuden, jotkut jopa 10 tunnin välein...

UK olet ihan oikeassa, hyvä pointti, mutta...nuukuudessa en itse vaippojen vaihtoa pihtaile vaan ihan maalaisjärkeä käytän. Nykyajan vaipat ovat niin hyviä, imukykyisiä ja teknisiä, ettei niitä ole MITÄÄN järkeä vaihtaa parin kolmen tunnin välein. Siis, jos käyttää Liberoa ja Pampersia. Meillä on aamuvaippa alk 9. aina sinne 14 asti, ja kun sen vaipan vaihdan, se on pintakuiva, eikä lainkaan painava. Ja lapsi kyllä juo ja syö normisti. Sitä paitsi olemme niin paljon menossa ja ulkosalla, ettei tule edes mieleen vaihtaa vaippaa useammin. Vaippa, joka on painava ja joskus jopa polvissa roikkuu, on yövaippa, joka tietenkin heti aamupuuron jälkeen vaihdetaan :) Lunkisti vaan mammat, ja ajatelkaa ihmeessä luontoa ja rahakukkaroanne =)) ja vielä !!

No, meillä ainakin on tytön ja pojan välillä vissi ero pissan määrässä! Molammat ovat juoneet ihan normisti, silti pojan vaippa aikanaan oli jo muutamien tuntien päästä aivan litsläts täynnä. Tytöllä taasen vaippa sai olla yli neljä tuntiakin ja siellä oli korkeintaan yksi pisu.
Tytön vaippakautena kului varmaan puolet vähemmän vaippoja, tosin, vaipat jäi pois jo alle kaksivuotiaana, kun poitsulla meni yli kaksi vuotiaaksi.
Eli, kyllä se pissan määräkin ratkaisee, ei lapset pissaa(kkaan) samoja määriä.

Toisilla vaipan vaihtamisen määrittää pissan määrä, toisilla kemikaalit (jotka liukenevat ihan samanlailla sen yhdenkin pissan jälkeen). Minulla vaakakupissa painaa jälkimmäinen vaihtoehto.. kaikenlaisia myrkkyjä on maailma pullollaan, jos niistä edes murto-osankin pystyy omalla toiminnallaan välttämään, niin vauvan kohdalla todellakin teen niin!!

Alkuperäinen kirjoittaja Olivia*:
UK olet ihan oikeassa, hyvä pointti, mutta...nuukuudessa en itse vaippojen vaihtoa pihtaile vaan ihan maalaisjärkeä käytän. Nykyajan vaipat ovat niin hyviä, imukykyisiä ja teknisiä, ettei niitä ole MITÄÄN järkeä vaihtaa parin kolmen tunnin välein. Siis, jos käyttää Liberoa ja Pampersia. Meillä on aamuvaippa alk 9. aina sinne 14 asti, ja kun sen vaipan vaihdan, se on pintakuiva, eikä lainkaan painava. Ja lapsi kyllä juo ja syö normisti. Sitä paitsi olemme niin paljon menossa ja ulkosalla, ettei tule edes mieleen vaihtaa vaippaa useammin. Vaippa, joka on painava ja joskus jopa polvissa roikkuu, on yövaippa, joka tietenkin heti aamupuuron jälkeen vaihdetaan :) Lunkisti vaan mammat, ja ajatelkaa ihmeessä luontoa ja rahakukkaroanne =)) ja vielä !!

Libero ja pampers suosittelevat nimenomaan vaipan vaihtoa 3h välein KEMIKAALIEN liukenemisen takia... Ei taida (maalais)järkeä löytyä nykymammoilta. Käsittämätöntä miten tämä ei mene jakeluun, mutta kaikki eivät ilmeisesti vain välitä...

Mua ihmetyttää että miksi nuukailijat eivät käytä lapsillaan kestovaippoja kun ne voisivat tulla vielä halvemmiksi kuin pampersit ja ovat ympäristönkin kannalta paras vaihtoehto? Kun kerran jokainen nuukailija toitottaa että (mukamas) ajattelee luontoa!

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä vaan:
Mua ihmetyttää että miksi nuukailijat eivät käytä lapsillaan kestovaippoja kun ne voisivat tulla vielä halvemmiksi kuin pampersit ja ovat ympäristönkin kannalta paras vaihtoehto? Kun kerran jokainen nuukailija toitottaa että (mukamas) ajattelee luontoa!

Aivan!! Ja vauvoja voi myös pissattaa!!

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä vaan:

Jep, ja taatusti ovat vauvalle terveellisempiä kuin tuntikausia hautunut kertakäyttövaippa!!!!

Vaippa, joka on painava ja joskus jopa polvissa roikkuu, on yövaippa, joka tietenkin heti aamupuuron jälkeen vaihdetaan :) Lunkisti vaan mammat, ja ajatelkaa ihmeessä luontoa ja rahakukkaroanne =)) ja vielä !!

Vasta aamupuuron jälkeen?!? Kauhistus sanon minä! Meillä mennään heti aamulla ensimmäisenä vaipanvaihtoon! Ei tulis mieleenkään syöttää lasta yöllinen vaippa päällä? Miettipäs jos ite joutuisit sellasen kans istuun ja syömään?

Alkuperäinen kirjoittaja laatu korvaa määrän..:
Toisilla vaipan vaihtamisen määrittää pissan määrä, toisilla kemikaalit (jotka liukenevat ihan samanlailla sen yhdenkin pissan jälkeen). Minulla vaakakupissa painaa jälkimmäinen vaihtoehto.. kaikenlaisia myrkkyjä on maailma pullollaan, jos niistä edes murto-osankin pystyy omalla toiminnallaan välttämään, niin vauvan kohdalla todellakin teen niin!!

Mikset käytä kestovaippoja? Sillä keinoin voisit välttää vaippojen aiheuttaman kemikaalikuormituksen KOKONAAN!
Ai niin mut ku ne on niin hankalii ja kaikkee... No kyllähän äidin mukavuus ja kertisten kätevyys ajaa luonnon ja lapsen terveyden edelle...

Nythän juuri kuormitat ympäristöä tuhottomasti turhista vaipanvaihdoista aiheutuvilla kemikaaleilla. Maatumaton ja kemikaaleja täynnä oleva vaippavuori tulee rasittamaan lastasi, mahdollisia lastenlapsia ja myöhempiä polvia suunnattomasti. Kannattasisi ajatella myös tätä hetkeä pidemmälle.

Miesten hedelmällisyys on alentunut puoleen lyhyessä ajassa, mikä johtuu juuri luontoon päästetyistä kemikaaleista ja myrkyistä. Mikäli kaikki äidit ajattelevat näin lyhytnäköisesti, niin pian on ihmiskunnan lisääntyminen mahdotonta. Kestovaipat ovat sekä vauvan, tulevien jälkipolvien ja maapallon tulevaisuuden kannalta paras ratkaisu.

Mielenkiintoinen ketju... vaihdan vaipat taaperoikäiselle tietyn rutiinin kanssa päivärytmin mukaan, herätessä, ennen päikkäreitä, päikkäreiden jälkeen jne...
ja potalla käytän oli vaipassa pisu tai ei. Mutta en kyllä ole koskaan stressannut jos taapero joutuu oleman pissasemmalla vaipalla 5min pidempään, ennenkuin sen vaihdan esim. juuri aamulla.

... muistan vielä ajan jolloin oli käytössä sideharsovaipat muovisuojineen ja silloin piti vaippa vaihtaa joka pisun jälkeen, sideharsoja saattoi kulua vrk:ssa 10-15kpl...

Lunkimamma: rohkenen vahvasti epäillä, että mainitsemillasi kemikaaleilla ei ole minkään sortin haittaa lapselle. Eihän nykylainsäädännön, testausten ja terveyspykälien aikana edes voi valmistaa vaippoja, joiden materiaali olisi jollain lailla edes vähänkään haitallista. Ainakaan meidän Pampers-paketissa ei mainita sanallakaan 3 tunnin vaihtovälistä - päinvastoin: kyljessä toitotetaan, että antaa jopa 12 tunnin suojan. Että tuskinpa paketissa noin lukisi, jos se olisi täynnä vaarallisia kemikaaleja.
Mitä tulee kestovaippohin, ne eivät vain ole minua varten. Johtuu omasta viitseliäisyydestä, ja siitäkin, etten halua olla pesemässä likapyykkiä joka päivä. Kestovaippoihin perehtyminen ottaa oman aikansa, enkä siihen ole halunnut ryhtyä - enkä siihenkään, että kestovaipat pitää vaihtaa 2-3 tunnin välein.

Sorreliini: en näe siinä mitään järkeä, että vaihdan vaipan ennen aamupuuron, kun saisin vaipan vaihtaa HETI syönnin jälkeen uudestaan. Täysin turhaa. Poika istuu tuolissaan 5-10 min, eikä se nyt niin kamalaa ole. Hui hui miten kauhistuttavaa....!

Ei kestoja pestä joka päivä. En jaksa käännyttää ketään tällä palstalla mutta se touhu ei ole ollenkaan niin vaivalloista kun yleisesti ajatellaan. Pesukonehan ne työt tekee.

Lunkimamma: rohkenen vahvasti epäillä, että mainitsemillasi kemikaaleilla ei ole minkään sortin haittaa lapselle. Eihän nykylainsäädännön, testausten ja terveyspykälien aikana edes voi valmistaa vaippoja, joiden materiaali olisi jollain lailla edes vähänkään haitallista. Ainakaan meidän Pampers-paketissa ei mainita sanallakaan 3 tunnin vaihtovälistä - päinvastoin: kyljessä toitotetaan, että antaa jopa 12 tunnin suojan. Että tuskinpa paketissa noin lukisi, jos se olisi täynnä vaarallisia kemikaaleja.
Mitä tulee kestovaippohin, ne eivät vain ole minua varten. Johtuu omasta viitseliäisyydestä, ja siitäkin, etten halua olla pesemässä likapyykkiä joka päivä. Kestovaippoihin perehtyminen ottaa oman aikansa, enkä siihen ole halunnut ryhtyä - enkä siihenkään, että kestovaipat pitää vaihtaa 2-3 tunnin välein.

Sorreliini: en näe siinä mitään järkeä, että vaihdan vaipan ennen aamupuuron, kun saisin vaipan vaihtaa HETI syönnin jälkeen uudestaan. Täysin turhaa. Poika istuu tuolissaan 5-10 min, eikä se nyt niin kamalaa ole. Hui hui miten kauhistuttavaa....!

Älä hyvä ihminen ole noin auktoriteettiuskoinen. Olet todella naivi jos luulet, ettei kaupoissa ole tarjolla mitään haitallista.

12 tunnin suoja mainitaan paketeissa tietenkin yön takia, ei siksi että lasta päivällä muhitetaan samoissa vaipoissa.

Tuon ihan polvissa roikkuvan, painavan yövaipan vaihto heti pois kyllä kaikkea muuta kuin turhaa. Miellyttävyystekijä lapselle ehdottomasti.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä tekopyhyyttä:

Mikset käytä kestovaippoja? Sillä keinoin voisit välttää vaippojen aiheuttaman kemikaalikuormituksen KOKONAAN!
Ai niin mut ku ne on niin hankalii ja kaikkee... No kyllähän äidin mukavuus ja kertisten kätevyys ajaa luonnon ja lapsen terveyden edelle...

Niin minä käytänkin. Öisin kyllä käytän kertakäyttövaippoja, jonka vaihdamme aamuyöllä. En löytänyt sellaista kestosysteemiä, joka pitäisi meidän pissa-liisan sängyn kuivana..

Tuohon vaipanvaihtoon ennen aamupalan syöntiä kommentoisin vähän. Meillä vaippa vaihdetaan heräämisen jälkeen. (Poika 1v 9kk) Eli vaippa pois, sitten potalle ja aina tulee ainakin pissit. Sitten laitetaan vaippa, syödään aamupala ja jos poika alkaa näyttää siltä, että on kakka tulossa, niin kiireesti vaan potalle. Meillä tämä toimii siksi, että poika tykkää kyllä istua potalla, vaikkei itse sille vielä pyydäkään.

Nyt on meilläkin päästy muutamana päivänä 4:llä vaipalla päivässä. Poitsu on ollut ulkona ilman vaippaa =)

Aina voit laittaa vaippavalmistajalle sähköpostia, kuten joku oli ketjun alussa tehnyt. He antavat kyllä varmaan sinullekin totuudenmukaisen vastauksen. Onhan aurinkorasvassakin niin paljon erilaisia kemikaaleja, ettei niitä suositella käytettäväksi ennen kahden vuoden ikää..

Voi pyhä yksinkertaisuus!!! Että ihmiset voivat olla naiveja, hei tiedoksi sinulle Olivia, pampers baby drysta löydettiin muutama vuosi sitten TBT:tä joka on ERITTÄIN MYRKYLLISTÄ ja nämä pampersit olivat päässeet markettien hyllyille Saksassa. Tästähän kohistiin Saksassa kovasti ja kestovaipat hupenivat ekokauppojen hyllyiltä, Suomessa tämä uutinen ei päässyt omituista kyllä lehtiin. Ja tuo 12h on nimenomaan yökäyttöä varten, ei kai kukaan hullu muuta oleta! Kannattaa oikeasti ottaa edes vähän asioista selvää!

Kestovaippoja ei tarvitse joka päivä pestä, ei vaikka mulla on kaksi vaippaikäistä! Ja ovat todella helppokäyttöisiä ja jotkut ovat jopa yhtä ohuita kuin KUIVA kertis ja pehmeitä uusien markkinoille tulleiden materiaalien ansiosta (esim bambu).

Niin no, lunki mamma, ei kai näitä vaarallisia vaippoja enää ole siellä kaupan hyllyllä? Jos oikein osaan lukea puhuit muutamista vuosista. Olen ollut itse vaippamaailmassa vasta vajaan vuoden. Ja edelleen: vaippoja ei myytäisi kaupoissa, jos ne olisivat haitallisia tai vaarallisia lapselle. Olen todellakin NIIN naiivi, että käytän vaippoja ja pidän samaa vaippaa useammin tunnin. Outoa lapsestani ei ole tullut, hänen ihonsa on moitteeton, ei ole pissatulehdusta tai allergista reaktiota. Enkä laita s-postia valmistajalle, koska asia ei nyt vaan jaksa minua kiinnostaa.
Se nyt on päivänselvää, että 12 tunnin suoja tarkoittaa yötä, mutta tämän mainitsin vain siksi, kun joku väitti, että paketissa lukee 3 tunnin vaihtoväli.

Uk, ymmärrän pointtisi täysin, poikamme ei vain vielä käytä pottaa (ikää 11kk), joten siksi meillä ei toimita mainitsemallasi tavalla. Muutoin varmaan näin tekisimmekin.

Ja lisätäkseni vielä pökköä pesään, minä käytän lapsellani lasten aurinkorasvaa. Huiiii!!

Yhteistyössä