Kuinka kauan sinulla 5 vuotias yksin kotona?

Öitä ei tietenkään, eikä päivälläkään kauaa. Mutta moni antaa vastuuta jo vähän 5vuotiaalle, esimerkiksi jos äiti käy kaupassa, postissa tms.

Onko 30min liian kauan yksin? Jos puhelin käytössä.

Itse olen kerran pari pojan jättänyt yksin kun käyn lähikaupassa hakemassa esimerkiksi maitoa, hän haluaa jäädä ja tuntee olonsa luottavaiseksi kun hänelle annetaan tollainen ison pojan juttu :)
 
Alashandra
No en kyllä jättäs. Omani on ollut varmaan pisimpään sen ajan kun olen hakenu postin 100 m:n päästä. Ja ei meillä ainakaan osaa puhelinta vielä käyttää.
 
Heh,mä en vielä 5 vuotiaana uskaltannut jättää poitsua yksin kotiin mutta tuossa vähän ennen koulun alkua ruvettiin sitä harjoittelemaan.Puhelin oli myös pojalla käytössä johon tietysti äiti soitteli kaupasta ahkerasti =).
Nyt poika 8v. ja parisen tuntia viihtyy ihan hyvin yksikseen mutta sitten kyllä jo soittaa ja kysyy että koska tuut? =)
Tosin meillä ei poja tarvitse olla yksin kotona ellei halua kun mä olen kotona päivisin enkä nyt kesälläkään ole töihin menossa.Mies kun on niin tietysti kauppaan ei halua lähteä mutta siinäkin mulla menee sellainen 15-20 minuuttia.
 
Aa, ja ehkä minä sitten liian luottavainen.. ? Esikoinen on niin reipas ja iso mies. Toisin kuin kuopus, joka 4v, häntä en 5vuotiaana jättäisi yksin vielä. Ovat luonteeltaan niin erilaisia.
Ja meillä tosiaan esikoinen osaa käyttää kännykkäänsä hyvin.
 
manna
meillä voi leikkiä "yksin" sisällä, jos muut ovat pihalla. Korkeintaan 15min on ollut itsekseen, kun mä olen käynyt pikaisesti naapurissa, tai lähistöllä. Ja itse asiassa, meillä 5-v on käynyt yksin leikkipuistossa. Aloitti siis eskarin 5-vuotiaana ja sai luvan mennä yksin puistoon, jos tiesin, että kaveri odottaa. (Oli siis 5 ja puoli vuotias)
 
Päiväkodissa sanoivat minulle, että 5-6vuotias on kiva päästää pyörällä yksin kauppaan joskus, hakemaan jotain tavaraa. Mutta mieluummin jätän hetkeksi yksin kotiin jos haluaa, entäku päästän tonne tielle pyöräilemään yksin... :ashamed:
 
äippä
meillä ei ole kukaan lapsista ollut 5v yksin kotona. poika on 7v eikä ole edelleenkään ollut koskaan yksi kotona. tietysti asiaan vaikuttaa se että meillä on matkaa kauppaan niin paljon että reisuun menee vähintään tunti vaikka kuinka pikaseen kävisi kaupassa.....
 
Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinenäiskä:
Päiväkodissa sanoivat minulle, että 5-6vuotias on kiva päästää pyörällä yksin kauppaan joskus, hakemaan jotain tavaraa. Mutta mieluummin jätän hetkeksi yksin kotiin jos haluaa, entäku päästän tonne tielle pyöräilemään yksin... :ashamed:
:eek: Riippuu tieten missä asuu. Eipä tulis heti mieleen lähettää pyörällä kauppaan.
 
syksyllä eskariin
Semmoista vartin luokkaa on pari kertaa ollut. Ei se nyt oikeasti niin kauheaa ole, että lapsi on hetken yksin kotona, kun on jo pitkään saanut olla yksin ulkona ja on siellä merkittävästi pidemmän ajan kuin mitä olisi yksin kotona. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cinnamon Lee:
Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinenäiskä:
Päiväkodissa sanoivat minulle, että 5-6vuotias on kiva päästää pyörällä yksin kauppaan joskus, hakemaan jotain tavaraa. Mutta mieluummin jätän hetkeksi yksin kotiin jos haluaa, entäku päästän tonne tielle pyöräilemään yksin... :ashamed:
:eek: Riippuu tieten missä asuu. Eipä tulis heti mieleen lähettää pyörällä kauppaan.
Ei minullakaan :|
 

Yhteistyössä