kuinka vähillä unilla te olette pärjäilleet kun on vauva - 3v ??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voimia tarvisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mäkin luulin olevani super unikouluttaja kun lapsi nukkui yhtenäiset yö noin 9kk vanhaksi. Sitten se alkoi kävelemään opettelut tulemaan uniin, sen jälkeen muita opeteltavia asioita, sen jälkeen korvakierre ja sitä kesti yli vuoden.

Tassu-unikoulu ei tosiaan toimi kaikilla. :( Olisi ihanaa jos olisi olemassa ratkaisu, joka auttaisi kaikkia! Mä käytin tassua (ja käytän edelleen yöheräämisissä). Mutta noin kahden viikon :headwall: valvotun yön jälkeen päätettiin, että on helpompaa antaa lapselle keskellä yötä joko maitoa tai ottaa viereen. Tassuttelua kannattaa kokeilla, mutta eri perheille sopii eri asiat.

Mutta väsymys pitää ottaa vakavasti!!!! Olin itse suunnilleen sairaalakunnossa kun lapsi oli noin 1v10kk, en jaksanut kuin itkeä. Mies tajusi tilanteen ja lähti kolmeksi yöksi mummolaan lapsen kanssa. Vuoden univajetta ei voi korjata yhdessä yössä (eikä kolmessakaan). Ystäväpiirissä on ollut vakavia rytmihäiriöitä.

Meidän äitien pitäisi muistaa, että tyäsjärkisinä ja terveinä pystymme olemaan hyviä vanhempia. On parempi laittaa vauva unikouluun vaikka sairaalaan kuin vaipua itse masennukseen pitkäksi aikaa.

Tsemppiä!

Vanhin allergikkopoika on nyt 9v (ja entinen allergikko), joka huusi 3-vuotiaaksi asti pariin otteeseen tovin joka yö. Seuraava oli onneksi hyvä nukkuja, joten ehdimme nukkua vuoden kunnon yöt kunnes syntyi atooppinen korvakierrelapsi joka huusi 3-vuotiaaksi asti noin 2h joka yö. Kun se lopetti, niin seuraava allergikkopoika oli jo puolivuotias, nyt hän on 2,5v ja huutaa vartista kahteen tuntiin lähes joka yö -noin yhden yön kahdessa viikossa nukkuu ja mä oon sen jälkeen kuin puusta pudonnut, siis ihan tautisen hyvä olo! Ehkä sellasen 5-6 tuntia saan yössä nukutuksi yhteensä, 2-3:ssa pätkässä, ja tätä on kestänyt nyt 5 vuotta putkeen.

Kaikkeen tottuu kuten joku sanoikin jo, mutta ei tätä kroonista väsymystä taatusti viikossa nuku pois, jos joskus vielä sellainen tilaisuus tulisi!!

mä jaksoin 3,5 vuotta sekoamatta. silloin poika nukkui ekan yön jolloin heräsi VAIN kaksi kertaa.

eli eka lapsi (oli myös koliikki) heräsi 8-10 kertaa yössä 1,5 vuotiaaksi asti mutta alkoi sitten nukkua kokonaisia öitä.

tää toka lapsi oli keskonen ja myös koliikkilapsi, mutta hän tosiaan heräsi esim. 10 kk - 1v 1kk iässä, joka yö ainakin 20 kertaa. nukkui 20 minuuttia ja heräsi huutamaan. ei osannut vaipua syvään uneen (oma tulkinta). oltiin koko vauva-aika ja sinne 3,5 asti neurologilla säännöllisesti ja muissakin jutuissa monta kertaa viikossa. syytä ei löytynyt. lapsi vain huusi ja huusi, heräsi, söi, ja huusi, nukahti 20minuutiksi ja heräsi, huusi..... en muista YHTÄÄN mitään niistä ajoista. olen yksihuoltaja. ihme kyllä tuolloin 5-vuotias esikoinen pystyi nukkumaan vaikka minä ja toinen olimme hereillä "aina".

kaksivuotiaana heräsi ehkä 6 kertaa yössä ja väheni siitä sitten pikkuhiljaa niin että 3,5 vuotiaana heräsi kaksi kertaa ja jossain niillä paikkeilla nukkui yhden yön kokonaan. herää vieläkin 5,5 vuotiaana usein kerran yössä, mutta kuten tiedätte, se ei ole yhtään mitään.

en osaa kuin toivottaa voimia! selviät kyllä. se loppuu joskus.

Yhteistyössä