Korvien puhkaisu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cata31
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mua pidettiin aikanaan paikallaan, viisikin hoitajaa saatettiin tarvita. Nykyään heillä sellainen laite, jolla näkee, mitä tekee, eikä puhkota sokkona. Kokemuksesta tiedän, että tärykalvon puhkaisu ei satu, vain se, jos sohitaan piikin kanssa väärään paikkaan. Eli periaatteessa suurin ongelma on se, miten saadaan lapsi pysymään aloillaan.

Ovatko aloittaneet uudestaan nämä puhkomiset, en vaan ole kuullut aiemmin, että niitä yhä tehtäisiin? Toimii kyllä varmemmin kuin antibiootit.

-veteraani, takana ainakin 20 puhkaisua-

on aika hirveä toimenpide, ja kun tuolla terveyskeskuksissa ei niitä apukiinni pitäjiäkään löydy. onneksi niitä korvia ei enää juurikaan puhkota. ennen se oli melkein aina kun lapsella oli tulehdus. nyt pojalla ollut korvakierre, ja kertaakaan ei silti ole puhkaistu

älä anna tehdä sitä.lapselle jää kamalat kammot.mulla itellä puhkottu korvia niin paljon että ihme jos kuulen viellä.
meidän yksityinen lastelääkäri sano että missään nimessä eisaa puhkoa korvia jos lapsi tajuissaan,sille pitää antaa jokin asteinen "tainnutus"lääke.
toi toimenpide on sota aikainen ja erittäin raaka,näin lääkärimme ilmaisi asian.

niin ja sitä ei kuka tahansa lekuri saakkaan tehdä vaan ne joilla lupa siihen.

se mitä kipuun tulee niin kaikkihan tietää kun on korvatulehdus että se on kipee,ja jos sattuu käymään niin että korva puhkee itsekseen niin lapsihan huutaa kun tapettais,että sellanen pikku operaatio tuo korvanpuhkaisu on

mieti oikeesti haluatko viedä lapsen sinne...

Minäkään en veisi tuohon operaatioon. Miksi korvat pitäisi puhkaista? Eikö ab-kuuri auta? Meidän tyttö oli 7kk ajan pahassa korvakierteessä. Hän söi tuona aikana 6 ab-kuuria. Sitten hän sai putket korviin ja sen jälkeen on ollut vain yksi tulehdus.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras79:
älä anna tehdä sitä.lapselle jää kamalat kammot.mulla itellä puhkottu korvia niin paljon että ihme jos kuulen viellä.
meidän yksityinen lastelääkäri sano että missään nimessä eisaa puhkoa korvia jos lapsi tajuissaan,sille pitää antaa jokin asteinen "tainnutus"lääke.
toi toimenpide on sota aikainen ja erittäin raaka,näin lääkärimme ilmaisi asian.

se mitä kipuun tulee niin kaikkihan tietää kun on korvatulehdus että se on kipee,ja jos sattuu käymään niin että korva puhkee itsekseen niin lapsihan huutaa kun tapettais,että sellanen pikku operaatio tuo korvanpuhkaisu on

Olen samaa mieltä.
Multa on aikuisena puhkastu korvat ja sattuu kyl niin kaamesti et uudestaan en antas enkä lapsellekkaan.

Kai se kipukin on yksilöllistä. Mulla on korva puhjennut itsekseen kahdesti lapsena ja kerran aikuisena. En valittanut lapsenakaan korvaani yhtään, vain märkäinen tyynyliina sai vanhempani tajuamaan, mitä tapahtunut.

Sama käynyt kuopukseni kanssa. Korvasta valui verta ja märkää, sitten vasta huomattiin tulehdus.

Mulla puhkottiin korvia kymmenkunta kertaa skidinä ja karmeat muistot jäivät niistä reissuista:(
En voi suositella kenenkään lapselle jos systeemit ovat samat kuin muutama vuosikymmen sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Puudutuksen laitto sattuu,ei tärykalvon puhkaisu

Joo, näin on. Ja paljon vähemmän sattuu, kun puhkastaa, kuin se että puhkeaisi itsekseen. Jos puhkaisun tekee korvalääkäri, niin silloin siinä ei edes ole juurikaan riskejä.

Terveisin aikuinen korvakierre potilas

Itselläni on lapsena puhkottu korvia liikaakin.
Äitini sanoi, että aina kun sain pienenkin nuhan niin tuli korvatulehdus.

Lapseni näyttää valitettavasti saaneen saman vian ja ollaan jo monta lääkekuuria syöty.
Kysyin terveyskeskuksessa kun oltiin viimeksi lapsen kanssa tästä korvien puhkaisusta ja tämä täti sanoi, että ennen niitä tehtiin, mutta ei enää nykyisin.

Ja jos sillainen harvinainen tilanne jostain syystä tulisi, että siihen joudutaan niin terveyskeskuksesta annettaisiin lähete korvalääkärille joka tekisi sen, mutta nykyisin lääkityksellä ja muilla toimenpiteillä hoidetaan korvat ei puhkomalla.

Pakkohan se märkä on pois saada ja itsekseen puhkeaminen ei ole sen parempi vaihtoehto. Minulla on ollut muutamia kertoja tulehdus ja kerran selvää märkää, pitihän se poistaa kuurin ohella. Oisko se ollut sitten puudute joka sattui niin...eikä itse toimenpide. Muistan vaan sen kaamean kivun.

Mulla on puhkottu lapsena tärykalvo monta kertaa. On aika pahat arpeutumat ja kuulo on hieman heikko. Taustamelun kanssa en kuule puhetta kunnolla, esim baarissa tai koulun ruokalassa.

Mutta tuskin yhden tai kahden kerran jälkeen tulee tällaista ongelmaa. Mun muistin mukaan se puhkaisu ei sattunut, mutta sen töhnän imuroiminen oli tosi ikävää...

mulle sanottu ihan samaa, ja tuon puhkomisen takia mulla toisessa korvassa alentunut kuulo.

Alkuperäinen kirjoittaja vinku-iita:
Miksi se puhkaistaa,eikös se voi aiheuttaa limakorvan :/

Liimakorva on se tilanne, jolloin tärykalvon takana on märkää, joka aiheuttaa alipainetta korvaan ja saa kipu tuntemuksen aikaan. Siihen hoidoksi ei auta yleensä kuin puhkaisu tai putkitus.

Mä tulin useammalle antibiootille allergiseksi lapsena, kun korvia yritettiin niillä hoitaa. Ja kun kaikki korvatulehdukset eivät niillä edes parane! Yleisimmät antibiootit eivät sovi minulle, joka rajoittaa hoitokeinoja vielä aikuisenakin, muidenkin sairauksien kohdalla. Sain pienenä anafylaktisen sokin eräästä lääkkeestä.

Kannattaa muistaa, että kaikissa hoidoissa on mahdollisia haittavaikutuksia.

no niin, itse olen lapsena sairastanut korvatulehduksen oikeasti lähemmäs 20 kertaa. On leikattu nielu -ja kitarisat, laitettu putkia korviin ja puhkottu vajaa 10 kertaa tärykalvo. Tärykalvot on arpiset, mutta hyvin edelleen kuulee. Koskaan ei ole puudutettu ennen ko. toimenpidettä, eikä se tunnu kuin pieneltä neulanpistolta kun se tehdään oikein. Joillain lapsilla on vain taipumus olla alttiimpia korvatulehduksille kuin toiset. Sairastelu kyllä lähes poikkeuksetta vähenee reilusti lapsen kasvaessa.
Muistakaa hyvät vanhemmat, että usein pelko erilaisia lääkärireissuja (hammaslääkärit jne.)
kohtaan on opittua. Lapset oppivat vanhemmiltaa ja muilta käyttäytymismalleja, miten toimia tietyssä tilanteessa. Jos tärykalvon puhkaisu on sattunut itselle 25 vuotta sitten, ei se tarkoita että lapselle sattuisi tänä päivänä. Itsestään puhkeaminen nimittäin sattuu varmasti enemmän.

minun on puhkaistu 3 kertaa ei se paljon satu se eniten kun imetään märkä pois.ei mun korvat silti parantuneet ole.Kuulo on heikentynyt varsinkin toisesta.Menen taas heti kun vain pääsen kesälomat häiritsee

Tyttöni sairasti tulehduksia 3kk putkeen,päällä myös rs virus,tyttö tuolloin 10kk.Jouduttiin sitten sairaalaan,siellä korvalääkri puhkaisi tytön korvat,märkää valui korvista 3 päivää tuon jälkeen ja siihen jäi korvatulehdukset.tyttö nyt 9v ja nyt oli ensimmäinen tulehdus tuon puhkaisun jälkeen.Pelkäsin myö stuota puhkaisua,mutta tässätapauksessa se auttoi.

Pojallani 13v on nyt korvatulehdus,ei oireillut kovinkaan paljon,mutta oli puhjennut yöllä itsekseen,ei ollut edes huomannut puhkeamista ennenkuin aamulla ,kun oli märkää valunut korvasta,eli ei ollut sattunut ollenkaan.
Nämä korvakipu ja puhkaisujutut on varmaan tosi yksilöllisiä.Itse en antaisi puhkaista lapsen korvaa muuten kuin erikoistilanteessa,esim. juuri tuo pitkä sairaselu johon ei lääkekuurit auta ja selvästi on sitä mätää siellä korvassa.

Palautan hieman keskustelua aiheeseen. Sairastuin mononukleoosiin eli pusutautiin, joka on virusperäinen. Viikon sairastettuani tulehdus iski korvaan ja söin ensiksi kaksi antibioottikuuria. Antibiootit eivät minulla auttaneet, koska tulehdus johtui viruksesta. Korvan puhkaisu oli edessä. Pelkäsin kamalasti kipua, mutta yllätyin positiivisesti koska erikoislääkäri laittoi puudutuksen enkä tuntenut yhtään kipua! Hieman epämiellyttävää oli märkäeritteen imeminen, mutta ei sattunut. Toimenpide kesti kokonaisuudessaan ehkä 5 minuuttia.
Tämä kirjoitus sen takia, että itse pelkäsin toimenpidettä kamalasti. Ei tietysti auttanut kun luin netistä muutaman kauhukertomuksen. Yleensähän niitä "positiivisia" kokemuksia ei netissä jaeta. Mutta jos tästä on apua jollekin korvan puhkaisua pelkäävälle, hyvä niin:-D

Kiitos positiivisesta kokemuksesta, itse olen menossa parin päivän päästä kyseessä olevaan toimenpiteeseen ja pelottaa ihan kamalasti, joten oli helpottavaa lukea että jollain se on mennyt noin hyvin!!!

Yhteistyössä