Kolmatta odottavat 2010

Alkuperäinen kirjoittaja m a r z a:
Tästä tulikin mieleeni, että onko teillä isommat lapset hoidossa vai kotona kun jäätte äippälomalle? Meillä kakkonen on ehdottomasti mun ja vauvan kanssa kotona, mutta esikoiselle olis hyvä vähän päästä jo oman ikäisten seuraan. Oonkin miettinyt et laittasinko hänet johonkin kerhoon, vai hakisinko paikkaa päiväkodista. Toisaalta se hieman sotii mun periaatteita vastaan et esikoinen olis päiväkodissa, kun olen itse kotona... :eek: :x Saattaa olla et joudan pyörtään puheeni... :LOL:

Ponille hyvää lomaa!!

marza ja kolmonen rv 6+?
Meillä tytöt jatkaa päiväkodissa pari kokonaista päivää per viikko.

Meillä ei ole olleet hoidossa, ja esikoinen ehti viisivuotiaaksi, ennenkuin päiväkoti tuli tutuksi. Riippuu niin lapsesta laittaisinko, jos on kuten esikoinen eli viihtyy voisin laittaa, jos kuten kuopus eli ei rakasta päiväkotia, en laittais. Mutta ykkösenä kuitenkin pitää olla oma jaksaminen kotona. Kyllähän ne kolme täyttäneet usein jotain toimintaa päiviinsä kaipaavat ja varsinkin, jos ovat päiväkodissa tottuneet käymään.

Osa-aikainen päiväkodissaolo on vain siitä hankala juttu, että lapset ei välttämättä ryhmäänny kunnolla, jos eivät ole aiemmin olleet ja alkavat osa-aikaisina/päiväisinä. Niillä, joilla on päiväkotihistoriaa takana ei se ilmeisesti sillä lailla vaikuta, koska ovat jo ryhmäytyneet aiemmin.

Meillä ei onneksi tarvi tuota edes miettiä, kun vanhempi menee jo toiselle luokalle kouluun ja toinen esikouluun päiväksi. Tulevat sitten yhden jälkeen suoraan kotiin.

WAndii ja Juno viikolla 8+jotain

kiva kuulla muiden kokemuksia pienten lasten kanssa pärjäämisestä et kiitoksia.. :) kyselisin tuosta kun nuorimmainen on siis 10kk kohta ja imetän vielä ja mulla aika supistusherkkä kohtu ja kohdun kovettumisia tulee siis jo nyt satunnaisesti imetyksen aikana tai jälkeen, että pitäisköhän imetys pikku hiljaa lopettaa? oletteko millä tavalla vieroittanut rinnasta kun esikon kohdalla lopetin 4-5kk kohtaan niin kävi suht helposti mutta nyttenhän ymmärretään jo rinnan päälle enemmän ja ilmoitetaan etenkin öisin kun sitä halutaan.. :/ ??

mamiti ja papu rv 5+5 :heart:

mamiti Mä imetin esikkoa kyllä kuopusta oottaessa ja ei se supistuksiin vaikuta. Maidon maku saattaa muuttua kuulemma, mutta esikko söi huoletta. Niin kauan kun supistukset ei ole kivuliaita, ne on ok.
Imetyksen lopetukseen multa ei neuvoja löydy, kun esikkoa imetin vajaa 2v asti ja kuopus päätti lopettaa itse 11kk ikäisenä. :whistle:

Kävin tänään sitten lääkärillä taas. Saikkupätkiä vain taas jos supistelee, töistä en saa erityisäitiysvapaata millään vaikka siihen on perusteet. Lääkärit on todenneet, että työ saattaa aiheuttaa ennenaikaisen syntymän mutta se ei ole kuulemma tarpeeksi hyvä peruste. Ei kai kukaan vapaille töistä halua ehdoin tahdoin, eli tässä nyt kitkutellaan. Mun työ tuplaantuu seuraavan kahden viikon aikana ja ilmotin jo pomolle, että alan kyllä saikulle jos en apuja saa :|

JM+Pumba 23+4

no niin! tuli käytyä neuvolassa, sain kotiin verensokerimittarin,että voin tarkkailla sokruja :) katottiin sokrut aamupalan jälkeen ja ne oli 5,7 eli ok. nyt siis vaan kirjataan vkonajan kaikki mitä suuhun laitan,mitataan paastoarvo joka aamu :kieh: (12h.syömättä). no kuunneltiin sydänääniä,siellä se tenava touhus :) liikkeitä tunnen tosin vielä hentosia. hauskaa päivää kaikille.

JM: niin selitys sille miks kutsun tätä asukkia jättipojuks: mulla edelliset lapset pikkasen alta nelikilosia molemmat yli 3840g ja tämä kaveri ultrattiin niin lääkäri totesi että kasvaa kookkaan puoleisena ja vauvan koko isompi viikkoihin nähden joten nyt odottelen sitten yli 4kg vauvaa syntyväksi jos laskettuun aikaan asti masussa pysyy =) toisesta lapsesta mulla todettiin raskaus rd mutta ihme kyllä tästä kolmannesta sitä mulla ei todettu..

mamiti: imetin tätä toista kun aloin odottaa kolmatta, mutta ilmeisesti maidon maku muuttui ja tyttö alkoi saada tissiraivareita ja niin imetys sit pikkuhiljaa jäi sen johdosta itellään pois, tosin vieroitin ensin päiväsyötöt ja viimeisenä sit noi yö syötöt, ei siihen muuta neuvoa ole kuin olla vaan tarjoamatta rintaa, meillä sit onneks tyttö kelpuutti tutin yöllä. tsemppiä tilanteeseen teillekin, meillä tyttö oli just sen reilu 10kk kun sit lopetin imettämisen.

ikäerosta: meillä tulee nyt tälle ja toiselle se 1v5kk että varmasti kanssa kädet täynnä töitä sit keväällä =) ja esikoinen on eskarissa aloittaa sit koulun syksyllä:)

voimia ja leppoisaa pvn jatkoa kaikille masuille :heart:
ilo ja poju rv35+5

Käväisinpä sittenkin yksityisellä noista suppareista ja kappas, paikat oli pehmenneet. Tähän asti rastit on olleet "kiinteä" kohdassa. Gyne kuitenkin vähätteli asiaa sanoen että uudelleen synnyttyäjällä paikat ovat usein pehmeät. Eli näillä supistuksilla jotka ovat pehmentäneet paikat ei ole merkitystä? En oikein tajunnut. Eikö ne kuitenkin ole tehneet työtään siellä kuten pitääkin.

Sitten kiinnittymisestä. Kuulemma uudelleensynnyttäjillä vauva kiinnittyy vasta kun synnytys alkaa. Voisiko joku kommentoida tätä? Onko todella näin? Eli jos vedet menee niin mennään sairaalaan makuuasennossa aina jos on uudelleensynnyttäjä jotta napanuora ei liuskahda ulos? Hmm.. miksi tätä ei lue missään ohjeissa?

Vähän sekava olo jäi kieltämättä. Vauva painoi 2,5kg :heart:

No mulla ainakin toisen kanssa kävi niin, että paikat pehmeni jo hyvin etuajassa ja jo viikon 36 neuvolassa kerrottiin, että kauaa ei enää mee, eikä mennytkään. Viikon päästä syntyi kolmikiloisena. Rutina vaan kuului latiosta, kun herra ruuvasi päänsä lähtökuoppiin ja minusta oli kyllä kiinnittynyt, mutta en tiiä sitten. Ja mulla on aina lapsivedet menneet ensiksi, eikä puhuttu tuosta mitään. Makuuasennossa menen sen vuoksi, että niin hemmetin kiire yleensä.

Kyllä kait niillä sillä lailla on merkitystä, ettei tarvi enää suppareilla pehmetä ja tulee ulos nopeammin, vai? Tämä vain mutuna.

Sapfo, mulla oli kaksosista paikat pehmenneet suppareiden takia jo jostain rv20 lähtien, mutta ei aiheuttanut toimenpiteitä, koska kohdunkaulan pituus säilyi eikä lähtenyt aukeamaan. En ole minäkään kuullut tuosta kiinnittymisestä...

mamiti, muutamassa tietämässäni tapauksessa rintamaito on muuttunut uuden raskauden myötä siten, ettei lapsi siitä ole saanut enää tarpeeksi energiaa. Eli kasvu on hidastunut täysimetyksellä ja on sitä myötä pitänyt ottaa lisäravinto käyttöön. Olisko niin, että uusi masuasukki vie sen verran energiaa, ettei maitoon enää riitä potkua.

Ensimmäisessä neuvolassa käyty! Ja seuraava olisi ohjeiden mukaan sitten joskus rv25, mutta meidän neuvolantäti ei välitä säännöistä ja seuraavan kerran tavataan näissä merkeissä rv15. :)

Epeti rv 9+2

Sori, nyt tulee valivalivalitusta...
Tätäpä en muistanutkaan edellisistä raskauksista. :headwall:

Kun päänsärky iskee, niin kärsit siitä sitten, koska lähes kaikki tehokas kipulääkitys ja salvat juminiskoihin on bannissa. Voi helvetti, että teki kipeetä eilen, oksetti ja väsytti. Mieskin kävi silittämässä päätä, kun olin niin kipeä. Nukuin iltapäivän ja illan ja yön. Mulla kun ei jotkut panadoolit ees tupla-annoksina vaikuta särkyyn millään lailla, enkä panacodia uskaltanut ottaa, kun se taas voi alkaa oksettamaan, eikä sitä kaikki suosittele raskaana oleville...

Sekään ei lohduta, että tämä oli ensimmäinen, mutta ei takuulla viimeinen kerta tässä raskaudessa, kun näin käy. Minun ei tarvi kun vähän siristellä silmiä tai nukkua aamulla tunti pidempään tai stressata, niin migreeni iskee ja siihen ei auta kuin 800 mg buranaa+Voltarenia niskoihin ja kaks tuntia unta palloon. Ja näistä nyt on siis kielletty kaks edellistä. Oih ja voih! Oisko kikkakolmosia, anyone?

wandii Panacod on mulla viimeisenä keinona migreeniin. Neuvolalääkäri sanoi, että pienempi paha panacod mitä ne supistukset, joita kova migreeni aiheuttaa (ainakin mun tapauksessa) sikiölle :/ Tosin keskiraskaudessa panacodia saa kai sitten ottaa, mutta ei enää viimeisellä kolmanneksella.

Migreeniä on helpottanut hieman ennakoiva kaurapussin käyttö. Mulla tulee migreeni todella helposti jos niskat pääsee vähänkin jumimaan ja oon opinut kyllä tunnistaman noudevan migreenin jo paria päivää ennen. Sitten alkaa tehohoito kaurapussilla, mutta sekään ei aina auta.. Nyt raskaana ollessa on migreeniä olut täälläkin ihan kiitettävästi.

JM+ Pumba 24+0 poksis

On mullakin tuolla lääkekaapissa, en vain vielä kertaakaan ole ottanut, kun tulee herkästi oksuolo lääkkeistä ja se ei kyllä helpota, jos panacod pistää sitten kuitenkin oksentamaan. Olen saanut migreeniä vähennettyä eräänlaisella kaurapussilla, nimittäin ohra-akanatyynyllä. Heti tykästyin, enkä pois antais. Minun niskat niin tykkää siitä. Jos on myös tuo auttanut pysäyttämään, että on laittanut just jotain särkysalvaa ja sitten lämmitettävä kaurapussi niskaan. Noita salvoja ei vain sais nyt käyttää, mutta kaurapussia sitten vaan, tietäiskö kukaan, jotain mentolisalvaa tms. jota vois käyttää raskauden aikana lihaskivuissa?

Minä olen lepäillyt nuhaisen lapsen kanssa kotona melkein koko viikon. Töissä kerroin johdolle, mutta kaikki työkaverit eivät tiedä. Jotenkin siihen mahan piilotteluun jää vähän kiinni ja nyt on vähän se tilanne, että ens viikolla voi jollain kollegalla tipahtaa silmät päästä, kun maha on tällä viikolla jo ihan kivasti kasvanut.
Omat vanhempani ja siskot tietävät, mutta miehen vanhemmat ja sisko asuvat kauempana, eivätkä vielä tiedä. Ajattelin, että jos pysyy salaisuutena (ettei kukaan lörppä rupea esim. feissarissa onnittelemaan), niin saa pysyäkin ja yllättyvät sitten, kun tulevat täällä kevään aikana käymään. Tosi iloinen yllätys se heille on, ovat kaikista lapsista olleet niin innoissaan. :D

Hyväsetti, missä kunnossa olet? ei ole kuulunut pitkään aikaan mitään.

Wandii voiskohan Coolmentiä käyttää.. Täällä sitä saa hierojalta.. En sit tiiä kuinka tehokasta on jos paikat on ihan jumissa...

Olin taas vuorokauden tipassa... ei naurata yhtään tää homma... :x Kolme kertaa jo.... Nyt lääkäri määräs b-vitamiinia, pitää siks aikaa jättää multivitat tauolle, ja lisäks pahoinvointilääkettä. jos ne nyt vähän auttais...
Viikon päästä on ensimmäinen neuvola, mut onhan tässä tullu jo juostua lääkärillä...
Mulla ei oo maha hirveesti kasvanu.. tosin onhan tuo painoki tippunu 5 kiloa et entinenki pömppömaha on melkeen hävinny..
Toivon niiiiiin, että tää paha olo loppuu vko 12 mennessä :headwall:

Mulla oli sitten tänään se kontrolliultra ja siellähän se kaveri pötkötteli =) Viikkoja oli ultran mukaan 7+0, vaikka menkkojen mukaan olis 7+4. Tuon takia ei varmaan viime viikolla vielä näkynyt mitään.

Onko kukaan muuten tilannut netin kautta niitä pahoinvointirannekkeita? Mä tilasin viikko sitten eikä oo vieläkään tulleet... ärsyttävää...

Uusi ilmoittautuu mukaa, kun näyttää olevan muutama muukin samassa tilanteessa.

Eli nyt on jo kolme testiä tehty (1 nega ja kaksi haaleaa plussaa) eli jos vielä yhden kerran testaisi, mutta on kait se jo pikkuhiljaa uskottava että kolmas on tulossa. Meillä mies on jo kuumeillut pitkään, mutta itse olen vähän miettinyt omaa jaksamistani. Meillä tosiaan poika 08/07 ja tyttö 01/09, eli näillä ikäeroa 1v 5kk ja nyt on sitten kolmas tulossa. Esikoinen kerkeää juuri sen 3v täyttää ennen uutta tulokasta.

Molemmat lapset ovat kyllä olleet niin helppohoitoisia ja hyväunisia, mutta onhan siinä kuitenkin ollut jaksamista. Nyt molemmat ovat päiväkodissa ja miehen kanssa oli puhetta, että jos kolmas sattuu tulemaan niin isommat ovat ainakin muutaman päivän viikossa päiväkodissa ihan vain minun oman jaksamisen kannalta ja kyllä ne lapset vaativat jo kovasti seuraa ja puuhaa. Ja erittäin hyvin ovat lapset kyllä päiväkodissa viihtyneet, että senkin puolesta voisivat siellä jatkaa.

Itse palasin töihin vuodenvaihteessa ja vähän jo hirvittää kertoa asiasta pomolle. Ensimmäisen jälkeen olin puoli vuotta töissä, ja silloin kerroin jo heti töihin palatessa että pitkään en sitten töissä ole. Ja nyt olisi sitten taas sama tilanne. Tosin töissä jaksaa kyllä paljon paremmin ja on paljon motivoituneempi kun tietää, ettei montaa kuukautta tartte töitä tehdä.

Vähän jo hirvittää mitä sukulaiset ja kaverit miettii. Kun kaikilla tuntuu olevan se käsitys, että kun on kaksi ja lasta ja vielä molempia sukupuolia niin se lapsilukuhan on automaattisesti jo täynnä. Anoppikin on vain kommentoinut, että hyvä kun teitte ne lapset perä jälkeen, että on niistä seuraa. Toivotaan vaan ettei ihmiset luule, että tämä kolmas olisi vahinko. Kyllähän se ihan suunniteltu oli, mutta en voinut taaskaan uskoa, että heti ensimmäisestä tärppäisi. Tosin molemmat ovat tärpänneet ensimmäisellä kerralla, että kait sitä jotain olisi pitänyt oppia. =)

Jotkun kaverit ovat joskus sanoneet, kun on vain ollut lapsiluvusta puhetta ja olen kertonut, että kolme haluaisin, niin heti ovat kauhistuneet, että miten niin monta ja että miten te uskollatte tai että miten sitä pärjää ja kuinka teillä on varaa. Itse en kyllä ole näitä asioita näin miettinyt, hyvin ollaan pärjätty näiden kahden kanssa niin miksikäs siinä ei se kolmaskin menisi, ensimmäiset puolivuottahan se rankin on. Sen jälkeenhän lapsista alkaa olla jo toisistaan seuraa.

Mutta tässä nyt alkuun, pitää vielä kerran testata ja sitten soitella neuvolaan. Mutta omien laskujen mukaan nyt olisi viides viikko.

Tuntuu, että kaikki muut ovat kuulleet lapsiluvusta myllytystä, paitsi minä, kukaan ei ole kommentoinut, muuten kuin, että lisää pullaa vaan uuniin, nuoria kun olette... :LOL:
Ja minä olen järkyttänyt ihmisiä kertomalla, että esikoinen oli vahinko. Ei se sen lapsen arvoa tai vanhempien rakkautta siihen mitenkään vähennä.

Itsellä on myös vähän semmoinen asenne, että se on loppujen lopuksia aika vähän, mitä ihminen, vauva tai lapsikin, tarvitsee tosissaan. Siis tavaraa. Että tuosta lasten kalleudesta en välttämättä menis niin vannomaan. Kyllähän ne jotain kustantaa, mutta kyllä siinä ehkä jotain merkkaa omatkin kulutustottumukset, että saako se lapsi kaiken uutena ja kaiken mahdollisen, mitä keksii haluta. Halvemmaksi ainakin tulevat vaatettaa noin peräkkäin. :)

Ja just kuulin, että ystävä, jonne suurin osa meidän poitsujen vaatteista on kammettu, on saanut vauvan kotiin (toinen poika heillekkin) ja vaatteet on hällä jälleen käytössä. Se tarkoittaa sitä, että jos ja kun meille tulee kolmas poika, niin saadaan samat vaatteet takaisin. Ja jos vaikka olis tyttökin, niin suuri osa käy silti. :)

Meillä muutenkin ostetaan käytettynä lapsille tosi paljon, jos vain sattuu löytymään, varsinkin hiihtokenkiä ja luistimia olen metsästänyt useita kokoja eteenpäin. Jotenkin niin turha ostaa uutta, kun ei ne ole kun yhden kauden käytössä ja hyvällä tuurilla seuraavana vuonna menevät nuoremmalle taas yhdeksi talveksi.

Kullervo tervetuloa!

Meilleki on vaan sanottu, että kyllähän niitä lapsia kannattaa tehä kun talossaki on tilaa =)
Eilen aloin miettimään, et voiskohan tää meiän Pöpö olla tyttö... Kun okei, oksensin pojistaki, mut en näin rajusti.. ja eilen pimputtelin pianolla ja samalla itkin niin etten nähny nuotteja... itkin siis kaikkea mahollista: omaa huono oloa, epävireistä pianoa, edesmennyttä appiukkoa ym... :'( Enkä ollu pojista kovinkaan itkuherkkä... Mutta voihan se olla tää tilanneki mikä tekee herkän olon... Aamupäivä ja iltapäivä oli tänään huonoja, oksensin useamman kerran, mut nyt iltaa kohti olo on helpottanu ja on pystyny syömäänki jotain.. Mies tekas pirtelönki ku alko tekeen mielei pirtelöä :heart:

Hyväsetti ja Pöpö 9+0

heippa..täällä ilmoittautuu yksi kolmatta odottava mukaan :heart:
eli sutulii.....ikä 30,pojat 01,04 ja synnäri VKS.
nyt ois 4+5 eli alussa ollaan :D
huomasin että ainakin hyväsetti on ollut mun kanssa kuumeilemassa....

Tervetuloa Kullervo ja sutulii! :wave: Jos haluatte tarkentaa tietojanne etusivun listaan, huudelkaa lujaa! :attn: :)

Hilariukselle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! :heart:

Hyväsetti, pidetään peukkuja, että alkaisi muutenkin olot helpottamaan. d :) b

Wandii, mulla tais noi ihmisten negatiiviset mielipiteet olla vaan oman pään sisällä. Kahdelle ihmiselle plus neuvolan tädille ollaan nyt kerrottu ja mielipiteet on olleet kyllä 110% positiivisia. :D

( . ) Ei mitään, siis ei yhtikäs mitään uutta eikä ihmeellistä. Koko raskaanaoloa en huomaakaan, sen takia olen alkanut dopplerilla kokeilla silloin tällöin sydänäänien metsästystä. Toistaiseksi laihoin tuloksin, mutta edellisessäkin raskaudessa mies äänet löysi ja viikkoja oli silloin muistaakseni 10+5. Taidan siis ensi viikolla valjastaa miehen taas mahani ääreen. ;)

Epeti rv 9+5

Dodii, töissä aika rankkaa ja selkä on kipeytynyt, siis ristiselkä. Yhden välilevynpullistuman juuri ristiselässä 25-vuotiaana kokeneena alkaa hirvittää. Se on nimittäin tosi invalidisoiva kipu ja miten sitä edes raskaana olevalla voidaan hoitaa...

Tervetuloa uudet! Sentään jollain on vanhempiakin lapsia kuin itsellä. Ja tuntuu, että tosi moni on 3-kympin kunniaksi tekemään sitä kolmosta, kiva juttu.
Meillä ei ole koskaan ollut kotidoppleria, mutta ehkä pääsis kuunteleen neuvolassa, joka mulla on ens torstaina. Siellä pyydän kyllä mittaamaan myös hemoglobiinin, kun päikkäreiden jälkeenkin voi nukkua yöllä ihan hyvin kellon ympäri, joka on mulle tosi omituista. Edellisellä kerrallahan se ei tehny muuta kuin ultras, minun mieliksi pikaisesti.
Neuvolassa oli muuten sitä mieltä, että laskettu aika laitetaan kuukautisista, eikä ovulaatiosta, koska mulla on takana kaksi aikaista synnytystä. Osuu ehkä sitten lähemmäs tai jotain.

Wandii voi ei... :( Toivottavasti ei samanlaista vaivaa tuu uuestaan...
Mulla on kans torstaina neuvola.. :) Toivottavasti kuuluu pienen sykkeet...

Kaks suht hyvää päivää takana.... Ihanaa :D :D Voi kun nyt pysyis tämmösenä.. ei se haittaa jos välillä tulee huono olo kunhan ei sitä kauheeta oksentelua enää...

Hyväsetti ja Pöpö 9+2

Wandii - itse kärsin elämäni pahimman iskiaksen ihan raskauden alussa. En voinut liikkua senttiäkään ilman helvetillisiä kipuja. mitään tulehduskipulääkkeitä ei voinut syödä joten liikkuminen oli ainoa hoito. Aika hirveä vaiva.

Yhteistyössä