Kolmatta odottavat 2010

Tukijutuista.. Mä oon aina saanu minimiäitiysrahan ja kaikki miniminä, niin käy nytkin.. toivottavasti pärjätään... kun miehelläkin on nyt vähemmän töitä..

Sikarokotteesta.. Sairastin sen ilmeisesti syksyllä ja sehän ei kai pitäis tulla uuestaan.. Mutta vaikka en ois sairastanu, en ottais rokotetta...
Sukulaistytön luokalla monet tytöt oli rokotuksen jälkeen saanu pahan virtsatientulehduksen eikä kellään ollu ennemmin ollu sitä..
Muutenkin tutut, jotka sen on ottanu, on ollu pitkään kipeinä, kuka mistäkin paikasta..

Sapfo Koitahan jaksella... ei se kauaa enää siellä pysy :hug:

En käsitä et mulla voi olla näin tukala olo jo tässä vaiheessa :ashamed:
Siis kun on pakko syödä melkein koko ajan ettei iske huono olo, ja sit kun syö, tulee hirvee ähky... Enkä es syö isoja annoksia... Mitenköhän tästä selviää syksyyn asti.. ois ollu niin kiva nauttia tästä olosta... Mut ehkä sit nauttii kun tuntee liikkeet kunnolla ym... ja luulis et tää oloki alkais kohta helpottaa, vaikken nyt ookaan joka päivä enää oksennellu..
Kätilö laitto rakenneultran lääkärille tän huonovointisuuden takia..

Meillä on huomenna 11v- hääpäivä :heart: pitää siis vähän leipoa :) Ihanaa kun saa tai siis jaksaa pitkästä aikaa miettiä leipomisia :)

Hyväsetti ja Pöpö 13+3

Alkuperäinen kirjoittaja tatomira:
sikanuhasta taas...
Ilmeisesti on siis jo keskusteltu. ;) Voidaan kyllä skipata koko aihe, jos vatvominen kyllästyttää. Itse olen kohtuullisen pyörällä päästäni, että mitä koko aiheesta ajattelisi. Kaksoset pitäisi rokottaa nyt, heidän omalääkärinsä kehotti ehdottomasti rokottamaan. Tosin ovat keskosina saaneet monia muitakin rokotteita, jotka ei muutoin rokoteohjelmaan kuuluisi...

Sapfolle jaksuja täältäkin! :hug:

Äitiysrahoista, viimeksi olin minimillä kun opiskelija olin mutta nyt saan jo palkan mukaan, ja jos oikein pystyn töitä haalimaan, saan seuraavan portaan mukaiset rahat, siis 6kk:n mukaiset. Tossakin tais olla eroa 12e/pv niin onhan se kuussa jo paljon. Jos vaan vointi sallii, ja töitä tarjotaan, niin kaiken otan vastaan, kunnes saan tuloportaan ylittymään.

Sikanuhasta varmasti riittää edelleen keskustelua ja hyvä niin, jotta tulee esiin monia näkökulmia. Meillä tytöt on rokotettu syksyllä ilman mitään sivuvaikutuksia. Meidän tuttavat ja minun asiakaspiirissä kaikki rokotetut ovat selvinneet todella pienin sivuvaukutuksin. Muutamat taudin sairastaneet kokivat sen tosi rajuksi taudiksi. Itse olen tällä hetkellä rokotuksen kannalla. Minun on todella vaikea yritykseni/lasten vuoksi jäädä sänkypotilaaksi, joten tästäkin syystä.

Eikä minullakaan tuo tuki häävi ole, kun tulee yrittäjänä eläkeväkuutuksen mukaan, jota maksa minimimäärän. No yli puolet parempi kuitenkin kuin kodinhoidontuki. Yrityshän pyörii olin minä äityslomalla tai en. Tämän vuoksi pystytään hoitamaan myös lapset kotona kouluikää asti, koska olemme miehen kanssa töissä vuorotellen. Hän päivät ja minä illat. Maanataisin ja lauantaisin olemme illat koko perheen kanssa, jos mulla ei mitään ekstraa. Onhan tämä vähän rankka järjestely, mutta ei juuri vaihtoehtoja ole. Olen myös tyytyväinen, kun lasten ei tarvi hoitoon mennä. Rakastan rauhallisia aamuja muksujen kanssa :) .

Olen ehkä kaksi kertaa tuntenut liikkeitä. Ihanaa, ihanaa :heart: .
Nyt pesemään lattiat. Olin huilimassa tässä imuroinnin jälkeen :)
-Poni 14+3

Epeti Kyllä mä lepäänkin, oli vaan pakko päästä ees kauppaan hakemaan pussi pakastemustikoita :LOL: Ihmisten ilmoilla käymään katsomaan miltä muut näyttää :whistle:

possunuhasta En ottanut rokotetta enkä meinaakaan ottaa. Epäily niin vähän tutkitusta rokotteesta voitti raskauden osalta. Tatomiran kanssa samoilla linjoilla.

Pumppu oireilee taas. Ja suppareita tulee.. Tasaseen tahtiin lepoa ja painoa kertyy :whistle:

Sapfohan kohta jakaantuu jo :heart:

JM+ Pumppeli 28+1

Epeti: Taysissa eivät mielellään käynnistele taikka leikkaa isokokoisuuden takia,oon kaksi yli 4 kilosta alakautta synnyttänyt,joten iso vauva mahtuu tulemaan.
Mutta kyllä mua alkaa jännittämään ja pelottamaan,jos vauva ei itse rupea syntymään laskettuun aikaan mennessä :/

Mulla tänään ollut vaivainen päivä,selkää ja jalkoja kolottaa ja alamahaa on nipistellyt,muutamia supistuksia tulee päivittäin :whistle:

Mäkin haluaisin laittaa jo vauvaa varten valmiiksi kaikenlaista,mutta mies aina jarruttelee :headwall:

Rapu ja masuasukki 29+3 :heart:

Sikanuhasta:
Lapsille laitettiin jo syksyllä, enkä minäkään ole kuullut sivuvaikutuksista lainkaan. Me miehen kanssa ei olla otettu vielä, mutta ei tautia myöskään ole sairastettu. Itse aion sen ottaa, kunhan viikkoja on enemmän. Sen verran porukkaa on tässä maailmassa rokotettu (ja nimenomaan raskaana olevat), että eiköhän seuraukset olisi jo nähtävillä, jos lapsille olisi tullut jotain. Tietenkin pitkäaikaisvaikutuksia ei vielä tiedä, mutta toisaalta kun ihmisiä on rokotettu maailman sivu kaikennäköistä influenssaa vastaan, niin en tiedä, mikä tästä justiinsa tekisi vaarallisen rokotteen. En toisaalta uskalla olla ottamatta, sillä sain olla katsomassa sivusta, kun pari tosi urheilullista ja tervettä ihmistä joutuivat tehohoitokuntoon...
Lääkkeitä ja elintarvike- yms. muita kemikaaleja kohtaan, joita koko ajan työnnetään naamarista alas, minulla on enemmän epäilyjä kuin rokotteita. Rokote on kuitenkin oman immuunivasteen herättämistä varten.

Mulla ei ole mennyt ns. normihousut jalkaan enää viikon kuusi-seitsemän jälkeen. Maha on nyt jo ihan kiitettävästi esillä ja äitiyshousut olleet jo viikkotolkulla käytössä.

Äitiyspäivärahat tulen saamaan palkan mukaan. Mutta samoin kuin JM haluan jäädä kotiin vähintään pariksi, jopa kolmeksikin vuodeksi. Meillä on kuitenkin tulossa tässä rakennusprojekti, joten olen ihan laskimella laskenut paljonko pitää nipistää säästöistä lapsen kanssa kotona oloon, koska siihen se tod. näk. menee kun miehellä on sen verran huonompi palkka.

Minäkin täällä liputan pienten neuvoloiden ja terveyskeskusten puolesta. Mulla sama täti kolmatta kertaa ja hän tietää meidän perheen ja aiemmat lapset tosi hyvin. Aina saa soittaa ja käynnit on kiireettömiä ja lääkärille ja hammashoitoon pääsee tosi hyvin.

Rapu: Ymmärrän huolesi. Itse synnytän, todennäköisesti taas, etuajassa hirveellä hopulla ja lääkkeettömästi kolmekiloisen mukulan. Ei sanottavammin pelota. Voin kuitenkin kuvitella, että jos grammat alkavat jo viikolla 38 olla nelosella alkavia, niin ei ole kovin kivaa. Sulla on vissiin tehokas istukka. :D

Rapu Sullakin siis synnytys tulee olemaan TAYS? Itse kun meinaan saada sen sektion jos vauva on yli nelikiloinen. Viimeksi myönnyin alakautta synnyttämään reilu nelikiloisen kuopuksen ja oli aikamoinen ponnistus vaikka synnytys oli käytännössä nopea. Meillä neuvolatäti katsoo kuka menee painoarvioon ja kuka ei, joten nyt varaudun veriseen taisteluun että pääsen TAYSiin syynättäväksi missä vauvan kanssa mennään.

Näen kamalasti synnytysunia. Kahdesta aiemmasta synnytysunet tuli kuvioihin lähellä syntymää, toivottavasti tässä tapauksessa tilanne ei ole se :| :heart:

JM+P 28+2

Joo TAYS on synnytyspaikka,kun se on lähin,asutaan pikkupaikkakunnalla.
Mä oon synnyttänyt kaksi nelikiloista alakautta,ne mahtuu kyllä tulemaan,mutta kai kaikella on rajansa,mitä isompi niin tulee pian suurempia repeämiä tai vauvalle jotain vahinkoa :/

Mäkin näen synnytysunia ja aina syntyy tyttö :heart: Viime yönä olin itse avustajana kätilölle,jonkun ventovieraan synnytyksessä :LOL:

JM: ootko Tampereelta vai siitä lähistöltä?

Rapu ja masuasukki 29+4 :heart:

Rapu Tampereelta oon juu. Meillä lasketut ajat on aika liki toisiaan, saa nähdä maataanko samaan aikaan laitoksella :whistle: :D
Vahinkoa vauvalla mäkin pelkään jos tulee alakautta yli nelikiloisena. Vauvat kun harvemmin kevenee seuraavissa synnytyksissä, mutta toivossa on hyvä elää :whistle:

Meille on rantautunut lapsille vatsaflunssa. Toivottavasti ei ole noro, lähipiirissä on ollut sitä kamalasti liikkeellä :eek: Viikonlopun suunnitelmat on täällä vessassa juoksemisen myötä selvät :D

JM: pikaista paranemista vatsaflunssasta :hug:
Toisesta lapsesta pääsin Taysiin kokoarvioon rv 37+,kun esikoinen syntyi imukupilla :ashamed:
Toisen lapsen painoarvio oli 3,3kg ja neiti syntyi 39+2 ja painoi 4kg :whistle: synnytyssalissa vielä kätilö sanoi,että vauva painaa n.3,5 kg,kun synnytyksen aikana kokeili käsikopelolla mahan päältä :/
Joo saa nähdä ollaanko yhtäaikaa sairaalassa,toivon etten siellä kesäkuun puolella ole,vaan vauva päättäs syntyä jo rv 37-39(varmaan toiveajattelua) ;)

Lauantaita! :wave:

Olen ollut hieman poissa pelistä... Reilu viikko sitten mulla alkoi jalkoja särkemään ja pian kipu tuntui erityisesti nivelissä ja kävely muuttui todella vaikeaksi. Nilkat turposivat kaksinkertaisiksi joka ilta ja sääriin ilmestyi pari kovaa pattia. Lääkäriin piti siis mennä ja siellä otettiinkin sitten kaikki kokeet reumasta syöpään ja kilpirauhaseen. Valitettavasti mitään vastausta tai syytä tälle tilalle ei löytynyt. Tulehdusarvot olivat jonkun verran koholla, joten nyt yritetään antibioottikuurilla. Ei ainakaan vielä helpotusta. Aamulla taas itkin kun ylös nousin, sillä kipu oli niin kova. Nyt vähän parempi, mutta kipulääkettähän tässä on joutunut ottamaan. Tämän ei pitäisi johtua millään tavalla raskaudesta ja toivon todella että helpotus tähän löytyy. Nämähän olisivat kivoja vaivoja myöhemmin raskaudessa! :| Nyt jo menee koko aamupäivä seiniä pitkin nojaillessa kun yritän pysyä noiden muksujen perässä.

Mutta ehkä tämä tästä! =)

Sikarokotteesta: Meidän lapset saivat sen marraskuussa ja itse tauti iski meihin kaksi päivää myöhemmin... :snotty: Oli aivan hirveä tauti jota en toivo pahimmalle vihamiehellenikään (jos sellainen olisi) enkä varsinkaan pienille lapsille... Kuopus oli tuolloin vajaa vuoden ikäinen ja sairasti yli viikon korkeassa kuumeessa ja yskässä. Itki vuorokaudet ympäriinsä (ilmeisesti oli kipuja). Ei saanut nukuttua. Oli sitä kauheaa katsoa... :ashamed: Esikoinen pääsi hieman vähemmällä ja välttyi Tamiflu-kuurilta. Miehellä tauti meni keuhkoihin (hän on astmaatikko). Itse ihme kyllä vältyin siltä. Rokotteen otin tammikuussa ennen kuin tiesin olevani raskaana.

Nyt ruuan laittoon! Jos koivet kestää... :xmas:

BJ, muksut ja Ötti 11+1

BJ, kuulostaa aika ikävältä nuo jalat. Tsemppiä ja toivottavasti joku syy ja sitä kautta myös helpotus löytyisi. :hug:
Mulla on ollut toinen jalka turvoksissa yli 5 vuotta. Ensimmäisenä kiidätettiin vaaka-asennossa sairaalaan, kun epäilivät laskimotukosta. Kun se saatiin suljettua pois kävin myös niin kaikki mahdolliset kirurgiset kuin sisätaudillisetkin tutkimukset. Viimeisenä keinona kokeiltiin lymfaterapiaa. Seurauksena, että kinttu on ja pysyy turpeana. Ikävää kenkien hankkimisen kannalta ja onhan se kosmeettinenkin haitta. :/ Raskausaikana on selvästi pahentunut ja ensi kesää odotankin siis kauhunsekaisella jännityksellä, kuinkahan turpeaksi jalka meneekään...

JM:lle ja Ravulle toivotellaan tasapuolisesti täysaikaisuuden nimiin pääsyä, mutta ei kuitenkaan liian pitkälle. ;) Minä siis kahden pikkukeskosen äitinä toivon yli kaiken, että sinne rv37 ja yli päästäisiin. Toisaalta ollaan miehen kanssa kumpainenkin kaikkee muuta kuin höyhensarjalaisia ja mua jo valmiiksi kätilö uhkas ylimääräisillä kontrolleilla rd:n takia. Ilmeisesti ihan vaan painon takia. Edellisessä raskaudessahan kävin rasituksessa kahteen kertaan ja kaikki arvot oli ihan kohdillaan. :whistle: Mutta enpä lähde murehtimaan sen enempää, toivon vaan, että täysaikaisen lapsen saisin alakautta synnyttää. :)

Pikkupaikkakuntalainen muuten minäkin. Ja neuvolantäti tuntee mut aika hyvin, on sentään ollut jo ala-asteella mun kouluterveydenhoitajani. :D Onhan se ihan eri asia, kun täti muistaakin kaikki meidän asiat ja näkee kovin vaivaa meidän koko perheen hyvinvoinnin eteen. :)

Epeti 13+5

BJ auts kuulostaapa ilkeeltä ... jaksamisia ja toivotaan että helpottais pian !

Pikkupaikkakuntalainen myös minä olemme reilun vuoden asuneet täällä joten neuvolatäti on ihan uusi tuttavuus tuntuu kylläkin mukavalta ... vanha neuvolatäti oli ihan huippu!

Tultiin taas poksumaan sisun kanssa :heart:

unikeiju+sisu 14+0

BJ:lle jaksamista paljon! :flower:

Epeti Sulle kanssa todellakin toivon pääsyä loppuviikoille asti tällä erää!

Nyt pitää vaan ottaa asenne, että Pumppeli on sitten iso jos on ja sillä selvä. Kamalan syylinen olo lasten puolesta, kun en pysty tenavien kanssa niin touhuamaan supistusten takia. Pikkupätkissä ja jotain paikallaan touhuttavaa sitten suurin osa. Onneks tykkäävät kun luen kirjoja vielä :D

Onko muilla muuten vedetty neuvolakäyntejä pidempivälisiksi? Itse huomaan, että oon käynyt neuvolassa tosi vähän edellisiin verrattuna. Kohtelu on muutenkin "no sä tiet jo kaiken"

JM + P 28+3

heipä,hei pitkästä aikaa! täällä vähän flunssaa :( . Masu on kasvanut kivasti =) huomenna olis rakenneultra,vähän jänskättää näkyykö siellä tyttö tai poika,mua kiinnostai kysyä. (eihän kaikki ultraajat kyllä edes kerro) no mut kumminkin. hauskaa päivän jatkoa kaikille :wave:
lolu-19+5

:heart: 15. viikko lähtee käyntiin tästä: POKS 14+0! :heart:

lolulle mukavaa rakenneultraa, toivottavasti siellä jalkojen välissä jotain vilkahtaa. ;) Tulehan kertomaan meille sitten uutisia!

Täällä oli eilen yksi hormonihirviö vauhdissa :ashamed: ja sitähän ei isäntä taas jaksanut kuunnella. Nyt ollaan sitten mykkäkoulua puolin ja toisin. Mies siksi, että minä olen kohtuuton ämmä ja minä siksi, ettei mies edes yritä ymmärtää. :headwall: Se ei raukka muista, että kaksosten odotuksessa olin vielä kamalampi mielialojeni heittelyn suhteen. Jos muistaisi, olisi onnellinen, että nyt olen sentään vähän leppoisampi. :LOL:

Epeti 14+0

epeti saa possunuhasta puhua, jotenkin sitä vaan on jauhettu jo niin pitkään, että kyllästyttää (ja silti oli pakko ottaa osaa :LOL: ) en tiiä, onko tässä nimenomaisessa ketjussa siitä jo jauhettu, mutta kuitenkin.

BJ:lle jaksamista jalkojen kanssa! inhottavia vaivoja :(

lolu ultrakuulumisia odotellessa :) toivottavasti kaikki on ultrassa kuten pitääkin olla ja saatte kuulla sen sukupuolen kun kerran tahdotte sen tietää :)

JM mulla noita neuvolakäyntejä ainakin on jo vähemmän, mitä kahdessa ekassa raskaudessa ja oon tosi, tosi tyytyväinen :) viimeksi mulla oli neuvola tammikuussa ja seuraava käynti on ensi viikolla. Toivon, ettei sitten huhtikuussa tarttis enää toistamiseen sinne mennä, kun en tahtois moisen takia taas olla poissa töistä.
Mullakin neuvolatäti on ihan kiva jne. mut mulla vaan ei oo mitään tarvetta käydä siellä. Siis on se kiva, että välillä voi käydä kattomassa, et kaikki on kunnossa, mutta toisaalta luotan siihen, että kun oma olo on ihan hyvä ja vauva liikkuu, et kaikki on kunnossa. Enemmän mä siellä alkuraskaudessa niitä käyntejä kaipasin, kun halus kuulla sydänäänet kun liikkeet ei vielä tuntuneet.

Noista painoarvioista: mä en luota tippaakaan niihin ultrassa annettuihin arvioihin, ne on joka kerta heitelleet niin paljon, että se on ihan se ja sama, mitä ultrassa sanovat vauvan kooksi.
Kävin kakkosesta 5 päivää ennen synnytystä ultrassa ja sanoivat arvioksi 2800g et on pieni vauva tulossa, noh, kun synnytys oli käynnistynyt jo niin kätilö kokeili mahan päältä vauvan kokoa ja totesi, että sellanen 3400g suurinpiirtein ja vauva sitten oli 3410g :) tuskin kuitenkaan paino viidessä päivässä nousi vauvalla yli puolta kiloa.

Täälläkin ajatukset on lähempänä vauvan syntymää :) yhdeksän viikkoa enää maksimissaan ja pieni on maailmassa :) jotenkin toivon, että synnytys käynnistyisi itsekseen ja leikattaisiin sitten vaikka kiireellisenä kun silloin vauva ainakin saisi itse päättää, koska on valmis syntymään. Jotenkin tuo suunniteltu sektio on niin julma tapa repiä vauva yhtäkkiä ulos, vaikka ehkä haluaisi vielä olla kohdussa. Joo, ihme ajatuksia, mut enpä mä niille mitään mahda.

tatomira ja itu 30+2

Maanantaita!

Sapfolle täältäkin jaksamisia!

Possunuha-asiaa kommetoin vielä vaikka siitä on tosiaan jo aika lailla jauhettu. Toisaalta ihan hyvä että jauhetaan, sillä aihe herättää niin paljon eriäviä mielipiteitä. Mä en ole rokotusta saanut enkä aio ottaakaan. Oon siis vähän samoilla linjoilla kun JM ja tatomira. Lapset meillä sai sen marraskuussa, mutta täytyy myöntää että mua kaduttaa että otettiin se lapsille. Ympäristön painostus oli niin suuri, että lopulta päätettiin että annetaan vaan ja heti seuraavana päivänä mietiitiin oliko oikea päätös. Ne pitkäaikaisvaikutukset mietityttää...

Mullakin on kokemusta ettei Tays:ssa pääse käynnistykseen lapsen suuren koon takia. Tosin meillä esikoinen ei lopulta ollutkaan niin iso kun arvioivat, painoi syntyessään 3950 g ja arvio oli muistaakseni 4200 g. Esikoisen synnytys kyllä käynnistettiin lopulta, mutta ei lapsen koon takia vaan yliaikaisuuden vuoksi. Esikoinen syntyi rv 42+2.

Neuvolakäyntejä mulla oli jo tokassa raskaudessa vähemmän kun piti. Ja hyvä niin. Mulla ei ole missään raskaudessa ollut mitään ongelmia, joten suotta siellä alvariinsa ravaa. En nytkään halua siellä usein käydä, sillä mä en saa niistä käynneistä mitään. Mun terkka on aivan loistava tyyppi ja tuun sen kans tosi hyvin juttuun, mutta mulla ei ole tarvetta avatua sille. Sit on tietysti eri juttu, jos on ongelmia tai ei tunne vauvan liikkeitä.

Me juhlittiin eilen kakkosen synttäreitä. Pieni prinsessa täytti vuoden. :heart: Oli ihanat juhlat ja tyttökin nautti kun sai olla huomion keskipisteenä. :D

Huomenna olis sit np-ultra. Ihanaa nähdä onko pikkuisella kaikki hyvin.

marza ja kolmonen rv 12+3

Mä oon huomannut, että työaamuina on heikottavampi olo kun aikaisin joutuu heräämään mutta viikonloppuna kun nukkuu 1-2 tuntia pidepään, niin on ok olo. Kuvotusta tai muuten pahoinvointia ei ole edelleenkään, ja hiljalleen musta tuntuu ettei varmaan enää tulekaan :whistle:

Ella ja Kirppu 7+6

Epeti, voit etusivulle laittaa mulle synnärin K-HKS ja ikää mulla on 26v.

no niin nyt sit on käyty ultrassa B) kaikki oli niinkuin piti, vauva vastas viikkoja justiinsa painoakin tai olla joku 300g. siellä se imi peukkua.alakertaa yritettiin kurkkailla mutta kun ne jalat aina tahto olla edessä :LOL: no mut se jää nyt nyt nähtäväks kumpi se on! mul kyl nyt tyttöolo...voi että mä olen niin onnellinen! hormoonit hyrrää..meinaa itku tulla joka hetkessä kun puhelee vauvasta ym..aurinkoista päivää kaikille :wave:

Lilein :hug: , toivotaan, että pääset pian takaisin!

lolu Onnea hyvista ultrakuulumisista :)

Täällä toivon mukaan viimeinen viikko yh:na tällä erää. Mies kyllä hoiteli kiitettävästi tytöt ja kodin viikonloppuna, joten sain lepäillä. Lepoon oli kyllä aihettakin, kun lauantain metsäretki lumessa sai liitoskivut taas aikamoisiksi.

Ihanaa, torstaina pääsen kurkkamaan pikkuista, kun on neuvola. Mun raskaudet on tarkassa syynissä ennenaikaisuuden riskin takia ja käyn melko tiheää neuvolassa. Vielä kun neuvolassa on ultra niin voidaan vauvan ja istukan vointia seurata. Esikoisesta istukka alkoi kalkkeutua aikaisin ja tämä olikin varmaan osasyy miksi synnytys käynnistyi rv 35. Myös paikat alkaneet kypsyä puolen välin paikkeilla ja tällöin vauvat kääntyneet lopullisesti rt:n ja alkaneet valua hiljalleen alaspäin.

Nyt ruuan laittoon. Alkuviikko on taas tätä kokkaamista 2xpv, loppuviikolla on jo edellisten jäännöksiä toiseksi ruuaksi.
-Poni 14+6

Yhteistyössä