Kuinka kauan sinulla 5 vuotias yksin kotona?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
5 v on ollut 1-1.5 h yksin. Puhelin saatavilla.

Ja 7 v on viikottain yksin 2-3.5 tunnin aikoja useamman kerran. Valitsi itse tämän iltiksen sijaan koulun jälkeen.
Kiitos tiedosta :) Ja tietenkin se lapsesta riippuu, uskaltaako, haluaako jäädä yksin, tykkääkö olla kotona, eikä pelkää mitään. Meillä tosiaan kauppa 1,5kilsan päässä, jos kuopuksen kanssa pyöräilisin, ja esikko jäis kotiin siksi aikaa, katsomaan tvtä, tai pelaamaan. Kännykkä tarvittaessa vieressä.

Kauppamatka kestää noin 20-30min.
 
...
meillä 5v halusi jäädä kotiin, kun kävin isomman hakemassa bussipysäkiltä vesisateella. aikaa kului hurjat 5min.. haluaa tosin olla yksin kotona, mutta en uskalla jättää kuin vaan 8v isosiskon kanssa jos olen esim hakemassa miestä tai anoppia töistä. puhelin on käytössä ja miehen isovanhemmat asuvat seinän takana eli apu lähellä tarvittaessa.
 
vieras
Meidän 5-v. on niin hermoheikko ettei kyllä uskaltaisi yksin jäädä roskiksen viemistä pidemmäksi aikaa... sen sijaan 2-v. pikkuveli varmaan tuossa iässä jo uskaltaisi, on niin eri luonteisia nämä naperot :)
 
moi
ja ei ole sekuntiakaan yksin missään. en moralisoi muita mutta meillä mennään tämän kuopuksen kehityksen mukaisesti tämän kanssa. Esikoinen oli 5veenä pieniä hetkiä yksinkin (sisällä ja ulkona) oli toisenlaiset resurssit ja lapsen kapasiteetti.
 
huono äiti
lapset 3 ja 6.5vuotta olivat kahdestaan 15min yksin kun isäntä vei minut töihin.
Lastensuojeluilmoitus varmaan pitäisi tehdä...hyvin pärjäsivät ja 6 vuotinen on yksin joskus
ollut kauppareissun ajan. Kauppaan matkaa 2ometriä.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinenäiskä:
Aa, ja ehkä minä sitten liian luottavainen.. ? Esikoinen on niin reipas ja iso mies. Toisin kuin kuopus, joka 4v, häntä en 5vuotiaana jättäisi yksin vielä. Ovat luonteeltaan niin erilaisia.
Ja meillä tosiaan esikoinen osaa käyttää kännykkäänsä hyvin.
Nii-in, tämä just on se yleinen virhe! Pidetään lasta niin kovin isona, vaikka onkin ihan pikkuinen. Annetaan liikaa vastuuta lapselle liian aikaisin. Mun mielestä 5 vuotiasta ei voi jättää noin pitkäksi aikaa yksin, haluaa lapsi sitä itse kuinka paljon tahansa!

 
Mä en ole tuota 5 vuotiasta vielä jättänyt yksikseen kuin sikisi aikaa jos haen postin, käyn suihkussa tms.
Poika kyllä ulkoilee jo itsenäisesti tässä kotipihalla ja tutuissa ympyröissä.
Mutta siis kotiin en ole vielä jättänyt jos itse lähdetään jonnekkin. Asutaan täällä "maaseudulla" ja kaupassa ei voi vain nopeasti poiketa kun matkaa lähimpään kioskiinkin n. 10 km.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinenäiskä:
Aa, ja ehkä minä sitten liian luottavainen.. ? Esikoinen on niin reipas ja iso mies. Toisin kuin kuopus, joka 4v, häntä en 5vuotiaana jättäisi yksin vielä. Ovat luonteeltaan niin erilaisia.
Ja meillä tosiaan esikoinen osaa käyttää kännykkäänsä hyvin.

Puhutko meidän muksuista :D
Meillä poika 5vee kanssa on ollut jo kotona yksin..noh,max varmaan just puolisen?tuntia.Kännykkä hälläkin käytössä..
...annan tosin aina hirveet ohjeet,ettei saa syödä mitään sillä aikaa ettei tukehdu :whistle: ja sen aikaa pitää vaikka pelata pleikkaa tms..
Minäkään en vois kuvitellakkaan jättäväni tuota meidän 4vee tyttöä yksin,niin erillainen on!!
 
"maru"
Muistan että itse pelkäsin vielä 6v yksinoloa kotona. Ei lapsi välttämättä sano sellaista ääneen. Laitoin kaikki telkut ja cd soittimet päälle ettei mörkö uskalla tulla. Tokikin lapset on erilaisia. Olen siis nytten 18, mut hyvin muistan.
 
..
mun arka 6v. joutuu opettelemaan yksinoloa kohta kun alkaa koulu ja minulla ei ole mahdollisuutta aloittaa töitä myöhemmin..eikä ole varaa yksityiseen lastenvahtiin aamuksi :/...karua mutta pakko pärjätä
 
arka äiti?
tyttöni täyttää 5v kesällä. on monessa asiassa ikäisiään edellä ja aina ollut tosi "fiksu" eli uskonut jos on sanottu mitä ei saa tehdä, osaa itse käyttää mikroa (AINA valvotusti) ja muuta.. mä oon ite vaan tosi arka jättämään omin päineen ulos, isänsä antaisi jo olla yksin ulkona(valvottais ikkunasta) mutta mä en... pihan vieressä iso oja, joskin kesällä kasvaa ympärykset täyteen pitkkää heinää..

mutta pitäs varmaan alkaa luottaa tuohon tyttöönki jo jonkin verran :D on ollut kyllä jo 2v:nä sen aikaa yksin kun vien roskat/haen postit.
ei pelkää jäädä yksin.
 

Yhteistyössä