Kuinka kauan ihmiset normaalisti joutuvat odottamaan raskaaksi tulemista??!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Luulen että menee jonkin aikaa että hormonitoiminta tasaantuu, tietysti mahdollista on mikä vaan, mutta todennäköistä on että joudut muutaman kuukauden ainakin odottelemaan tärppiä. :)

Eikös se niin mene että suurimmalla osalla tärppää vuoden sisään, jos ei niin sitten voi jo kääntyä lääkärin puoleen. Itse kuulun siihen ryhmään jolla tärppää nopeasti (eka lapsi tokasta yrityskierrosta ja toka lapsi ekasta yrityskierrosta) mutta suurin osa ystävistä on yrittänyt muutaman kuukauden, osa vuodenkin ennen tärppiä.

Tuskin siihen mitään "normaalia" aikarajaa on. Joku tulee eka kierrosta, joillakin menee viikkoja, kuukausia, jopa vuosia. Joku ei tule koskaan raskaaksi.

Siinä vaiheessa jos ei ole vuoteen tullut raskaaksi niin on syytä hakeutua lääkärille.

Meillä ensimmäistä yritettiin 5kk ja meni kesken heti alussa, yritettiin sen jälkeen 4kk syntyi terve tyttö (eli yhteensä 9kk odottaminen lopulliseen raskautumiseen). Toista lastamme yritimme 4kk ja syntyi terve poika. Eli kaikkea voi sattua ja tapahtua...

Aikanaan tammikuussa aloitettiin yrittäminen, joulukuussa todettiin ettei onnistu, varataan aika tutkimuksiin.Ja sen jälkeen kun olin jo melkein lääkärin numeron etsinyt niin kuukautiset myöhässä, testaamaan ja hiphei, positiivinen tulos!Eli vuosi.

Yhestä kuerrosta on noin 20% mahdollisuus tulla raskaaksi jos kaik on muuten kunnossa. Vuoden aikana 80% pareista tulee raskaaksi, kahteen vuoteen mennessä tuo nousee 90 prosenttiin

Meillä molemmat raskaudet alkanu ensimmäisestä mahdollisesta kierrosta. Esikoisen kohdalla olin käyttänyt useita vuosia e-pillereitä ja kun lopetin niin olin varautunu siihen, että menee useempi kuukausi ennenkun edes menkat tasottuu, menkkoja ei kuulunu ja useempi viikko meni nii et ajattelin et kierto sekasin, mut vahva plussahan sieltä pärähti. Eikös keskimäärin suomalaisten raskautta yrittämisaika oo 4-5kk (muistan jostain nähneeni jonkun diagrammin).

meillä eka tärppäs 4kk siitä kun lopetin pillerit,tokaa tehtiin 9kk ennen sitä oli kuparikierrukka, kolmas sai alkunsa ekasta kierrosta kun olin poistanu erenkaan ja neljättä aloin odottamaan kun söin minipillereitä..

Eka lapsi tärppäsi heti, toinen lapsi 3. kierrosta. Luulen että siihen ei niinkään vaikuta ikä, jollei nyt ihan 40-vuotias ole, vaan enemmänkin se oma henkilökohtainen hedelmällisyys. Mitä ei tietenkään etukäteen voi tietää. Itse tulin toista kertaa raskaaksi juuri 34-vuotiaana eikä siis tuntunut olevan mitenkään vaikeaa. Mutta meidän suvussa raskaudutaan helposti.

Jätin ehkäsyn pois elokuun 1. päivä ja marraskuussa tulin raskaaksi. Kahdet kuukautiset tuli välissä. Laskin kyllä päiviä ja ovulaatiota. Vähän kalenterikädessä tehty vauva meille tulee :D

Vuoden sisällä kai on se "normaali", jos ei vuodessa tärppää niin voi hakeutua tutkimuksiin. Ja jos on ollu joku hormonaalinen ehkäisy, voi kai mennä muutama kuukausi että kierto tasaantuu tai jotain sellaista...

Meidän esikoinen sai alkunsa ekasta kierrosta, yhdellä yrittämällä. Olin ihan puulla päähän lyöty, vaikka tiedän toki että raskautumiseen riittää yksi kerta. Mutta tuntui ettei edes ehditty aloittamaan yritystä. Ystäväpariskunta taas yritti melkein vuoden ennen kuin tärppäs. Katson molemmat "normaaleiksi". Meillä oli kondomiehkäisy ja kaveri taas oli syönyt vuosia e-pillereitä, joten hänellä ei kierto ollut yhtä säännöllinen kuin minulla (omien sanojensa mukaan, epäili pitkittyneen yrityksen johtuneen tästä).

Yhteistyössä