Kolmekymppiset tokakertalaiset SYYSKUUSSA

-O D O T T E L I J A T-

Epeti...................................LA 20.9.2010..................HYS
Kvart över ..........................LA 28.9.2010..................KOS
Piipi79.................................LA 9.1.2011....................TYKS
Hazel..................................LA 24.1.2011
Sasha80.............................LA 1.3.2011.....................SKS
Novelle78 ...........................LA 14.3.2011..................K-SKS
Piki80..................................LA 18.3.2011..................SKS
Niiskunenä-78.....................LA 30.3.2011..................K-HKS
Soap...................................LA 3.4.2011
Pössi...................................LA 7.4.2011

-S Y N T Y N E E T -

Y k k ö s e t

2008
Piipi79 20.2. (40+5).......................Tyttö
Soap toukokuu..............................Tyttö
Hemuli79 21.5. (39+4)...................Poika 49cm, 3430g
Nanna81 22.9. (38+5)...................Poika 51cm, 3985g
Novelle78 19.10. (41+0)................Poika 55 cm, 3570g
Pössi joulukuu (37+6)......................................2580g
Sasha80 28.12. (36+1)..................Poika 45 cm, 2480g

2009
Niiskunenä-78 23.1. (37+0)...........Poika 48 cm, 2835g
Vetku 1.2. (40+4)..........................Tyttö 49cm, 3330g
Kvart Över 17.2. (41+0).................Tyttö 52cm, 3920g
Epeti 27.8......................................Poika ja Poika
Citrus syyskuu...............................Tyttö
Piki80 26.10. (40+2)......................Tyttö 51cm, 3654g

K a k k o s e t

2010
Nanna81 26.2. (40+5)....................Poika 51cm, 3654g
Hemuli 8.6. (40+5)..........................Tyttö 49cm, 3820g
Vetku 17.9. (41+2).........................Poika 51cm, 3600g

Viimeksi muokattu:
Odottelinkin uutta pinoa, ennen kuin tulin kirjottelemaan. Kiitos taas Kvartti!

Kiva kuulla Niiskun kuulumisiakin pitkästä aikaa! Tulihan sullekin sitten niitä ihania alkuraskauden oireita, vaikka ihan aluksi ei ollut mitään. No, nythän meillä alkaa onneksi kohta se ihanan helppo keskiraskaus! Jaa, katotaan sitten, miten helppo siitä tulee.

Kvartti: Hienoa että opinnäytetyö alkaa olla kasassa!
Joo olen miettinytkin tuota omaan huoneeseen siirtymistä. Eki tosiaan nukkuu edelleen meidän sängyn vieressä. Nyt vaan on käynyt niin, että on muitakin uusia juttuja tässä edessä ja takana. Kesällä päätettiin lopettaa tutin antaminen unille, eikä sen kanssa yhtäaikaa sitten muita uudistuksia voinut tehdä. Ja nyt on sitten päiväkotiin opettelu. Varmasti seuraava iso muutos jonkun kuukauden päästä olis tuo omaan huoneeseen siirto. Luulen että se totuttelu kannattaa taas tehdä hyvissä ajoin ennen kuin vauva tulee. Onhan sitten Ekin rauhallisempi nukkua omassa huoneessa, ettei herää aina vauvan yöitkuihin ja -syöttöihin.

Voi kuulkaa, jätin tänään sitten ekan kerran Ekin päiväkotiin yksinään. Sinne se jäi aamulla itkemään kun vilkutin ikkunasta ja lähdin töihin. Voi pientä parkaa. On nämä ekat päivät varmasti vaikeita. Soitin äsken päiväkotiin ja kyselin, miten aamupäivä on mennyt. Kuulemma ihan mukavasti ekaksi päiväksi. Eki oli ollut hoitotätin sylissä ensin 1,5 tuntia, sitten vähän leikkinyt itsekin. Ja kaikki uudet tilanteet kuulemma saa itkun aikaan, esim. vaipan vaihto ja päiväunihuoneeseen meno. Mutta onhan se ymmärrettävää, että kaikki uusi pelottaa. Tottuuhan se sitten vähitellen päiväkodin rutiineihin, niin alkaa päivä tuntua turvallisemmalta. Mutta mahtaa sillä pienellä ihmisellä olla ikävä äitiä ja isää näin alkuun.

Novelle 12+0

Voi kuulostaa niin sydäntä särkevältä tuo ensimmäinen päivä hoidossa, Novelle Mutta hyvin normaaliahan se on, että alussa voi mennä viikkoja niin, että joutuu jättämään itkevän lapsen hoitoon, mutta myöhemmin ei saisi lasta lähtemään hoidosta pois, kun siellä on niin mukavaa. Meillä S on menossa huomenna vain aamupäiväksi hoitoon ja siitäkin olen sydän sykkyrällään...

Meillä muuten se omaan huoneeseen nukkumaan siirtäminen onnistui tosi hyvin. Ostettiin se uusi sänky ja ensin nukkui siinä yhdet päiväunet ja sen jälkeen heti yöunet. Nykyään S ei edes halua tulla meidän väliin nukkumaan, vaan haluaa omaan sänkyyn. Alussa omassa huoneessa vielä nukkui tosi hyvin, heräsi vain sen kerran tai ei ollenkaan yössä. Nyt sitten on heräillyt enemmän, mutta en usko, että se ainakaan siitä johtuu, että on omassa huoneessa, koska sinne tykkää niin kovasti mennä nukkumaan.

Nyt en osaa taas muiden juttuja kommentoida, kun en viitsi enää elokuun pinoon palata. Itse odottelen kuumeisesti rakenneultraa. Se on vasta viikolla 21+1 eli parisen viikkoa vielä.

Hazel 19+2

Meillä kanssa sekä omaan huoneeseen siirto (tehtiin jo 7 kk iässä), että uuteen sänkyyn siirtyminen on sujuneet tosi kivasti. Päiväkotiin meno on kyllä sen verta iso juttu, että kannattaa ehkä tosiaan odottaa että se sujuu ennen kuin tekee muutoksia nukkumisjärjestelyihin.

Huh, enää viikko laskettuun... Odottelen kyllä vauvelia syntyväksi vasta pari viikkoa lasketun jälkeen, mutta nythän se on joka päivä aina vaan todennäköisempää, että lähtö tulee. Terkka totesi eilen neuvolassa, ettei vauva ole vielä ihan alas laskeutunut, kun kävelen melko normaalisti, enkä niin kuin olisi pallo pyllyssä! :LOL: Esikoinen sai omassa puolitoistavuotisneuvolassaan piikin, ja oli kyllä niin reipas, että! Harjoiteltiin hieman edeltävänä päivänä mitä rokotuksessa tapahtuu, ja nyt ainoa inhottava juttu taisi olla laastarin laitto. Se piti ottaa pois heti seuraavalla vaipanvaihdolla.

Eilen käytiin myös kyläilemässä tutun luona, jolla oli la pari viikkoa omani jälkeen. Tänään sitten tuli viesti, että heille oli syntynyt yöllä vauva! Hassua, kun ei ollut vielä päivällä mitään oireita lähestyvästä synnytyksestä. Naureskeltiin vielä siinä, että saas nähdä kumpi ehtii ensin, mutta eipä tarvinnut kauaa miettiä!

Omaa valitusta... Meillä on taas flunssa! Just kun edellinen saatiin suurinpiirtein podettua, niin ei kun uutta putkeen. H******i, eikö näistä vois jo päästä... Itsellä ei ole vielä mitään oireita, mutta tyttö on taas ihan räkäinen, ja miehellä myös kipeä olo. No, minähän voin sitten viimeisen päälle hyvävoimaisena hoidella kaikki kotityöt ja hoivailla muita... ARGH! Ja Kvartti, juurikin noin, että hyvä kun tänne voi kitistä, niin ei tarvii livenä uikuttaa niin paljoa. Ja meillä myös helpotti (ainakin yhdeksi illaksi) nukutuspuuhat, heti kun urputti tänne. Tyttö kävi eilen nukkumaan heti ekalla kerralla kun mies vei sänkyyn. Voi tietty olla, että tuleva flunssa myös väsytti.

Novelle, tsemppiä hoidon aloittamistuskaan. Kvartille onnittelut opiskelujen edistymisestä, hyvä sinä! Ja kiitos taas uudesta pinosta. Hazel jaksuja ultran odotteluun. Minkä ikäinen teidän eka olikaan?

V ja R 39+0

Vetku: Meidän tytteli on nyt puolitoistavuotias eli ehtii 1v ja 11kk ikään, kun toinen syntyy. Sulla se alkaa tosiaan olla viimeiset hetken mahan kanssa. Mulla ei kyllä ekassa raskaudessa vauva laskeutunut ennen kuin sitten kun oli jo tosi kyseessä. Tai ei ainakaan viimeisessä neuvolassa ollut laskeutunut enkä sitä myöhemminkään huomannut. Eräs työkaveri sanoi, että käveli loppuajat kuin olisi ollut p**kat housussa, kun vauva oli niin alhaalla, mutta mulla ei sellaista tunnetta tullut :whistle:

Novellelle vielä taasen sympatiat hoidon aloittamisen vaikeuteen. Meidän tytteli oli tänään hoidossa 2,5 tuntia kunnan perhetuvalla. Itkien jäi sinne ja oli kuulemma aina välillä parahtanut mielenosoitukselliseen itkuun esim. syödessään : / Oli kyllä rauhoittunut myös leikkimään ja kun menin hakemaan oli ihan iloisena ulkoleikeissä. Samalla lailla kuin Eki, niin itku oli tullut, kun oli pitänyt mennä vaipanvaihtoon tms. Koko tuon ajan olin kotona hermostuksissani ja katsoin vähän väliä puhelinta ja kelloa, onko sieltä kenties soitettu ja koska voisi mennä hakemaan. Sain kyllä tehtyä viikkosiivouksen hermostuksissani =)

En oikein tiedä, tottuuko S tuohon hoitoon, koska sinne on mahdollista viedä vain kerran viikossa vai tuleeko joka kerta olemaan samanlainen? Parin viikon päästä on pakko viedä, koska se on ainoa mahdollisuus, että pääsen menemään rakenneultraan.

Hazel 19+3

Hazel, siellähän on sitten ihan saman ikäinen touhutiina! Mä olen kanssa miettinyt monesti, että veisin tytön lapsiparkkiin, mutta kun täällä nuo 0-2 v parkit olivat aikaisemmin 9-11, niin en ole viitsinyt sen takia herättää tyttöä. Nyt syksyllä on varmaan pakko välillä viedä, että saa hetken hengähtää. Jotkut kuulemma jättävät niihin ihan pieniä vauvojakin, mutta mulla tekee tiukkaa jo ton isommankin hoitoon jättö. Siis muille kuin ihan lähimmille. Niin ja ei mullakaan esikoinen laskeutunut kun vasta salissa, ettei sinänsä merkkaa mitään siitä ettei lähtö vois tulla. Nyt vauva on pariin otteeseen ollut jo alempana, kun on painanut ihan tautisesti pyllyssä, mutta yön aikana on viimeistää hinannut itsensä ylemmäs.

Jösses kun on taas hankalaa tuon nukkumisen kanssa... Yö meni ihan kohtuullisesti, mutta nyt kun laitoin päikyille omaan sänkyyn, niin pomppii sieltä koko ajan pois ja huutaa "nukkuu, nukkuu!" Huomenna laitan kyllä pihalle rattaisiin, ihan sama vaikka olisi tsiljoona astetta kuumetta... Tekee siis tuota samaa iltaisin ihan terveenäkin, mutta toki nukkuminen on nyt hankalampaa kun on nenä tukossa. Tarttee mennä taas kippaamaan sänkyyn...

V ja R 39+1

Vetku: Täällä noihin parkkeihin voi jättää vasta yksivuotiaasta alkaen, joten ei ihan pikkuvauvoja siellä ole. Meillä on se tilanne, että lähellä ei ole ketään sukulaisia, joille voisi jättää hoitoon pieneksikään aikaa, joten tuo parkki on oikeastaan ainoa vaihtoehto palkatun hoitajan lisäksi. Jo ensi vuotta ajatellen toivon, että tytteli tottuisi käymään parkissa, kun voi olla, että minulla ei sitten riitä jaksamista puuhastella niin paljon hänen kanssaan.

Meillä tuli sitten ilmeisesti puolitoistavuotisneuvolassa annetusta rokotteesta kuume. Nousi eilen illalla ja yöllä tyttö tuntui niin kuumalta, että annettiin buranaa. Siitä meni varmaan alle 10 minuuttia, kun tyttö oksensi mieheni sylissä, joten siinä meni se lääkekin. Ilmeisesti ei sitten sitä olisi tarvinutkaan, koska loppuyö meni suht hyvin. Nyt kyllä nukahti jo aikaisin päikyille, mutta vaikuttais, että on korkeintaan vähän lämpöä, joten se meni varmaan sillä ohi.

Mukavaa viikonloppua kaikille =)

Viimeksi muokattu:
ULTRASSA KÄYTY tänään aamulla ja kaikki oli hyvin!!! Olipa mahtavaa nähdä vähän tuonne mahan sisälle. Tosi hassulta tuntui, kun näki, että on siellä tosiaan sellainen jo ihan pienen ihmisen näköinen n. 6 senttinen otus. Harmi kun mies ei päässyt mukaan tällä kertaa, mutta katotaan, jos rakenneultra sitten järestyisi niin, että mennään yhdessä. Sain sentään hienon kuvan sieltä mukaan. Ultran mukaan LA on 14.3. ja näköjään se sitten merkattiin myös äitiyskorttiin todennäköisimmäksi lasketuksi ajaksi. Jossain päin Suomeahan näitä ei kai muutella ultran perusteella enää nykyään, mutta täällä ilmeisesti tuo ultran mukainen la sitten pätee. Sopii mulle, pääsee pari päivää aikasemmin äitiyslomalle! Nyt on kyllä niin hyvä mieli, kun sai varmistuksen raskauteen. Voi ruveta kertomaan vähitellen kaikille, kun on jo 13. viikkokin menossa ja oikein hyvältä näytti.

Ekin hoitopäivä oli mennyt eilen jo paremmin kuin eka päivä. Jäi se silti tänä aamuna taas itkemään kun jätin. Itku alkoi nyt jo eteisessä kun oltiin riisumassa vaatteita. Poika-parka tajusi, että taas äiti aikoo jättää tänne pitkäksi aikaa. Onneksi tulee jo viikonloppu ja saadaan kaikki olla yhdessä kotona.

Hyvää viikonloppua!

Novelle 12+4

Onnittelut Novelle ultrakuulumisista! Se on niin ihanaa nähdä se pieni ihmisenalku siellä heilumassa :heart:

Harmi että Ekillä on ollut vaikeuksia jäädä hoitoon, toivotaan että on vain ohimenevä vaihe ja kun tottuu paikkaan ja ihmisiin niin menee varmasti jo paljon paremmin. Helmillä on vieläkin niin, että jos aamulla vastassa on tuttu hoitaja (tuolla on muutama aivan ihana) niin itkua ei tule, mutta jos joku vieraampi tulee vastaan niin tarrautuu muhun ja suru tulee :( Nyt oonkin yrittänyt aina etsiä sellaisen hoitajan siihen kuka on "hyväksytty" ettei tulisi itsellekään niin huono mieli.

Tänään oli neuvola ja alhaalla siellä ollaan. Eikä kuulemma pitäisi ainakaan tässä vaiheessa vielä olla mikään kovin suuri vauva, tuntuu vaan tämä maha jotenkin kamalan isolta. Tuo sama terkkari arvioi Helmin nelikiloiseksi (3920g), että kaipa hänellä joku tatsi näihin saattaa olla :) Ehkäpä Myyrä siis on siskoaan hieman pienempi.

Muuttoa taas puuhattu tässä, pitäisi jaksaa vielä laittaa kaalilaatikko uuniin mutta ehkäpä otan ensin torkut. Sitten kokkaamaan ja hakemaan neiti kotiin, ihanaa kun tulee viikonloppu ja saadaan olla yhdessä kaikki. Mieskin jää tänään lomalle, vaikka onhan tässä puuhaakin ensi viikoksi, perjantaina tulee sitten muuttomiehet ja auto.

Mukavaa viikonloppua!

Kvartti ja Myyrä 36+3

Onnea Novellelle hyvistä ultrakuulumisista! Kyllä Eki varmaan sopeutuu tarhaankin ihan hyvin. Meidänkin napero monesti itkee jätettäessä, mutta lopettaa pian ja tosi hyvin siellä on mennyt ja välillä ei lähtisi pois. Itku vain on hänelle sellainen protesti. Pahaahan se tekee. Hän on nyt ollut hoidossa kaksi aamua viikossa ja vielä ainakin ensi viikko jatketaan. Minulla on taas osa-aikatyöt alkaneet ja teen niitä hommia kotoa käsin.

Hazel, voi olla että kerran viikossa hoidossa on "liian" vähän. Meillä on välillä ollut 4 tai 5 päivän hoitotauko, niin ne ovat olleet vähän vaikeampia päiviä. Tuntuu, ettei napero oikein muista, missä on.

Minulla on takana varhaisultra ja eka neuvola. Kaikki oli kunnossa. Yksi syy, miksi myös halusin siihen varhasiultraan oli tämä työttömyystilanne. Enpä taida nyt sitten hakea enää töitä. Sitä sijaisuutta en saanut ja enää yksi projektihomma on vetämässä. Tällä viikolla tietää sitten senkin. Pahoinvointi on helpottanut entisestään ja olen jo saanut kilon painoakin. =) Tavoitteena on tälle kertaa vähintään 8 kg, mieluummin 10 kg itselle ja ainakin 3 kg vauvalle. Viimeksi tuli vain 6 kg ja ongelmana oli liika laihtuminen imetysaikana.

Vetkulle hurjasti tsemppiä! Kohta voi tulla jo lähtö.

Kiitokset Pössi tsempityksistä ja onnittelut ultranäkymistä! Samoin kuin Novellelle kanssa. Kyllä se aina huojentaa nähdä elämää masussa.

Aamulla oli taas neuvola. Kaikki ok, mutta eipä ollut pikkuinen kuulemma nyt sitten taas enää niin alhaalla. Saas nähdä kauan menee. Illalla on kuitenkin taas painanut ihan urakalla tuonne alakertaan ja pikkaisen suppaillut. Meillä kaikilla alkaa flunssakin olla jo voiton puolella, ja voi olla että mieskin huolittais synnytyssaliin. Siitä olin eniten huolissani koko viikonlopun, että jos ei kovin flunssaisena päästetä mukaan ollenkaan. Mut nyt ollaan huhkittu flunssasta huolimatta, ja tehty ruokaa pakastimeen, siivottu ja käyty ostamassa pari lipastoa, että saatiin eteinen järjestykseen. Nyt voi pikkuhiljaa ruveta toivomaan sitä synnärille lähtöä...

Vetku ja koko mahan tayttävä ruttunen 39+5

Toivottavasti Vetku pääset pian! Tehokkaita ootte olleet :)

Meillä remontti hyvässä vaiheessa, mies meni vielä illaksi työmaalle. Pitäisi tulla tänään maalauksen osalta valmista jos ei jotain yllättävää tule esiin.

Helmillä sitten nousi nyt illalla kuume. Aamulla just miehelle ihmettelin kun en oo stressannut juuri yhtään, vaikka pakattu ei oo vielä nimeksikään ja maalattavaakin vielä oli. Ja välillä supisteleekin. No, nyt sitten tulikin vähän stressattavaa kun eihän tuota neitiä nyt voi kipeänä hoitoon viedä, joten toinen meistä on sitten pelistä pois loppuhommien osalta.. Perjantaina tulee muuttoauto ja -miehet klo 9.00, joten silloin olisi parempi olla tavarat läjässä ja uusi kämppä kunnossa. Toivottavasti mies jaksaa tänään tehdä niin kauan että on sitten oikeasti valmista niin jäisi kaksi päivää aikaa pakata. Huoh.

Aamulla oltiin menossa Helmin 1,5-vuotistarkastukseen, mutta lääkäri olikin sairaana. Mitat otettiin, mutta ei saanut rokotusta kun terkan mielestä oli flunssaisen oloinen ja oikeassahan tuo näköjään oli.

Nyt en jaksa enempää, menen ottamaan teetä ja sohvalle löhöämään, jalat on kun tukit.

Kvartti ja täysiaikainen Myyrä 37+0

Kivoja ultrakuulumisia Novellella ja Pössillä, onnea molemmat. Itse olin neuvolassa toissapäivänä ja oli sekin kiva kuulla sydänäänet, vaikka liikkeitäkin olen jo tuntenut hyvän aikaa. Kuitenkin edelliskerralla lääkäri ei meinannut löytää sydänääniä ollenkaan, mikä vähän säikäytti silloin. Nyt löytyivät ihan hyvin.

Toivottavasti saatte muuton hyvin sujumaan ja Myyrä on rauhassa vielä mahassa sen aikaa. Mikä Helmin vointi on? Tuntuu flunssaa olevan liikkeellä.

Tsempitykset Vetku, jos sulle lähtö jo pian tulee vaikka.

Miten te, joilla synnytys on jo lähellä, olette järjestäneet esikoisen hoidon? Tuleeko teille joku kotiin hoitamaan, että isäkin pääsee synnytykseen? Meillä asia on auki ja se mietityttää. Mies haluaisi kovasti mukaan synnytykseen, mutta meidän tytteli ei ole koskaan ollut missään yöhoidossa, joten ainakaan keskellä yötä en haluaisi lasta herättää ja roudata jonnekin hoitoon. Ja hoitopaikoistakaan ei pahemmin ole tällä hetkellä tietoa....

Viimeksi muokattu:
Hazel, me ollaan järjestetty toi hoitohomma niin, että jos lähtö tulee illalla tai yöllä, tulee mun äiti meille Helmin kanssa (asuu lähellä), jos taas päivällä niin että äiti on töissä niin anoppi tulee (ei ole enää töissä joten on yleensä "varalla"). Helmi on ollut kahdesti kummassakin mummolassa yökylässä, joten siinä mielessä meillä on ehkä helpompi tilanne. Ja tosiaan äiti asuu (uudesta kodista) kilometrin päässä ja miehenkin vanhemmat alle 15km.

Mä oon tehnyt valmiin "päiväohjelman" jonka laitan seinälle, jotta hoitaja saa sitten siitä katsoa mitä milloinkin on totuttu tekemään. Ja tosiaan nuo hoitajat ovat ennenkin hoitaneet niin meillä kuin omissa kodeissaan, joten eivät ole ihan noviiseja hommassa.

Ei ajateltu ottaa perhehuonetta tällä kertaa, mies pääsee sitten Helmin kanssa kotiin kun vauva ja minä mennään osastolle. Ei tule Helmille niin isoa muutosta kerralla, tulevat sitten isin kanssa meitä katsomaan sairaalaan. Ja oon ajatellut että näin saan itsekin tutustua tulokkaaseen kaikessa rauhassa ja levätä sen minkä vauva antaa.

Nyt mulle tuotiin hampurilaisateria, rankka päivä takana, suurin osa irtaimesta tavarasta on löytäneet tiensä muuttolaatikoihin! Helmillä edelleen kuumetta, annettiin yöksi panadolia. Toivottavasti saa nukuttua. Aika reipas oli kyllä tänään vaikka kuumetta välillä melkein 39, toivottavasti paranee kuitenkin pian!

Nyt mässäämään :)
KÖ 37+1

VETKULLA alkaakin olla 40 viikkoa täynnä. Kohta pääset näkemään uuden tulokkaan :)

FLUNSSAA tuntuu olevan nyt joka puolella. Itse olen vielä ihme kyllä säästynyt siltä, vaikka tänään taas kurkussa tuntuu vähän siltä, että jotain olis tulossa. Taistelen!

KVARTIlla siellä muuttopuuhat etenee hyvää vauhtia. Kyllä teillä vaan vähän jännäksi meni tuo muuton ajoitus, kun meinaa se vauvakin siellä jo laskeutua lähtökuoppiin. Se onkin pahinta flunssassa ja kuumeissa, kun ei nuo pienet tahdo sitten nukkua. Meillä on päiväsaikaan aina mennyt ihan kivasti, vaikka Eki oliskin kipeä, mutta ne yöt voi olla karmeita viikonkin ajan, ja sitten kaikkia väsyttää.

YÖLLÄ tuli taas sitä huutoa. Nyt se kyllä taisi vaihteeksi olla sellanen kauhukohtaus. Eki nimittäin oli ihan sen oloinen, että on täysin unessa, mutta ihan paniikissa. Ei halunnut syliin, vaan kiemurteli vaan ja ihan kylmä hiki päässä. Laitettiin sitten valot päälle ja rauhoteltiin puhumalla, ja yhtäkkiä se huuto vaan loppui. Ja loppuyö nukuttiin rauhassa, kun otettiin Eki (taas kerran) meidän väliin nukkumaan. Parempi olis nukkua omassa sängyssään, mutta ei jaksa sitä koko ajan rauhotellakaan. Paljon paremmin saadaan kaikki nukuttua, kun nukutaan yhdessä. Tuo kauhukohtaus voi varmaan hyvinkin tulla mm. päivähoidon alottamisesta. Toivottavasti niitä ei nyt ihan joka yö alkais tulla. Päiväkotiin sopeutuminen etenee muuten ihan kivasti. Nyt se Eki jo jää sinne tutun hoitotädin luo ihan itkemättä ja reippaasti.

Huono olo on tällä viikolla taas vähän palannut. Tai lähinnä kai meinaa närästää pitkin päivää. Alkaa jo ärsyttää, kun ei koskaan ole ihan hyvä olla. Mutta eiköhän se tästä vähitellen tasaannu. Tai no, närästys mua kiusasi viimeksikin varsinkin sitten ison mahan kanssa. Ostettava vaan renniet sun muut varastoon isoina pakkauksina.

Novelle 13+3

Viimeksi muokattu:
Eih, kirjoittelin pitkät sepustukset, mutta koko teksti hävisi! Nyt siis lyhyesti...

Täällä ollaan vielä yhdessä kasassa. Olo on tänään ollut tosi kehno. Väsyttää, kuvottaa ja liikkuminen on ihan tuskaa, mutta mistään limatulpasta tai kunnollisista supistuksista ei tietoakaan. Mun vanhemmat kävi onneksi hakemassa tytön hoitoon yhdeksi yöksi, niin saa levätä kunnolla.

Hazel Meillä molempien isovanhemmilla menee matkaan n. tunti, ja he ovat vielä töissä, mutta miehen äiti pääsee lähtemään lyhyelläkin varoitusajalla. Ja naapuripariskunnan kanssa on sovittu, että jos lähtö tulee illalla tai yöllä, niin heistä toinen tulee meille siksi aikaa, kun saadaan joku muu hoitamaan. Hätätapauksessa menen tytön kanssa edeltä sairaalaan vaikka sitten taksilla.

Kvartti, paranemisia sinne teille! Ja Novellelle jaksamista öihin. Kiva että hoitoon jääminen on jo helpottanut.

Ulkona on muuten tosi lämmin. Olisi ihana touhuilla pihalla, mutta nyt en jaksa kyllä muuta kun löhötä sohvalla. Josko ottais torkut, ehkä se auttaa...

V ja R 40+1

Jospa tuo huono olo nyt Vetku enteilisi jo synnytystä! Toivotaan parasta, kyllä maha alkaa tuntua liialta viimeistään kun laskettu aika on ylitetty. Jaksamista viimeisiin päiviin, toivotaan että ei enää kovin montaa tulisi ja näkisitte jo pienen.

Novelle, mulla on myös ollut nyt tota närätystä, Rennie on onneksi auttanut. Mutta ällöttävää se on silti! En tiedä saako niin oikeasti tehdä, mutta jos mä oon syönyt jotain rasvaista (esim eilen sen hampurilaisen) niin oon ottanut illalla nukkumaan mennessä varmuuden vuoksi Rennien vaikka ei olisi vielä närästänytkään. Sit oon saanut nukuttua paremmin.

Täällä alkaa kai nyt hetkeksi helpottaa, kamat on läjässä ja uusi koti valmiina huomista varten. Saadaan onneksi pitää vanha asunto vielä ensi viikolle niin jos nyt jotain jää niin voidaan sitten hakea omalla autolla perässä. Ja siivoamiset ym. voi jättää ensi viikolle.

Toivon että pysyisin nyt vielä jonkin aikaa kasassa, supisteluja ei ole juuri ollut, mutta tänään taisi tulla joku limatulpan palanen.. En ole ihan varma oliko sitä tulppaa vai vaan isompi köntti valkovuotoa (Helmistä ei mitään selkeää tulppaa näkynyt oleenkaan). Sen jälkeen ei kyllä ole tullut mitään, joten toivon että oli vaan joku kerääntymä.

Helmi on jo parempi, päivällä oli kyllä taas reilusti kuumetta mutta kun annettiin panadolia niin virkistyi ja kyllä se vaikutus pitäisi jo olla ohi. Silti nyt ihan normaalilämpöisen tuntuinen. Päiväkotiin ei ole kuitenkaan huomenna menemistä kun vielä tänään on ollut sairas, onneksi meillä on anoppi! On kyllä aivan korvaamaton tässä tilanteessa!

Vika yö täällä kodissa, vähän haikeaa.
Kvartti ja Myyrä 37+2

Noh, ei ainakaan välitöntä synnytystä, koska nyt on taas lähes normiolo. :D Järjestelin tuossa sitten makkarin sisustusta uusiksi, siirsin pinniksen sinne, ja osan tytön leluista koreihin lastenhuoneeseen ettei jäänyt niin tyhjäksi. Ja nukuin aamulla kymmeneen, ihanaa. Tyttö viihtyy myös hyvin mummolassa, olivat sieniretkellä kun soitin. Huuteli vaan äitille heipat puhelimeen, ja jatkoi touhuja. Ihana. :heart:

Kvartille jaksuja muuton loppumetreille! Onneksi sentään te aikuiset olette ilmeisesti saaneet olla terveinä. On muuten ihan ehdoton toi, että saa pitää asuntoja hetken päällekkäin... Niin ja onnea uuteen kotiin!

Nyt vois itekin lähteä vähän käppäilemään lähimetsään kun sain ensin ruttusen riehumaan vatsassa kaakaon ja suklaapusun voimalla :p. Aamupäivän touhuamisen aikana oli niin paikoillaan, että piti jo melkein huolestua...

Vetku ja ruttu 40+2 (jännä nähdä pääseekö pidemmälle kuin viimeeksi...)

Hähhää, otin mammahousut käyttöön täällä kotona. Farkut alkoi ahdistaa ja nämä tuntuu mukavalta. Musta tuntuu, että masu kasvaa nyt selvästi nopeammin tässä alkuvaiheessa kuin ekalla kerralla. Ihan kuin olis valmiiksi jäänyt tuohon ylävatsaan sellanen löysä nahka joka on vaan odotellut, että pääsee taas pullistumaan.

Te puhuitte muistaakseni Kvartti ja Vetku aikasemmin jostain pudentaalipuudutuksesta synnytyksen loppuvaiheessa. Mua jäi vaivaamaan se, mihin se oikein laitetaan? Se on kai eri juttu kuin se kohdunkaulan puudutus (paracervikaali). Mulle laitettiin nimittäin tuo kohdunkaulan puudutus viimeksi ponnistuvaiheessa ja se auttoi todella hyvin, ei ollut kipua ponnistaessa, en muista että ollenkaan. Eikä esim. välilihan viilto tuntunut missään. Onko tuo pudentaali joku vastaavaan tarkotukseen annettava? Nämä varmaan vähän vaihtelee eri sairaaloissa. K-SKS ei käytä esim. ilokaasua ollenkaan, vaan sen sijaan annetaan aluksi lihakseen pistettävä puudutus.

Nyt pitää kyllä lähteä ulos lenkille. Mennyt sisällä melkein koko päivä.

Novelle 13+6 (kai?)

Novelle en se ollut ainakaan minä, kun sain tietääkseni vain paikallispuudutuksen episiotomian yhteydessä. Ihan kivasti se kyllä auttoi siihen, mutta muuten ponnistusvaihe sattui ihan p******sti.

Juu, näyttää vahvasti siltä että tällä kerralla mennään pidemmälle kuin 40+4... Milloinkas sitä käynnistystä sopii ruveta odottelemaan..? :whistle:

Vetku ja sisartaan sinnikkäämpi Ruttu 40+4

Novelle, se oli Niisku kun siitä puudutuksesta sanoi. Mä en itseasiassa tosiaan tiedä että mihin kohtaan tuo laitetaan, pitääkin tiedustella sitten salissa tota kohdunsuun puudutetta jos se vaikka auttaisi.

Vetku siis vieläkin läjässä, jospa kohta.. Noi on hermoja raastavia noi yli menneet päivät! Mulle annettiin viimeksi aika yliaikaiskontrolliin muistaakseni vasta 41+5 tai jotain, tosin sitä ei sit onneksi tarvittu kun Helmi syntyi 41+0. Kaverilla just käynnistettiin 42+2, mutta noi kai vaihtelee tilanteen ja sairaalan mukaan.
Hienoa kuitenkin että neidin yökyläily oli mennyt hyvin! Ja sä sait levätä!

Meillä alkaa olla muutto suunnilleen läjässä, kyllähän tätä hommaa on tässä ollutkin... Kaikkea tähän muuttamiseen kuuluukin, ihan kamalaa oikeastaan koko homma! Mies sitten myös tuli kipeäksi, kantoi tavaroita kuumeisena ja on tehnyt pitkää päivää flunssasta huolimatta kun pakkohan sen on ollut.. Joutui vielä tekemään pienen remontin vanhassakin kämpässä kun pesukoneet eivät mahtuneet oviaukosta ulos karmeja repimättä. Tämä siis oli toki tiedossa, mutta siihen meni sitten kauemmin kun ajateltiin.

Helmillä oli sitten lauantainakin vielä kuumetta ja lääkäriin mentiin. Tulehdus löytyi korvasta, sai onneksi lääkkeet ja ne auttoivat ja nyt on toista päivää jo terveempi. Väsynyt kyllä vielä, kun nukuttiin useampi yö vartin pätkissä.

Vielä oman mausteensa toi sitten tähän muutto-remontti-sairastelu -soppaan Myyrä... Lauantaiaamuna kun oltiin oltu eka yö (vartin pätkissä nukuttu) täällä uudessa kodissa laatikkojen keskellä alkoi mulla lorahdella jotain vetistä vuotoa aika reippaasti. Ajattelin että on taas vaan sitä valkkaria, mutta kun iltapäivälläkin vielä Ikeassa kastuivat housut niin soitin Kättärille että mitä teen. Kävin sitten näytillä ja testattiin ettei ole lapsivettä. No ei ollut, mutta selvisi, että kohdusuu on NELJÄ SENTTIÄ AUKI :O Ja vuoto on siis jotain limatulpan tapaista runsasta valkkaria. Eikun kotiin odottelemaan supistuksia ja täällä nyt onneksi vieläkin ollaan.

Kätilö ei alkanut arvailemaan kuinka kauan vielä menee, mutta sanoi että tuskinpa tarvitsee yliajalle odotella. Onneksi on nyt saatu vielä ainakin nämä pari päivää lisäaikaa järjestellä asuntoa ja Helmikin alkaa olla jo terve. Itkua väänsin jo kun olin ihan puhki ja ajattelin että jos nyt vielä joudun synnyttämään eikä Helmi edes saa tulla sitten sairaalaan meitä katsomaan ja koti olisi kaaoksessa niin voi apua. En kyllä voi suositella muuttamista kenellekään tähän raskauden loppuvaiheeseen!

Kvartti ja Myyrä 37+6

Citrus, tervetuloa! Tänne mahtuu vallan mainiosti. Sinulla on LA vain päivän ennen minua!

Novelle, minustakin tuntuu, että kohta tarvitaan jo mammahousuja. Viimeksi nämä tänään jalassa olevat farkut olivat käytössä jotain vko 17 + asti ja nyt jo ahdistaa ja viikot on 10+. Kumma, ettei kukaan ole kysynyt, mites tuo maha noin pömpöttää. Vaikka ei kai sitä uskalla, jos ei ole varma. Onko teillä muillakin mahat kasvaneet pikavauhtia? Viimeksi minulla oli tosi pieni maha, vaikka fs-mitta oli ihan keskikäyrällä viimeiselle kolmannekselle asti. Ensimmäinen ulkopuolinen huomasi vasta viikolla 24+ eli aika myöhään meni. Enkä mahaan kyllä peitellyt, kun oli jo rakenneultrakin takana.

Onko Novellella yöt helpottaneet? Toivottavasti!

Ultrasta tulikin mieleen, että sain np-ultra-ajan vasta 12+5 ja rakenneultran 22+0. Milloin teillä muilla on ollut? Nämä ovat paljon myöhemmin kuin viimeksi. Välillä tuntui, että oli älytöntä rahan haaskausta se varhaisultra, mutta hyvä että kävin. Kyllä se rauhoitti ja työnhaku jäi sikseen. Eikä tarviste ihan niin paljon jännätä np-ultraa, kun siihen on niin pitkä aikakin.

Voi hurja, Kvartti saattaa ehtiä ennen Vetkua! Onnea matkaan molemmille! Mitenkäs tuo kohdunsuun tilanne vaikuttaa elämään? Ei saa uida, mutta pitääkö levätä tms.? Eihän Myyrä toisaalta enää keskonen olisi. Onneksi saitte muuton suurin piirtein kasaan. Toivottavasti Helmi ehtii parantua ennen h-hetkeä!

Kvartti, jos vielä päivität etusivua, minulle voisi lisätä esikoinen 37+6, 2580 g. Ja eikös palstalle ilmoittautunut elokuussa uusi odottaja, oliko se Myrna vai kuka? Muistelisin, etten ole viimeinen.

Mielenkiintoisia nuo puudutuskeskustelut. Täytyykin kysellä jotain apua ponnistusvaiheeseen. Se oli viimeksi aivan saatanallista hommaa, kun ei epiduraalikaan silloin enää auta. Terkkari muuten ehdotti minulle pelkopolia ennen kuin ehdin ehdottaa sitä itse.

Ah, oma napa se paras napa taas oli. Anteeksi.

Pössi ja Tessu 10+5

Ohops! Kuulostaa kyllä siltä, ettei sun kauan tarvitse odotella synnärille menoa. Josko ehdit ennen Vetkua... ja toivottavasti ei kuitenkaan ihan vielä lähtö tulisi, niin saisitte levätä ja rauhoittua.

Olitte puudutuksista keskustelleet. Minäkään en kyllä tiedä tuosta pudendaalipuudutuksesta enempää, mutta pikaisesti googlettamalla se kai annetaan vain ponnistusvaiheen alussa välilihan alueelle sitä vaihetta helpottamaan. Itse sain sen kohdunkaulan puudutteen ja se annettiin mulle taas jo avautumisvaiheessa. Ja nimensä mukaisesti se laitetaan kohdunkaulaan. Olin varmaan silloin jotain 5 cm auki. En voi kuitenkaan suositella tuota puudutusta, koska mulla se ei toiminut. En tiedä, miksi sitten ei, mutta vaikutus oli heikko ja kesti vaan vähän aikaa. Sain sitten sen jälkeen epiduraalin. Olen kyllä kuullut, että joillain se kohdunkaulan puudute on ollut kanssa hyvä.

Mutta jos sulla kohdunsuu on jo 4 cm auki, niin eikös sen luulis tarkoittavan helpompaa/nopeampaa synnytystä. Meinaan vaan, että mulla oli jo tuntikausien tuska tuohon 5 cm ennen kuin sain sitten noita puudutteita.

Novelle: mullakin maha on kasvanut paljon nopeammin kuin ekasta. Ei kyllä enää mahdu farkkuihin millään..

Meidän neiti heräsi, ei sitten nukkunut kuin tunnin unet. Huomenna rakenneultraan.

Hazel 21 tasan

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä