Kuinka paljon lapsilukkoja teillä on??

  • Viestiketjun aloittaja Kippuravarvas
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Mitä te söitte ne lasten ensimmäiset kolme vuotta? Elittekö paskasessa kämpässä? Vai sidoitko sä ne lapset suhun kiinni siksi aikaa kun duunasit jotain muuta kuin vahdit niitä? Mä olen vain kiinnostunut, en muuta.
Syötiin ihan mun tekemää ruokaa ja kämppä oli varmaan siihen aikaan paljon siistimpi kuin mitä nykyisin. Mä siivosin silloin, kun lapset nukkuivat. Meillä syötiin siihen aikaan myös paljon uuniruokia eli ruokia, jotka saivat rauhassa muhia uunissa.
No joku ne sinne uuniinkin teki, et varmaankaan sinä jos koko ajan vahdit lasta/lapsia.

Vai oliko teillä pelkkä keittiö kämpässä, ett näit koko ajan mitä muksut puuhailee tehdessäsi jotain muuta?

 
Alkuperäinen kirjoittaja emmi06:
Miks ihmeessä hankaloittaa omaa arkea ja jokapäiväistä elämää kun ne lapsilukot on kuitenkin keksitty ja ainakin meillä hyviksi/toimiviksi havaittu? :eek:
:D Ne hankaloittas mua. Se mikä on toiselle hyvä, ei välttämättä oo toiselle hyvä. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Mitä te söitte ne lasten ensimmäiset kolme vuotta? Elittekö paskasessa kämpässä? Vai sidoitko sä ne lapset suhun kiinni siksi aikaa kun duunasit jotain muuta kuin vahdit niitä?
Söin ihan tavallista ruokaa, kotona valmistettua. Paskaisempaa meillä nyt on, silloin siivosin vaikka yötä myöten. Jotkut lapsista olen sitonut syöttötuoliin valjailla siksi aikaa että olen saanut itse syödyksi ruokani loppuun. Useimmiten on sana riitänyt pitämään lapsen tuolissaan minunkin ruokailuni ajan. Tiskit hoidin yleensä vasta kun lapset nukkuivat, sitä hommaa on kurja koko ajan keskeyttää.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mun mielestä lapsilukoissa ei ole mitään pahaa, jos niistä kokee olevan hyötyä. Mä olen kuitenkin - ja tämä on siis vain mun omiin lapsiini kohdistuva mielipide - sitä mieltä, että on ollut järkevämpää opettaa lapsi siihen, että yksinkertaisesti tiettyihin asioihin EI SAA koskea. Jos se on sädekehän kiillottamista, niin olkoon. Mutta meillä on ollut aikoinaan lukuisia kyläpaikkoja, joissa mulla olisi mennyt totaalisesti hermot, jos olisin opettanut lapseni siihen, että kaikkeen saa koskea, mikä ei ole erikseen estetty.
Meillä nuo turvatoimet siitä syystä, että tyttö alkoi juuri nukkumaan omassa sängyssään ja pelkään että alkaa vaeltamaan yöllä ja käy laittaa uunin päälle tai vastaavaa. Ihan en voi vielä luottaa että puolitoistavuotiaani muistaisi äidin käskyt silloin kun äiti ei ole vieressä.
Tähän minäkin kaipaisin keittiönoidan "vastinetta"
Mä sanoin jo tuolla aiemmin, että mun mielestä lapsilukoissa ei ole mitään pahaa, jos niistä kerran on hyötyä. Yksi syy hankkia lapsilukkoja on toki vanhempien sikeunisuus. Itse asiassa silloin on pakkokin hankkia monenlaista, jottei lapsi esim poistu asunnosta sillä aikaa kun vanhemmat nukkuvat. Mä itse kuitenkin herään jo siihen, että koira sängyn alla pieraisee, joten meillä ei tarvita erityisiä lukkosysteemejä sen takia, että mä nukun. Mutta musta on ihan ymmärrettävää, että jos joku ei gherä siihen, että asunnossa liikutaan, silloin on ihan järkevääkin hankkia niitä lapsilukkoja. Mä en siis millään tavalla niitä lukkoja vastusta, meillä vaan ei ole niitä koskaan tarvittu, vaikka onkin yksi alunperin adhd-lapseksi epäilty ylivilkas. Tota ylivilkasta kun ei pahemmin mitkään lukot olisi edes pidätelleet.

 
vieras
Kyllä vilkkaankin lapsen pystyy opettaa muutamassa viikossa jos on niin kädetön että ei pysty vahtia ja siivota/laittaa ruokaa yhtä aikaa. Lapset kun kuitenkin nukkuvat vähintään sen 10 tuntia vuorokaudessa, että kyllä siinä jää aikaa äidillekin touhuta lapsen nukkuessa. Johdonmukaisuus kasvatuksessa palkitsee.
 
Ei meilläkään ole lukkoja tarvinnut. Lapsia on useampi kuin kaksi. Ensimmäisen lapsen kanssa oli hellasuojus ja harja tv-tason oven rivassa. Muut lapset on kasvatettu ilman lukkoja tai ovenkahvan kääntöjä (noh, yhden lapsen kohdalla jouduimme ihan puhtaasti käytönnön syistä pitämään hetken ajan veskin ovea lukossa, kun en päässyt joka kerta hakemaan häntä vikkelästi pois, kun hän vessaan meni pönttöä räpimään).

Kymmenkuukautisen, joka on tehnyt kiellettyjä juttuja, olemme siirtäneet pois luvattomista puuhista. Ei hän aina ole kymmenkuukautinen, kyllä hän siitä kasvaa. En näe kuitenkaan pahana asiana ollenkaan, jos joku kokee lukot tarpeelliseksi. Halusin vain kertoa, että kyllä niitä ilmanki pärjää, eikä tarvitse olla supersankariäiti.

Aina ovat lapsen saaneet ruokaa ja koti on ollut puhdas. En ole nähnyt tarvetta teljetä asioita lukkojen taakse, kun ihan oikeasti lapset oppii aika pian, että jotkut paikat ja tavarat ei ole luvallisia :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mumpsi:
Meil on vaan uunissa lapslukko ja ovessa ketjulukko(tosin mikähän maanantaikappale sekin oli, kun tyttö hajotti sen eka tönäsyllä..)

Tuosta tietokoneen lukittamsiesta--ite oon miettiny pitkään, et mitkä napit ne olikaan ja tässä meijän nykyisessa näppiksessä ei oo tuota Windows-näppäintä..mitenkähän tuo mahtaa sitten toimia?
Näytönsäästäjään saa yleensä laitettua salasanan :wave:

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
No joku ne sinne uuniinkin teki, et varmaankaan sinä jos koko ajan vahdit lasta/lapsia.

Vai oliko teillä pelkkä keittiö kämpässä, ett näit koko ajan mitä muksut puuhailee tehdessäsi jotain muuta?
Oikeesti sulla ei voi olla noin hankalaa :D :D :D Mulla on kaksi kättä ja tarvitsen vain yhtä lappaakseni ainekset uunivuokaan. Toisella voin kannatella lasta sylissäni. Ja kun tarvitsen kahta kättä, annan lapselle - siihen keittiön lattialle - mielenkiinotoista tekemistä. Kattilan kannet oli vauvana junnun lemppari =) Sulla on aika elohopea, jos sitä ei mikään pitele minuuttia kanssasi samassa huoneessa. Ja hei. meillä ei ollut keittiössä edes ovea, jolla olisin voinut estää junnua hilpaisemasta tiehensä.

 
Neiti Nasu, "ennen vanhaan" ei lapsilukkoja paljon ollut enkä tuntenut ketään joka olisi sellaisia kaivannut. Sähköpistokkeissa saattoi olla tulpat.

Jos sinäkin saat 20v päästä lisää lapsia, todennäköisesti hoidat heitä samoilla systeemeillä mitä sinulla on nytkin.

Voisit kysäistä lapsilukkoasiaa äidiltäsi, millaisia lapsilukkoja oli lapsuudessasi.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Miksi musta ihan vähän tuntuu, että aika kultaa muistot?

Herää kysymys, onko Keittiönoita tulossa vanhaksi? Ainakin sen lapset alkaa olemaan aikuisia molemmat, joten... :D :saint:
En mä vielä niin dementti ole, ettenkä muistaisi sitä, oliko meillä lapsilukkoja vai ei :LOL: Ja ei, ei meillä ollut.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä vilkkaankin lapsen pystyy opettaa muutamassa viikossa jos on niin kädetön että ei pysty vahtia ja siivota/laittaa ruokaa yhtä aikaa. Lapset kun kuitenkin nukkuvat vähintään sen 10 tuntia vuorokaudessa, että kyllä siinä jää aikaa äidillekin touhuta lapsen nukkuessa. Johdonmukaisuus kasvatuksessa palkitsee.
Ei ole jäänyt palkitsematta ne lapsilukotkaan: sen sijaan jäi välistä monen monta opettelun kultaista kuukautta, kun alettiin opetella vasta sitten kun lapsella oli tarpeeksi ikää kaikki tämä opetus vastaanottaa.

Kai te tiesitte, että on haitallista esim juuri liikkumaan opettelevalle lapselle tämän lisäksi koittaa opettaa monia muita asioita samanaikaisesti: se stressaa lasta ja lapsesta tulee levoton ja itkuinen varsinkin nukkumaan käydessä?
:saint:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Miksi musta ihan vähän tuntuu, että aika kultaa muistot?

Herää kysymys, onko Keittiönoita tulossa vanhaksi? Ainakin sen lapset alkaa olemaan aikuisia molemmat, joten... :D :saint:
En mä vielä niin dementti ole, ettenkä muistaisi sitä, oliko meillä lapsilukkoja vai ei :LOL: Ja ei, ei meillä ollut.
Joo, sitä en epäile, pari muuta kohtaa kyllä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
Neiti Nasu, "ennen vanhaan" ei lapsilukkoja paljon ollut enkä tuntenut ketään joka olisi sellaisia kaivannut. Sähköpistokkeissa saattoi olla tulpat.

Jos sinäkin saat 20v päästä lisää lapsia, todennäköisesti hoidat heitä samoilla systeemeillä mitä sinulla on nytkin.

Voisit kysäistä lapsilukkoasiaa äidiltäsi, millaisia lapsilukkoja oli lapsuudessasi.
Ei mun tarvii kysyä, mä tiedän kun siitä on ollut puhetta aiemmin. Muita ei ollut lukittu kuin keittiön kaapistoja kuminauhoin ja laatikosto saunatakin vyöllä, mutta ne kuitenkin. Ja äiti, vastoin kuin te, muistaa ajan aika-ajoin hyvinkin rankkana, siis meidän pikkulapsivaiheen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiinu:
En ole nähnyt tarvetta teljetä asioita lukkojen taakse, kun ihan oikeasti lapset oppii aika pian, että jotkut paikat ja tavarat ei ole luvallisia :)
Meillä toi poika on tainnut tulla äitiinsä, on yhtä kovapäinen ja itsepäinen kun minä :ashamed: Monta kuukautta ollaan rankutettu asioista mitä ei saa tehdä ja nostettu pois jos niitä tekee ja siitä huolimatta nuori herra tekee niitä samoja asioita |O
Varsinkin lempipuuhaa on seistä/juosta sohvalla, ei oppinut mitään edes kun kaatui ja löi yläikenensä sohvan puiseen käsinojaan niin että veri lensi :/
 
Hoh hoh. Sitä paitsi meidän ipanat avais taatusti ne lukot, jos niitä ois. Ja vasta ne lukitut paikat sitte houkutteliski. Mää ymmärrän kyllä niiden tarpeellisuuden, mutta en ite vaan käytä niitä. Eikä tää oo mikään periaate, ihan vaan käytännön juttu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
No joku ne sinne uuniinkin teki, et varmaankaan sinä jos koko ajan vahdit lasta/lapsia.

Vai oliko teillä pelkkä keittiö kämpässä, ett näit koko ajan mitä muksut puuhailee tehdessäsi jotain muuta?
Oikeesti sulla ei voi olla noin hankalaa :D :D :D Mulla on kaksi kättä ja tarvitsen vain yhtä lappaakseni ainekset uunivuokaan. Toisella voin kannatella lasta sylissäni. Ja kun tarvitsen kahta kättä, annan lapselle - siihen keittiön lattialle - mielenkiinotoista tekemistä. Kattilan kannet oli vauvana junnun lemppari =) Sulla on aika elohopea, jos sitä ei mikään pitele minuuttia kanssasi samassa huoneessa. Ja hei. meillä ei ollut keittiössä edes ovea, jolla olisin voinut estää junnua hilpaisemasta tiehensä.
Meillä on kattilan kannet jatkuvasti (tälläkin hetkellä) pitkin olohuoneen lattioita, minkäköhän niistä mä antaisin? Ne on jo leikeissä, luuletko että ne kiinnostaa uuninluukun sijaan? :whistle:

Ja vastasit juuri kysymykseeni: sidoit lapsen itseesi. Kiitos. Mä mielummin sidon ne kaapit. :hug:
 
Vepasto
No mutta, mullahan on siis kaksi täysin erilaista lasta; esikoisen kanssa oli pakko olla lapsilukkoja tms. vähän joka paikassa, sillä se meni todellakin joka paikkaan. Eikä kyllä ollut paikoillaan kovinkaan kauan, vaikka olisi antanut kuinka mielenkiintoista tekemistä. Onneksi meillä oli silloisessa asunnossa joka huoneessa ovet, niin hätätapuksessa (esim. kun tein ruokaa ) laitoin oven kiinni. Mutta tämä toinen, joka on nyt 1v3kk, on ainakin toistaiseksi ollut paljon rauhallisempi tapaus. Jos yrittää mennä esim. roskiskaappiin, niin joskus jopa tehoaa pelkkä sanominen "Älä mene sinne", joskus pitää hakea pois, mutta kun poika on kerran otettu pois sieltä, ei se ihan heti mene uudestaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
Neiti Nasu, "ennen vanhaan" ei lapsilukkoja paljon ollut enkä tuntenut ketään joka olisi sellaisia kaivannut. Sähköpistokkeissa saattoi olla tulpat.

Jos sinäkin saat 20v päästä lisää lapsia, todennäköisesti hoidat heitä samoilla systeemeillä mitä sinulla on nytkin.

Voisit kysäistä lapsilukkoasiaa äidiltäsi, millaisia lapsilukkoja oli lapsuudessasi.
Ei mun tarvii kysyä, mä tiedän kun siitä on ollut puhetta aiemmin. Muita ei ollut lukittu kuin keittiön kaapistoja kuminauhoin ja laatikosto saunatakin vyöllä, mutta ne kuitenkin. Ja äiti, vastoin kuin te, muistaa ajan aika-ajoin hyvinkin rankkana, siis meidän pikkulapsivaiheen.
Mulla ainakin on lapset juuri nyt siinä iässä että ajan kultaamilla muistoilla ei voi olla tekemistä sen asian kanssa, että ei se lasten kanssa eläminen niin raskasta ole, että jos lapsia vahtii niin pitää elää paskassa ja nälässä. Asenteen muutos vaan, niin ei tarvitse olla aina huonolla tuulella.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Joo, sitä en epäile, pari muuta kohtaa kyllä.
Jos haluat täsmennystä. niin kysy vaan =) Mutta meillä ei tosiaan ollut mitään lapsilukkoja enkä olen yhtään sen ihmeellisempi kasvattaja kuin mitä kahdeksankymppinen äitinikään on ollut. Eikä meillä silloin 60-luvullakaan mitään lapsilukkoja ollut. Eli ihan kaupunkilaisjärjellä tässä on menty.

Mutta toistan nyt jo kolmannen kerran, että ei niisssä lukoissa mitään pahaakaan ole, jos joku kokee ne hyödyllisiksi. Itse pidin yksinkertaisesti helpompana opettaa lapsilleni sen, että tiettyihin asioihin nyt vaan ei kosketa. Koska vaikka olisin lapsilukinnut koko kotini, niin me liikuttiin paljon kodin ulkopuolellakin (esim mummola, ystävät, ravintolat jne) , jossa mitään lapsilukkoja ei ollut.

 
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Ja äiti, vastoin kuin te, muistaa ajan aika-ajoin hyvinkin rankkana, siis meidän pikkulapsivaiheen.
Kyllähän se rankkaa olikin, mutta en osaa ajatella että asia olisi lapsilukoilla ratkaistu. Tai jos lasten huonounisuus johtuikin siitä että heidän piti opetella niin monta asiaa kerralla ;)

Jälkiviisaana voin miettiä että elämä olisi helpottanut, jos tiskikone olisi hankittu aiemmin, samoin pesutorni.
 

Yhteistyössä