Kuinka kauan sinulla 5 vuotias yksin kotona?

Äitiliinykkä
Yksin kotiin en ole jättänyt (esim. kauppareissun ajaksi) mutta kyllä tuo vähän alle 5v. on leikkinyt yksinään omassa pihassa 1/2-1h (välillä tarkistan ikkunasta) ja joskus kun muu perhe on ulkona. Joskus on halunnut jäädä yksin sisälle esim. leikkimään Barbeilla tai katsomaan DVD:ä ja on saattanut tunninkin yksinään leikkiä sisällä. Tietää mitä ei saa tehdä ja on sen verran kiltti luonteeltaan, ettei edes uskaltaisi tehdä "tuhmuuksia", koska tietää seuraamukset...
 
"mie"
Meillä 5-vuotias haluaa olla yksin. Olin itsekin samanlainen pienenä, viihdyin mainiosti yksikseni. Lapsi saa olla yksin 10-20min, usein sanoo, että miksi tulit jo... Piirtää, askartelee, pelaa ekapeliä tms. Haluaa myös jäädä sisälle, kun muu perhe on pihalla. Tekee omia juttujansa rauhassa. Toiset lapset ihan eri maata.
 
vieras myös
[QUOTE="vieras";23819657]Kolme lasta olen kasvattanut ja nyt he jo koulussa, IKINÄ en ole jättänyt 5 vuotiasta yksin kotiin enkä ymmärrä mitä varten pitäisi sen ikäisen olla yksin?[/QUOTE]

Ei pidäkään, eikä meilläkään ollut 5v. yksin kotona. Pihalla kylläkin harjoitteli olemaan. Mutta tuolla joku jo mainitsi, että aloittaa harjoittelun eskariliaisena. Moni aloittaa eskarin jo 5-vuotiaana. Eli saako se 5v. eskarilainen sit harjoitella vai ei?
 
bj
Ei meillä 5v ole yksin kotona. Siis sillai, et me vanhemmat ihan oikeesti ollaan jossain kauempana. Yksin pihalla leikkii ja saattaa olla sisällä jos me ollaan muut pihassa. Muuten en kyllä jätä, varsinkaan kun ei ole kotipuhelinta ja poika on aikas herkkä.
 
--**--
Meillä 5v ollut 7v veljensä kanssa pisimpään vajaa pari tuntia kun olen käynyt kaupassa tai viereisellä salilla. 5v ollut muutamia kertoja yksin kauppareissujen ajan, noin tunnin ehkä. Ja osaa käyttää kännykkää
 
"Äityli"
Tyttömme on jo 7, mutta ei vielä halua olla kauan aikaa yksinään, sanoo, että pelottaa. Joskus käyn pienellä kävelyllä, jos hän ei halua lähteä mukaan, ehkä noin 10 min menee jotenkin yksinään sisällä. Ulkonakin pitäisi aina olla seuraa, on hyvin sosiaalinen ! Onneksi keksii tekemistä sisällä, esim. piirtää, jos minä katson vaikka telkkaa. Kunhan joku vaan on lähellä. Kaverin kanssa viihtyy kyllä ulkona vaikka miten kauan !
 
ihana iina
Ihan yksin ei meidän nyt 5v8kk ole koskaan ollut. Isosiskon (9v) kanssa on ollut kotona joskus puolisen tuntia, kun olen nopsakkaan käväissyt kaupassa tai postissa. Siinäkin ajassa on välillä tullut ikävä. Eskari alkaa kohta ja viimeistään eskan loppupuolella olisi hyvä harjoitella olemaan pikkuhetkiä ihan yksinkin kotona. Ihan kaiken varalta. Vaikka luultavasti ei vielä ekallakaan joudu pakosta olemaan yksinään.
 
-tytönIsä-
Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinenäiskä;15810090:
No onko ketään, kellä se 5 vuotias on jo yksin hetkisen?
Kaksi ja puoli tuntia on ollut 5-vuotias muutamat kerrat yksin kun käyn harrastamassa. Hyvin viihtyy, varsinkin jos vähän lahjoo tuomalla herkkuja. Katselee omatoimisesti DVD-leffoja ja ovikin on auki - siis ei mene lukkoon - jos tulee asiaa piipahtaa viereiseen leikkipuistoon. Pöydällä on jotain syötävää ja juotavaa. DVD:nkin osaa itse laittaa uudestaan pyörimään.

Toisaalta monesti on vähän huono omatunto lähteä omiin juttuihin, mutta sitten taas jaksan paremmin touhuta kotona. Tuskin tästä nyt lastensuojelu ottaisi yhteyttä?
 
isoina pidätte?
Ei ole ollut 5-vuotias koskaan yksin kotona, en tosiaan uskaltaisi jättää/ei uskaltaisi vielä jäädä... Sen verran on tytöllä mielikuvitusta, et voisi keksiä ihan mitä vaan tekekemistä/pelkäämistä. Itse alakouluikäisenä muistan pelänneeni tosi.paljon yksin oloa.
 
"Jenis"
Ei oo meidän 5-vuotias yksin kotona, en uskaltais jättää. Omalla pihalla saa olla kavereiden kanssa, mutta näen heidät ikkunasta koko ajan.

Toi tapaus jossa lapsi on 2,5h yksin, kuulostaa kyllä ihan tosi karulta. Isi on hyvä ja harrastaa vaan, mutta hoitaa siksi aikaa lapsellensa hoitajan.
 
"lisko"
Ei ole 5v meillä yksin koskaan hetkeäkään. Omalla pihalla leikkii kavereiden kanssa ilman aikuista. Eskari-vuonna aloitetaan ihan lyhyillä pätkillä harjoittelemaan yksin olemista, esim 20min kerrallaan.
 
mamahot
Alkuperäinen kirjoittaja -tytönIsä-;27079061:
Kaksi ja puoli tuntia on ollut 5-vuotias muutamat kerrat yksin kun käyn harrastamassa. Hyvin viihtyy, varsinkin jos vähän lahjoo tuomalla herkkuja. Katselee omatoimisesti DVD-leffoja ja ovikin on auki - siis ei mene lukkoon - jos tulee asiaa piipahtaa viereiseen leikkipuistoon. Pöydällä on jotain syötävää ja juotavaa. DVD:nkin osaa itse laittaa uudestaan pyörimään.

Toisaalta monesti on vähän huono omatunto lähteä omiin juttuihin, mutta sitten taas jaksan paremmin touhuta kotona. Tuskin tästä nyt lastensuojelu ottaisi yhteyttä?
Kannattaa lopettaa. Epäilen kyllä et tää on provo, kuka nyt jättäis noin nuorta vielä yksikseen.

Sitten jos jotakin tapahtuu niin pahalta tuntuu!!!!
 
-tytönIsä-
Kannattaa lopettaa. Epäilen kyllä et tää on provo, kuka nyt jättäis noin nuorta vielä yksikseen.

Sitten jos jotakin tapahtuu niin pahalta tuntuu!!!!
Kummallista porukkaa täällä?? Tosin mitä voi odottaa ihmisiltä, jotka roikkuu täällä eikä monikaan osaa muodostaa edes kunnollisia lauseita.

Varmaan se kotiäitinä oleminen jossain maaseudulla ilman koulutusta ei anna kovinkaan hyviä valmiuksia valmentaa lastaan oikein mihinkään. Ja kotiäidistähän tulee tarpeeton eli "työtön" jos lapsensa liian itsenäiseksi opettaa.

Eli parempi pelotella lastaan kolmikymppiseksi. Kuinkahan moni täälläkin olevista pk-pohjaisista mammoista pelottelee lapsiaan susilla ja rosvoilla. Kahjoimmat Jumalalla, Saatanalla, möröillä, kummituksisas ja muilla mielikuvitusolennoilla...?

Kuten joku viisaampi ylempänä mainitsi, kyllä jokainen vanhempi lapsensa ja hänen kykynsä tuntee. Eli olen itsekin hieman hölmö kun tätä täältä googlasin ja kommentoin :)

Perintötekijät+ympäristötekijät - sorry!
 
Ei tulis mieleenikään jättää yksin, mitä jos syttyy tulipalo, tai tulee joku muu hätätilanne, osaisiko muka 5.v toimia näissä tilanteissa yksin?:O
Tuntisin oloni jotenkin epämukavaksi, jos tietäisin lapseni olevan yksin kotona, en pystyis lähtemään mihinkään.
 

Yhteistyössä