Käsikirjoitusarkisto
TV1 perjantaina 25.02.2005 kello 21.00
* Ministerin puheenjohtamassa vanhusten palvelutalossa vakavia ongelmia. Ministeri ei ole puuttunut tapahtumiin.
* Vanhasen hallitus: onko se vain hyvätuloisten asialla?
* A-piste kävi Karjalassa. Mitä sen palauttaminen maksaisi Suomelle?
Merikartanon ongelmat
Toimittaja: Maija Kaipainen
Merikartanon palvelutalo sijaitsee upealla paikalla Espoon Kivenlahdessa aivan meren rannalla. Talossa on yli sata vanhuksille vuokrattavaa asuntoa. Täällä tarjotaan maksua vastaan kodinhoitoa ja sairaanhoitoa. Talossa toimii myös kymmenpaikkainen dementiayksikkö. Talo on uusi ja hieno.
Eeva Jakobsson oli sisaruksineen innoissaan kun he saivat afasiaa sairastavalle äidilleen paikan Merikartanosta.
viestinnänsuunnittelija, omainen Eeva Jakobsson
"Äiti tarvitsi turvallista ympäristöä jossa olisi kaikki palvelut lähellä ja jos tulee huonompaan kuntoon niin sit olisi vielä enemmän apua saatavilla."
Palvelutalon on rakennuttanut ja sitä ylläpitää yksityinen Espoon Lähimmäispalveluyhdistys.
Yhteiskuntakin on tukenut tätä hyvää hanketta. Rakentamiseen yhdistys on saanut Valtion asuntorahastolta reilun seitsemän miljoonan euron lainan ja Raha-automaattiyhdistykselta vajaan kahden miljoonan euron rakennusavustuksen.
Mutta kulissien takana Palvelutalon asiat olivat reilu vuosi sitten niin sekaisin, että siitä kärsivät talossa asuvat apua tarvitsevat vanhukset. Jo pidemmän aikaa jatkuneita ongelmia selvittelivät Uudenmaan työsuojelupiiri ja Lääninhallitus.
Ne tekivät loppuvuonna 2003 tarkastukset Merikartanoon omaisten ja työntekijöiden kantelusta. Myös Espoon kaupungin sosiaalipuoli on ylintä johtoaan myöten selvitellyt talon asioita.
Kysymys on ollut talon toiminnanjohtajan tavasta johtaa taloa. Lääninhallitus löysi tarkastuksessaan useita asukkaiden turvallisuutta vaarantavia ongelmia.
Lääkehuollossa oli vakavia puutteita eikä lääkkkeiden jakoa oltu ohjeistettu, vaikka talo oli toiminut tuossa vaiheessa jo lähes neljä vuotta.
Lääninhallitus totesi myös, että palvelutalon ilmapiiri on ollut työntekijöitä loukkaava ja epäasiallinen. Tämän johdosta henkilösuhteet tulehtuivat ja se heijastui asiakkaiden hoitoon.
Eeva Jakobsson:
"Kohtelu oli todella epämiellyttävää. Minäkin olin monta kertaa kun äidille tuotiin ne lääkkeet, paiskattiin vaan siihen ja tiuskaistiin jotakin äidille.... Ilmapiiri oli sellainen että henkilökunta oli niin huonovointinen."
Lääninhallitus totesi myös, että potilasturvallisuuden kannalta henkilökuntaa oli liian vähän. Lisäksi työllistettyjen, oppisopimussuhteessa olevien sekä sijaistyöntekijöiden määrä oli liian suuri suhteessa talon henkilökunnan kokonaismäärään. Tämän johdosta henkilökunnassa ei ollut tarpeeksi pätevyyttä ja sen vaihtuvuus oli suurta.
Dokumentti-ohjaajanakin tunnettu Tarja Tallqvist valmistuu tänä keväänä lähihoitajaksi. Hän suoritti työharjoittelua opintojensa alkuvaiheessa Merikartanossa, kun hänet pyydettiin töihin Merikartanon dementia-yksikköön.
lähihoitajaopiskelija, dokumenttiohjaaja Tarja Tallqvist:
"Mä olin koko ajan yksin, vaara että jotain tapahtuu, joku kaatuu."
Ja jotain sitten tapahtuikin. Sairaalasta oli juuri palautettu rauhaton ja sekava vanhus, jonka hoitoa tuore harjoittelija Tallqvist ei tuntenut.
Tarja Tallqvist:
"Tämä mummo rupesi itkemään, ajattelin nostan hänet pyörätuoliin, kun mä tajusin että hänen jalat ei pidä yhtään. Mutta ei yksi ihminen jaksa pidellä - niin me vajosimme lattialle molemmat yritin hänet mahdollisimman hellävaroen laittaa lattialle. "
Tallqvist oli niin järkyttynyt tapahtuneesta, että hän lähetti kirjeen asiasta yhdistyksen puheenjohtajalle. Mitään vastausta hän ei ole kirjeeseensä saanut.
Eeva Jakobsson:
"Henkilökunta vaihtui usein, ainakin meidän näkökulmasta. ilmeisesti osa henkilökunnasta ei ollut sairaanhoidon ammattihenkilöitä, olivat perushoitajia tai lähihoitajia, mutta ilmeisesti ei ollut sairaanhoidon perustaitoa."
Merikartanoa ylläpitävän Espoon Lähimmäispalveluyhdistyksen johtokunnan ja säätiön puheenjohtaja on Leena Luhtanen: liikenne- ja viestintäministeri ja SDP:n pitkäaikainen kansanedustaja.
Luhtanen on aktiivinen Espoon kunnallispolitiikassa, hän on ollut kaupunginvaltuustossa kaksikymmentä vuotta. Poliitikkojen tapaan hän myös on haalinut itselleen lukuisia luottamustehtäviä: Merikartanon lisäksi hän istuu muun muassa Savonlinnan oopperajuhlien valtuustossa ja Vermon raviradan hallituksessa..
Kun työntekijöiden oloja valvova työsuojelupiiri kartoitti talon työilmapiiriä. Haastatteluissa kävi ilmi, että lähes kaikki työntekijät pitivät palvelutalon työilmapiiriä huonona tai erittäin huonona, jotkut jopa pelottavana. Osa työntekijöistä koki, että heitä kiusattiin. Yksi heistä oli Maria Liisa Vehkaoja.
lähihoitaja Maria Liisa Vehkaoja:
"Sain kuulla jossain vaiheessa muilta työntekijöiltä, että aina kun jotain tapahtui niin Liisassa on se syy. mä koin kyllä todella raskaana tällaisen. Tulee sellainen alemmuuden ja huonommuuden tunne, kun aina kuitenkin tein työni hyvin. Kaiken voimavara olivat nämä aivan mahtavat asiakkaat, jotka olivat siellä ja aina puolustivat minua."
Eeva Jakobsson olisi jo halunnut keskittyä omaan elämäänsä, mutta Äidin asioiden selvittely vei yhä enemmän aikaa ja asioista sopiminen palvelutalossa tuli entistä vaikeammaksi. Äidin kunto meni huonommaksi, hän sai selittämättömiä tulehduksia, joiden Jakobsson arvelee johtuneen Merikartanon huonosta hoidosta.
Eeva Jakobsson:
"He vaati vapaata laskutusta ja se tuotti tuhansia eurojen laskuja kuukaudessa ja sitten kuitenkin kun palvelu oli sellaista, oltiin epäkohteliaita ja sai äidissä hätää aikaan niin se ei ollut sitä mistä me maksettiin."
Jakobsson on laskenut, että kaikkiaan äidin hoitoihin Merikartanossa kului kolmessa vuodessa 50 tuhatta euroa. Sisarukset saivat viime syksynä vihdoin äitinsä pois Merikartanosta kunnalliseen palvelutaloon. Siellä sairaalakierteessä olleen äidin kunto on kohentunut niin hyvin, että konserteissa käynti onnistuu nyt itsekseenkin.
Kaksi Merikartanossa työskennellyttä sairaanhoitajaa väittää joutuneensa toiminnanjohtajan epäsuosioon koska he puuttuivat talon lukuisiin ongelmiin. Lopputulos oli joka tapauksessa, että heiltä loppuivat työt Merikartanossa.
Työntekijät lähettivät hätähuutoja johtokunnalle ja sen puheenjohtajalle. Johtokunnassa heihin suhtauduttiin kylmäkiskoisesti.
lähihoitaja Maria Liisa Vehkaoja:
"Olen aina miettinyt johtokunnan menettelyä näinkin isossa talossa että eikö johtokunta on kuitenkin se elin joka on toiminnanjohtajan yläpuolella kun tapahtuu tällaisia työpaikalla minkä minä olen olen kokenut työpaikkakiusaamisena niin puuttua näihin asioihin."
Ministeri Leena Luhtanen toimii mielellään Espoon Lähimmäispalveluyhdistyksen keulakuvana. Puheenjohtajuus näyttää hyvältä ministerin ansioluettelossa.
Mutta luottamustoimeen liittyvät hankalat velvoitteet ovat sitten toinen asia: ongelmat Merikartanossa saivat paisua vakaviin mittoihin, ennenkuin niihin puututtiin.
Palvelutalon kriisin ollessa päällä Luhtanen päinvastoin yritti tukahduttaa keskustelun Merikartanon ongelmista.
Kysymys: Uudenmaan työsuojelupiirin ja Etelä-Suomen lääninhallituksen mukaan Merikartanossa oli kehnon johtamisen ja tulehtuneiden henkilösuhteiden vuoksi huono työilmapiiri ja se vaikutti myös asukkaiden turvallisuuteen. Mitä vastaatte tähän?
toiminnanjohtaja Kaija Viitakoski, Palvelutalo Merikartano:
"Kuka on väittänyt kehnoa johtamista tapahtuneen ja että se olisi vaikuttanut asukasturvallisuuteen? Minä haluaisin tähän perustelut.
Toimittaja Kaipainen: "Onko, no nämä on niinku raportoitu niissä lääninhallituksen ja Uudenmaan työsuojelupiirin raporteissa, me nojaamme näillä tiedoilla pelkästään niihin."
toiminnanjohtaja Kaija Viitakoski, Palvelutalo Merikartano:
"Reilut kaksi vuotta sitten meillä ilmeni ongelmia, olette siinä aivan oikeassa. Ja toiminnanjohtajana minun tehtävänäni oli puuttua niihin ongelmiin. Niihin on puututtu ja tänä päivänä lääninhallituksesta saadun raportin mukaan toimenpiteet ovat riittävät."
Mekin saimme tänään lääninhallituksesta tämän päätöksen.
Sen mukaan tilanne Merikartanossa on nyt parempi. Lääninhallituksesta kerrottiin, että parannukset ovat tällä erää riittäviä ja sinne tehtäneen vielä uusi tarkastus.
Neljä entistä Merikartanon työntekijää on vienyt kohtelunsa poliisin tutkittavaksi. Asia on syyteharkinnassa.
http://yle.fi/aohjelmat/apiste/arkisto/id15554.html