kuinka vähillä unilla te olette pärjäilleet kun on vauva - 3v ??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voimia tarvisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lisään vielä että nyt meillä on 1v8kk poika joka nukkuu 2-3 tunnin päikkärit ja 9 tunnin yöunet joiden aikana herää 1-3-kertaa mutta nukahtaa heti kun saa tutin suuhun. Ja mä olen nyt paljon väsyneempi kuin keskimmäisen vauva-aikana, sillon ehkä se väsymys meni jo niin "yli" ettei sitä enää tajunnut.

:hug: :O Mitä ihmeen supernaisia täällä oikein hengaa?

Musta tuntuu, että olin vahvaa humalatilaa vastaavassa tilassa kun lapsi oli 1v8kk-2v. Pääsin onneksi päiviksi lepäämään töihin tuijottamaan seinää, mutta yöt meni pahimmillaan kahdeksassa pätkässä. Miehen sairaus rajoittaa hänen yövalvomisiaan, joten valvoin viikot yksin ja toisen yön viikonlopusta. Jaettiin miehen kanssa viikonloput niin, että nukuin toisen yön toisessa huoneessa korvatulppien kanssa. Lisäksi lapsi oli isovanhemmilla 1-2yötä/kk.

Mun raja on matalammalla kuin monella muulla. Oli pakko viedä lasta hoitoon aina välillä.

Jaksuja :hug:

no kun minustakin tuntuu, ettei aivot pelaa kunnolla päivällä ja olen välillä niin itkuinen kun huomaan olevani väsy, onneksi mies tukee kuitenkin, mutta yksin en haluaisi olla ja se on pahinta. Tuntuu, että supernaisia muut on, ihan kuin olis humalassa kun herää aamuisin, suht koht joskus on lähes ok olo 3-4 h päivässä mutta aamut ja illat ei kivoja olotilan vuoksi.. kait tää tästä..

[QUOTE="fiksu";22041199]pakko kysyä, minkä takia teillä valvotaan niin paljon yöllä? tai huudetaan ja valvotaan?
onko kyse vaan siitä ettette raaski pitää unikoulua?
sairaus?[/QUOTE]

jaa'a, senkun tietäis niin sen varmasti sais loppumaan..
jotkut nyt vaan on huonounisia, vaikak minkä tekis.. ja jos se lapsi unissaan itkee ja kirkuu niin eipä siinä itse oikein nuku, eikä se ole lapsellekkaan hyväksi

Mä olen nyt parin kuukauden aikana saanut enemmän unta. Reilu parivuotias on alkanut nukkumaan paremmin. Saan yöhön jo yhden n. neljän tunnin unipätkän, yhteensä unta tulee kuutisen tuntia. Ja musta tuntuu, että nyt mä vasta olen väsynyt, :o Ekan vuoden aikana yöhän tuli yks puolentoista tunnin unipätkä, muuten herätys 45 min välein. Silloin tuntui, ettei väsyttänyt. Kai sitä oli vain niin yliväsynyt ja turtunut valvomiseen.

Mä ihmettelen myös mitä ihmenaisia te ootte!? Mulla molemmat lapset nukkuneet katkeamattomat yöunet (8h) n. 3kk lähtien. Ja ne ensimmäiset kuukaudet olivat mulle tosi rankkaa aikaa. Ekan kohdalla oli tosin osin kyse melko kovasta babybluesista tai ehkä jopa masennuksesta, toisella kertaa väsymyksen tuplasi hoitamaton kilpirauhassairaus. Olin niin loppu etten uskaltanut kavuta edes autonrattiin koska pelkäsin nukahtavani. Ilmeisesti tuo unentarve on kovin erilainen ihmisillä ja unenpuutteeseen reagoidaan hyvin eri tavalla. Mulla pää pehmenee hyvin pian jos yhtäjaksoista väh.3h unta en saa nukuttua moneen vuorokauteen.

Toki yhä herätellään kun ovat kipeinä, tehdään hampaita, tms, mutta ne jaksan hyvin kun tiedän että menee nopeasti ohi. Tsemppiä paljon teille kaikille uniongelmien kanssa painiville!

Mä ihmettelen myös mitä ihmenaisia te ootte!? Mulla molemmat lapset nukkuneet katkeamattomat yöunet (8h) n. 3kk lähtien. Ja ne ensimmäiset kuukaudet olivat mulle tosi rankkaa aikaa. Ekan kohdalla oli tosin osin kyse melko kovasta babybluesista tai ehkä jopa masennuksesta, toisella kertaa väsymyksen tuplasi hoitamaton kilpirauhassairaus. Olin niin loppu etten uskaltanut kavuta edes autonrattiin koska pelkäsin nukahtavani. Ilmeisesti tuo unentarve on kovin erilainen ihmisillä ja unenpuutteeseen reagoidaan hyvin eri tavalla. Mulla pää pehmenee hyvin pian jos yhtäjaksoista väh.3h unta en saa nukuttua moneen vuorokauteen.

Toki yhä herätellään kun ovat kipeinä, tehdään hampaita, tms, mutta ne jaksan hyvin kun tiedän että menee nopeasti ohi. Tsemppiä paljon teille kaikille uniongelmien kanssa painiville!

sen kestää kun ei ole vaihtoehtoa.. pakolla.. ja lopulta siihen turtuu ja siitä tulee normaali olotila
sitten jos joskus saa nukkua 12 tuntia katkeamatonta unta tunte itsensä täysin rikkinäiseksi ja kuoleman väsyneeksi.. :D

Me pidettiin tassutusunikoulu 6kk iässä ja sen jälkeen on vauva nukkunut 12 tuntia putkeen joka yö :) Harvoin herää, tai jos herää niin nukahtaa itse uudestaan. Ekat 6kk nukuin vierellä ja ei tarttenu ku kääntää kylkeä ja imettää, eli helppoa on unien suhteen ollu.

Mun poika on vasta vähän alle 5kk, mutta silti tuntuu, että pää hajoaa unenpuutteeseen ja yöheräilyihin. Ongelma on lähinnä siinä, että mä saan yleensä unta vasta klo 1-4, ja poika saattaa haluta nousta jo klo 6. :( Jos vaikka kahdelta nukahdan, niin siihen mahtuu monta herätystä, koska poika nukkuu aamuyöt aika levottomasti ja vaatii aina rinnan nukahtaakseen uudelleen. Eka unipätkä tuolla saattaa olla jopa 3-4h, mutta sen jälkeen ½-2h.

Mä NIIN odotan ja toivon, että saisin nukkua edes kolme tuntia putkeen joka yö. Yleensä se on tuo kaksi tuntia. :( Nukun päivällä päikkäreitä pojan kanssa, mutta eihän se ole sama kuin riittävän pitkät ja katkeattomat yöunet.

Alkuperäinen kirjoittaja 10-kuisen äiti;22041327:
Me pidettiin tassutusunikoulu 6kk iässä ja sen jälkeen on vauva nukkunut 12 tuntia putkeen joka yö :) Harvoin herää, tai jos herää niin nukahtaa itse uudestaan. Ekat 6kk nukuin vierellä ja ei tarttenu ku kääntää kylkeä ja imettää, eli helppoa on unien suhteen ollu.

kerro lyhyesti mikä tuo tassutusunikoulu oikein on?

Alkuperäinen kirjoittaja 10-kuisen äiti;22041327:

Onko toi oikeesti mahdollista? :snotty: Toimisko mun vauvalle, joka haluaa, että tissi on aina saatavilla?

Kyllä nostan hattua teille, jotka jopa vuosia jaksaneet katkonaisilla yöunilla! Ihan hirvittää ajatellakkin. Mulla ollut onneksi hyviä nukkujia nuo lapset. Esikoinen heräili pari kertaa yössä 2kk ikään asti, jolloin alkoi nukkua yöt heräämättä. Kuopusta taas joutui jo laitoksella väkisellä herätellä syömään öisin, ja viikon iässä luovutettiin ja annettiin nukkua yöllä sen 8h putkeen.
Mutta muistan kyllä kun kummityttöni oli pieni. Heräili tunnin-parin välein, ja olinkin monesti häntä yöllä hoitamassa, että äitinsä sai nukkua korvatulppien kanssa toisessa huoneessa. Vasta 5v nukkui ensimmäisen yönsä heräämättä...

Kirjoitin aiemmin ketjun meidän allergisten poikien yövalvottamisesta. Esikoinen, joka heräsi vauvana tunnin välein rauhottui, kun lopetin d-vitamiinin. On nyt vielä neljävuotiaana allerginen joka ikisestä d-vitamiinivalmisteesta, on sitten kyse tipoista tai tableteista. Vain maidon joukossa sopii. Hän rauhoittui yksivuotiaana ja alkoi heräilemään tuon kolme kertaa. D-vitamiini on meille kuin myrkkyä.

Tämä 15min välein heräilevä kuopus rauhoittui, kun otettiin viljat pois ruokavaliosta. Ainoastaan kaura sopii hänelle. Mitään ihottumaa ei koskaan tullut, vatsa vaan tuli kipeäksi, erityisesti vehnästä. Sanoin lääkärille, että mitään allergioita ei ole. Lääkäri sanoi, että hänen kokemuksensa mukaan viljat yövalvottavat lasta. Yövalvominen ei ole kuulemma normaalia ja se yleensä johtuu niistä viljoista tai sitten maidosta.

Viimeset..ööö..viimeiset kaksi vuotta on menny 2-4h yöunilla. Ja nuokin repaleisina jaksoina torkuttuja. Sitä ennenkin meni "säästeliäästi", hiukan tosin ehti rauhoittua, kun esikoinen ymmärti asettua suht rauhallisille yöunilleen ennen kuin tilanne muuttui...Keskimmäinen muksumme (nyt reilun 3v.)on melkoisen haasteellinen yöeläjä, levoton nukkuja, ja mun viimoisin raskausaika oli hankala ja sitten oli talossa vauva, joka nukkui kyllä kivasti mutta sitten oli myös tämä juoksuttajakin... Pakko on vain jaksaa mennä ja painaa, kun ei ole muita vaihtoehtoja. Ja voi herrannkiesus niitä päiviä, mitkä tässä on menty aivan sumussa!! Ihme, ettei ole mitään ehtinyt sattua tässä sumussa...Mutta minkäs teet, elän toivossa, että kait tämä joskus taas nytkähtää hitusen eteenpäin lasten kasvaessa isommiksi...tosin sitten tietty tulevat kuvioon nämä äitien yövalvomiset odotellessaan jälkikasvuaan kartsalta himaan...;). Mutta - kyllä tämä tästä!

Kirjoitin aiemmin ketjun meidän allergisten poikien yövalvottamisesta. Esikoinen, joka heräsi vauvana tunnin välein rauhottui, kun lopetin d-vitamiinin. On nyt vielä neljävuotiaana allerginen joka ikisestä d-vitamiinivalmisteesta, on sitten kyse tipoista tai tableteista. Vain maidon joukossa sopii. Hän rauhoittui yksivuotiaana ja alkoi heräilemään tuon kolme kertaa. D-vitamiini on meille kuin myrkkyä.

Tämä 15min välein heräilevä kuopus rauhoittui, kun otettiin viljat pois ruokavaliosta. Ainoastaan kaura sopii hänelle. Mitään ihottumaa ei koskaan tullut, vatsa vaan tuli kipeäksi, erityisesti vehnästä. Sanoin lääkärille, että mitään allergioita ei ole. Lääkäri sanoi, että hänen kokemuksensa mukaan viljat yövalvottavat lasta. Yövalvominen ei ole kuulemma normaalia ja se yleensä johtuu niistä viljoista tai sitten maidosta.

voisikohan se olla meilläkin sitten vatsaoiretta, kun annamme elovena kaurapuuroa sekä neljän viljan puuroa mitä me itsekin syömme? kun heräilee ja itkeskelee yöllä tuttikin suussa..

1,5vuotta on menty tosi rikkinäisillä unillä, välillä herätään 5-10kertaa ja välillä vaan kahdesti. Joskus valvotaan jopa kolme tuntia yöllä. Ja aamulla töihin, joskus tuntuu että taju lähtee ja itkettää kun niin väsyttää, mutta pakko jaksaa:)
Tsemppiä ja voimia kaikille muille,eiköhän me selvitä:)

Onko toi oikeesti mahdollista? :snotty: Toimisko mun vauvalle, joka haluaa, että tissi on aina saatavilla?

Ei uskottu itsekään ennen kun kokeiltiin. Ajatus tässä unikoulussa on se että lapsi rauhoitetaan OMAAN SÄNKYYN, eikä nosteta huutavana (luulee että äiti "pelastaa" vaarallisesta sängystä ). Me toteutettiin unikoulu vaunuissa. Ekana yönä laitettiin vauva vaunuihin ja aina kun huusi rauhoitettiin vaunuttamalla ja mentiin ulos huoneesta sanomalla "hyvää yötä, nuku hyvin" 4 kertaa. Välillä riitti kun muistutti ja sano hyvää yötä nuku hyvin ovenraosta (vaunutus vain kun kunnon huutoa, ei pientä ähinää ). Ekana yönä heräsi ehkä 10 kertaa, tokana yönä muutaman ja kolmantena ei ollenkaan... Tarkka päivärytmi myös tärkeä, jos nukkuu liikaa päikkäreitä ei tietenkään saa illalla unta. Esim. 10 kuisten unentarve on n. 14 tuntia vuorokaudessa ja ollaan jaettu tunnit 12 tuntiin yöllä ja 3 päikkäriin päivällä jotka aina samaan aikaan.

AnnaWahlgren.Com : Anna Wahlgren Toteutettiin siis oma versio Anna Wahlgrenin unikoulusta, tuolla aika pitkä tiivistelmä!

Tuskin se d-vitamiini on myrkkyä vaan ne lisäaineet mitä d-vitamiineissa on. Esim. Jekovit tipat on hirveetä moskaa, sisältää alkoholiakin. Disneyn d-tipat sisältää vain kookosöljyä ja d-vitamiinia :)

Oon aina saanut nukkua yöni. Esikoinen heräs joskus tissille, mutta nukkui vieressä, joten ei tarvinnut varsinaisesti herätä. Keskimmäinen ei heräillyt. Kuopus heräs jonkin aikaa syömään ja samoin kuin esikoinen, nukkui vieressä. Sitten unikoulutusta Lapsikirjan malliin ja koko perhe nukkuu hyvin :)

Meillä valvottaa parhaillaan vauva 5kk ja taapero 1v7kk. Esikoinen valvotti aikoinaan 2,5 ikävuoteen saakka, jotta hetki saadaan vielä valvoa.

Pääsääntöisesti meillä lapset kuitenkin nukahtaa alta 5 min heräämisestään...vauvalla menee vähän pidempään kun syö, mutta ruokailun jälkeen tippuu aina välittömästi. Jotta sikäli päästään nyt helpolla.

Yleensä nukun noin 5-6 tunnin yöunia, päikkärit ehdin ottamaan harvemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja 10-kuisen äiti;22041640:
Ei uskottu itsekään ennen kun kokeiltiin. Ajatus tässä unikoulussa on se että lapsi rauhoitetaan OMAAN SÄNKYYN, eikä nosteta huutavana (luulee että äiti "pelastaa" vaarallisesta sängystä ). Me toteutettiin unikoulu vaunuissa. Ekana yönä laitettiin vauva vaunuihin ja aina kun huusi rauhoitettiin vaunuttamalla ja mentiin ulos huoneesta sanomalla "hyvää yötä, nuku hyvin" 4 kertaa. Välillä riitti kun muistutti ja sano hyvää yötä nuku hyvin ovenraosta (vaunutus vain kun kunnon huutoa, ei pientä ähinää ). Ekana yönä heräsi ehkä 10 kertaa, tokana yönä muutaman ja kolmantena ei ollenkaan... Tarkka päivärytmi myös tärkeä, jos nukkuu liikaa päikkäreitä ei tietenkään saa illalla unta. Esim. 10 kuisten unentarve on n. 14 tuntia vuorokaudessa ja ollaan jaettu tunnit 12 tuntiin yöllä ja 3 päikkäriin päivällä jotka aina samaan aikaan.

AnnaWahlgren.Com : Anna Wahlgren Toteutettiin siis oma versio Anna Wahlgrenin unikoulusta, tuolla aika pitkä tiivistelmä!

Meillä poika nukkuu mun (ja miehen) vieressä, nukahtaa illalla rinnalle, jos havahtuu yöllä (puoli)hereille, alkaa etsimään rintaa. Jotenkin tuntuu uskomattomalta, että toimisi. En kyllä raaski varmaan vielä 6kk iässä kokeilla, mutta joskus myöhemmin. Tuon Anna Wahlgrenin oppeihin minun on pitänytkin tutustua.

[QUOTE="vieras";22041673]Oon aina saanut nukkua yöni. Esikoinen heräs joskus tissille, mutta nukkui vieressä, joten ei tarvinnut varsinaisesti herätä. Keskimmäinen ei heräillyt. Kuopus heräs jonkin aikaa syömään ja samoin kuin esikoinen, nukkui vieressä. Sitten unikoulutusta Lapsikirjan malliin ja koko perhe nukkuu hyvin :)[/QUOTE]

Imetitkö sä yöllä sitten vaan yhdestä rinnasta? Mä vaihdan vauvan kanssa puolta usean kerran yössä. Aika hyvin saan unen päästä takaisin kiinni.

Meillä poika nukkuu mun (ja miehen) vieressä, nukahtaa illalla rinnalle, jos havahtuu yöllä (puoli)hereille, alkaa etsimään rintaa. Jotenkin tuntuu uskomattomalta, että toimisi. En kyllä raaski varmaan vielä 6kk iässä kokeilla, mutta joskus myöhemmin. Tuon Anna Wahlgrenin oppeihin minun on pitänytkin tutustua.

Mitä aikaisemmin sitä parempi. Ainut edellytys on että syö aika reilusti kiinteitä, muuten 12 tunnin yönet ei välttämättä onnistu. Mutta esim. vaunutus-unikoulu on aika vaikea toteuttaa paljon vanhemmalla. Omatkin unet parantunut huomattavasti kun en nuku vauvan vieressä (tuli niskakipuja kun nukuin tietyssä asennossa ). Ennen unikoulu vauva heräs 3-4 kertaa yössä syömään.

Meillä ainakin helpottu elämä huomattavasti kun tietää aina vauvan nukkumisajat eikä koskaan tartte "nukuttaa". Nukahtaa aina heti itse, myös päikkäreille. Ja klo 20 alkaa oma aika joka ilta.

Yhteistyössä