Koululainen kuoli saatuaan sairauskohtauksen liikuntatunnilla

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tämä koululainen ei ollut ylipainoinen, kännykkä kädessä istuva tms. Poika oli urheilullinen, hoikka ja aktiivisesti liikkuva. Ja ilman kyseistä testiä ei olisi menehtynyt.
https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/piip-testia-on-pidetty-jopa-liian-kevyena-terveysvaikutuksia-arvioineen-professorin-mukaan-cooperin-testi-on-paljon-rajumpi/805197/
Selittelijöitä riittää. Miksi KOULUSSA annetaan tuollaista tapahtua? Onko opettajaa kuultu?
 
vierailija
"Nykyisin tietosuoja-asiat ovat niin tiukkoja, että vanhemmat voivat kieltää tärkeän tiedon luovuttamisen esimerkiksi opettajalle. Espoon tapausta en tunne vielä tarkemmin. Jos opettajalla ei ole tietoa, hän voi kannustaa pinnistelemään tilanteessa, jossa oppilas ei jaksa enää, Sääkslahti sanoo."
Noinhan kuuluu ollakin, eikä siinä mitään poikkeuksia tunneta:mad:
 
Tos liikuntatuntien viehättävyydessä muuten on monasti kyse siitäkin, et hiihto isosiskon vanhoilla suksilla ei o kauheen mieltäylentävää.
Jos perheellä ei ole varaa niin sen ei peruskoulussa pitäisi näkyä.
Ja jos on nälkä niin sen neljännenkin kalapuikon saa ottaa.

Niinku intissä. Kaikki hiihtää SA-Int- vehkeillä kun pitää hiihtää eikä ruokalasta koskaan tartte lähteä nälkäisenä.

Kun mä olin lapsi niin ei mun vanhemmillani ollut varaa kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan. Kun omat laseni olivat koululaisia niin muutaman kerran muistan ihmetelleeni, että kyllä meillä on tähän varaa mutta miten hemmetissä oletetaan, että kaikilla on?
Ihan peruskoulusta kumminkin kyse.

Liikuntatuntien arvosanalla en ole koskaan tehnyt mitään
Itse asiassa hyvin harvalla arvosanalla olen. Lukion ruotsinarvosanakaan ei kelvannut virkanimityksessä vaan kielitodistus piti hakea ihan erikseen.

Kun kyseessä on peruskoulu niin kyllä sieltä nimensä mukaisesti pitäis lähteä taskussaan paperit joilla tekeekin jotain.
Niinku ainakin ajokortin teoriatutkinto ihan yleissivistyksenä ja oikeus ajaa edes mopoa.
Mitä virkaa on sillä köksänopetuksella jos siitä ei saa taskuunsa edes hygieniapassia?
Mitä virkaa on liikuntatunneilla jotka eivät motivoi liikkumaan?
 
vierailija
Eihän piip-testi ole edes paha, sen voi lopettaa koska haluaa.

Paikallislehdessä sanotaan että seuraavaksi pitää selvittää edelsikö kuolemaa piip-testijuoksu(n) pitääkö tuo ymmärtää niin, että poika ei välttämättä edes ollut juossut vielä?

Itse paljon urheilupiireissä pyörineenä ja vapaaehtoisena vetäjänä sanon, että ihan sama juokseeko lapsi/nuori piippiä, cooperia, pelaa futista tai lipunryöstöä, jos kohtaus on tullakseen niin se voi valitettavasti tulla mistä vaan:( testit on testejä ja tehdään täysillä, mutta terve nuori ei pysty juoksemaan itseään hengiltä, kyllä siinä motivaatio loppuu ennen.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Tos liikuntatuntien viehättävyydessä muuten on monasti kyse siitäkin, et hiihto isosiskon vanhoilla suksilla ei o kauheen mieltäylentävää.
Jos perheellä ei ole varaa niin sen ei peruskoulussa pitäisi näkyä.
Ja jos on nälkä niin sen neljännenkin kalapuikon saa ottaa.

Niinku intissä. Kaikki hiihtää SA-Int- vehkeillä kun pitää hiihtää eikä ruokalasta koskaan tartte lähteä nälkäisenä.

Kun mä olin lapsi niin ei mun vanhemmillani ollut varaa kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan. Kun omat laseni olivat koululaisia niin muutaman kerran muistan ihmetelleeni, että kyllä meillä on tähän varaa mutta miten hemmetissä oletetaan, että kaikilla on?
Ihan peruskoulusta kumminkin kyse.

Liikuntatuntien arvosanalla en ole koskaan tehnyt mitään
Itse asiassa hyvin harvalla arvosanalla olen. Lukion ruotsinarvosanakaan ei kelvannut virkanimityksessä vaan kielitodistus piti hakea ihan erikseen.

Kun kyseessä on peruskoulu niin kyllä sieltä nimensä mukaisesti pitäis lähteä taskussaan paperit joilla tekeekin jotain.
Niinku ainakin ajokortin teoriatutkinto ihan yleissivistyksenä ja oikeus ajaa edes mopoa.
Mitä virkaa on sillä köksänopetuksella jos siitä ei saa taskuunsa edes hygieniapassia?
Mitä virkaa on liikuntatunneilla jotka eivät motivoi liikkumaan?
Täytynee sanoa, että olen sen verran pihi äiti, ettei minulla ole ollut minkäänlaista kiinnostusta ostaa lapsille suksia. Täällä pääsee hiihtämään keskimäärin viikon viidessä vuodessa:ROFLMAO:

Itse näen peruskoulun yleissivistävänä laitoksena. Sieltä lähdetään sitten opiskelemaan jotain sellaista, jonka papereilla tekee jotakin...
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
vierailija
Kuvitteliko joku, et opetushallitus myöntäisi oman megaluokan töppäyksen?
https://yle.fi/uutiset/3-10408265
"– On hyvin tärkeää, että liikunnanopettaja saa huoltajilta tai kouluterveydenhuollolta tarkat tiedot, että missä oppilaan terveydentilan kannalta mennään."
Kun oppilaat eivät tiedä, että se on heidän yksityisasia, eikä kuulu edes opettajalle. Vain Suomessa tällainen sumutus on mahdollista:eek::ninja:
 
Tämä koululainen ei ollut ylipainoinen, kännykkä kädessä istuva tms. Poika oli urheilullinen, hoikka ja aktiivisesti liikkuva. Ja ilman kyseistä testiä ei olisi menehtynyt.
Älä ny edes viitti jauhaa paskaa.
Lapsille tehty kuntotesti ny ei missään tapauksessa ole mitenkään vaarallinen.

Kovin kuntotesti jonka itte muistan käyneeni tais olla laskuvarjojääkärien pääsykokeet. Niissä kovakuntoisellekin juolahti mieleen, et happi loppuu, pierettää ja pyörryttää. Mut ei niihin kai ole kukaan kuollut?

Jos taas joku kuolee kesken ylioppilaskirjoitusten niin onko se ihan varmasti matematiikankysymyksen vika? Niinku et "noin vaikea kysymys ihan varmasti purskauttaa veret ulos korvista"?

Kuolema koulussa on surullinen tapaus mut ihan turha siihen on syytä jostain testistä hakea.
 
vierailija
Älä ny edes viitti jauhaa paskaa.
Lapsille tehty kuntotesti ny ei missään tapauksessa ole mitenkään vaarallinen.

Kovin kuntotesti jonka itte muistan käyneeni tais olla laskuvarjojääkärien pääsykokeet. Niissä kovakuntoisellekin juolahti mieleen, et happi loppuu, pierettää ja pyörryttää. Mut ei niihin kai ole kukaan kuollut?

Jos taas joku kuolee kesken ylioppilaskirjoitusten niin onko se ihan varmasti matematiikankysymyksen vika? Niinku et "noin vaikea kysymys ihan varmasti purskauttaa veret ulos korvista"?

Kuolema koulussa on surullinen tapaus mut ihan turha siihen on syytä jostain testistä hakea.
Tää on niin totta!
Ihan kamala juttu kyllä, mutta ei suoraan testin syytä.
Tuttavani teinipoika kuoli nukkuessaan, ja tutuntuttu tv:tä katsoessaan...ja urheilullisia poikia hekin.
Surullista.
 
vierailija
Tos liikuntatuntien viehättävyydessä muuten on monasti kyse siitäkin, et hiihto isosiskon vanhoilla suksilla ei o kauheen mieltäylentävää.
Jos perheellä ei ole varaa niin sen ei peruskoulussa pitäisi näkyä.
Meillä onneksi saavat hiihtää kaupungin välinevuokraamon suksilla. Pitää ainoastaan tietää, mikä on kengännumero, että saa sopivat monot. Tosin siitä huolimatta on jäänyt hiihdot monta kertaa hiihtämättä, kun lumetettu latu ei ole ollut hiihtokunnossa vesisateiden takia tai vaihtoehtoisesti on ollut niin kovat pakkaset, ettei ole menty hiihtämään. Eipä juuri itse viitsi suksia hankkia sen takia, että kerran talvessa pääsisi hiihtämään, sillä hiihtokelejä on viime vuosina ollut tosi surkeasti.

Esikoinen totesi tuon uutisen kuultuaan, että tyypillä oli joko joku piilevä juttu tai sitten veti kilpailuhenkisenä liikaa. Heidän tunneillaan oli kuulema joku kilpailuhenkinen urheilijanuorukainen vetänyt itsensä hämärän rajamaille kilpaillessaan tuloksesta.
 

Yhteistyössä