Painajainen palvelutalossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lukija vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
sanattomaksi vetää... mutta jo on perkele jos eivät omaiset saa aikaiseksi sellaista aallokkoa, että tämä asia huomataan ihan oikeasti sosiaali- ja terveysministerin tasolla niin ettei sitä voida vain lakaista maton alle vaan saataisiin ns paska pois.

koska niitä paskoja ei niin vaan saa pois, ja asioita on vaikea todistaa. Ja jos menet valittamaan niin se omainen saa vielä paskempaa hoitoa. Mun mummo on vankasti kieltänyt mua puuttumasta mihinkään koska siitä tuli vaan ongelmia sille : ( Ja on perseestä! Mutta ei mekään voida mummia ottaa, kun on 2 erityislasta ja ei ole huonetta, nytkin asutaan pienessä kolmiossa. mun isä varmaan paremminkin voisi kun on nuori eläkäläinen, muttei tuo ota. Toivottavasti itse kuolen saappaat jalassa, tuollainen viimeinen "koti" on ihan epäinhillinen!

Punainen lanka

Esitetty: 25.10.2000 | Päivitetty: 26.10.2000
Juontaja / tuottaja: Maarit Tastula

Kovakouraista kohtelua, soittonappien piilotusta, pakkolääkitystä. Jopa 7000 vanhusta tulee päivittäin kaltoinkohdelluksi laitoksissa.

25.10.2000 TV2.

Tositarina eräästä suomalaisesta vanhainkodista: toimintakyvytön vanhus kirjoitti haparoivalla kädellään hätäviestin omaisilleen. Hän ilmoitti mieluummin hirttäytyvänsä kuin joutuvansa vielä kerran yöhoitajan kovakouraiseen käsittelyyn.

Yöhoitajan käytös oli ollut jo pitkään sekä esimiehen että muiden hoitajien tiedossa, mutta vasta kun omaiset veivät tämän viestin laitoksen esimiehelle, esimies puuttui asiaan.

Tutkimusten mukaan jopa 7000 vanhusta kohdellaan päivittäin kaltoin suomalaisissa hoitolaitoksissa. Mutta miksi kukaan ei puutu asiaan?

Vanhainkotien hoidon laatua 10 vuotta tutkineen Sirpa Syväsen mukaan useissa laitoksissa hallitsee ns. puuttumattomuuden kulttuuri. Kaltoinkohtelu nähdään, mutta sitä ei nosteta esiin työyhteisön sisällä. Esimiehet ja myös hoitohenkilökunta sanovat syyksi usein, etteivät he halua pahoittaa työtoverinsa mieltä.

Kyse ei ole läheskään aina rahasta ja resurssien puutteesta. Monessa köyhässä kunnassa hoito on vähistä rahoista huolimatta laadukasta.

Työyhteisöjen ilmapiiriä ja asenteita tutkiessaan Syvänen on huomannut, että rutiini ja liukuhihnamainen arki on turvallista myös monien hoitajien kannalta. Vanhusten kohtaaminen silmästä silmään on vaikeampaa kuin komeron siivous, lääkeruiskun pistäminen tai vaipan vaihtaminen. Tuskaisen vanhuksen vuoteen viereen istuminen vie enemmän energiaa.

http://www.yle.fi/punainenlanka/

Alkuperäinen kirjoittaja ei ole yksinkertaista:
koska niitä paskoja ei niin vaan saa pois, ja asioita on vaikea todistaa. Ja jos menet valittamaan niin se omainen saa vielä paskempaa hoitoa. Mun mummo on vankasti kieltänyt mua puuttumasta mihinkään koska siitä tuli vaan ongelmia sille : ( Ja on perseestä! Mutta ei mekään voida mummia ottaa, kun on 2 erityislasta ja ei ole huonetta, nytkin asutaan pienessä kolmiossa. mun isä varmaan paremminkin voisi kun on nuori eläkäläinen, muttei tuo ota. Toivottavasti itse kuolen saappaat jalassa, tuollainen viimeinen "koti" on ihan epäinhillinen!

Tuo vaatiskin sen, että siinä ois mukana kaikki kenellä vaan on niitä sukulaisia jotka tukis ja teksi jotain asioiden eteen. Iso urakka, mutta toivon mukaan saa nyt julkisuutta niin paljon ettei asiaa voida haudata.

Mutta aika harva niitä isovanhempiaan tai vanhempiaan kuitenkaan luokseen ottaisi asumaan vaikka tietää että esim. lähes jokaisessa kunnallisessa vanhainkodissa on aivan liian vähän henkilökuntaa asukasmäärään nähden joten huonosti liikkumaan pääsevät makoilevat vain vuoteissaan.

Se on vain ilmeisesti helpompaa sulkea silmät ja kuvitella että kaikki on hyvin kun ei viitsitä itsekään hoitaa.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Mutta aika harva niitä isovanhempiaan tai vanhempiaan kuitenkaan luokseen ottaisi asumaan vaikka tietää että esim. lähes jokaisessa kunnallisessa vanhainkodissa on aivan liian vähän henkilökuntaa asukasmäärään nähden joten huonosti liikkumaan pääsevät makoilevat vain vuoteissaan.

Se on vain ilmeisesti helpompaa sulkea silmät ja kuvitella että kaikki on hyvin kun ei viitsitä itsekään hoitaa.

"Mutta aika harva niitä lapsiaan kuitenkaan itse ryhtyy hoitamaan, vaikka tietää, että esim. lähes jokaisessa kunnallisessa päiväkodissa on aivan liian vähän henkilökuntaa lapsimäärään nähden. Se on vain ilmeisesti helpompaa sulkea silmät ja kuvitella, että kaikki on hyvin, kun ei viitsitä itsekään hoitaa."

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

"Mutta aika harva niitä lapsiaan kuitenkaan itse ryhtyy hoitamaan, vaikka tietää, että esim. lähes jokaisessa kunnallisessa päiväkodissa on aivan liian vähän henkilökuntaa lapsimäärään nähden. Se on vain ilmeisesti helpompaa sulkea silmät ja kuvitella, että kaikki on hyvin, kun ei viitsitä itsekään hoitaa."

auts, piikki tai ei, mutta en ollut edes itse tuota noin päin ikinä ajatellut.

Kun tavallisten ihmisten on käytävä töissä ja hoidettava oma perheensä ja lapsensakin.

Onko sinulla itselläsi hoidokkina joku sairas ja dementoitunut läheinen?

Alkuperäinen kirjoittaja häh:

Kun tavallisten ihmisten on käytävä töissä ja hoidettava oma perheensä ja lapsensakin.

Juu, tosiaan piti jo äsken tähän kommentoida.
Meillä oli mummo jonkun aikaa ns kotihoidossa ja kyllä tuo dementia asettaa koko perheen sellaiseen hälytys-tilaan...koko ajan saa olla tarkkana ja mennä perässä esim hella ja muut sähkövempaimet.
Sen kokemuksen jälkeen ymmärrän täysin niitä perheitä ketkä eivät ole valmiita asettamaan kotiaan tähän elämis- ja asumismuotoon.
Jos joku nyt on sitä mieltä, että niin ennen vanhaan hoidettiin kaikki hautaan asti kotona niin se olikin silloin kun aina oli joku siellä kotona jne.

Alkuperäinen kirjoittaja häh:

Kannattaisi muistaa sellainenkin asia, että omaishoitajana oleminen on melkein järjestään tuhat kertaa raskaampaa, kuin lapsien hoitaminen. Jos minulle kävisi niin, että vanhana olisin täysin hoidon varassa, niin minut saisi kyllä laittaa laitokseen. En halua, että mieheni käyttäisi viimeisiä vuosiaan minun hoitamiseen. Saatikka lapset. Toisaalta, sairaustapauksessa itse kyllä hoitaisin mieheni ja lapseni, mutta se onkin eri asia.

[quote="jensku"
Jos joku nyt on sitä mieltä, että niin ennen vanhaan hoidettiin kaikki hautaan asti kotona niin se olikin silloin kun aina oli joku siellä kotona jne.[/quote]

Ennen vanhaan ei ollut lääketiedekään niin pitkälle kehittynyt, että ihmiset olisivat pystyneet elämään niin huonokuntoisina, kuin mitä nyt pystyy. Ja aika iso harppaus on ajoista, jolloin keskimääräinen elin-ikä oli 50 vuotta.

:'( kauheaa luettavaa. en ymmärrä miten joku voi olla puuttumatta asiaan jos näkee tuollaista kohtelua. näin ajattelen maallikon silmin,en ole hoito-alalla ollut. äitini on lähihoitaja en hänen ole kuullut tuollaisia kertovan vanhustenhoidosta. olen vaan sen tyylinen ihminen että nostan varmasti melun jos näen jotain huonosti kohtelevan,en varmaan sitten olisi pitkäaikainen työntekiä vanhainkodissa...

Käsikirjoitusarkisto
TV1 perjantaina 25.02.2005 kello 21.00

* Ministerin puheenjohtamassa vanhusten palvelutalossa vakavia ongelmia. Ministeri ei ole puuttunut tapahtumiin.
* Vanhasen hallitus: onko se vain hyvätuloisten asialla?
* A-piste kävi Karjalassa. Mitä sen palauttaminen maksaisi Suomelle?

Merikartanon ongelmat

Toimittaja: Maija Kaipainen

Merikartanon palvelutalo sijaitsee upealla paikalla Espoon Kivenlahdessa aivan meren rannalla. Talossa on yli sata vanhuksille vuokrattavaa asuntoa. Täällä tarjotaan maksua vastaan kodinhoitoa ja sairaanhoitoa. Talossa toimii myös kymmenpaikkainen dementiayksikkö. Talo on uusi ja hieno.

Eeva Jakobsson oli sisaruksineen innoissaan kun he saivat afasiaa sairastavalle äidilleen paikan Merikartanosta.

viestinnänsuunnittelija, omainen Eeva Jakobsson

"Äiti tarvitsi turvallista ympäristöä jossa olisi kaikki palvelut lähellä ja jos tulee huonompaan kuntoon niin sit olisi vielä enemmän apua saatavilla."

Palvelutalon on rakennuttanut ja sitä ylläpitää yksityinen Espoon Lähimmäispalveluyhdistys.

Yhteiskuntakin on tukenut tätä hyvää hanketta. Rakentamiseen yhdistys on saanut Valtion asuntorahastolta reilun seitsemän miljoonan euron lainan ja Raha-automaattiyhdistykselta vajaan kahden miljoonan euron rakennusavustuksen.

Mutta kulissien takana Palvelutalon asiat olivat reilu vuosi sitten niin sekaisin, että siitä kärsivät talossa asuvat apua tarvitsevat vanhukset. Jo pidemmän aikaa jatkuneita ongelmia selvittelivät Uudenmaan työsuojelupiiri ja Lääninhallitus.

Ne tekivät loppuvuonna 2003 tarkastukset Merikartanoon omaisten ja työntekijöiden kantelusta. Myös Espoon kaupungin sosiaalipuoli on ylintä johtoaan myöten selvitellyt talon asioita.

Kysymys on ollut talon toiminnanjohtajan tavasta johtaa taloa. Lääninhallitus löysi tarkastuksessaan useita asukkaiden turvallisuutta vaarantavia ongelmia.

Lääkehuollossa oli vakavia puutteita eikä lääkkkeiden jakoa oltu ohjeistettu, vaikka talo oli toiminut tuossa vaiheessa jo lähes neljä vuotta.

Lääninhallitus totesi myös, että palvelutalon ilmapiiri on ollut työntekijöitä loukkaava ja epäasiallinen. Tämän johdosta henkilösuhteet tulehtuivat ja se heijastui asiakkaiden hoitoon.

Eeva Jakobsson:

"Kohtelu oli todella epämiellyttävää. Minäkin olin monta kertaa kun äidille tuotiin ne lääkkeet, paiskattiin vaan siihen ja tiuskaistiin jotakin äidille.... Ilmapiiri oli sellainen että henkilökunta oli niin huonovointinen."

Lääninhallitus totesi myös, että potilasturvallisuuden kannalta henkilökuntaa oli liian vähän. Lisäksi työllistettyjen, oppisopimussuhteessa olevien sekä sijaistyöntekijöiden määrä oli liian suuri suhteessa talon henkilökunnan kokonaismäärään. Tämän johdosta henkilökunnassa ei ollut tarpeeksi pätevyyttä ja sen vaihtuvuus oli suurta.

Dokumentti-ohjaajanakin tunnettu Tarja Tallqvist valmistuu tänä keväänä lähihoitajaksi. Hän suoritti työharjoittelua opintojensa alkuvaiheessa Merikartanossa, kun hänet pyydettiin töihin Merikartanon dementia-yksikköön.

lähihoitajaopiskelija, dokumenttiohjaaja Tarja Tallqvist:

"Mä olin koko ajan yksin, vaara että jotain tapahtuu, joku kaatuu."

Ja jotain sitten tapahtuikin. Sairaalasta oli juuri palautettu rauhaton ja sekava vanhus, jonka hoitoa tuore harjoittelija Tallqvist ei tuntenut.

Tarja Tallqvist:

"Tämä mummo rupesi itkemään, ajattelin nostan hänet pyörätuoliin, kun mä tajusin että hänen jalat ei pidä yhtään. Mutta ei yksi ihminen jaksa pidellä - niin me vajosimme lattialle molemmat yritin hänet mahdollisimman hellävaroen laittaa lattialle. "

Tallqvist oli niin järkyttynyt tapahtuneesta, että hän lähetti kirjeen asiasta yhdistyksen puheenjohtajalle. Mitään vastausta hän ei ole kirjeeseensä saanut.

Eeva Jakobsson:

"Henkilökunta vaihtui usein, ainakin meidän näkökulmasta. ilmeisesti osa henkilökunnasta ei ollut sairaanhoidon ammattihenkilöitä, olivat perushoitajia tai lähihoitajia, mutta ilmeisesti ei ollut sairaanhoidon perustaitoa."

Merikartanoa ylläpitävän Espoon Lähimmäispalveluyhdistyksen johtokunnan ja säätiön puheenjohtaja on Leena Luhtanen: liikenne- ja viestintäministeri ja SDP:n pitkäaikainen kansanedustaja.

Luhtanen on aktiivinen Espoon kunnallispolitiikassa, hän on ollut kaupunginvaltuustossa kaksikymmentä vuotta. Poliitikkojen tapaan hän myös on haalinut itselleen lukuisia luottamustehtäviä: Merikartanon lisäksi hän istuu muun muassa Savonlinnan oopperajuhlien valtuustossa ja Vermon raviradan hallituksessa..

Kun työntekijöiden oloja valvova työsuojelupiiri kartoitti talon työilmapiiriä. Haastatteluissa kävi ilmi, että lähes kaikki työntekijät pitivät palvelutalon työilmapiiriä huonona tai erittäin huonona, jotkut jopa pelottavana. Osa työntekijöistä koki, että heitä kiusattiin. Yksi heistä oli Maria Liisa Vehkaoja.

lähihoitaja Maria Liisa Vehkaoja:

"Sain kuulla jossain vaiheessa muilta työntekijöiltä, että aina kun jotain tapahtui niin Liisassa on se syy. mä koin kyllä todella raskaana tällaisen. Tulee sellainen alemmuuden ja huonommuuden tunne, kun aina kuitenkin tein työni hyvin. Kaiken voimavara olivat nämä aivan mahtavat asiakkaat, jotka olivat siellä ja aina puolustivat minua."

Eeva Jakobsson olisi jo halunnut keskittyä omaan elämäänsä, mutta Äidin asioiden selvittely vei yhä enemmän aikaa ja asioista sopiminen palvelutalossa tuli entistä vaikeammaksi. Äidin kunto meni huonommaksi, hän sai selittämättömiä tulehduksia, joiden Jakobsson arvelee johtuneen Merikartanon huonosta hoidosta.

Eeva Jakobsson:

"He vaati vapaata laskutusta ja se tuotti tuhansia eurojen laskuja kuukaudessa ja sitten kuitenkin kun palvelu oli sellaista, oltiin epäkohteliaita ja sai äidissä hätää aikaan niin se ei ollut sitä mistä me maksettiin."

Jakobsson on laskenut, että kaikkiaan äidin hoitoihin Merikartanossa kului kolmessa vuodessa 50 tuhatta euroa. Sisarukset saivat viime syksynä vihdoin äitinsä pois Merikartanosta kunnalliseen palvelutaloon. Siellä sairaalakierteessä olleen äidin kunto on kohentunut niin hyvin, että konserteissa käynti onnistuu nyt itsekseenkin.

Kaksi Merikartanossa työskennellyttä sairaanhoitajaa väittää joutuneensa toiminnanjohtajan epäsuosioon koska he puuttuivat talon lukuisiin ongelmiin. Lopputulos oli joka tapauksessa, että heiltä loppuivat työt Merikartanossa.

Työntekijät lähettivät hätähuutoja johtokunnalle ja sen puheenjohtajalle. Johtokunnassa heihin suhtauduttiin kylmäkiskoisesti.

lähihoitaja Maria Liisa Vehkaoja:

"Olen aina miettinyt johtokunnan menettelyä näinkin isossa talossa että eikö johtokunta on kuitenkin se elin joka on toiminnanjohtajan yläpuolella kun tapahtuu tällaisia työpaikalla minkä minä olen olen kokenut työpaikkakiusaamisena niin puuttua näihin asioihin."

Ministeri Leena Luhtanen toimii mielellään Espoon Lähimmäispalveluyhdistyksen keulakuvana. Puheenjohtajuus näyttää hyvältä ministerin ansioluettelossa.

Mutta luottamustoimeen liittyvät hankalat velvoitteet ovat sitten toinen asia: ongelmat Merikartanossa saivat paisua vakaviin mittoihin, ennenkuin niihin puututtiin.

Palvelutalon kriisin ollessa päällä Luhtanen päinvastoin yritti tukahduttaa keskustelun Merikartanon ongelmista.

Kysymys: Uudenmaan työsuojelupiirin ja Etelä-Suomen lääninhallituksen mukaan Merikartanossa oli kehnon johtamisen ja tulehtuneiden henkilösuhteiden vuoksi huono työilmapiiri ja se vaikutti myös asukkaiden turvallisuuteen. Mitä vastaatte tähän?

toiminnanjohtaja Kaija Viitakoski, Palvelutalo Merikartano:

"Kuka on väittänyt kehnoa johtamista tapahtuneen ja että se olisi vaikuttanut asukasturvallisuuteen? Minä haluaisin tähän perustelut.

Toimittaja Kaipainen: "Onko, no nämä on niinku raportoitu niissä lääninhallituksen ja Uudenmaan työsuojelupiirin raporteissa, me nojaamme näillä tiedoilla pelkästään niihin."

toiminnanjohtaja Kaija Viitakoski, Palvelutalo Merikartano:

"Reilut kaksi vuotta sitten meillä ilmeni ongelmia, olette siinä aivan oikeassa. Ja toiminnanjohtajana minun tehtävänäni oli puuttua niihin ongelmiin. Niihin on puututtu ja tänä päivänä lääninhallituksesta saadun raportin mukaan toimenpiteet ovat riittävät."

Mekin saimme tänään lääninhallituksesta tämän päätöksen.

Sen mukaan tilanne Merikartanossa on nyt parempi. Lääninhallituksesta kerrottiin, että parannukset ovat tällä erää riittäviä ja sinne tehtäneen vielä uusi tarkastus.

Neljä entistä Merikartanon työntekijää on vienyt kohtelunsa poliisin tutkittavaksi. Asia on syyteharkinnassa.

http://yle.fi/aohjelmat/apiste/arkisto/id15554.html

Alkuperäinen kirjoittaja jensku:
sanattomaksi vetää... mutta jo on perkele jos eivät omaiset saa aikaiseksi sellaista aallokkoa, että tämä asia huomataan ihan oikeasti sosiaali- ja terveysministerin tasolla niin ettei sitä voida vain lakaista maton alle vaan saataisiin ns paska pois.

Vuosi sitten järjestettiin mielenosoitus ja kerättiin adressi, jossa oli 120 000 yli nimeä.

Olen itse tehnyt eräästä hoivasairaalasta kantelun, kun meno oli aivan järkyttävää. En tiedä tehtiinkö mitään, pulju ainakin edelleen pystyssä ja minusta tuntui ettei oikein kunnolla kuunneltu mitä kerroin. Tarkastuskäynnille lääninhallituksesta sanoivat menevänsä ja se sit siitä..

nää on näitä asioita jotka saa mut onneliseks siitä että meillä oli mahdollisuus ottaa pappa "meille" asumaan. :'(

ei riitä mun avarakatseisuus ymmärtämään tätä(kään) ajattelutapaa että vanhuksia voi kohdella miten sattuu.

Minun oli vaikea suhtautua mitenkään tuohon juttuun.

Tosiasia on, ettei se keksijuttu ollut järkevä, vaikea uskoa, että kukaan normaali aikuinen ihminen kuulustelisi toista jostain keksistä. Mutta sen tiedän vanhuksista, että todella fiksulta vaikuttava vanhus, joka helpostí pystyy skarppaamaan lääkärintarkastuksen ajan, voi olla oikeasti tosi vainoharhainen, ja syytellä lähiomaisiaankin todella törkeistä asioista. Kun henkilökohtainen kokemus on tämä, en viitsisi leimata heti toisia kuulematta heidän näkemystään.

Tuskin juttua olisi julkaistu, jos se ei olisi totta. Kuitenkin on kysymys monen vanhuksen palvelutalosta, jossa on ihmisiä töissä.

Kaikki hoitajat eivät ole huonoja.

Jo vuonna 2000 on ollut Punaisessa langassa vanhusten saamasta kohtelusta ja tilanne on siitä vaan pahentunut.

Punainen lanka

Esitetty: 25.10.2000 | Päivitetty: 26.10.2000
Juontaja / tuottaja: Maarit Tastula

Kovakouraista kohtelua, soittonappien piilotusta, pakkolääkitystä. Jopa 7000 vanhusta tulee päivittäin kaltoinkohdelluksi laitoksissa.

25.10.2000 TV2.

http://www.yle.fi/punainenlanka/

Minun oli vaikea suhtautua mitenkään tuohon juttuun.

Tosiasia on, ettei se keksijuttu ollut järkevä, vaikea uskoa, että kukaan normaali aikuinen ihminen kuulustelisi toista jostain keksistä. Mutta sen tiedän vanhuksista, että todella fiksulta vaikuttava vanhus, joka helpostí pystyy skarppaamaan lääkärintarkastuksen ajan, voi olla oikeasti tosi vainoharhainen, ja syytellä lähiomaisiaankin todella törkeistä asioista. Kun henkilökohtainen kokemus on tämä, en viitsisi leimata heti toisia kuulematta heidän näkemystään.

Olen tästä samaa mieltä, asioilla on aina vähintään kaksi puolta.

Mutta sairaaloissa työskennelleenä sanoisin, että kyllä näissä varmasti paljon perää on. Asenteiden koveneminen näkyy ihan joka paikassa, ei tarvitse mennä edes tämänkaltaisiin tarinoihin. Arkipäiväisempää välinpitämättömyyttä laitoksissa on olla kun ei olisi kuulevinaankaan vanhuksen pyyntöjä, käsitellään kovakouraisesti, hoidetaan toimenpiteet kuin oltaisiin teollisuuden puolella töissä, jätetään istumaan tuntikausiksi, laitetaan vaipat, jottei tarvitse viedä vessaan, kotiutetaan itkeviä, pelkääviä ja erittäin huonokuntoisia vanhuksia ilman riittävää tukea jne.

Olen vaihtanut alaa suurimpana syynä se, etten pystynyt katsomaan touhua enää. Oman äidin olen hoitanut kotona, mummoni sain todella hyvään hoitopaikkaan ja muut läheiset ovat kuolleet saappaat jalassa. Voi vain toivoa, ettei itse elä niin vanhaksi, että joutuu heittopussiksi.

niin on vielä kommentoitava tuota seksuaalista hyväksikäyttöä mieshoitajan osalta. kun tämä nainen tuossa jutussa sanoo katsoneensa vierestä tätä hyväksikäyttöä jonka uhrina on ollut liikuntakyvytön vanhus! |O niin ei kai kukaan normaali ihminen katso raiskausta vierestä puuttumatta tai ilmoittamatta siitä poliisille!!oikeesti miten tämä ihminen voi elää itsensä kanssa jos on ollu puuttumatta tuollaiseen asiaan. silloin kun se on tapahtunut. toivottavasti tuo kyseinen mies hoitaja mätänee helvetissä tai joutuisi iste raiskattavaksi vankilaan.

tulee vaan mieleen että sodan kärsineet meille maan itsenäisyyden taistelleet ihmiset ja vielä joutuvat tuollaisen kohteeksi elämänsä loppupuolella. pistää niin vihaksi |O eikö nämä kyseiset ihmiset tajua että kaikista meistä tulee vanhuksia. minun mielestäni vanhuksia tulee kunnioittaa ja arvostaa vaikkei kaikki enää ole "täysillä" mukana tässä maailmassa..
ovat he niin paljon tehneet meidän puolestamme.

Ilmoittihan hoitaja poliisille. Mitä itse tekisit vastaavassa tilanteessa? Järkytys on niin suuri, ettei sitä voi uskoa todeksi? Ja kun elää sairaassa työyhteisössä, jossa kaikki tavat on poliitikkojen ja päättäjien siunaamia, jopa negrofiilia!

Olen tästä samaa mieltä, asioilla on aina vähintään kaksi puolta.

Mutta sairaaloissa työskennelleenä sanoisin, että kyllä näissä varmasti paljon perää on. Asenteiden koveneminen näkyy ihan joka paikassa, ei tarvitse mennä edes tämänkaltaisiin tarinoihin. Arkipäiväisempää välinpitämättömyyttä laitoksissa on olla kun ei olisi kuulevinaankaan vanhuksen pyyntöjä, käsitellään kovakouraisesti, hoidetaan toimenpiteet kuin oltaisiin teollisuuden puolella töissä, jätetään istumaan tuntikausiksi, laitetaan vaipat, jottei tarvitse viedä vessaan, kotiutetaan itkeviä, pelkääviä ja erittäin huonokuntoisia vanhuksia ilman riittävää tukea jne.

Olen vaihtanut alaa suurimpana syynä se, etten pystynyt katsomaan touhua enää. Oman äidin olen hoitanut kotona, mummoni sain todella hyvään hoitopaikkaan ja muut läheiset ovat kuolleet saappaat jalassa. Voi vain toivoa, ettei itse elä niin vanhaksi, että joutuu heittopussiksi.

Tuosta on ollut vuosia jo juttua kuinka vanhuksia tapetaan sairaaloissa.

Yhteistyössä