Painajainen palvelutalossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lukija vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja omainen:
Omaiseni asuu ko. palvelutalossa ja viihtyy erinomaisesti: palvelu on erinomaista (ystävällistä ja sitä saa aina tarvittaessa nopeasti). Toisenlaistakin on muualla koettu (ns. julkisissa palvelutaloissa). Itse ajattelisin, että positiivisella mielellä saa aikaan positiivisuutta ympärillään, mutta jos aina haluaa nähdä kaiken pahana ja muissa ihmisissä vain pahaa, ei enää muuhun pystykään. Lisäksi en usko, että yli viisi vuotta sitten tapahtuneiden, jo selvitettyjen, asioiden jauhaminen tuo kenenkään elämään lisäarvoa. Vai olisiko niin, että tämä kätilö ei enää eläkään ihan "tätä päivää"?

Ainoa harvinaisuus, jonka olen itse havainnut Merikartanossa verrattuna muihin vastaaviin, on se, että siellä henkilökunnalla on aikaa ja asennetta oikeasti välittää vanhuksistamme, jutella ja olla aidosti läsnä. Tästä on oma äitini ollut erittäin mielissään. Ruoka on erinomaista (myös meillä omaisilla on mahdollisuus osallistua siihen sopuhintaan), tilat siistit, päivisin on jos jonkinlaista ohjelmaa tarjolla. Kaikkea on... On sitten jo oma asia, jos jää asuntoonsa murjottamaan eikä tule muiden pariin nauttimaan elämästään. Siitä on kuitenkin turha lähteä valtakunnan lehteen valittamaan. Olisikin ollut toimittajaltakin hyvän lehtimiesetiikan mukaista mm. haastatella useampia talon asukkaita (140 henkilöä) tai olla pilkkomatta ja irrottamatta muiden haastateltujen kommentteja asiayhteyksistään, jolloin syntyi todella "outo juttu". Ehkä vain haluttiin taas oma mätäkuun juttu, jossa ei oikeastaan ole totta kuin viimeinen piste. Holtitonta touhua Hesarilta.

oletko ollut paikalla 24h/vrk?

Aika jännä juttu, mutta ehkä nyt systeemi on muuttunut kun Merikartano on saanut julkisuutta, jo vuonna 2005

Käsikirjoitusarkisto
TV1 perjantaina 25.02.2005 kello 21.00

* Ministerin puheenjohtamassa vanhusten palvelutalossa vakavia ongelmia. Ministeri ei ole puuttunut tapahtumiin.
* Vanhasen hallitus: onko se vain hyvätuloisten asialla?
* A-piste kävi Karjalassa. Mitä sen palauttaminen maksaisi Suomelle?

http://yle.fi/aohjelmat/apiste/arkisto/id15554.html

Alkuperäinen kirjoittaja alalla:
itse olen ollut alalla, mutta en jaksanut. Vanhustenhoitoon hakeutuu paljon valtaa väärinkäyttäviä. Hoitoalalle hakeutuu hyvien ihmisten lisäksi paljon pahoja. Laitoksiin myös hoitajat laitostuu ja veltostuu.. Omaa isoäitiäni käy sääliksi. Asunut 8v jo vanhainkodissa jonne en pistäisi edes eläintä hoitoon. Minkäs teen kun en ole lähinomainen.. Voin vain käydä katsomassa säännöllisesti, mutta pahaa tekee! : (

Jokseenkin samaa mieltä ja samanlaiset kokemukset.

Hoitoalalla on yllättävän paljon jopa persoonallisuushäiriöisiä ihmisiä. Heille hoitoala on eräänlainen suojakilpi, todistus heidän "hyvyydestään".

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Näitten uutisten johdosta harmittaa, kun on itse ajatellut opiskella lähihoitajasta muihin tehtäviin. Niin mätää meininkiä siellä on vanhuksia kohtaan välillä että! Toisaalta olisi kivaa, jos opiskelisi itsensä johtoasemaan ja voisi edes jonkun palvelutalon pomona pitää huolen siitä, että ihmiset saavat ihmisarvoista kohtelua :flower:

Näinpä

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
itse olen ollut alalla, mutta en jaksanut. Vanhustenhoitoon hakeutuu paljon valtaa väärinkäyttäviä. Hoitoalalle hakeutuu hyvien ihmisten lisäksi paljon pahoja. Laitoksiin myös hoitajat laitostuu ja veltostuu.. Omaa isoäitiäni käy sääliksi. Asunut 8v jo vanhainkodissa jonne en pistäisi edes eläintä hoitoon. Minkäs teen kun en ole lähinomainen.. Voin vain käydä katsomassa säännöllisesti, mutta pahaa tekee! : (

Hoitoalalla on yllättävän paljon jopa persoonallisuushäiriöisiä ihmisiä. Heille hoitoala on eräänlainen suojakilpi, todistus heidän "hyvyydestään".

Oliskohan myös sosiaalityöntekijöillä, jotka huostaavat valheellisin perustein lapsia päteäkseen, sama vika!

Suomen vanhustenhoito
Kirjoittanut: kyllästynyt 17.11.2006 klo 20.46

Terveydenhoitoalan ammattilaisen tulisi kohdata ihmiset yksilöinä. Ihmisen arvoa ei tulisi loukata, olipa hän missä kunnossa hyvänsä. Suuri osa Suomen terveydenhoitoalan "ammattilaisista" ei kunnioita ihmiselämää himpun vertaa. Pelkkää nurinaa palkasta ja potilaiden hoito kärsii!! Samalla valitetaan henkilöstöpulasta. Kahta ei voi saada: lisää väkeä ja täpäkkää!! Silti ei saisi hoidon laatu kärsiä. Kun vanhustenhoito Suomessa nyt kuitenkin on niin ala-arvoista, että vanhojen ihmisten annetaan kuihtua laitoshoidossa, niin pitäisikö työhönsä kyllästyneiden jo miettiä alanvaihtoa.

Oma mummoni eli 90-vuotiaaksi toimintakykyisenä kotona. Kotiapu kävi kolmena päivänä viikossa, mutta muuten elämä sujui melko itsenäisesti. Keväällä 2006 mummoni joutui keuhkoveritulpan takia sairaalahoitoon ja sillä tiellä ollaan edelleen. N. viikon sairaalassaolon jälkeen mummoni siirtyi erään pienemmän paikkakunnan terveyskeskuksen vuodeosastolle. Minkäänlaista kuntoutusta ei olla edes yritetty ja mummon kunto on laskenut hurjaa vauhtia. Nyt ollaan tilanteessa että hän ei enää juurikaan oma-aloitteisesti puhu ja on erittäin masentunut. Toivo vanhainkotiin pääsystä on vähitellen hiipunut. Päivisin ei ole järjestetty minkäänlaista aktiviteettia. Ruokailun ajaksi istutetaan sängyn laidalle ja jätetään siihen niin että me omaiset saamme vierailulle mennessämme nostaa sänkynsä päällä poikittain retkottavan vanhan läheisemme!! Huoneessa on eräs vanhus joka huutaa jatkuvasti. Muut päästään terävät (mukaanlukien myös oman mummoni) ovat tulla hulluksi kun eivät saa hetken rauhaa. Vielä alkukesästä mummo saattoi omaisten, joskus hoitajienkin, saattelemana mennä vessaan, mutta nykyään kaiken "saa" laskea vaippaan. Kerran kun syötin mummoa, hän kuiskasi että enkö viitsisi viedä häntä vessaan. Sanoin että yksin en uskalla ettei satu mitään mutta pyydetään hoitajia. Mummoni sanoi nolona että "ei niitä uskalla pyytää kun ne on aina niin vihaisia".. Onko j****ta oikein että vanha ihminen joutuu sanomaan niin.

Sitten kun itse joudut elämän työn tehtyäsi hoitolaitokseen, kestätkö samaa kohtelua!? Paljon on asenteissa muuttamista niin että vanhukset saisivat ansaitsemansa arvokkaan pisteen elämälleen.

Kiitos ja anteeksi.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000000038&posting=22000000021384675#22000000021384675

Alkuperäinen kirjoittaja Nämä samat päättäjät:
Alkuperäinen kirjoittaja SDP seksuaalisesti poikkeavien asialla!:
Ilmoittihan hoitaja poliisille. Mitä itse tekisit vastaavassa tilanteessa? Järkytys on niin suuri, ettei sitä voi uskoa todeksi? Ja kun elää sairaassa työyhteisössä, jossa kaikki tavat on poliitikkojen ja päättäjien siunaamia, jopa negrofiilia!

He valvovat alaistensa touhuja! Ja tulos on nähty, kuultu ja luettu niin moneen moneen kertaan monelta eripaikkakunnalta monen eri omaisen ja hyvän hoitajan kertomana!

Kauhujen talo
Kirjoittanut: hoitopaikkana 24.1.2007 klo 01.08

Olen ehdottomasti samaa mieltä vanhusten kuoleman nopeuttamisesta hoitolaitoksissa. Kukaan ei ota vastuuta mistään, eikä lääkärillä ole aavistustakaan mitä etiikka tarkoittaa. Äitini kohdalla hoitajia oli kielletty soittamasta ambulanssia hoivakodin johdon taholta, vaikka potilas oli kuivumassa sänkyyn! Paikalla käyneen lääkärin kirjalliset ohjeet oli: suun kostutus tarvittaessa. Muutenkin kohtelu oli ihmisarvoa alentavaa ja "hoito" ala-arvoista: takavarikoitiin hampaat, pidettiin märissä vaipoissa, mistä seurasi virtsarakon tulehduksia.
Tiukempi kontrolli kuntien taholta hoitolaitosten toimintaan! Lukekaa omaistenne päiväraportit, joita hoitokodeissa kirjoitetaan joka päivä. Kaikki ei ole kohdallaan mikäli raportteja ei näytetä.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000000038&posting=22000000023058169

Alkuperäinen kirjoittaja Miljönäärit vaikuttavat päätöksiin!:
Kun päättäjät eivät välitä ja heillä on sormensa tässä vanhustenhuollon busineksessa kuten Leena Luhtasella on ollut. Money money money se maistuu fortum-optiomiljönäärin vaimollekkin, oikeusministeri Leena Luhtaselle, siis edellisessä hallituksessa!

VAROITUS!!!!!!!!!
Kirjoittanut: chanel3 15.7.2008 klo 22.46

On pakko laittaa sanaa kiertämään! Sen lupasin että tämän asian levitän niin monelle,kun on mahdollista:

Eli- Kun omaisenne,vanhus,tai dementikko,muistihäiriöinen,tai muuten sairas saa yksin asuessaan "vieraita",jotka pyytävät nimeä paperiin. ÄLKÄÄ ANTAKO tehdä sitä!!!!!!

Itse koin niin karvaasti sen vuosi sitten!
Äitini suoraan sanottuna huijattiin laittamaan holhouspaperiin nimensä! Ei auttanut,vaikka äitini seuraavana päivänä miten kiukkuisesti sanoi,ettei tätä halua! Oli unilääkkeestä ollut aamulla vielä niin uninen,ettei älynnyt kun laittaa nimensä,kun lässytettiin ja pyydettiin aikansa! (kiertoteitse! koko ajan vältettiin sanaa holhous,ja virkaholhooja!)
Nimi oli paperissa,ja sillä hyvä! Kunnan virkaholhooja oli tämä henkilö,joka kävi paperin kanssa hakemassa äidin nimen!

Hänelle siis asetettiin edunvalvoja!
vajaa vuosi meni edunvalvojan toimiessa pankkiirina..Eräänä Maanantaina häntä oli käsketty lääkäriin.
Äitini soitti mulle,ja kysyi ihmeissään,että miksi pitää mennä terveyskeskukseen,vaikka häntä ei vaivaa mikään!!!! (eikä muuten vaivannutkaan!)

Tällä lääkäriin menolla olisi ollut seuraavanlaiset seuraukset:
Vanhus istuu lekurin huoneessa,ja lääkäri voi ehkä kysellä jotain,(sitä varten,että hän ON LAIN MUKAAN KOMMUNIKOINUT vanhuksen kanssa - Sen jälkeen ei tarvita kun lääkärin nimi lausuntoon,ja kas! Vanhus onkin vajaavaltainen,elikä täysin holhouksen alainen!!!!!! Sen jälkeen alkaa maistraatti toimia! Vanhus laitetaan hoitokotiin,yleensä kalliiseen,ja sitten alkaa se rahan metsästys!
Virkaholhoojalla on oikeus rahojen loppuessa myydä omaisuutta velkojen katteeksi,sekä myydä osake,ym.ym.!
Eli kaikki menee,ja sille ette voi yhtään mitään!!!!!! Testamenttikaan ei auta,koska vanhus on hengissä!

Saimme omaiseni sieltä helvetistä pois,mutta kuntaa piti vaihtaa,ottaa äiti meille,ja olla lakimiehen pakeilla,ja lopuksi käräjillä asti,ennenkun edunvalvoja lopuksi saatiin pois!

Silloin,kun vanhus on JO laitoksessa,ja kunta alkaa holhota häntä,(eli jos vanhus on laittanut pöpperöisenä tai muuten unisena,tai dementian ollessa "päällä",nimensä paperiin)ei vanhusta pystykään enää siirtämään kunnasta toiseen...Menee oikeuteen asti,ja silmitön tappelu!!!!!!(näin meillä olisi käynyt)

Me selvisimme tuosta sodasta onneksi hyvällä lopputuloksella,mutta esim. jos teistä lukijoista jonkun vanhuksella on esimerkiksi omaisuutta,osakkeita,säästöjä...eräät kunnat ovat valmiita viemään vaikka väkisin vanhan ihmisen lääkäriin,mitään kyselemättä!!!!

Pointti tässä jutussa on se,että jos vanhuksenne luona alkaa käydä vierasta väkeä,jotka pyytävät nimikirjoitusta,sitä ei kannata tehdä,sillä sen jälkeen menee kaikki!

Kun ajoimme äitiäni hakemaan,jouduin koko ajan soittelemaan matkaltakin,että pidä ovi lukossa,äläkä päästä KETÄÄN vierasta sisälle,eikä nimeä EDES vessapaperiin!
Näin kiire oli kunnan saada äitini omaisuus haltuunsa,mutta luojan kiitos me voitettiin juttu,ja laitettiin maistraatti polvilleen!!!!!!

Tää tapahtui pari kk sitten,ja voin sanoa,että ei ollut rauhallista hetkeä,ettei tuo asia ollut mielenpäällä:( koko elämä oli kaikilla täyttä helvettiä!
Nyt on kaikki paremmin kuin hyvin,mutta tämä varoitukseksi kaikille teille ,joilla on tulossa/käynnissä/suunnitelmissa sama ruljanssi.Mihinkään tuntemattoman,eikä aina omaisenkaan paperiin nimeä,hänen sitä pyytäessään...jos näin käy,olkaa itse paikalla,ja seuratkaa tarkasti mitä papereissa lukee...SUURENNUSLASEILLA!
Näin kieroa väkeä oli Savossa!!!!!!!!!!
Laittakaa tätä asiaa eteenpäin,jos haluatte pitää vanhuksellanne itsemääräämisoikeuden!

KIITOS kun luitte!!!!!!!

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000000038&posting=22000000036559961

jotain tällaista. Olen itse sh ja aivan loppuun palanut huonossa työilmapiirissä, panettelussa, potilaiden asiattomasta kohtelusta jne. Ja tein valituksen ja kerroin kokemuksistani mutta sitten en enää jaksanut vaan lähdin pois. Nyt harkitsen ja suunnittelen alan vaihtoa kokonaan.

Sama täällä alanvaihto edessä!kauheeta mennä töihin kun koskaan ei tiedä joutuuko oleen "ainoa hoitaja"koko paikassa kun joku sairastunut!sitten otetaan näitä työttömiä työllistettyjä,opiskellijoita,suomen kielen kurssilla olevia KYLLÄ ulkomaalaisia jotka opettelevat suomea!on niin väsyny siihen ylisuureen taakkaan että jokaista ei koulutettua saa vahtia!mitään kiitosta et saa paitsi vanhuksilta jotka näkevät kiireen ja huonosti voivat vakityöntekijät..Onneksi vastaan ei ole tullut kaltoin kohdeltuja vanhuksia..taidan olla onnekas..

Itse olen kunnalla töissä vanhuspuolella. Meillä asiat suht hyvin. Hoitajat aktiivisia pitämää huolta sekä vanhusten että työntekijöiden oikeuksista, tämä on mielestäni ratkaiseva tekijä, halutaan että koko talo voi hyvin, asiakkaat ja hoitajat. Huonoa palautetta tulee vain omaisilta jotka käyvät tyyliin kerran vuodessa katsomassa masentunutta omaistaan. Kyllä minäkin masentuisin jos omaiset eivät välittäisi sen enempää. Hoitajat pysyvät vieraina dementian takia, vaikka vuosia on yhdessä päivärutiineja hoideltu. Päättäjät eivät tietenkään katso meitä hyvällä, kun aina vaaditaan jotain, ja osastonhoitaja ja vanhustyön johtaja pahassa välikädessä. Tietävät että vaatimuksemme ovat perusteltuja, esim saimme osastolle siivoajan, jotta hoitajilla oli aikaa kuntouttavan puolen hoitamiseen, mikä oli ennen ihan rappiolla. Mutta kun ei sitä rahaa ole, muutokset tapahtuvat todella hitaasti. Toivottavasti saamme lisää hissisänkyjä, vähenisi hoitajin sairaslomat...

Hoitohenkilönä koko juttu kylmää sydäntä pahan päiväisesti! Itse olen kokenut paskaa vain työntekijöiltä tai meihin kohdistuen. On huijattu lomia ja v*****lakseen poltettu niitä. Minä olen mm. ollut elämässäni yhden päivän työtömänä ja tästä johtuen kolmen vuoden lomat kuin pöntöstä alas. Asiakkaita on mielestäni kohdeltu inhimillisesti. Toki itse kun on väsynyt ja kypsä työhön se vaikuttaa omaan olemukseen, olen siltii yritänyt pitää huolen ettei vanhus omaa ärtymystäni huomaa tai siitä kärsi!

Moni HYVÄ hoitaja on sanonut, että nämä asiat pitää tuoda esille. He itse eivät voi kertoa niistä, sillä on kysymyksessä työsuhde ja heidän on vain toteltava. Jos he kertovat, painostus alkaa ja jopa heidän perheet joutuvat kärsimään.

Alkuperäinen kirjoittaja Nämä samat päättäjät:
Alkuperäinen kirjoittaja SDP seksuaalisesti poikkeavien asialla!:
Ilmoittihan hoitaja poliisille. Mitä itse tekisit vastaavassa tilanteessa? Järkytys on niin suuri, ettei sitä voi uskoa todeksi? Ja kun elää sairaassa työyhteisössä, jossa kaikki tavat on poliitikkojen ja päättäjien siunaamia, jopa negrofiilia!

He valvovat alaistensa touhuja! Ja tulos on nähty, kuultu ja luettu niin moneen moneen kertaan monelta eripaikkakunnalta monen eri omaisen ja hyvän hoitajan kertomana!

LEENA LUHTASEN ANSIOLUETTELO:

Perhesuhteet ja koulutus

Naimisissa, kolme lasta
Valtiotieteen maisteri
Opetusneuvos
Eläinlääketieteen kunniatohtori ("ansioista korkeakoululaitoksen, erityisesti terveystieteiden asiantuntijana")
Valtioneuvosto
Liikenne- ja viestintäministerinä 17.4.2003-23.9.2005
Oikeusministerinä 23.9.2005-
Eduskunta
kansanedustaja vuodesta 1991
talousvaliokunnan puheenjohtaja 1999-2003, jäsen vuodesta 1991
Euroopan Neuvosto 1995-2003
IPU (Parlamenttienvälinen kansainvälinen unioni) 1995-2003
Lakivaliokunta 1991-1995
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan varajäsen 1991-1999
Nykyiset luottamustoimet
Kiipulasäätiön valtuuskunnan puheenjohtaja 1998- (jäsen vuodesta 1994)
Espoon lähimmäispalveluyhdistyksen ja säätiön puheenjohtaja 1996- (palvelutalo Merikartano Kivenlahdessa)
Savonlinnan Oopperajuhlien valtuusto 1997-
SDP:n asiantuntijatyöryhmien jäsen vuodesta 1969
Aiempia luottamustoimia
Espoon kaupunginvaltuuston puheenjohtaja 2002 (myös 1989, 1998 ja 2000, varapuheenjohtaja 1990-97 ja 2001, jäsen vuodesta 1985)
Fortum Oy:n hallintoneuvoston puheenjohtaja 2002-2003 (jäsen vuodesta 1998)
Elannon hallintoneuvoston puheenjohtaja 1996-2003 (jäsen vuodesta 1990)
Allergia- ja astmaliiton puheenjohtaja 2001-2003
Suomen Kansallisoopperan säätiön hallintoneuvosto 1999-2003
Vermon Ravirata Oy:n hallituksen jäsen 2001-2003
Tapiolan lukion johtokunnan puheenjohtaja 1994-2001
Espoon Sähkö Oy:n hallintoneuvoston puheenjohtaja 1997-1999
Espoon terveyslautakunnan jäsen (8 vuotta)
Espoon-Vantaan Ammattikorkeakoulu Oy:n hallituksen jäsen 1996-2001
Valmet Oy:n hallintoneuvoston jäsen 1994-1997
Imatran Voima Oy:n hallintoneuvoston jäsen 1997-1998
Aiempi työkokemus
Yli 20 vuoden monipuolinen työkokemus ennen kansanedustajuutta
HYY:n sosiaalisihteeri 1969-1972
Opetusneuvos, opetusministeriön korkeakoulu- ja tiedeosaston tiedesihteeri vuodesta 1972 (tehtäväalueena mm. lääkärien, hammaslääkärien, eläinlääkärien
ja muun terveydenhuollon korkea-asteen koulutusasiat mukaanlukien terveydenhuollon kandidaatin koulutus)
Suomen YK-valtuutettu yleiskokouksessa
SDP:n eduskuntaryhmän lainsäädäntösihteeri
WHO:n yleiskokous
Sosiaali- ja terveysministerien (Sinikka Luja-Penttilä, Jacob Söderman) poliittinen sihteeri

Suurmiehemme Lipponen
Kirjoittanut: vanhusten ystävä 5.6.2006 klo 18.12

Ihmettelen yleensäkin, miksi täällä kannattaa yrittää mitään. Valtaeliitti ryppää, rällästää, matkustelee ja myöntelee naimakumppaneilleen mitättömistä elokuvista satojatuhansia ellei miljoonia euroja ja samalla kansa, niin lapset, vanhukset, työttömät kuin työssäkäyvät näkevät nälkää.

Suomiparemmaksi -linkissä, http://groups.msn.com/Suomiparemmaksi/omawebsivu12.msnw , kerrotaan kuinka valtion ylemmältä taholta on tehty päätös, että ihmiset ajetaan ikuiseen velkavankeuteen.

Vanhuksia tapetaan lääkkeillä, ihmisille, työssä käyville ja muuten väsyneille, määrätään pilleri pillerin perään.

Perheitä hajotetaan tahallaan. Käytetään verukkein huoltajuusriita, kadonnut vanhemmuus, oppimisvaikeudet, perheväkivalta tai jopa hoidolliset toimenpiteet vaativat huostaanottoa. Mieluummin tuetaan lapsille tuikituntemattomia ihmisiä kuin että pyrittäisiin ratkaisemaan ongelmat lapsen omassa perheessä. Kuitenkaan ei pystytä eikä edes haluta valvoa näitä lapsille tuikituntemattomia ihmsiä jotka saattavat tehdä lapsille sekä henkistä että fyysistä väkivaltaa.

Eiköhän loisijat, parittajat, huumediilerit ja jopa tappajat ole valtaeliitissä.

Tulevaisuuden uhkakuva Pulimummon sanoin:

Onko Suomesta tulossa pedofiilijen paratiisi?

Ja nyt jopa NEGROFIILIJEN PARATIISI!

Siis mä en edelleenkään ymmärrä, miten ja miksi se hoitsu olisi seksuaalisesti käyttänyt sitä vanhusta?

Joku tykkää äitistä, joku tyttärestä, joku tyydyttää tarpeensa lapsiin joku vanhuksiin. Myös on niitä jotka sekaantuvat ruumiisiin!

Yhteistyössä