Kuinka omavaraisia te olette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Vieras
Meinaan, et kasvatatteko itse juureksia, marjoja ym. Poimitteko marjat ja sienet metsästä jne.?

Mä en kasvata muuta ku viinimarjoja ja karviaisia. Marjat ja sienet haetaan koko perheen voimin metsästä, niin ja salaatit saadaan naapurin kasvihuoneesta! :)

Meil tulee omasta maasta perunaa, sipulia, tomaattia, mansikkaa, viinimarjoja, karviaisia, porkkanaa, herneitä, kurpitsaa, kesäkurpitsaa, salaattia, kurkkua, paprikaa, tilliä, persiljaa, omenaa, tyrniä..

Tänä kesänä kokeilin kasvattaa maissia kasvihuoneella ja yksi tähkä sieltä on tulossa =)

Sienet ja marjat, omenat, osa juureksista, yrtit, jotain vihanneksia, papuja ja muuta löytyy omasta takaa tai metsästä. Ennen sai pihalta lihan ja munatkin.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Liian. Viinimarjoja, karviaisia, vadelmia, omenia...satokausi alkoi ja päättyy n. lokakuussa. Huh.

ai nii, mä unohdin omenat. Meillä kaks isoa puuta, tehdää niistä hilloa niin paljon ku jaksaa ja lapset syö sit puuron kans sitä!

Ei olla tällä hetkellä omavaraisia oikeastaan lainkaan, mutta tulevaisuudessa haluaisin, että
- poimitaan itse vuoden marjat (mustikat, puolukat, vadelmat, hillat)
- kasvatetaan itse muut marjat (puna- ja mustaviinimarjat)
- kasvatetaan porkkanaa, lanttua, paprikaa, tomaattia, mansikkaa, kukkakaalia, sipulia, herneitä, omenaa yms. yms
- rakennetaan pikkuinen kanala, josta saa omat munat ja silloin tällöin kananlihaa

Tuo on tavoitteena joskus. Kanat tosin otan varmaan vaan kesän ajaksi, kun niiden hoito on talvella hankalaa, kun ei sitten voi pahemmin matkustella.

Nuo muut kohdat onkin jo toteutuneet vanhempieni kotona. He ovat tosi omavaraisia ja säästävät sillä pitkän pennin. Lisäksi he saavat jauhot omista viljoista.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Liian. Viinimarjoja, karviaisia, vadelmia, omenia...satokausi alkoi ja päättyy n. lokakuussa. Huh.

ai nii, mä unohdin omenat. Meillä kaks isoa puuta, tehdää niistä hilloa niin paljon ku jaksaa ja lapset syö sit puuron kans sitä!

Meillä kymmenen...

Ei olla yhtään omavaraisia ja omasta vapaasta tahdosta. Molemmat tullaan miehen kanssa lähes täysin omavaraisista perheistä, enkä ihannoi enkä kaipaa sitä elämäntyyliä. Juurekset ovat kaikkein halvinta ruokaa mitä kaupasta saa, enkä halua alkaa niiden vuoksi siihen hintaan huolehtimaan kasvimaasta. Sama juttu kaikessa muussakin; mieluummin ostan ämäpärillisen puhdistettuja marjoja kuin poltan lähes saman rahan siihen että ajelen ympäriinsä etsimässä marjapaikkaa jota thaimaalaiset eivät jo ole käyneet raisk....poimimassa.

Minusta on ihanaa kun ihmiset tohkeissaan säilövät ja pakastavat, kunhan minun ei tarvitse. Muistan liian hyvin sen täysin turhanpäiväisen stressin kaikesta siitä höösäämisestä. Ensin stressattiin siitä että kunnon ihminen kerää kymmeniä ja taas kymmeniä kiloja marjoja ja sieniä. Sitten koko talvi stressattiin siitä että eihän niitä marja- ja sienimääriä kukaan oikeasti syönyt. Kyllä se on desi marjoja päivässä mikä on aika lailla maksimi mitä useimpien vatsa kestää. Ja sitten keväällä hirveä stressi siitä että kellari on täynnä suolasieniä ja puolukkaa ja pakkaset täynnä marjoja ja kohta niitä pitää laittaa pois että mahtuu uusia. Siis ei kerta kaikkiaan mitään järkeä siinä elämäntyylissä. Aivan kuin ihmiset ois jotenkin joukkopsykoosissa niitten marjojen ja porkkanoiden ja omenoiden kanssa. Ja tämä siis vain marjaosastosta, lihan, kalan ja omatekoisen leivän kanssa reuhaamisesta en edes aloita. Hohhoijaa.

Yhteistyössä