Kuinka usein teidän lapset on mummoloissa tms. hoidossa, että vanhemmat pääsevät juhlimaan tai olemaan kahdestaan?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Meillä nuo lapset ei ole ikinä olleet yötä mummoillaan kun ei heitä kiinnosta kattoo heitä eikä viitti väkisin ees tyrkyttää :)

Miehen kanssa vietetään illat sitten yhdessä kun meidän tytöt 6v,5v ja 4v sekä pojat 3v ja 1v ovat menneet nukkumaan :) se riittää meille ihan hyvin,kun ehtiihän sitä sitten myöhemminkin jossain käymään kun lapset on isompia jos haluaa :)

"Näin meillä"
Alku kauhistelun jälkeen olen todennut että kukin tekee tyylillään eikä muiden lastenhoidot ole minulta pois.
Juuri näin!

Varmaan on kysymys asennoitumisestakin; jos tietää ettei ole mahdollista saada "lomaa" lapsesta, on pakko etsiä sitä elämän laatua lapsen läsnäollessa. Ottaa kaiken irti hetkestä saunassa tai juoksulenkistä, hoitaa parisuhdetta kun lapsi on nukkumassa, alkaa käydä sellaisissa kulttuuritapahtumissa, joissa lapsi voi olla mukana, vaihtaa bodypumpin babybiciin, katsoo leffat yöllä koneelta tai mitä ikinä haluaakaan harrastaa...

Sen sijaan jos hoitajia on ympärillä riittämiin ja niitä käyttää säännöllisesti, on helppoa pitää vanhat harrastukset ja tottumukset, ja silloin varmaan tuntuu vaikealta kuvitella kuinka jaksaisi ilman omaa aikaa.

Eli kaikkeen tottuu, sanoi irlantilainen kun hirteen vietiin.

Ei
ikinä, ei niistä oo vahdeiks. Joskus meille tulee joku kaveri tms että käydään miehen kanssa vaikka syömässä. Mutta vanhimmat lapset on nyt 3-v, ja toi ulosmeno on tapahtunut ehkä... kolme kertaa? Eli harvoin. Uhmaikäsille kaksosille ja 8kk vauvalle ei oo niin helppo saada vahtia, ihmiset ei uskalla tulla, minkä ymmärrän täysin.

Mikäs tässä
Meillä on sen verran jo ikää että juoksut on juostu; lapsi (4v) käy kyllä mummoloissa, mutta yhäkin sillä puheella että tuovat illalla kotiin jos iskee ikävä. Yhteistä aikaa miehen kanssa on joka päivä illalla. Mutta kuten sanottu, me oltiin jo koko lailla kotihiiriydytty jo ennen lasta :D. Konserteissa yms käydään silloin tällöin, mutta ei niitä usein satu ja sieltäkin kotiin yöksi.

Meettekö te aina johonkin baariin tai ryyppäämään jos lapsi menee hoitoon?Kun hirveän usein törmää näihin "meillä on juoksut jo juostu" kommentteihin? :)

Mä en käy baarissa vaan viimeksikin muksu oli hoidossa niin et meil oli päivä ohjelmaa, muuta kun ryyppäämistä ja sit illan vaan fiilistelin ja aamulla nukuin pitkään.

"Vieras"
Meillä esikko juuri täytti 2 vuotta, kertaakaan ei ole ollut yötä hoidossa. Muutaman kerran sillein että pari tuntia päivällä mummo katsonut ja muutaman kerran illalla oon ollut jossain ja mies laittanut nukkumaan.
Kuopusta kun kävin synnyttämässä, mun vanhemmat tuli aamuyöstä katsomaan isompaa ja mä tulin kotiin samana päivänä päikkärien jälkeen ;) ettei ees sillon tullut pidempää hoitopätkää.

En tiiä sitten onko se hyvä vai paha, mutta ei noi tosiaan ole hoidossa juuri ollut. Isompi nyt aloittanut puistotädillä käynnit, mutta muuten ovat ihan mun hoidossa.

En mä kaipaa sillein mitään lapsivapaata, hetken ne vaan on noin pieniä. Ehdin mennä jo ennen lapsia sen mitä halusin. Nyt eletään lasten kanssa ja mennään jos ihan pakottava tarve on.

samaa mietin
Meettekö te aina johonkin baariin tai ryyppäämään jos lapsi menee hoitoon?Kun hirveän usein törmää näihin "meillä on juoksut jo juostu" kommentteihin? :)

Mä en käy baarissa vaan viimeksikin muksu oli hoidossa niin et meil oli päivä ohjelmaa, muuta kun ryyppäämistä ja sit illan vaan fiilistelin ja aamulla nukuin pitkään.
meilläki, kun lapset on mummolassa, niin pitkään nukkuminen on oikeastaan siinä mulle se juttu, miksi se on kivaa

• Tykkää
Reactions: Maira

Me käydään yleensä leffassa ja syömässä, karnevaaleilla ollaan kyllä sitten iltajuhlissa..mutta ei alkoholia juur oteta kuin max. se kaksi annosta.

"vieraana"
Meillä lapset 10v. 6v.ja 2v. Me saadaan n. 2-4krt. vuodessa 1 ilta+yö olla kaksistaan. SeKIN on jo ihan mukavaa. Tuppaa vaan tulla ns.kiire tuossa ajassa, ettei koskaan oikein voi lähteä minnekään kauemmas. Ollaan yleensä sitten ihan kotona.

"Näin meillä"

Kuten sanottu, meillä ei sitä hoitotarvetta eikä -mahdollisuuttakaan ole. Mutta jos olisi, en raaskisi käyttää omaa aikaani baarissa oloon. Siinä tuntimäärässä, joka menee kunnon humalaan ja krapulaan, suorittaisi jo vaikka seinäkiipeilyn alkeiskurssin.

Ymmärtäisin nuo "meillä juoksut on juostu"-kommentit siten, että aika moni asia on mahdollista toteuttaa lasten kanssa jonkinmoisena kompromissina, mutta reilu alkoholin käyttö ja yökerhot eivät noihin asioihin lukeudu.

"saara"
Me elämme siinä tilanteessa,että meillä ei ole mummolaa. Miehen vanhemmat ovat kuolleet jo reilun kymmenen vuotta sitten ja minun puolelta reilun viisi vuotta sitten. Sitä ei osaa kaivata mitä ei ole eli sitä,että joku muu hoitaisi lapsiani.

"xXx"
Ehkä noin kerran kuussa, lapsi nyt 1v3kk ja on 4 kertaa ollut yökylässä (samassa) mummolassa. Meillä isovanhemmat hoitaa enemmän kun mielellään, viimeksi pyysivät muuten vaan lapsen yökylään. Me ei tuolloin tehty muuta kun käytiin nopeesti syömässä ulkona ja tultiin kotiin röhnöttämään sohvalle ja katseltiin telkkaria, aamulla nukuttiin pitkään. Muutoin hoitokerrat ollut tarpeeseen, eka kerta ihan parisuhteen "hoitoon" (tai lähinnä ylläpitoon), toka kerta oltiin yö hotellissa ja rokkikeikalla toisella paikkakunnalla, kolmas niinikään oltiin viihteellä ja tää neljäs oli sitten ihan isovanhempien aloitteesta. Lapsi jäänyt joka kerta nauraen mummon hoteisiin ja ollut aina hyväntuulinen sekä mummon hoidossa ja kotiin haettaessa. Ollaan joka viikko muutenkin tekemisissä kun lähekkäin asutaan. Uskoisin että mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa, niin useammin on "hoidossa". En tosin oikein laske tuota hoitoavuksi, kun kyse on lähinnä lapsen ja isovanhempien suhteesta, jonka kaikki halutaan läheiseksi. Itse olen ollut pienestä pitäen mummoloissa yötä ja muistan ne ajat lämmöllä. Mulla oli maailman parhaimmat isovanhemmat joita ikävöin päivittäin vaikka kuolleet jo vuosia sitten. Mun mielestä on ihana kun lapsella on enemmän turvallisia aikuisia ympärillään. Koen olevani onnekas kun meillä on lapselle turvallsia aikuisia, jotka haluavat osallistua hänen elämäänsä ja kasvuunsa <3

Pyrimme siihen, että vähintään kerran viikossa olisi vanhemmilla kahdenkeskistä ja lapsilla vanhempivapaata aikaa yhden vuorokauden verran.
Aina ei tavoitteeseen päästä, mutta pidän sitä silti ihanteena.

:)
Piti vielä lisäämäni että myös jo aikuistuneilla ja lapsia saaneilla lapsillani on tuo vähintään kerran viikossa sääntö eli lapsenlapset ovat luonani kukin vähintään yhden yön per viikko.

• Tykkää
Reactions: idunnor
vanhempi on muutaman kuukauden välein yön mummolassa, nuorempaa mummo ei vielä huoli yökylään (menevät tosin kohta molemmat, ku mä lähen juhlii synttäreitäni). sillon tällön mummo kattoo noit ku ollaan käyty kävelyllä ja oisko kerran tai kaks käyty syömäs kaksistaan.

Nyt kesällä lapset on ollut useammin yökylässä kuin yleensä. Mummat ja paapat ovat itse heitä pyytäneet 1-3krt/kk. Nyt kun koulut/kerhot alkaa, niin yökyläilyjä on huomattavasti harvemmin, ehkäpä 4krt vuodessa. Nytkin mies on viemässä lapsia vanhemmilleen yöksi, lapset ihan täpinöissään menossa, nuorin eniten innoissaan :) Me itse ollaan ihan vaan kotosalla, saunotaan, katotaan telkkaria jne.
Lapset on kohta 9v, 5v ja 2½v.

Tönt
me ei saada kaikki hoitoon yhtäaikaa koskaan. muuten ehkä saisi jos jakaisi ympäriinsä mutta nuorin ei suostu jäämään kenenkään kanssa. viimeks oltu kahestaan yhtään missään reilu 3v sitten. lasten iät 9v, 8v, 5v ja 2v.

Yhteistyössä